• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Backkamera Wolfbox

Tordan

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Motala
Bortskämd, som jag blivit av, att alltid ha backkameran tillhands i Volvon, så har jag länge funderat på en dylik tingest till husbilen.
Här backar man och trixar kanske på campingar, där det ofta springer massa folk kring husbilen utan någon självbevarelsedrift.
Brukar skicka ut någon observatör, som får agera trafikvakt, när det är risk för att det blir oroligt och stökigt i bakänden.

Igår hittade jag ett nytt och oanvänt kit på auktionsfirman K... vik.
Den skulle jag nog kunna ropa in för en hyfsat billig penning, .... tänkte jag.
Men det stöp på, att varken förmedlaren eller säljaren ville besvära sig med omaket att emballera och skicka varan...
Nähä, så varför lägga ut den på en nätet då överhuvudtaget? Åka 40 mil till Staffanstorp för att hämta den hemma hos säljaren?

Sen var bollen i rullning. Jag började aktivt leta efter alternativa backkameror till nåt så när vettigt pris.
Man kan välja anläggningar med eller utan sladd, fast egentligen erfordras det alltid en stump med kabel till kameran,
såvida man inte väljer en med typ batteriförsörjning. Nja, inte riktigt min melodi.
Man har ju sett hur batteridrivna cykellampor blir efter någon säsong.

Varför ska man ha trådlöst system, när man ändå måste dra strömförsörjningen "inomhus" till en dosa, som inte tål vatten?
För att sedan skicka signalerna trådlöst vidare inne från bakväggen i husbilen till en mottagare, fyra - fem meter längre fram?

Det behövs ju också en monitor framme vid instrumentpanelen, för att det ska bli någon bild.
Garmin har ju varianter med olika små kameror, enkla att fästa t.ex i nummerskylten, men då måste jag också
köpa mig en GPS. Jaha, då rycker det ytterligare en del tusenlappar... eftersom jag inte har någon "riktig" navigator.

Det finns ju andra alternativ att navigera efter, så jag är inte riktigt framme där än, att lägga pengar på en GPS.
Man läser ju en del om, att de fortfarande har sina brister, trots allt. Tom.tom eller Garmin? Hugget som stucket, känns det som.
Men det var ju egentligen inte en GPS, som jag var sugen på nu. Bara en vettig backkamera.

Så föll blicken på en variant, som jag var rätt skeptisk till inledningsvis. Den monteras på backspegeln..., kan det va´ nåt?
Ju mer jag fördjupade mig i omdömen och tänkte mig in i situationen,
att kunna använda backspegeln till något annat än att hålla reda på var katten befinner sig,
så framstod det ändå som en rätt bra idé...

Ibland är jag också som Lucky Luke, drar snabbare än min skugga och vips hade jag tryckt på "Enter",
kanske i ren omdömeslös förvirring.

Nu är paketet redan på väg utan ångerrätt från fjärran östern. Hur ska jag förklara det impulsköpet?
Bara för att förvärra situationen, så beställde jag direkt från Ali..., kanske åker jag också på extra avgifter?
Fast jag handlat från Ali tidigare och då har varorna gått via något EU.land utan pålagor.

Om någon månad eller så, kanske jag bidrar med en recension.
Eller så kommer den ut på forumet och kan återfinnas under rubriken "annonser"?
Nä, jag tror nog att det bra i slutänden.

Under tiden har den som är lite intresserad, möjligheten att studera länken, som övertygade iallafall mig....

 
På vår förra hb (Swift) hade vi en backkamera med en skärm som ersatte den ordinarie backspegeln (orginaltillbehör till Swift). Det var mycket bättre än den lösning som vi har har i Adrian idag, där backkameran visas i Pioneerstereon när man lägger in backen. På Swiften kunde man välja att ha den igång hela tiden så man kunde se vem som gömde sig bakom oss på motorvägen… och det blev mycket bättre betraktningsvinkel. Den du visar verkar vara lite stor, den vi hade var bara aningen större än orginalbackspegeln. Ser med spänning fram mot en recension.
 
Kul att få lite feedback på detta, Thomas.
Som jag ser fördelar med den här lösningen är,
att slippa en extra monitor på instrumentbrädan eller att låsa sig vid en speciell GPS
och att man alternativt kan köra den som en "riktig" backspegel under färd.

Dessutom kan man ändra kameravinkeln och få en bättre bild i vissa lägen.
Att just den här modellen får bra omdöme vs mer ordinära backkameror är också ett plus
Möjligt, att den kanske upplevs som lite stor i början, men det vänjer man sig vid... hoppas jag.
 
Jag hade en liknande produkt för ca.15år sedan i en Cheva van, köpte den på Ebay då. Det var ingen frontkamera i den, jag kopplade den att bara funka med backen ilagd, annars var den just bara en bra spegel, jag var mycket nöjd med den.
 
Senast ändrad:
Det er stor forskjell på Alibaba og AliExpress (AE). Den siste har nå lagt til muligheten for at belastningen på kreditkortet ikke skjer før du har bekreftet mottak av rett vare. AE legger en reservasjon for beløpet på kreditkortet og frigjør ikke pengene til selger før bekreftelsen (POD). Regner med at dette er et resultat av alle hit and run som benyttet AE tidligere. Alibaba har en sterkere screening av sine leverandører.

Ser at AE ofte har varer med pris levert på døra, men med opplysning om at det ikke inkluderer eventuell skatt. Så dere kan risikere et påslag på 25% + lokal handling, noe som ikke forsvinner med POD. Jeg slipper med 10% eller helt uten om speditør får firmanummer som dokumentasjon på at vi er GST registrert.

Bør legge til at AE automatisk registrer leveranse etter 75 dager. Det fine er at en kan klage og slippe å betale om en klager rett etter siste antatte leveringsdag :D. Har en ordre inne nå med leveranse 17 til 23 februar, så er ikke kassa på plass den 24 så slipper jeg å betale AUD 4500 for en fjernstyrt gressklipper type større. Klipper inkluder emballasje veier over 500 kg.
 
På vår förra hb (Swift) hade vi en backkamera med en skärm som ersatte den ordinarie backspegeln (orginaltillbehör till Swift). Det var mycket bättre än den lösning som vi har har i Adrian idag, där backkameran visas i Pioneerstereon när man lägger in backen. På Swiften kunde man välja att ha den igång hela tiden så man kunde se vem som gömde sig bakom oss på motorvägen… och det blev mycket bättre betraktningsvinkel. Den du visar verkar vara lite stor, den vi hade var bara aningen större än orginalbackspegeln. Ser med spänning fram mot en recension.
På våran weinsberg årsmodell 21 och Pioneerstereon kan man välja om man vill se bakåt även när man kör framåt. Men vi har problemet med att cyklar ofta är med som täcker backkameran. Jag tycker dock kontrasten inte är så bra i displayen på Pioneerstereon
 
Nu har paketet med backkameran Wolfbox anlänt helt planenligt från Ali Ex..., hemkört, inget trassel, inga extra avgifter...
fasiken vet hur det går till? Men jag är nöjd och belåten. Det verkar vara justa grejor och inte så stor monitor som jag befarat.
Nu är det bara att invänta någotsånär hyfsad väderlek, så att jag kan påbörja monteringen.

Har tänkt sätta den i nedkant av bakspoilern (enl bild) och försöka dra kabeln i tomrummet, som jag tror finns bakom svepen...
sedan ner under bilen i kabelrör fram till dörrstolpen, upp där och in under innertaket fram till backspegeln.
Då slipper jag borra igenom bakstammen och plocka ner både skåp och inredningen bara för kabeldragning.

Frågan är hur jag får isär övre "hörnet", som går upp och täcker hörn / svep i ovankant. Jag tror, att det är lösningen.
Hörnet verkar också vara längsgående delbart på något sätt... jag får väl känna efter lite vackert med ett brytverktyg.
Medföljde ett orangefärgat sådant i förpackningen.

Nån som har någon idé? Jag har sökt febrilt på nätet, men hittar inget matnyttigt om hur svepen egentligen är infästade.
I värsta fall får jag åka till HG:s i Mantorp och få det gjort, men det är alltid roligt att kunna lyckas på egen hand.

IMG_8170.jpeg IMG_1149.jpeg
 
Det här gäller inte leveransen av min backkamera , utan en helt annan leverans från Amazon.

Kan inte låta bli, att nämna hur tacksam jag var att slippa Amazons / Airmee`s leveransmetoder.

Till börja med "hotade" man från Airmee med kvällsleverans ända fram till 22.00 på måndagen,
men plötsligt "försvann" paketet under utkörningen, bara fem minuter före leverans?
Registrerades först på tisdagen på terminal igen. Men inget leveransförsök mer den dagen..

Ny kvällsleverans utlovades på onsdagskvällen och jag väntade... förgäves.

Nähä, det bidde inget den kvällen heller, leveransförsöket avbröts strax före 22.00,
fast man hade utlovat leverans en kort stund innan, enl händelserapporten.

På torsdagen lastade man återigen ut paketet vid 17-tiden och se på f-n,
den här gången lyckades man hitta fram till min postlåda på en helt vanlig gatuadress i stan
och knölade ner paketet där i lådan och försvann sen som en fjärt i mörkret... utan något meddelande.

Jag hittade mitt paket på fredagsmorgonen, när jag var ute och vittjade lådan på jakt efter "tomsäcken",
ja - dvs vår lokaltidning... och där låg iallafall äntligen också mitt paket.

Undrar vad det hade varit med om på sin resa?
Tydligen hade det nog varit en knölig leverans från början till slut.
Finns det möjligheter att välja sluttransportör, så för min del... går Airmee "fett bort", som "fröna" säger nuförtiden...

Tänker på reklamen från gamla Radio Nord, ni vet den där om Duralex-glaset... "Mamma, det höll..!"
Innehållet här, var lyckligtvis inte fördärvat, fast man skulle kunna tro det, av bilden att döma.

IMG_8161.jpeg
 
Senast ändrad:
Se om det er noen skruer inne på taket på det midtre stykket. Det er trinn ett, når skruene er vekk så er det ikke uvanlig at en må kutte limet som tetter skarven mot taket.

Et annet alternativ er å ta ut de to små markeringslampene og det høye bremselyset or tre en tynn stiv ledning eller trekksnor (har selv en gammel slik fra Biltema) fra lampehullet på hjørnet og inn til midten. Dra inn en snor for denne delen og fotsett ned gjennom hjørnet til under bilen bruk snorene til å trekke kablingen på plass. Brukte dette alternativet på min Flair.
 
Nu har paketet med backkameran Wolfbox anlänt helt planenligt från Ali Ex..., hemkört, inget trassel, inga extra avgifter...
fasiken vet hur det går till? Men jag är nöjd och belåten. Det verkar vara justa grejor och inte så stor monitor som jag befarat.
Nu är det bara att invänta någotsånär hyfsad väderlek, så att jag kan påbörja monteringen.

Har tänkt sätta den i nedkant av bakspoilern (enl bild) och försöka dra kabeln i tomrummet, som jag tror finns bakom svepen...
sedan ner under bilen i kabelrör fram till dörrstolpen, upp där och in under innertaket fram till backspegeln.
Då slipper jag borra igenom bakstammen och plocka ner både skåp och inredningen bara för kabeldragning.

Frågan är hur jag får isär övre "hörnet", som går upp och täcker hörn / svep i ovankant. Jag tror, att det är lösningen.
Hörnet verkar också vara längsgående delbart på något sätt... jag får väl känna efter lite vackert med ett brytverktyg.
Medföljde ett orangefärgat sådant i förpackningen.

Nån som har någon idé? Jag har sökt febrilt på nätet, men hittar inget matnyttigt om hur svepen egentligen är infästade.
I värsta fall får jag åka till HG:s i Mantorp och få det gjort, men det är alltid roligt att kunna lyckas på egen hand.

Visa bilaga 36883 Visa bilaga 36884
Hej Tordan!
Väntar med spänning på din recension på denna produkt!
Vi har idag Biltemas trådlösa med dubbla backkameror, men skärmen är (har blivit?) suddig och med dålig upplösning, så jag är också sugen på en Wolfbox.
Jag bävar lite för just kabeldragningen bara... har en Corel 670, så är extra nyfiken på din lösning :)
Köpte du till extension-cabel? Längd 33 eller 50 ft ?
 
Hallo "geva", stilig jycke du har i avataren. ;)

Min egen gosing fick något i ögat härom veckan och genomlider för tillfället en segdragen behandling med antibiotika.
Nu liknar han mest skivetiketten från en gammal 78-varvig stenkaka av märket Husbondens röst,
Skärmavbild 2024-03-11 kl. 20.53.39.png fast tratten har han ju själv över huvudet, stackar´n...

Skämt åsido, åter till ämnet... Wolfbox.

Utöver paketet skaffade jag en extension-cabel på 33 ft / 10 m. Det ger mig 10 + 6 m att jobba med, det borde räcka med marginal.

Jag började lite smått för några veckor sedan och undersökte möjligheten att dra en styr-kabel i utrymmet genom vänstra bakspoilern.
Där finns hur mycket utrymme som helst att gå ner med en kabel och jag började mata in styr-kabeln i övre hörnet till att börja med.
Nog f-n lyckades trådhelvetet sno sig runt om kabeln till positionsljuset, slå knut på sig själv (!) och fastna orubbligt i nån slags härva.
Positionslampan har bara max 5 cm rörelsemån, genom ett litet skithål och det är stört omöjligt att få in något att peta med.

Där gick nu solen bokstavligt i moln den dagen och har inte visat sig mer på humör för att värma en stackars nordbo.
Inget vidare att fortsätta och försöka pilla med stelfrusna fingrar. Inväntar bara lite plusgrader just nu.
Men jag är sugen på, att få ihop detta så snart som möjligt och se resultatet av vad Wolfboxen presterar, keep in touch....
 
Hallo "geva", stilig jycke du har i avataren. ;)

Min egen gosing fick något i ögat härom veckan och genomlider för tillfället en segdragen behandling med antibiotika.
Nu liknar han mest skivetiketten från en gammal 78-varvig stenkaka av märket Husbondens röst,
Visa bilaga 37304 fast tratten har han ju själv över huvudet, stackar´n...

Skämt åsido, åter till ämnet... Wolfbox.

Utöver paketet skaffade jag en extension-cabel på 33 ft / 10 m. Det ger mig 10 + 6 m att jobba med, det borde räcka med marginal.

Jag började lite smått för några veckor sedan och undersökte möjligheten att dra en styr-kabel i utrymmet genom vänstra bakspoilern.
Där finns hur mycket utrymme som helst att gå ner med en kabel och jag började mata in styr-kabeln i övre hörnet till att börja med.
Nog f-n lyckades trådhelvetet sno sig runt om kabeln till positionsljuset, slå knut på sig själv (!) och fastna orubbligt i nån slags härva.
Positionslampan har bara max 5 cm rörelsemån, genom ett litet skithål och det är stört omöjligt att få in något att peta med.

Där gick nu solen bokstavligt i moln den dagen och har inte visat sig mer på humör för att värma en stackars nordbo.
Inget vidare att fortsätta och försöka pilla med stelfrusna fingrar. Inväntar bara lite plusgrader just nu.
Men jag är sugen på, att få ihop detta så snart som möjligt och se resultatet av vad Wolfboxen presterar, keep in touch....
Tack det samma!
Håller tummarna att det läker snart! 🐶
Vår lilla tjej har också fått käka penicillin för lite sen, efter att blivit biten i läppen...
-------------------
Jag har redan Wolfbox beredd i varukorgen på eu.wolfbox.com men velar lite pga just kabeldragningen 😬
Tror du det är bäst att som du skrev tidigare, dra den under bilen i ett kabelrör?
Eller kan det finnas förberedd kabelväg från fabrik för backkameror?

Siktar på G850 + Extension-cabel + 1 års förlängd garanti för 214 EUR
Var din mycket billigare på Ali?
 
Jag tror nog, att prisbilden är ungefär samma, Jag handlade kitet från AE och förlängningskabeln via Amazon.
Fabriksdragen kabel stämmer nog inte överens med kopplingen* på Wbox, den är 4-polig och har en *diameter som en blyertspenna.
 
......
Utöver paketet skaffade jag en extension-cabel på 33 ft / 10 m. Det ger mig 10 + 6 m att jobba med, det borde räcka med marginal.
.......
Tordan, har du verkligen kollat att dessa kablar går att koppla ihop?

När jag tittade på en annan film, också en husbilsinstallation, så blev jag osäker på det och ställde frågan där och fick följande svar:
Skärmklipp.PNG
Se film vid vid 4:55

.
 
Igår morse mejlade jag frågan även till Wolfbox-supporten ("Does the extension cable replace the short original one, or can you use them together for longer range?") men fick inte svar under dagen, så jag la beställning igår kväll på kameran + 50ft kabeln på deras websida.

Men idag kom svaret från Wolfbox:
1710317842732.png

Det visade sig att 33ft kabeln finns i två varianter, en som ersätter den som följer med kameran och en som förlänger den!
Men den som förlänger den finns inte i deras shop, utan på Amazon (vilket de hänvisar till).
(Kan vara bra att veta för den som eventuellt funderar på denna kameran!)

33ft rear cable. https://www.amazon.com/dp/B082RZNJFY
50ft rear cable. https://www.amazon.com/dp/B0814ZHHST
And for this 33ft cable, you can connect it to the original 20ft cable to lengthen it. 33ft extension cable
https://www.amazon.com/dp/B0B2K899H7

Hur som, nu kommer jag få 50ft kabel att installera med, istället för 20+33ft, dvs 1 meter kortare, men det bör räcka till ändå.
 
Jag inser nu, att jag har 10 m att jobba med, för att den ersätter bara den som medföljer kameran...
Det kommer nog att bli en utmaning, misstänker jag.
Får grunna lite på om jag ska bita i det sura äpplet och beställa den längre kabeln.
Blir att först kontrollmäta den tänkta dragningen.
Det kan bli hopplöst tajt, för det "försvinner" > 4 meter bara på att dra ner kabeln under / upp genom karrosen.
Tack, det var mycket bra, att du var observant med detta. (y)
Det sparade mig minst sju 👿 och sex ⚔️ inför den kommande monteringen. ;)
 
Nu har jag kommit ett litet steg närmare... har länge gått och funderat på hur hörnprofilen sitter infästad?
Men trots att jag likt en ekorre äntrat upp och ner i dagar, undersökt både utan och insidan av karossen,
så gav jag till slut upp tanken. Lögn, att hitta några fästpunker, mer än den bakom positionslampan.

Vidgade istället upp hörnprofilen lite försiktigt och började trä en lite styvare kabel från takspoilern,
ut i en slinga vid det förb... hörnet, innan jag fortsatte med kabeln ner bakom positionslampan.
Slingan, som sticker ut, kommer jag att ha tillgänglig, tills det blir skarpt läge för den riktiga kabeldragningen.

Heureka...! Nu är den saken biff och sladdänden hänger och slänger så grandiost lös och ledig under bilen.

So far so good, fortsätter kabeldragningen som det var tänkt från första början, fast nu med en 50ft rear cable.

IMG_8221.jpeg IMG_8219.jpeg IMG_8223.jpeg
 
Jag följer din montering med spänning! :)
Vad är det för gulaktig kabel/vajer du använder på bilderna? Antar att den bör vara lagom stuv, men ändå böjlig för att den ska leta sig fram i diverse ”kanaler”.

Min leverans är också på väg, ser fram mot att montera, dock risk att man (jag) kommer att vara lite förb…d några gånger innan det blir klart…
Funderar på en sån här flexslang från Jula att använda under bilen, vad tror du om det?
Har inte kollat ännu var kabeln bör dras in i kupén, om det finns någon lämpligt hål med genomföringsgummi eller nåt annat annat bra sätt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen