• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej Tommy!

Jag önskar en verkstadstid på torsdag den 23 / 3 eller fredag den 24 / 3.

Vill att de kollar regulatorn i generatorn.
Om den laddar som den skall.

Om de jobbar med husdelen då önskar jag:

att de skruvar den gråvatten slangen ifrån gråvatten tanken och försöker att få den ett stopp ifrån avloppet ifrån handfatet i toarummet.

Jag har själv skruvat den slangen ifrån handfatet. Kom med en metalltråd endast in ca 20 cm.

Tack på förhand.

/ Gösta
 
Hej Tommy!

Jag önskar en verkstadstid på torsdag den 23 / 3 eller fredag den 24 / 3.

Vill att de kollar regulatorn i generatorn.
Om den laddar som den skall.

Om de jobbar med husdelen då önskar jag:

att de skruvar den gråvatten slangen ifrån gråvatten tanken och försöker att få den ett stopp ifrån avloppet ifrån handfatet i toarummet.

Jag har själv skruvat den slangen ifrån handfatet. Kom med en metalltråd endast in ca 20 cm.

Tack på förhand.

/ Gösta
Lottie och Gösta välkomna till Altea.

Citerar;
”att de skruvar den gråvatten slangen ifrån gråvatten tanken och försöker att få den ett stopp ifrån avloppet ifrån handfatet i toarummet.

Jag har själv skruvat den slangen ifrån handfatet. Kom med en metalltråd endast in ca 20 cm.”


Det beror säkert på att jag är en teknisk idiot, men kan du vara snäll och förklara problemet en gång till, då på ett sätt så att jag kan förklara problemet för verkstan.

Eller är det bara så enkelt att du har stopp i avloppet från handfatet?

Åker över till verkstan imorgon och fixar tiden och förbereder dem på vad du vill ha fixat.

Återkommer

Tommy
 
Senast ändrad:
Lottie och Gösta välkomna till Altea.

Citerar;
”att de skruvar den gråvatten slangen ifrån gråvatten tanken och försöker att få den ett stopp ifrån avloppet ifrån handfatet i toarummet.

Jag har själv skruvat den slangen ifrån handfatet. Kom med en metalltråd endast in ca 20 cm.”


Det beror säkert på att jag är en teknisk idiot, men kan du vara snäll och förklara problemet en gång till, då på ett sätt så att jag kan förklara problemet för verkstan.

Eller är det bara så enkelt att du har stopp i avloppet från handfatet?

Åker över till verkstan imorgon och fixar tiden och förbereder dem på vad du vill ha fixat.

Återkommer

Tommy
Hej Tommy!

Det är stopp i avloppet från handfatet i toarummet.
Jag har tagit den vattenlåset och fick in en ståltråd bara 20 cm.

Därför behöver någon ta den / loss slangen. Jag tror att det är enklast om man gör det från gråvatten tanken.
 
Hej Tommy!

Det är stopp i avloppet från handfatet i toarummet.
Jag har tagit den vattenlåset och fick in en ståltråd bara 20 cm.

Därför behöver någon ta den / loss slangen. Jag tror att det är enklast om man gör det från gråvatten tanken.
Hej. Gösta om man använder ett dragband som elkillarna använder men för att inte förstöra slangen tar man ett av nylån bekläd som man använder som rensa rör med brukar funka
Mvh Umebo
 
Hej Tommy!

Det är stopp i avloppet från handfatet i toarummet.
Jag har tagit den vattenlåset och fick in en ståltråd bara 20 cm.

Därför behöver någon ta den / loss slangen. Jag tror att det är enklast om man gör det från gråvatten tanken.
Vi löser det när du kommer. Verkstan är informerad om kontrollen av laddningen och stoppet i avloppsröret löser vi på något sätt. Tack Lasse (Umebo) för tipset, fungerar inte det så känner jag en trevlig lokal rörmockare här, som f.ö. talar svenska.

Tommy
 
Hej,

Kollat prisofferten och den skall väl vara ok, men vill förtydliga att vi inte vill ha åretruntdäck, utan sommardäck.

Thomas
Hej Thomas, har varit på verkstan idag och det stämmer, Michelin Cross Camping 225/75 R16CP 116, är ett året runt däck. Vad jag förstår vill du montera Michelin Agilis Camping 225/75 R16 116Q TL, det här däcket:

CBF9584C-3D51-49F0-8E54-702DD969F814.png
Tyvärr finns det däcket inte att uppbringa i hela Spanien just nu. Verkstan har ringt Michelins depåer och jag har ringt de största däckhandlarna mellan Valencia och Alicante, men ingen har dem hemma. Undrar om de slutat tillverka dem, som Ivar ovan i inlägg 196 nämnde.

I Sverige verkar iallafall ”DACK-ONLINE.COM” ha däcken på lager.

Blev erbjuden ett annat däck som man säljer till mindre transportbilar, men utan betäckningen Camping, som vad jag fått lära mig idag betyder att det är däck som tål att stå över 6 månader utan att de rulla.

Har iallafall avbeställt däcken och däcksmonteringen, föreslår att du kollar på vägen upp till Sverige t.ex. i Tyskland om du kan byta där.

Välkommen till Altea på onsdag.

Tommy
 
Senast ändrad:
Hej,

Kollat prisofferten och den skall väl vara ok, men vill förtydliga att vi inte vill ha åretruntdäck, utan sommardäck.

Thomas
Thomas har fortsatt kollat runt i kvällens sena timma och funnit ut att Michelin Agilis Camping 225/75 R16 116Q TL inte längre tillverkas. Michelin erbjuder därför bara Michelin Cross Camping 225/75 R16CP för våra husbilar, som är ett åretrunt däck.

Nu är jag inte alls kunnig i ämnet, men kollat runt på olika sajter och funnit ut att många husbilsåkare lovordar CONTINENTAL VANCOCAMPER 225/75 R16 116 R Fiat

384E6BFF-AF76-42A5-9159-38BB48EB27C5.jpg
Om det är intressant så försöker jag beställa 4 däck imorgon. Priset vet jag inte med förstår att det är billigare än Michelin.

Bekräfta ja eller nej så snabbt du kan, så jag hinner beställa om du är intresserad av Continentals däck för husbilar.

Go’natt

Tommy
 
Hej,

Tack för att du kollat upp, vi vill att du beställer Continental.

Thomas
Kom just tillbaka från verkstan, däck från Continental är beställda och kommer till verkstan imorgon.

Här är den uppdaterade prisofferten som blev 267 Euro billigare när vi bytte från Michelin till Continentals däck.

8F6D56C1-32AA-46C5-80C2-046C788F70C7.jpeg

Verkstan tycker du tar ett bra beslut, som inte väljer helårsdäck, om du inte har för avsikt att köra bilen i vinterförhållanden. Kör man bara under sommaren, eller undviker Nordeuropa under vintern så är sommardäcken bäst, håller längre och mjukare gång, enligt verkstan här. Förklara också varför ingen däckverkstad här har Michelin CrossClimate Camping 225/75 R16CP hemma på hyllan, d.v.s. det finns ingen efterfrågan här.

Välkommen till Altea

Tommy
 
Da har jeg fått utført service med registerreim inkl. vannpumpe, oljeskift og dieselfilter.. De brukte 1,5t mer enn estimert, men det er ikke så unormalt. Det er veldig trangt å skru på helintegrert bil. Knaus Sky er trangere enn min forrige bil (Hymer) siden frontrute går lengere ned. Så langt ser alt ut til å fungere fint. Så får jeg håpe at mekaniker har fått alle skruer på plass igjen. :)
 
Hola
vi har varit på Fiat Altea idag som Tommy D bokat tid för oss. Har en varning som kommer upp på displayen Check Brake Bads. Efter noggrann kontroll av alla bromsbelägg m.m så släcktes felmeddelandet och vi åker sakta vidare mot snöeländet i Sverige.
Stort tack till Tommy och verkstaden för bra ( och billig ) support.🙌🙌🙌
// Bosse
 
Sådärja Linnea, då är ni inbokade för den stora servicen klockan 09.00 den 5 april, med byte av kamrem, vattenpump, olja, filter och kontroll av hela bilen.

Här är prisofferten för det beställda arbetet.

Visa bilaga 22247
Välkomna.

Tommy
Hej igen, nu när vår resa närmar sej har vi börjat fundera på hyrbil under tiden husbilen är på verkstad. Vet du Tommy om det finns några sådana möjligheter i anslutning till verkstaden i Altea? Med tanke på påskhelgen får jag känslan av att vi skulle behöva ordna lite inköp den onsdagen =) mvh Linnea
 
Hej igen, nu när vår resa närmar sej har vi börjat fundera på hyrbil under tiden husbilen är på verkstad. Vet du Tommy om det finns några sådana möjligheter i anslutning till verkstaden i Altea? Med tanke på påskhelgen får jag känslan av att vi skulle behöva ordna lite inköp den onsdagen =) mvh Linnea
Hej Linnea,

Har pratat med verkstan, ni får låna en bil av dem. De vill ha 15 Euro för bensinen.

Har bokat den åt er.

Välkomna

Tommy
 
Visa bilaga 1366

Har bott och arbetat i Spanien under många år. Nu har vi valt att bo i Sverige under sommarhalvåret och i Altea, på Costa Blanca i Spanien under vinterhalvåret.

Har fått ett ganska stort och brett lokalt kontaktnät runt om i samhället, som jag gärna delar med mig av.

Har under åren blivit kontaktad i vitt skilda frågor som service på bilen och andra bekymmer med husbilen som trilskande kylskåp, värmare och behov av nya mattor i bilen, osv. Vidare så har det varit förfrågningar om hundfrissa, läkare, veterinärer, mäklare, telefonabonnemang, bank, datorkrångel, olivolja, tolk, glasögon och säkert har jag glömt något.

Hjälper gärna i fortsättningen iHusbils medlemmar, men kom ihåg att det är helt ideellt. Att jag inte står ansvarig för de kontakter som jag förmedlar. Men i regel är det folk som jag känner och har bra erfarenheter vad gäller kvalité och priser. Ibland har jag bara hjälpt till att söka fram relevant hjälp utan att känna till företaget i övrigt och då har jag ingen aning om företaget. Kan tillägga att jag aldrig hört någon som blivit besviken på de kontakter jag förmedlat.

Service på FIAT i Altea.

Är det jag oftast hjälpt till med och jag uppskattar att det under åren varit runt 200 husbilar som fått hjälp på olika sätt. I måndags var det till exempel en bil som fick en ny koppling, igår en som fick den lilla servicen på sin bil och jag beställde tid för tre bilar som skall byta kamrem och stor service senare i vår, idag är det byte av instrumentbräda och 2 sensorer.

Den aktuella verkstan är:
TALLERES HIGINIO S.L.
Ptda. Planet 163
03590 Altea

GPS: 38.584716, -0.066841
Tel. Verkstad +35 96 584 34 63

Visa bilaga 1369
Visa bilaga 1370

Som medlem i iHusbil har du 14% rabatt på arbetskostnaden som är 40 €uros/timma + IVA, oljor, filter och fett får vi 10% rabatt på. Vissa arbeten som återställning av dator har jag fått verkstan att inte fakturera oss kostnaden för uppdatering/nollställning, som enligt FIATS prislista för service 2020 var 30 Euro + 21% moms, totalt 37 Euros.
Kolla bromsar, batterier gör man gratis till oss medlemmar.

Veterinär
I många husbilar sitter det ofta även en eller flera hundar, ibland behöver även dessa passagerare tillsyn.

Själva har vi Esther och hennes kollegor på Clinica Veterinaria La Pau fått sköta våra hundar det senaste 8 åren och rekommenderat kliniken till andra och vi har alla blivit nöjda. Inte minst med priset är trevligt när vi jämför med vad det kostar i Sverige.

Clínica Veterinaria La Pau
Plaza de la Pau, 3, Local B, 03590 Altea, Alicante
Telefon 966 882719
Visa bilaga 21329
Visa bilaga 21330
Det senaste är att passa på att få hundens tänder putsade och tandsten borttagen, något som kan bli en väldigt dyr historia i Sverige. Mina egna svärföräldrar och svägerska har betalar 11-13 000 kr för att få det gjort. Vi blev därför väldigt förvånade när vi gjorde det på vår Toypudel här i förra månaden och betalade 115 Euros för behandlingen + kostnaden för blodprov som är 70 Euro, totalt 185 Euro.

Har reserverat för en husbilsvovve som skall få putsa tänderna innan de reser tillbaka till Sverige i nästa månad.

Här har jag inte bett om någon rabatt.

Hundtrim, hundsalong.
Visa bilaga 1372

Vår egen Mira, nyklippt och lite högfärdig

Vi har varit kunder hos Iv San Bernard Grooming by Luis Albar i Altea under många år och rekommenderat det till andra, alla har varit nöjda. Så behöver din hund badas och snyggas till säg till så skall vi reservera tid åt er.
Visa bilaga 21331
Visa bilaga 1374

Iv San Bernard Grooming by Luis Albar
Calle Gabriel Miro 7 ALTEA
Telefon 966 885643 - 685 116452
Här har jag inte heller bett om någon rabatt, det är redan billigt.

Om du behöver hjälp med något.

Skriv då gärna här, så att även andra kan se. Själv svarar här med vad som kan vara av intresse för andra medlemmar, som till exempel prisofferter och omdömen om den service eller produkt du kommit i kontakt med.

Bienvenido a España

Tommy
Hej Tommy, enligt samtal, kan du boka service för vår plåtis den 2,a maj. 10.00? Chassi nummer: ZFA25000002P50116, 1150 mil. Tack på förhand och Glad Påsk hälsar Thomas och Kristina.
 
Hej Tommy, enligt samtal, kan du boka service för vår plåtis den 2,a maj. 10.00? Chassi nummer: ZFA25000002P50116, 1150 mil. Tack på förhand och Glad Påsk hälsar Thomas och Kristina.
Thomas nu har jag fått bekräftat att ni är välkomna den 2 maj klockan 10.00, för service, generell kontroll, byte av olja och filter.

Priset blir det här:
C7AE2F95-F8FE-4BCE-9F62-4C61D99E4049.png
Nu tar vi själva fram husbilen och reser mot Sverige imorgon, men har du några frågor vet du hur du når mig.

Välkomna till Altea

Tommy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen