Senaste recensioner

Fördelar
  • Tiden, priset och helt ok fartyg
Nackdelar
  • Incheckningen var lite oorganiserad, men är säkert förbättrad.
Vi reste med M/S Drotten, Rostock - Nynäshamn den 12-13 april 2022, det här är våra erfarenheter.

1.jpeg



Vår bokning och pris:
Färja från Rostock till Nynäshamn, inklusive utsides hytt kostade 2971 sek, med 25% husbilsrabatten.

Vi kom ner till hamnen 2 timmar före avgång i förvissning om att vi troligen var de första på plats, eftersom incheckningen öppnade 1,5 timma föra avgång. Det skulle visa sig att vi var bland de tre sista bilarna vid incheckningen.
2.jpeg



3.jpeg



Kändes som rederiet inte riktigt fått rutinerna att fungera, lång långsam kö att checka in för att köra ombord, för att sedan direkt ställa sig i en ny kö för att få nyckel till hyttan. Går att göra procedurerna smidigare.

Vi reser med hundarna och fick en trevlig utsides hytt, att madrassera sett sina bästa dagar redan tidigare blev vi varse om under natten
4.jpeg



Avgång exakt på minuten. Nu fick vi se ställplatsen vid inloppet till Rostock från andra sidan.
5.jpeg



Färjan tog oss från Rostock upp till Nynäshamn på 18 timmar och vi slipper köra 88 mil på landsväg.
6.jpeg



Ok, det är inget kryssningsfartyg, men inte heller en enkel transport. Skulle säga att den är nästan i klass med Stena Lines färja mellan Göteborg - Kiel. Helt ok. För oss som bor norr om Mälardalen är det absolut ett intressant alternativ och som vi själva kommer att nyttja fler gånger.

Middagen, det serverades ett fåtal rätter, vi valde ugnsbakad lax för 115 kr, som smakade utmärkt.
7.jpeg



Frukostbuffén ombord kostar 99 kr och består av varmt och kallt, bra.

Tror inte att det var 50% beläggning ombord, vi var 5 husbilar som hade valt den här färjan den här resan. Märkligt eftersom det trots allt var påskveckan.

Vi har bokat samma sak, men nu Nynäshamn - Rostock med avresa den 19 oktober och för det betalat 2448 kr.

Rekommenseras.

Tommy
Tommy Dynér rekommenderar detta/denna övrigt
En medlem var hjälpt av detta.
Senast ändrad:
Olof G
Olof G
Jag har åkt 3 enkelresor i år på denna rutt,jag tycker man fått in rutinerna incheckning går snabbt,du behöver inte vara flera timmar före avgångstid.
Det är skyltat i hamnen.
Ombord måste man hämta rumsnyckel vilket det är kö till.
Bra hytter och ok mat.
Denna rutt är populär så hytter kan vara svårt att få tag på,vilstol är alternativet,vissa avgångar är fullbokade på bildäck (lastbilar)
Smidig och lättanvänd, ger bra överblick över bodelens "elstatus"
Fördelar
  • Kan installeras antingen i batteriets plus- eller minusledning
  • Liten och smidig
  • Lättanvänd
  • Litet och snabbfotat företag, lyhört för användarnas synpunkter
  • Bra Bluetotth-räckvidd
Nackdelar
  • Android-versionen av appen tillhandahålls av tredje part och har begränsad funktion i gratisvarianten
Recensionen baseras på en säsongs användning. För mer detaljer, se detta inlägg.
Mats S rekommenderar detta/denna tillbehör
En medlem var hjälpt av detta.
Fördelar
  • Förbättrade synbarheten
Nackdelar
  • Ingen
Jag gick ett steg längre och monterade dit vit självhäftande plast i bågen över mätartavlorna (se bild) för att få en ytterligare förbättring av synbarheten, blev riktigt bra.
6D546ECE-B3E2-463E-8624-ECF3532E35DB.jpeg
HelgeM rekommenderar detta/denna tillbehör
Stefan
Stefan
Bra idé, klippte du till dem själv eller köpte du det som en sats?
H
HelgeM
Jag klippt till dom själv.
Gör det lättare att se hastigheten mellan 50 - 90 Km/h
Fördelar
  • Lättare att avläsa hastigheten
  • Snyggare än svarta tavlor
  • Lätt att byta
  • Monteringsanvisning följer med
Nackdelar
  • Inga jag noterat
Dessa mätartavlor är ett lyft för bilen.
Det gör det lättare att se hastigheten när man ligger mellan 50 - 90.
Med de svarta tavlorna så är skuggningen ofta så besvärande att det är svårt att se vilken hastighet man har. Och just runt 70 så vill jag gärna ha full koll på vilken hastighet jag har. Många kameror är uppsatta i detta hastighetsspann.

Om man är någorlunda händig är det lätta att byta dem själv. Om inte, gör JR larm jobbet åt en.

Man behöver bara lossa fyra skruv för att göra hela bytet. Resten är snäppfästen.
Hela jobbet gick på lite över 30 minuter.
IMG_20220808_174942.jpg

IMG_20220808_184321.jpg

IMG_20220808_185701.jpg

Jag är lite imponerad över hur enkelt instrumenten är monterade. De är verkligen designade för att vara enkla att serva. I alla fall dessa delar. :) Som sagt, fyra skruv och snäppfästen gjorde att det var enkelt att byta.
Det enda orosmomentet var att få bort de runda centrumpluttarna på visarna. Jag var rädd att böja dem. Men det gick bra, bara man läste anvisningarna.
Jag satte små tejpbitar för att låsa den fyrkantiga övre tavlan, den som är kvar svart, eftersom den åkte runt lite, efter att jag klippt bort de andra delarna den hängde ihop med...

När det är mörkt så ser tavlorna faktiskt svarta ut fortfarande - i alla fall på detta kortet:
IMG_20220808_193522.jpg

I starkt solsken kan det fortfarande vara svårt att se hastigheten mellan 50 - 90, men det är inte lika ofta som innan.
Stefan rekommenderar detta/denna tillbehör

Annons

Annons

Toppen