• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
IMG_4934[1] (Medium).JPG

Har bott och arbetat i Spanien under många år. Nu har vi valt att bo i Sverige under sommarhalvåret och i Altea, på Costa Blanca i Spanien under vinterhalvåret.

Har fått ett ganska stort och brett lokalt kontaktnät runt om i samhället, som jag gärna delar med mig av.

Har under åren blivit kontaktad i vitt skilda frågor som service på bilen och andra bekymmer med husbilen som trilskande kylskåp, värmare och behov av nya mattor i bilen, osv. Vidare så har det varit förfrågningar om hundfrissa, läkare, veterinärer, mäklare, telefonabonnemang, bank, datorkrångel, olivolja, tolk, glasögon och säkert har jag glömt något.

Hjälper gärna i fortsättningen iHusbils medlemmar, men kom ihåg att det är helt ideellt. Att jag inte står ansvarig för de kontakter som jag förmedlar. Men i regel är det folk som jag känner och har bra erfarenheter vad gäller kvalité och priser. Ibland har jag bara hjälpt till att söka fram relevant hjälp utan att känna till företaget i övrigt och då har jag ingen aning om företaget. Kan tillägga att jag aldrig hört någon som blivit besviken på de kontakter jag förmedlat.

Service på FIAT i Altea.

Är det jag oftast hjälpt till med och jag uppskattar att det under åren varit runt 200 husbilar som fått hjälp på olika sätt. I måndags var det till exempel en bil som fick en ny koppling, igår en som fick den lilla servicen på sin bil och jag beställde tid för tre bilar som skall byta kamrem och stor service senare i vår, idag är det byte av instrumentbräda och 2 sensorer.

Den aktuella verkstan är:
TALLERES HIGINIO S.L.
Ptda. Planet 163
03590 Altea

GPS: 38.584716, -0.066841
Tel. Verkstad +35 96 584 34 63

thumbnail_IMG_0778.jpg
thumbnail_IMG_0781.jpg

Som medlem i iHusbil har du 14% rabatt på arbetskostnaden som är 40 €uros/timma + IVA, oljor, filter och fett får vi 10% rabatt på. Vissa arbeten som återställning av dator har jag fått verkstan att inte fakturera oss kostnaden för uppdatering/nollställning, som enligt FIATS prislista för service 2020 var 30 Euro + 21% moms, totalt 37 Euros.
Kolla bromsar, batterier gör man gratis till oss medlemmar.

Veterinär
I många husbilar sitter det ofta även en eller flera hundar, ibland behöver även dessa passagerare tillsyn.

Själva har vi Esther och hennes kollegor på Clinica Veterinaria La Pau fått sköta våra hundar det senaste 8 åren och rekommenderat kliniken till andra och vi har alla blivit nöjda. Inte minst med priset är trevligt när vi jämför med vad det kostar i Sverige.

Clínica Veterinaria La Pau
Plaza de la Pau, 3, Local B, 03590 Altea, Alicante
Telefon 966 882719
A2A2738F-6FDC-426A-A104-5E30E5131CB3.jpeg
8BFA2499-6C37-474F-94E4-83BBDE3E48EE.jpeg
Det senaste är att passa på att få hundens tänder putsade och tandsten borttagen, något som kan bli en väldigt dyr historia i Sverige. Mina egna svärföräldrar och svägerska har betalar 11-13 000 kr för att få det gjort. Vi blev därför väldigt förvånade när vi gjorde det på vår Toypudel här i förra månaden och betalade 115 Euros för behandlingen + kostnaden för blodprov som är 70 Euro, totalt 185 Euro.

Har reserverat för en husbilsvovve som skall få putsa tänderna innan de reser tillbaka till Sverige i nästa månad.

Här har jag inte bett om någon rabatt.

Hundtrim, hundsalong.
thumbnail_IMG_4535.jpg

Vår egen Mira, nyklippt och lite högfärdig

Vi har varit kunder hos Iv San Bernard Grooming by Luis Albar i Altea under många år och rekommenderat det till andra, alla har varit nöjda. Så behöver din hund badas och snyggas till säg till så skall vi reservera tid åt er.
73953403-CA94-417F-89F0-54B52EDC829E.jpeg
thumbnail_IMG_3987.jpg

Iv San Bernard Grooming by Luis Albar
Calle Gabriel Miro 7 ALTEA
Telefon +34 966 885643 - 685 116452
Här har jag inte heller bett om någon rabatt, det är redan billigt.

Om du behöver hjälp med något.

Skriv då gärna här, så att även andra kan se. Själv svarar här med vad som kan vara av intresse för andra medlemmar, som till exempel prisofferter och omdömen om den service eller produkt du kommit i kontakt med.

Bienvenido a España

Tommy
 
Senast ändrad:
Tommy o Carola! Vilka fantastiskt fina o goa människor ni är, man blir så varm i hjärtat när man hör alla berättelser hur ni hjälper till med det mesta, blev tom med jätteförvånad när du berättar om alla andra tjänster som du även hjälper till med :oops:
🥰
 
Nu är det dax att byta kamrem på vår husbil.
Bilen är 2016 uttagen 2017. Mätarställning 5700 mil.
Jag hade tänkt mig en service med olje och filterbyte i samband med detta.
Vi vill göra detta på Fiat i Altea.
Skulle du kunna be om en prisuppgift för detta?
 
Nu är det dax att byta kamrem på vår husbil.
Bilen är 2016 uttagen 2017. Mätarställning 5700 mil.
Jag hade tänkt mig en service med olje och filterbyte i samband med detta.
Vi vill göra detta på Fiat i Altea.
Skulle du kunna be om en prisuppgift för detta?
Håkan, nu är vi tillbaka efter en tur med husbilen och jag skall kolla priset för din service, men jag behöver även bilens chassinummer, så verkstan vet vilken bil de skall serva.

Tack, hälsningar

Tommy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen