• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Backkamera Wolfbox

Det har ju varit lite struligt med minneskortet...
Skickade efter ett nytt och lite större kort, när jag ändå var i farten.
Tänkte, att det medskickade kortet kanske hade någon skada, eftersom det aldrig gick att läsa i min dator.

Nähä, det visar sig att det nya SD-kortet uppträder likadant, dvs inte alls.
Stoppar det i backspegeln, formaterar... tar ur det för att läsa i datorn.
Icke sa Nicke, min dator kan inte öppna och läsa kortet.

Formaterar om det i datorn i olika varianter, men när jag stoppar ner det i backspegeln,
kräver Wolfboxen alltid, att kortet ska formateras... vilket jag gör,
men det resulterar bara i att då går det inte att läsa i datorn.

Jag har ett litet minneskort på bara 16gb som suttit i min tidigare dashcam (BlackVue)
och det har fungerat hela tiden, som det är tänkt, utan att behöva formateras om.
Mycket märkligt, jag börjar få gråa hår...

MEN så av en händelse, så kom jag ihåg, att Stefan nämnde, att han formaterat kortet två (2) ggr...
Provar med att formatera mitt nya kort på 128 gb, två ggr efter varandra, utan att göra något annat emellan.
Tar några bilder och missmodig sätter jag sen åter in kortet i datorn... och nu fungerar det! :oops:
Nu kan min dator läsa kortet och öppna bilderna i datorn, som jag just tagit via backspegeln.

Går ut till bilen och matar in kortet... och Wolfboxen accepterar kortet direkt, utan att kräva någon ny formatering.
Så, är lösningen helt enkelt att göra en dubbel formatering?
Ja, vi får se. Ska bli intressant att testa i skarp läge om någon vecka...
 
Formateringen av minneskortet på 128 gb bibehåller nu sin läsbarhet och Wolfbox har ju sin egen "player",
som spelar upp sekvenserna snyggt och informativt.

Skärmavbild 2024-06-18 kl. 11.32.07.png

Däremot innehåller filerna något tillägg, som gör att den inte kan spelas upp med QuickTime.
För att kringgå detta, kan jag spela upp filen genom antingen VLC eller Elmedia Video Player.

Fann sedan möjligheten, att istället konvertera filerna med Adobe Express (gratisprogram)
och då blir dom tillgängliga att spela upp även i QuickTime (!) på datorn,
men däremot innehåller filen tydligen fortfarande ett tillägg,
som gör att den inte kan läggas ut, t.ex på den här sidan...?

Annars uppvisar Wolfbox dashcam en helt suverän bildkvalitet.
Backkameran har sin begränsning i betraktningsvinkeln mellan bakstam och horisont
och som jag tycker inte riktigt täcker mina förväntningar. Men den är iallafall bättre än inget alls.
Behöver man backa med närkontakt, så får man väl jaga ut tanten för att gestikulera... (något obegripligt) ;)
 
Angående vy vid backning, det verkar finnas två vyer att använda.
Man byter genom att "klicka" på ikonen som visas i nedre högra hörnet vid backning.
Då skiftar vyn. antingen samma som när den används som backspegel - fast med hjälplinjerna.
Eller så visar den en bild närmare bakstammen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen