• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT:s Comfortmatic växlingsrobot, service och underhåll

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Har blivit lite förvirrad vad gäller oljebyte i växlingsroboten på FIAT Ducato, eftersom det finns påståenden här att den skall bytas efter 24 månader, men har nu pratat med två FIAT-verkstäder här i Spanien, som har en helt annan uppfattning.

Här påstår man att man kollar oljan i växellådan och oljor i ”roboten” vid varje servicetillfälle, det görs genom att kolla nivån och färgen på oljan. Om inte något oförutsett inträffar, räcker det om man byter oljan var 5-6 år. När jag frågar efter rekommendationerna från FIAT får jag veta att jag just fått höra dem. Googlat på spanska sidor och jag finner inget som motsäger vad de sagt, mera än att jag såg en kommentar att ifall bilen stått oanvänd en längre tid, så var det bra att byta oljan helt. Ser också att om nivån är lägre än rekommenderat, fyll på.

Nu kan det vara så att det är olika rekommendationer i norra Europa, mot vad som anses vara bra i Sydeuropa, så är det t.ex. vad gäller intervallens för byte av kamrem och vattenpump. I norra Europa är det tätare mellan bytena, som motiveras med att det är ett annat klimat. När jag nämner det till verkstäderna här, ler man och får den där överseende blicken när de tittar på mig, som det vore lite synd om mig… :unsure: ;) Ja,ja.

Googlat på svenska sidor för att hitta något officiellt från FIAT, som bekräftar rekommendationerna eller om det är instruktioner, om de tätare oljebytena, de kanske finns och tacksam om någon kan ge mig källan.

Tack för hjälpen

Tommy
 
Har ikke sett på utvekslingen for reversen på den 6 veksels låda som brukes i Comfortmatic, men de eldre hadde en utveksling som ikke fungerte brukbart for biler over 4 tonn.
Även de 6-växlade, fast de har hög temp. varning på kopplingen så brukar man känna lukten av bränd koppling vid rangering i motlut eller kuperat underlag, alltså alldeles för hög utväxling på backen på de tyngre ekipagen.
 
Även de 6-växlade, fast de har hög temp. varning på kopplingen så brukar man känna lukten av bränd koppling vid rangering i motlut eller kuperat underlag, alltså alldeles för hög utväxling på backen på de tyngre ekipagen.
Går det att åtgärda? Det är kanske dyrt om det går Det är kanske något man får leva med och se till att man inte hamnar i sådana situationer
 
Går det att åtgärda? Det är kanske dyrt om det går Det är kanske något man får leva med och se till att man inte hamnar i sådana situationer
Du lär få leva med det,ta det försiktigt vid backning i motlut, även utväxlingen mellan 3 och 4 är för stor, normalt inga
problem men har kört backar nu med 15-18% lutning,det blir högt varv på 3an uppför.
 
Även de 6-växlade, fast de har hög temp. varning på kopplingen så brukar man känna lukten av bränd koppling vid rangering i motlut eller kuperat underlag, alltså alldeles för hög utväxling på backen på de tyngre ekipagen.
Ja det finns någon form av "koll" på kopplingstemperaturen. Jag tror inte det finns någon mätgivare för detta utan det är ett beräknat värde. Kanske beräknas det utifrån gaspådrag motor, varvtal motor, varvtal koppling -> klockad tid med slirande lamell, motortemp, omgivningstemp. Troligen är beräkningen inte tillräckligt bra för att kunna varna för hög kopplingstemperatur i vissa belastningssituationer.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen