Ja, tanken med
kabel-anslutning för min del är, att det ska bli så bra och störningsfri kamerabild som möjligt.
När jag nu kommit så här långt och övervunnit det största hindret (kabeldragningen) i projektet,
så återstår nu bara inkopplingen.
Jag har ju valt från början att köpa till ett extra kabel-kit* för direkt anslutning på säkringsplats.
Sladdarna drar jag i mellanrummet i taket och vidare ner via A-stolpen till säkringsboxen.
Jordkabeln fäster jag vid skärmkanten. Sladdarna räcker precis till för att peta in fördelningsboxen
i mellanrummet alldeles ovanför A-stolpen / taket.
*
Jag hade min tidigare dashcam (BlackVue) kopplad på liknande vis, så det var lätt att bara skifta kablaget vid säkringarna.
Allt man behöver finns annars med i kitet, utom möjligtvis några extra minisäkringar.
Men dom kunde jag nu låna från den gamla uppsättningen.
Sen är det bara "
så spännande" att ansluta kameran (tillfälligtvis) i kabel-tåten, som hänger lös i bakstammen.
Fäster också upp monitorn (tillfälligtvis) på backspegeln, ansluter kamera-kabeln och ström-kabeln,
trycker på "ON"- knappen och .... det plingar till och Wolfboxen vaknar till liv. Wow!
Det blir bild på direkten, men än så länge pekar inte kameran helt rätt och skyddsplasten är inte borttagen än.
Den fungerar iallafall och nu får jag det där goa lyckoruset som gör,
att man vågar ge sig på sådana här "stölleprov" emellanåt.
Det är inte snålhet som är den egentliga drivkraften, utan det är att kunna
lyckas med smått "omöjliga" uppdrag.
Största bekymret har nog varit själva kabeldragningen, som jag gruvat mig för ganska länge.
Först tänkte jag gå invändigt, den absolut närmsta vägen.
Men inget finns förberett i min husbil och att plocka ner väggskåpen till att börja med kändes helt hopplöst.
Därför föddes tanken att dra kablen utvändigt, ner under karossen i ett kabelrör och in i bilen vid förarplatsen.
Men först, hur komma runt hörnet i bakstammen? Det sitter fast som berget och jag hittar ingen vettig förklaring på,
hur hörnprofilen är infästad? Finns en skruv
bakom positionsljuset, men inte fasiken hjälpte det...?
Med lite list gick det ändå, att dra kabeln via spoilerutrymmena i bakstammen, utan att behöva demontera något.
Jag tänker göra en "svanhals" på kabelröret i nerkant av bakstammen, för att hindra vatten från att rinna in.
Sen kom valet att gå upp med kabeln, antingen via A-stolpen eller B-stolpen?
Innan man rivit isär allting, så är det ju ganska okänd mark man ger sig in på.
Man hittar klammerfästen, som verkar helt omedgörliga och man vet aldrig hur det ser ut "där bakom".
Nu har ni (läsare) kanske fått en bild hur det egentligen ser ut "innanför skranket" och får välja alternativ efter eget huvud.
Jag tänkte fel (!), när jag först skaffade
förlängningskabel (10m) till min Wolfbox.
Köp 50ft / 15m på en gång.
Läs inlägget #17
Min husbil är 7,40 och 15 m räckte med god marginal i mitt fall och den väg som jag dragit kabeln.
Hursomhelst är jag glad över, att jag initialt demonterade sparklådan, för nu var ju A-stolpen redan blottlagd nertill
och enkel att komma åt för kabeldragning av strömförsörjning och jordpunkt.
Nu återstår bara att slutföra inställningar och lära sig handhavandet av Wolfboxen,
samt
bringa ordning i all den oreda jag skapat och få husbilen bebolig igen.
Recension av Wolfbox backkamera kommer nog vad det lider...