• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT:s Comfortmatic växlingsrobot, service och underhåll

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Har blivit lite förvirrad vad gäller oljebyte i växlingsroboten på FIAT Ducato, eftersom det finns påståenden här att den skall bytas efter 24 månader, men har nu pratat med två FIAT-verkstäder här i Spanien, som har en helt annan uppfattning.

Här påstår man att man kollar oljan i växellådan och oljor i ”roboten” vid varje servicetillfälle, det görs genom att kolla nivån och färgen på oljan. Om inte något oförutsett inträffar, räcker det om man byter oljan var 5-6 år. När jag frågar efter rekommendationerna från FIAT får jag veta att jag just fått höra dem. Googlat på spanska sidor och jag finner inget som motsäger vad de sagt, mera än att jag såg en kommentar att ifall bilen stått oanvänd en längre tid, så var det bra att byta oljan helt. Ser också att om nivån är lägre än rekommenderat, fyll på.

Nu kan det vara så att det är olika rekommendationer i norra Europa, mot vad som anses vara bra i Sydeuropa, så är det t.ex. vad gäller intervallens för byte av kamrem och vattenpump. I norra Europa är det tätare mellan bytena, som motiveras med att det är ett annat klimat. När jag nämner det till verkstäderna här, ler man och får den där överseende blicken när de tittar på mig, som det vore lite synd om mig… :unsure: ;) Ja,ja.

Googlat på svenska sidor för att hitta något officiellt från FIAT, som bekräftar rekommendationerna eller om det är instruktioner, om de tätare oljebytena, de kanske finns och tacksam om någon kan ge mig källan.

Tack för hjälpen

Tommy
 
Här lite nyttig läsning om oljebyte i automatiska växellådor.
 
Ja, jag har läst hela Mats utförliga beskrivning, den bästa jag har läst när jag Googlat runt.

Men för att visa något till verkstan här för att övertyga om att det är bra och nödvändigt, så behöver jag en officiell källhänvisning som det står FIAT under.

Nu är det självklart inte tvunget, verkstan gör vad kunden vill, men om det nu anses officiellt nödvändigt i norra Europa vill jag att det skall veta det.

Tommy
 
Servar alltid mina husbilar hos Kylinge bil och de byter oljorna varannat år. Bytte på min förra husbil när den var 4 år och oljan var grumlig med svarta partiklar i som om jag förstod det rätt kan sätta igen de tunna ventilerna i styrningen till roboten. Har bokat samma service på min nuvarande husbil som blir 4 år i år även om bilen bara rullat 1600mil (köpte den förra våren med 500 mil på mätaren). Ser det bytet som en billig försäkring för att slippa problem med roboten.

Däremot känns det helt sjukt att byta kamrem efter 1600 mil, så kommer vänta till hösten och då kommer den ha rullat 1000 mil ytterligare. Har haft en Fiat där kamremmen gått av vid 2500 mil (Fiat tog kostnaden för motorrenoveringen 7000€) så vågar inte slarva med bytet.
 
Har inte husbilen hemma, men ligger ett tilläggsblad i serviceboken där byte av oljorna i roboten ska göras.
Tack för dina svar. När du har tillfälle skulle det vara perfekt om du kunde lägga upp tilläggsbladet i serviceboken här, där det står när oljorna skall bytas. Troligen inte bara här det är tveksamheter om vad som gäller. Kan inte komma ihåg att det någonsin bytts på våra husbilar.

Som sagt, tack för ditt svar.

Tommy
 
Tack för dina svar. När du har tillfälle skulle det vara perfekt om du kunde lägga upp tilläggsbladet i serviceboken här, där det står när oljorna skall bytas. Troligen inte bara här det är tveksamheter om vad som gäller. Kan inte komma ihåg att det någonsin bytts på våra husbilar.

Som sagt, tack för ditt svar.

Tommy
Googlade lite och hittade det här, visserligen några år gammal.
Länk: robotlåda
1678215103751.png
 
En må være klar over att det finnes flere forskjellige typer "automat" girkasser.

1. Den gode gamle med converter, som sitter i bla. amerikanere og europeiske biler frem til begynnelsen av 2000 tallet. Det er denne som har kommet til heder og verdighet igjen som 9 gir i Fiat fra 2019/2020, og i Iveco fra 2015.

2. Nyere automater uten converter der clutch'ene går i oljebad, type DSG.

3. Robotgirkasser som i prinsipp er en manuell girkasse med vanlig tørr clutch, og er styrt med hydraulikk og/eller elektriske skiftemotorer, type Fiat opptil 2019 og Iveco agiles til og med 2014.

Disse girkassene er helt forskjellige i konstruksjon og krever derfor helt forskjellig vedlikehold.

Når det gjelder oljeskift på kassene så har det vært noen som har operert med "life-time" på automatgirolje, men i Europa har det normalt bare vært 2 års garanti på bilene, så når disse 2 årene var gått så var life-time'en for deres ansvar forbi.
Dette gjorde att vedlikeholdskostnadene så lavere ut på papiret enn de var i virkeligheten hvis du hadde tenkt å beholde bilen i mer enn 2-3 år.
 
Har blivit lite förvirrad vad gäller oljebyte i växlingsroboten på FIAT Ducato, eftersom det finns påståenden här att den skall bytas efter 24 månader, men har nu pratat med två FIAT-verkstäder här i Spanien, som har en helt annan uppfattning.

Här påstår man att man kollar oljan i växellådan och oljor i ”roboten” vid varje servicetillfälle, det görs genom att kolla nivån och färgen på oljan. Om inte något oförutsett inträffar, räcker det om man byter oljan var 5-6 år. När jag frågar efter rekommendationerna från FIAT får jag veta att jag just fått höra dem. Googlat på spanska sidor och jag finner inget som motsäger vad de sagt, mera än att jag såg en kommentar att ifall bilen stått oanvänd en längre tid, så var det bra att byta oljan helt. Ser också att om nivån är lägre än rekommenderat, fyll på.

Nu kan det vara så att det är olika rekommendationer i norra Europa, mot vad som anses vara bra i Sydeuropa, så är det t.ex. vad gäller intervallens för byte av kamrem och vattenpump. I norra Europa är det tätare mellan bytena, som motiveras med att det är ett annat klimat. När jag nämner det till verkstäderna här, ler man och får den där överseende blicken när de tittar på mig, som det vore lite synd om mig… :unsure: ;) Ja,ja.

Googlat på svenska sidor för att hitta något officiellt från FIAT, som bekräftar rekommendationerna eller om det är instruktioner, om de tätare oljebytena, de kanske finns och tacksam om någon kan ge mig källan.

Tack för hjälpen

Tommy
Enligt FIAT skall hydraulvätskan i roboten endast nivåkontrolleras, inget bytesintervall finns.
Bromsvätskan i kopplingen skall bytas efter 2år.
Detta är vad som står i boken om Comfortmatic.
Läser man på diverse forum så är det många som rekommenderar byte av hydraulvätskan också,även att byta till en annan typ av vätska som är bättre anpassad för denna typ av växellåda.
Jag har bytt båda vätskorna, och kopplingsvätskan var svart till färgen efte 2år absolut behov av byte denna samlar också fukt.
 
Precis som det redan påpekats ovan är det föreskrivet byte av den ena vätskan vartannat år och av den andra bara ”kontroll”. Oklart vad kontrollen går ut på och hur resultatet skall omsättas i ev. åtgärder. Jag har tagit fasta på de rekommendationer som jag återgav i tråden som är länkad i inlägg #3, eftersom jag uppfattat det som att de kommer från vederhäftig expertis. Jag har sett påståenden att Fiat i Tyskland har skickat ut servicemeddelande till tyska verkstäder att byta båda vätskorna men kan inte bekräfta det eftersom jag inte har någon kopia av ett sådant meddelande. Det är det närmaste ett officiellt meddelande med ”Fiatstämpel” jag känner till.
Vi som gör jobbet själv behöver ju inte övertyga en verkstad om saken ;)
 
Jag har en robortlåda på min bil med totalvikt 5000 kg årsmodell 2013 och 3 liters motor. Till er som kört eller kör liknande har jag en fråga. Kör ni med tung last knappen på hela tiden, ibland eller aldrig? Min bil är alltid runt 5000 kg när jag är ute och åker. Hoppas inte jag kapar tråden, jag kanske borde gjort en egen tråd
 
Vi har en senare årsmodell med 2,3 - 150 hk motor och bara 3500 kg, så förmodligen inte vad du menar med tung bil. Jag kör nästa alltid med tunglast-knappen aktiverad, åtminstone om hastghetsgränsen är 80 eller lägre. Tycker att roboten annars lägger i 6:ans växel för tidigt så att motorn får segdra. Vid högre hastigheter har jag knappen aktiverad om det är backiga vägar.
 
Senast ändrad:
När man startar bilen är ju "tung bil"-läget inte aktiverat. Jag aktiverar det läget väldigt sällan, i princip bara på vägar där det går upp och nerför om vartannat.

Däremot lägger jag ofta lådan i det manuella läget och växlar ner ett eller två hack, t ex vid uppförsbackar där bilen gärna segdrar. Att trycka på knappen skulle egentligen fungera lika bra ;)

Alltid lyssna på hur motorn låter och titta att man har ett bra varvtal.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen