• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Backkamera Wolfbox

Jag följer din montering med spänning! :)
Vad är det för gulaktig kabel/vajer du använder på bilderna? Antar att den bör vara lagom stuv, men ändå böjlig för att den ska leta sig fram i diverse ”kanaler”.
Sladden är bara en vanlig flertrådig installationskabel 2,5 kv, men den var tillräckligt styv för ändamålet.
Man får försöka räta ut tråden så mycket som möjligt, när man trär ner den via bakspoilern.
Ingen idé att ta bort bakljusinsatsen, för där finns tyvärr inget lämpligt hål bakom att använda sig av.

Lite pillande är det ju och vid första försöket lyckades jag ju få en knut på eländet där uppe i hörnet,
när jag skulle försöka få tråden in under takspoilern. Men med hjälp av verktygskrokarna lyckades jag lösa upp härvan.

Tanken är nu, att tejpa ihop kablarna och dra den rätta kabeln nerifrån och upp mot hörnet med hjälp av trådslingan,
som jag har hängt utanför. Sedan tänker jag därifrån mata kabeln runt hörnet av takspoilern till i höjd med bromsljuset.

Krokar, en tumstock att peta med och en spetstång med långa käftar kan nog vara bra att ha...
och ett brytverktyg i plast, som medföljer kitet från Wolfbox.

Det kanske blir lite trångt att få genom den nya kabelanslutningen i hålet, där två andra kablar redan är dragna (se bilden)
Men jag är optimist och tror att det ska gå vägen.

IMG_8224.jpeg
 
Var ute och letade efter ett ställe där kabeln kan dras in i hytten utan att göra åverkan.
Det lutar åt att borra ett litet håll jämte den befintliga "dräneringshålet" i batterilådan (markerat med gult).

1711484134724.png

Så planen är att dra från bakre vänstra hörnet, framåt längs balkarna på vänster sida (för att slippa passera förbi avgassystemet) och sedan upp genom det hålet. Därifrån är det lätt att fortsätta upp via A-stolpen.

Är det någon som har gjort motsvarande på annat (bättre) sätt?
Har läst någonstans att det kan finnas hål upp i närheten av bältesinfästningen nära B-stolpen, men kunde inte hitta det när jag lös med ficklampan i mörkret. (Det gäller en halvintegrerad)
 
På de fleste biler er det en tvangslufting gjennom b-stolpen og ut under bilen.
Demonterer du nedre deksel på b-stolpen og demonterer sikkerhetsbelterullen så finner du ofte en skumplast bit i bunnen. Under denne er det vanligvis en åpning ut gjennom en av kanalene under bilen.
Skumplasten er der for å dempe veistøy.
Når du skal demontere belterullen, trekk ut en 1/2meter ekstra med belte og sett på en av de største klemmene til plastposer for matoppbevaring.
Da hindrer du belte å rulle seg opp, noen ganger kan det være problematiske å få ut igjen.
Har aldri hatt Fiat så jeg vet ikke hvordan de har løst det på disse bilene, men en form for lufting gjennom b-stolpen har alle biler.
 
Idag känner jag ett visst lyckorus... iallafall med kabeldragningen.
Min plan var ju att dra kabeln från bakstammens vänstra övre hörn, ner genom v. bakspoiler och in under bilen via kabelrör....
Sen tänkte jag, gå upp med kabeln via A-stolpen.

Började lite lätt med att först försöka med det allra enklaste, skruva bort sparklådan...
vilket visade sig vara nog så tålamodsprövande och samtidigt blodtrycksförhöjande moment.
Modell-ingenjören har från början tänkt sig, att det första man sätter fast på Fiaten är just sparklådan.(!)
Därefter hänger man på alla plast- och inredningsdetaljer efter detta och bygger vidare.

Vilket innebär, att man tvingas demontera minst halva förarmiljön, bara för att kunna lyfta bort den lilla retliga sparklådan(!).
T.o.m handbromsen måste bort, innan man lyckas lirka bort det sista motståndet och haken.

Eftersom jag nu redan har blottlagt det mesta i området, så tar jag mig en extra funderare på kabeldragningen.
Kanske skulle jag lika gärna kunna gå upp via B-stolpen?
Sagt och gjort, jag låter sparklådan ligga kvar i röran och byter helt enkelt spår...

IMG_8275.jpeg

Nu gäller det att blottlägga B-stolpen.
Skyddslisten från golvet och uppåt är lätt att ta bort, sitter med vanliga skruvar.
Men oxå inpressad tillsammans med en finurlig vass hake, som är försedd med hullingar..
Det är bara att slita och dra, hoppas att plasten håller.

IMG_8284.jpeg IMG_8246.jpeg IMG_8248.jpeg

Värre blir det uppe i hörnan, där lampan ingår i montaget.
Hur i helsefyr är den infästad? En skruv på sidan och så samma jäkliga klammer förstås,
Det gäller att bruka rått våld på grejorna och tro på försynen.

IMG_8247.jpeg IMG_8245.jpeg

Nu är hörnet frilagt och jag tycker att det var rätt beslut (så här långt), att dra kabeln via B-stolpen.

IMG_8250.jpeg

Men det kommer att bli fler vedermödor och sargade fingrar innan allt är färdigt.
Forts följer...
 
Intressant, man får en viss förståelse för husbilsverkstäder som ska jobba med detta varje dag, vilket straff eller hur.
Man får även en viss förståelse för priserna.
 
Med tanke på priserna, så eggar de bara till egna stordåd, på egen hand och efter eget förstånd...
Om allt blir bra, då skänker det iallafall en betydligt större tillfredsställelse, än vad prislappen haft för värde. ;)

B-stolpen visar sig vara ett intressant kapitel.
Den vållar mig en del huvudbry och kabeldragningen är lite trixigare än vad jag först tror.

Tanken är, att dra upp kabelröret till översta punkten, kanske lite överkurs egentligen, men det är så jag vill ha det.
Börjar att lossa gummit, som sitter för inspektionsluckan längst ner, tar upp ett hål i den bakre gaveln
med hjälp av bl.a ett stegborr, för att få rätt storlek på ingångshålet, som jag tätar med gummigenomföring.

IMG_8262.jpeg
Börjar sen brottas med ett motsträvigt kabelrör fullt av egen vilja och trycker det uppåt.
Det visar sig, att man samtidigt måste lirka in kabelröret igen, in genom en öppning till det inre utrymmet.
Men det går att komma åt kabelröret i de här öppningarna på B-stolpen.

IMG_8290.jpeg IMG_8287.jpeg


Fast det är trångt mellan bordet och bakom förarstolens rygg. Där man tvingas knästående pilla en bit i taget,
krypa ur det trånga utrymmet och ledbruten stappla ut genom husbilsdörren, kasta sig ner under bilen och trycka upp kabelröret
en bit till... sen in i bilen igen, ner på knä bakom förarstolen och lirka lite till ....

Så håller jag på ett antal gånger, nästan så att Sofie, ni vet hon på TV som gymnastiserar för oss gamlingar i rutan på mornarna,
hon skulle säkert gett mig 2 x (y) för god och ihärdig träning... jädrans smidig gubbe, egentligen...?

Men skam den som ger sig, till slut får jag upp röret dit jag vill. Sen är det bara att fortsätta hänga upp kabelröret under bilen,
över bakaxeln ända bort till bakänden. Dessvärre saknas dragtråd i röret..., hmm :unsure:

I en dammig gömma hittar jag en antennkabel från vår gamla skrotade parabol. Den som spar, han har... ;)
(Fast det ordspråket gillas inte av min fru. Kallar mig för ekorre och träter på mig för att jag vill spara på precis allt...)
Den har nu samma dimension som Wolfboxens kontakt, så den blir perfekt på många vis och den får gå genom kabelröret.

Här kommer jag på mig själv, att det var lite oklokt att fästa upp kabelröret - innan jag trätt genom antennkabeln.
Tvära böjar bromsar effektivt och retfullt den sista biten och inte ens silikonspray i röret hjälper.
Det blir till att lossa kabelröret och lägga ut en vidare slinga, men det hjälper föga...
det är B-stolpens nedre tvära krök som sätter P för fortsatta försök.

IMG_8292.jpeg

Så ett gott råd är (kanske) på sin plats, det är nog enklare att skippa kabelröret i B-stolpen,
använd tunnare dragtråd eller dra genom kablaget i förväg, innan man trär upp det genom B-stolpen.

Jag löste det genom att dra tillbaka kabelröret ur B-stolpen med en bit tunnare dragtråd (elkabel) fäst i änden på röret,
så att jag kan föra upp kabelröret igen genom B-stolpens irrgångar, efter att jag fått igenom det rätta kablaget.
Lite pilligare. lite besvärligare än jag tänkt, men jädrar vilket ordentligt träningspass jag fick på kuppen.
Riktig genomkörare..!

Här är resultatet och jag är nöjd så långt...

IMG_8291.jpeg

forts följer...
 
Senast ändrad:
Ja, Kjell, det finns helt klart bättre dragtrådar än just en antennkabel.
Men man tager vad man haver... och visst underlättar det, att göra rätt förberedelser...
innan man fastnar där med skägget i brevlådan...;)

Jag fortsätter med att mata kabel upp genom bakspoilern...
Men först har jag skarvat den lilla medföljande röda tråden, som är tänkt att kopplas till backljuset.

Wolfbox har tänkt kanske 1,5 m, så jag hänger på en rejäl trådlängd innan den försvinner upp in under spoilern.
Sen får jag se, hur och om jag finner det lämpligt, att styra kameran via backljuset.
Har också en kopplingsdosa till backsensorerna i tankarna, man kanske kan ansluta styrningen därifrån, som alternativ?

IMG_8294.jpeg
Antennkabeln flyter perfekt genom bakspoilern och upp via hörnet samt ut till den beräknade fästpunkten för kameran.
Inga större konstigheter, det är bara att mata på... men först drar jag ut hela tråden i en slinga utanför hörnet.
Därefter trär jag in tråden förbi takspoilerns yttre hörn och matar på med hjälp av en tumstock, samtidigt som jag
drar hela härligheten till platsen, där kameran ska fästas under det övre bromsljuset.

Tråden i antennkabeln fungerar bra att länka ihop med Wolfbox-kontakten, tillsammans med lite eltejp som skydd.

IMG_8298.jpeg IMG_8300.jpeg

So far so good, nu är det dags att ge sig på det sista hindret vad gäller min tänkta kabeldragning.
Den sista biten är retligt besvärlig och det är svårt, att trä något under taket till urtaget för innerbelysningen.
Beslutar mig för att försöka lätta på plast-sargen för komma åt bättre.

IMG_8285.jpeg

Men de där jädrans hullingförsedda klamrarna bjuder på mycket hårt motstånd.
Vågar inte riskera att bräcka sarg-plasten, men lyckas trycka in mitt plastbryt-verktyg brevid klammern
och samtidigt sticka in ett av de krokverktyg, som jag skaffat tidigare (se inlägg #19).

Genom att med verktyget kroka runt om klammern, blir det "lättare" att rycka loss infästningen.
Men var beredd på, att klammern inte släpper gradvis... den släpper plötsligt, utan förvarning
och man får passa sig, så man inte rycker sönder plastpanelen.
Viss försiktighet anbefalles och ingreppet utförs på egen risk!

Den "elaka" klammern med sina hullingar sitter klämd mellan panelen och en tjock gummibit.
Möjligt, att man med två krokverktyg på ömse sidor om hullingen, kan tvinga ner gummit till att släppa taget och
att man med den tredje (!) handen kan dra ur klammern på ett mer kontrollerat sätt...?


IMG_8321.jpeg IMG_8320.jpeg IMG_8323.jpeg
Skit samma, jag lyckas iallafall få loss sargen (hel) och "voila" .... här kan jag nu bara kasta in slut-tampen hela vägen dit jag vill.
Nu återstår bara att koppla det elektriska ...
 
Senast ändrad:
Då det redan fanns hål i bakändan på min bil, där förre ägaren satt backkamera, så drog jag kabeln invändigt.
Det var andra gången på kort tid jag dragit kabel där (drog kraftigare kabel för 12V till bakdelen), så denna gången gick det ganska smidigt.
Men jag fick plocka ur golvet i förrådet under sängen, ta loss lådor i köket och ventilationsgaller mm för att få kabeln fram till B-stolpen. Med den långa kabeln blev det väl en meter eller två över, vilket är bättre än motsatsen. Resultatet blev bra och det var ett lyft jämfört med min gamla Biltemakamera...
 
Ja, tanken med kabel-anslutning för min del är, att det ska bli så bra och störningsfri kamerabild som möjligt.

När jag nu kommit så här långt och övervunnit det största hindret (kabeldragningen) i projektet,
så återstår nu bara inkopplingen.

Jag har ju valt från början att köpa till ett extra kabel-kit* för direkt anslutning på säkringsplats.
Sladdarna drar jag i mellanrummet i taket och vidare ner via A-stolpen till säkringsboxen.
Jordkabeln fäster jag vid skärmkanten. Sladdarna räcker precis till för att peta in fördelningsboxen
i mellanrummet alldeles ovanför A-stolpen / taket.


*
Wolfbox kit.png

Jag hade min tidigare dashcam (BlackVue) kopplad på liknande vis, så det var lätt att bara skifta kablaget vid säkringarna.
Allt man behöver finns annars med i kitet, utom möjligtvis några extra minisäkringar.
Men dom kunde jag nu låna från den gamla uppsättningen.

Sen är det bara "så spännande" att ansluta kameran (tillfälligtvis) i kabel-tåten, som hänger lös i bakstammen.
Fäster också upp monitorn (tillfälligtvis) på backspegeln, ansluter kamera-kabeln och ström-kabeln,
trycker på "ON"- knappen och .... det plingar till och Wolfboxen vaknar till liv. Wow!

Det blir bild på direkten, men än så länge pekar inte kameran helt rätt och skyddsplasten är inte borttagen än.
Den fungerar iallafall och nu får jag det där goa lyckoruset som gör,
att man vågar ge sig på sådana här "stölleprov" emellanåt. :giggle:
Det är inte snålhet som är den egentliga drivkraften, utan det är att kunna lyckas med smått "omöjliga" uppdrag.

IMG_8326.jpeg IMG_8327.jpeg

Största bekymret har nog varit själva kabeldragningen, som jag gruvat mig för ganska länge.

Först tänkte jag gå invändigt, den absolut närmsta vägen.
Men inget finns förberett i min husbil och att plocka ner väggskåpen till att börja med kändes helt hopplöst.
Därför föddes tanken att dra kablen utvändigt, ner under karossen i ett kabelrör och in i bilen vid förarplatsen.

Men först, hur komma runt hörnet i bakstammen? Det sitter fast som berget och jag hittar ingen vettig förklaring på,
hur hörnprofilen är infästad? Finns en skruv bakom positionsljuset, men inte fasiken hjälpte det...?
Med lite list gick det ändå, att dra kabeln via spoilerutrymmena i bakstammen, utan att behöva demontera något.
Jag tänker göra en "svanhals" på kabelröret i nerkant av bakstammen, för att hindra vatten från att rinna in.

Sen kom valet att gå upp med kabeln, antingen via A-stolpen eller B-stolpen?

Innan man rivit isär allting, så är det ju ganska okänd mark man ger sig in på.
Man hittar klammerfästen, som verkar helt omedgörliga och man vet aldrig hur det ser ut "där bakom".

Nu har ni (läsare) kanske fått en bild hur det egentligen ser ut "innanför skranket" och får välja alternativ efter eget huvud.

Jag tänkte fel (!), när jag först skaffade förlängningskabel (10m) till min Wolfbox.
Köp 50ft / 15m på en gång.
Läs inlägget #17

Min husbil är 7,40 och 15 m räckte med god marginal i mitt fall och den väg som jag dragit kabeln.
Hursomhelst är jag glad över, att jag initialt demonterade sparklådan, för nu var ju A-stolpen redan blottlagd nertill
och enkel att komma åt för kabeldragning av strömförsörjning och jordpunkt.

Nu återstår bara att slutföra inställningar och lära sig handhavandet av Wolfboxen,
samt bringa ordning i all den oreda jag skapat och få husbilen bebolig igen.
Recension av Wolfbox backkamera kommer nog vad det lider...
 
Senast ändrad:
För att få till styrning till backkameran, dvs "puls" när man lägger i backväxeln,
så fann jag lämplig kopplingsbox i bakänden under spoilern.
Här finns förgreningen till bakljusen och det var lätt att hitta bakljuskabeln där.
Enkelt att ansluta en styr-kabel med flatstift på ledig plats och jag behövde därför inte "tjyva" på någon kabel.
Så enkelt det kan bli...

När jag går tillbaka i tråden, så märker jag att det var nog själva kabeldragningen,
som var mest tidskärvande och vållade mig mest bekymmer.
Den elektriska anslutningen av Wolfboxen är en ren "piece of cake" i jämförelse.

IMG_8328.jpeg IMG_8330.jpeg

Mission completed.
 
Jag blev klar med min Wolfbox idag.
Men jag har gjort det lite enklare för mig jämfört med hur du har gjort Tordan, jag fasar för att plocka isär inredningen, rädd för att nåt pajar och/eller att jag får inte ihop det ;)

Jag gick upp med flexslangen jämte bateriets luftningsslang (som jag fixerade med en kraftig gummiring och ett buntband).
Därifrån bakåt längst balkarna, fram till bakre hörnet. Fanns många bra ställen att fixera den med många buntband.
Däremot var det ett jä...a jobb att fiska upp kabeln till övre hörnet.

Att dra kabeln från batterilådan fram till A-stolpen, sedan upp och vidare till spegeln var ganska smidigt, lyckades gömma kabeln nästan perfekt utan att demontera mer än en liten konsol med tre skruvar i närheten av A-stolpen.

Tordan, min 50 fot/15 meter kabel räckte med ca 0,5 meters marginal, hur klarade du det med en 10 meters? :unsure:
Nu hör det till saken att jag fick ta en extra sväng bak för att jag redan hade en kabel i högra hörnet, som jag kunde använda som dragfjäder (trots det var det knöligt).
1711911245930.png

Har inte hunnit testa den så mycket ännu, men första intrycket är mycket bra, otroligt mycket bättre än Biltema's jag hade innan.

1711909654720.png 1711909552082.png 1711909744550.png 1711909830421.png
 
Tordan, min 50 fot/15 meter kabel räckte med ca 0,5 meters marginal, hur klarade du det med en 10 meters? :unsure:

Nja, tack vare ditt inlägg, så skickade jag faktiskt efter den längre kabeln på 50ft/15 m.
Fick en bra marginal till övers, 10m-kabeln hade absolut inte räckt till.
Möjligtvis, om man gjort hål i bakstammen och dragit den i takhöjd hela vägen...
Kul, att du hittade en annan variant på dragningen av kabelröret via batterilådan. :)

Nu ska det bli spännande att utvärdera Wolfboxen i det verkliga livet, när vädret blir lite gynnsammare.
Har bokat in oss på färjan till Gotland i början på maj och då ska ön främst utforskas via backspegeln... ;)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen