• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mats K. Har varit i kontakt med verkstan, som säger om oljan i växellådan/robotlådan, att man kollar nivåerna precis som man gjorde i Sverige och om det behöver bytas byter man, annars inte. Finns enligt dem inga instruktioner från FIAT att den skall bytas efter Xkm eller X månader. Därför är den inte med som kostnad i bilagda prisoffert, bara kontrollen.

Prisoffert på beställd service:
98FE42DA-4627-4A96-B13B-347D48E8658A.png
Du är inbokad för service på måndag den 13/3 kl 09.30.

Välkommen, var snäll och bekräfta.

Tommy
 
Hej Ranko,

Bilagt finner du priset på byte av bromsvätska till er bil:

Visa bilaga 22455
Är det av intresse, säg till.

Tommy
Tack Tommy, vi gör bytet om nå’n vecka innan vi drar hemåt. Just nu är vi förankrade till el, vatten & avlopp och vill passa på att njuta/sola och söla i det fina vädret som kommit tillbaka. I år hade vi den längsta kallaste vinter någonsin, men hemma är ännu värre så vi klagar inte…

Priset på bromsvätsebytet konkurrerar kraftigt mot alla andra jag ”snappat” upp sen häromdagen. ”Din” verkstad är rena guldgruvan för iHusbil folket som finns här i krokarna. Bra gjort Tommy, som vanligt!
 
Mats K. Har varit i kontakt med verkstan, som säger om oljan i växellådan/robotlådan, att man kollar nivåerna precis som man gjorde i Sverige och om det behöver bytas byter man, annars inte. Finns enligt dem inga instruktioner från FIAT att den skall bytas efter Xkm eller X månader. Därför är den inte med som kostnad i bilagda prisoffert, bara kontrollen.

Prisoffert på beställd service:
Visa bilaga 22454
Du är inbokad för service på måndag den 13/3 kl 09.30.

Välkommen, var snäll och bekräfta.

Tommy
Tack för din insats, vi tutar och kör på detta.

Mats
 
Surfade lite på nätet om bromsvätskan, bytet, kostnader osv… Ska bytas vartannat år, kostar strax över tusenlapp och ska ingå i service intervaller. ALDRIG gjorts på vår bil sen 2015, mycket tråkigt!
Nu är det slut med ”god tro” på bilverkstäder, nån måtta får det väl finnas när det handlar inte minst om säkerheten i trafiken!
 
Lite märkligt är det att även Fiat-verkstäder i Spanien inte heller känner till om oljebyte i koppling samt robotdelen på vx-lådan. 🙄
La just upp en speciell tråd i ämnet;

Vill ha källhänvisningar från FIAT,

Det är självklart upp till kunden, verkstan här byter gärna oljor och kamremmen, men det tycker i vissa fall att det är bortkastade pengar. Hör till saken att den spanska kunden troligen är mera känslig vad gäller kostnaden och gör bara vad som måste göras.

Tommy
 
Hei Tommy.
Det viste seg at bilen var rett så ren (den ble polert og vokset før vi reiste til Italia).
Så jeg behøver ikke vask av Moha denne gangen, men til våren blir det nok aktuelt.
God tur nedover!👍🚍😁
Hei igjen Tommy.
Etter en lang vinter i Benidorm behøver bobilen en vask før vi reiser hjemover.
Skulle gjerne ha vasket mandag 20. mars - er det noen du kan anbefale nå ( Moha, Cubaneren eller andre)?
 
Hei igjen Tommy.
Etter en lang vinter i Benidorm behøver bobilen en vask før vi reiser hjemover.
Skulle gjerne ha vasket mandag 20. mars - er det noen du kan anbefale nå ( Moha, Cubaneren eller andre)?
Hej,

Idag har en av våra medlemmar varit första kunden hos en ny biltvätt, som ägs av dottern till en svensk mäklare Mats, som ”alltid” funnits här i Altea.

FA5B6805-D710-4AF6-A8D5-81E06BF71113.jpeg
Först handtvätt, kemisk ”torrtvätt” hela bilen, utom underredet, innehållande ett vax, sedan polerade man hela fronten med ytterligare ett vax med polermaskin.
7DAEE9F5-67C9-4E98-84EB-EC14C134544E.jpeg
Bilen blev jättefin, men…. Priset var 200 Euros, sedan fick vi som medlemmar i iHusbil 10% rabatt, d.v.s. priset blev 180 Euros.

Nu var det här deras första husbil och jag tror att de inte riktigt förstod hur mycket jobb det var, man var 3 man som arbetade i 7 timmar med bilen!

Skall prata med dem imorgon och se om de kan erbjuda den ambitiösa tvätten till det priset igen, då skall jag absolut köra dit vår egen bil och få den tvättad och vaxad.

Tyvärr har Moha flyttat till Granada och ”Cubanen” törs jag inte rekommendera eftersom jag hört både gott och ont om hans arbete,

Däremot finns det i Albir en alldeles utmärkt självtvätt, med ramp så att man kommer åt att tvätta taket enkelt.

Återkommer

Tommy

PS. Hoppas att ”Annis” som fick sin bil tvättad, kan kommentera tvätten här. DS.
 
Senast ändrad:
Hej,

Idag har en av våra medlemmar varit första kunden hos en ny biltvätt, som ägs av dottern till en svensk mäklare Mats, som ”alltid” funnits här i Altea.

Visa bilaga 22494
Först handtvätt, kemisk ”torrtvätt” hela bilen, utom underredet, innehållande ett vax, sedan polerade man hela fronten med ytterligare ett vax med polermaskin.
Visa bilaga 22495
Bilen blev jättefin, men…. Priset var 200 Euros, sedan fick vi som medlemmar i iHusbil 10% rabatt, d.v.s. priset blev 180 Euros.

Nu var det här deras första husbil och jag tror de inte riktigt förstod hur mycket jobb det var, man var 3 man som arbetade i 7 timmar med bilen!

Skall prata med dem imorgon och se om de kan erbjuda den ambitiösa tvätten till det priset igen, då skall jag absolut köra dit vår egen bil och få den tvättad och vaxad.

Tyvärr har Moha flyttat till Granada och ”Cubanen” törs jag inte rekommendera eftersom jag hört både gott och ont om hans arbete,

Däremot finns det i Albir en alldeles utmärkt självtvätt, med ramp så att man kommer åt att tvätta taket enkelt.

Återkommer

Tommy

PS. Hoppas att ”Annis” som fick sin bil tvättad, kan kommentera tvätten här. DS.
Dette blir et veldig bra tilbud når jeg kommer ned igjen til høsten, sammen med stor service.👍😊
Nå kommer jeg til å bruke bensinstasjonen i Albir for å vaske bort det som har samlet seg i vinter.
Takk for rask respons, som alltid!😊
 
Vi har haft lite olika, men just nu har vi en kille som tvättar traditionellt (klättrar upp på taket) med vatten och godkänt tvättmedel samt torkar efteråt för 50€. Tyvärr gäller bara för oss som bor på campingen.

Skriver mest för att informera om hur vi har det på vårt ställe. I övrigt så tvättar jag själv våra fordon, ganska ofta dessutom.
 
Vi har haft lite olika, men just nu har vi en kille som tvättar traditionellt (klättrar upp på taket) med vatten och godkänt tvättmedel samt torkar efteråt för 50€. Tyvärr gäller bara för oss som bor på campingen.

Skriver mest för att informera om hur vi har det på vårt ställe. I övrigt så tvättar jag själv våra fordon, ganska ofta dessutom.
Ok, jeg liker også å vaske bilene selv - da har man ingen andre å klage til.😁
Men, her på campingen er det ikke lov å vaske på plot'en - det er restriksjon på vannet generelt og så blir det helt uten rense-mulighet.
 
Ok, jeg liker også å vaske bilene selv - da har man ingen andre å klage til.😁
Men, her på campingen er det ikke lov å vaske på plot'en - det er restriksjon på vannet generelt og så blir det helt uten rense-mulighet.
Vi har ett speciellt ställe med markbrunn där alla kan tvätta sina HB om det inte råder speciella restriktioner som vi hade för några år sen. …men hur tvättar man då en XXXL husvagn? Cypressblomning, tallarnas kåda, ”calima” sand från Afrika och vårens duvskit m.m. gör det inte lätt för oss. Om man får lov att tvätta husvagnar på plats, då vill även vi ”andra” tvätta våra HB & småbilar på samma sätt. Jag använder mild såpa utan kemikalier och spolar sparsamt med vatten för att inte riskera ett förbud varken för oss eller andra. Marken absorberar all fukt som kommer och palmerna klagar inte på ”diskmedel”, bara att ta det varligt så gott det går eller ett förbud kommer till stånd.
 
Hej,

Idag har en av våra medlemmar varit första kunden hos en ny biltvätt, som ägs av dottern till en svensk mäklare Mats, som ”alltid” funnits här i Altea.

Visa bilaga 22494
Först handtvätt, kemisk ”torrtvätt” hela bilen, utom underredet, innehållande ett vax, sedan polerade man hela fronten med ytterligare ett vax med polermaskin.
Visa bilaga 22495
Bilen blev jättefin, men…. Priset var 200 Euros, sedan fick vi som medlemmar i iHusbil 10% rabatt, d.v.s. priset blev 180 Euros.

Nu var det här deras första husbil och jag tror att de inte riktigt förstod hur mycket jobb det var, man var 3 man som arbetade i 7 timmar med bilen!

Skall prata med dem imorgon och se om de kan erbjuda den ambitiösa tvätten till det priset igen, då skall jag absolut köra dit vår egen bil och få den tvättad och vaxad.

Tyvärr har Moha flyttat till Granada och ”Cubanen” törs jag inte rekommendera eftersom jag hört både gott och ont om hans arbete,

Däremot finns det i Albir en alldeles utmärkt självtvätt, med ramp så att man kommer åt att tvätta taket enkelt.

Återkommer

Tommy

PS. Hoppas att ”Annis” som fick sin bil tvättad, kan kommentera tvätten här. DS.
Nu är min HB skinande ren och blank tack vare gänget på Happy & Clean!

De tvättade för hand utan vatten, de

använder istället en biokemisk lösning och polerar med olika vax efteråt.

Även om det tog lång tid, hade de hela tiden ett leende över och var otroligt noggranna med varenda liten detalj. Det var 3 personer som i hela 6 timmar putsade, ibland blev de avlösta för att ta paus, alla var lika duktiga.

Jag rekommenderar dem varmt och att anlita dem via iHusbil och stort TACK till Tommy Dynér som gjorde en stor insats för att hitta dem och dessutom fixade 10% rabatt.
 

Bilagor

  • 24703A23-6CAB-4455-8A42-AACFF6970960.jpeg
    24703A23-6CAB-4455-8A42-AACFF6970960.jpeg
    257,3 KB · Visningar: 47
  • E9BF95B8-7E67-4C03-9A69-576440D50805.jpeg
    E9BF95B8-7E67-4C03-9A69-576440D50805.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 47
  • 01D2A744-8EEB-4A7C-B765-301DA364302B.jpeg
    01D2A744-8EEB-4A7C-B765-301DA364302B.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 48
Hola Tommy
Bo Österholm heter jag och vi har pratats vid via Facebook och Husbilsklubben tidigare. Du nämnde då att du kunde hjälpa till att boka tid på Fiat verkstaden i Altea.
Det börjar bli dags att tänka på hemfärd till Gävle / Ockelbo. Vår Rapido från 2020 visade på vägen ner i höstas en varningstext ” Check brake pass” som jag vill kollas upp på väg hemåt.
Har varit till verkstan i mitten på januari och tjejen på verkstan sa att det normalt räcker att boka tid en vecka innan.
Vårt önskemål på tid är den 27/3.
Kan du hjälpa oss med tidsbokning skickar jag VIN numret om dom behöver det.
Bilen är helintegrerad med totalvikt 4 400 ?
// Bosse
 
Hola Tommy
Bo Österholm heter jag och vi har pratats vid via Facebook och Husbilsklubben tidigare. Du nämnde då att du kunde hjälpa till att boka tid på Fiat verkstaden i Altea.
Det börjar bli dags att tänka på hemfärd till Gävle / Ockelbo. Vår Rapido från 2020 visade på vägen ner i höstas en varningstext ” Check brake pass” som jag vill kollas upp på väg hemåt.
Har varit till verkstan i mitten på januari och tjejen på verkstan sa att det normalt räcker att boka tid en vecka innan.
Vårt önskemål på tid är den 27/3.
Kan du hjälpa oss med tidsbokning skickar jag VIN numret om dom behöver det.
Bilen är helintegrerad med totalvikt 4 400 ?
// Bosse
Fixar jag.

Kan jag få veta vad du vill ha gjort och bilens chassinummer, så får du direkt en prisoffert och bokad service,

Välkomna till Altea.

Tommy
 
Hej Tommy!

Service klar, utan problem. Hade bara lite problem att komma in på verkstaden, trångt med parkerade bilar utanför, fick trixa mycket och blev lite närkontakt med markis och port, dock inget stort.
Tack för all hjälp!
 
Fixar jag.

Kan jag få veta vad du vill ha gjort och bilens chassinummer, så får du direkt en prisoffert och bokad service,

Välkomna till Altea.

Tommy
Godmorgon
Toppen , chassinumret är ZFA25000002N10738.
Fel meddelandet på displayen skall naturligtvis vara ” Check brake pads” .
vi står ju nu i på Bahia i Santa Pola och har ju då ca 1 Tim till Altea. Har för mig jag läst någonstans att du tipsat på ett helt ok ställe att övernatta på i Altea men hittar inte det nu.
Ett bra datum för oss är alltså 27/3.
// Bosse
 
Godmorgon
Toppen , chassinumret är ZFA25000002N10738.
Fel meddelandet på displayen skall naturligtvis vara ” Check brake pads” .
vi står ju nu i på Bahia i Santa Pola och har ju då ca 1 Tim till Altea. Har för mig jag läst någonstans att du tipsat på ett helt ok ställe att övernatta på i Altea men hittar inte det nu.
Ett bra datum för oss är alltså 27/3.
// Bosse
Bosse, kan du istället komma den 24 mars eller 28 mars? Om inte så skall man tryckning dig på något sätt den 27/3. Är t.ex. 11.00 en bra tid, då hinner du enkelt upp på morgonen från Bahia, utan att behöva kliva upp så tidigt.

Tommy
 
Hej igen Tommy
Trodde jag skickat svar på ditt positiva svar , men försöker igen att 27/3 klockan 11.00 är perfekt för oss. Sitter just nu och lider med Brynäs som förlorar mot Malmö.
Ser inte mitt förra svar på inlägget men svaret är det samma förutom att nu förlorade Brynäs.
// r
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen