• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det dax att byta kamrem på vår husbil.
Bilen är 2016 uttagen 2017. Mätarställning 5700 mil.
Jag hade tänkt mig en service med olje och filterbyte i samband med detta.
Vi vill göra detta på Fiat i Altea.
Skulle du kunna be om en prisuppgift för detta?
Hej Håkan,

Nu har jag fått prisofferten för din bil:

71760040-272F-4C09-9BE9-58D9E18FF61D.jpeg
Översatt:
- Kamremskit, inklusive vattenpump
- Oljefilter
- Olja, här räknar man med 7 liter, men det kan bli mellan 5-9l.
- Allmän kontroll, bl.a. handbromsen som du ville kolla, nollställningssignal av dator
- Kontroll av alla vätskor och påfyllning.
- Arbetskostnad 6 timmar.

Som du kan se får vi 10% rabatt på filter, olja och arbetskostnaderna. 15% på vätskorna. Den generella kontrollen vid service och återställning av bilens dator kostar enligt FIAT’s prislista 30 Euros, men oss fakturerar man inte den kostnaden.

Det totala priset inklusive momsen blev 971.96 Euros.

Tommy
 
Hei Tommy, og takk for at jeg får kontakte deg direkte ang. bestilling av service. :)

Bobilen er en helintegrert Carado i447 2019-modell, bygget på Fiat Duacato chassi.
Den har registreringsnummer BT94339 og chassinr (VIN): ZFA25000002G93507.
Jeg hadde en enkel service hos Higinio for denne bobilen 29/10 2021.

Bobilen har nå kjørt 37000 km og innen vi kommer til Benidorm/Altea senere i høst regner jeg med at km-standen vil være ca 41000 km.
Jeg ønsker tilbud på stor service og mener den skal inneholde:
- skift av olje og oljefilter
- bytte luftfilter
- bytte dieselfilter
- skifte bremsevæske
- bytte pollenfilter

Jeg er takknemlig hvis verkstedet har informasjon om tillegg til dette, eller mener at noe kan utelates.
Det er viktig at oljen som brukes er av riktig type for Euro 6 - motoren (0W30).

Hvis pris er akseptabel så ønsker jeg dato for service på mandag 24. oktober.
Neste år er det tid for å bestille bytte av registerreim og vannpumpe også....

På forhånd takk for at du bistår nok en gang, Tommy!

Mvh fiwo
Finn Wollebæk
 
Hei Tommy, og takk for at jeg får kontakte deg direkte ang. bestilling av service. :)

Bobilen er en helintegrert Carado i447 2019-modell, bygget på Fiat Duacato chassi.
Den har registreringsnummer BT94339 og chassinr (VIN): ZFA25000002G93507.
Jeg hadde en enkel service hos Higinio for denne bobilen 29/10 2021.

Bobilen har nå kjørt 37000 km og innen vi kommer til Benidorm/Altea senere i høst regner jeg med at km-standen vil være ca 41000 km.
Jeg ønsker tilbud på stor service og mener den skal inneholde:
- skift av olje og oljefilter
- bytte luftfilter
- bytte dieselfilter
- skifte bremsevæske
- bytte pollenfilter

Jeg er takknemlig hvis verkstedet har informasjon om tillegg til dette, eller mener at noe kan utelates.
Det er viktig at oljen som brukes er av riktig type for Euro 6 - motoren (0W30).

Hvis pris er akseptabel så ønsker jeg dato for service på mandag 24. oktober.
Neste år er det tid for å bestille bytte av registerreim og vannpumpe også....

På forhånd takk for at du bistår nok en gang, Tommy!

Mvh fiwo
Finn Wollebæk
Hej Finn,

Fixar jag, pratar med verkstan imorgon och återkommer.

Tommy
 
Hei Tommy, og takk for at jeg får kontakte deg direkte ang. bestilling av service. :)

Bobilen er en helintegrert Carado i447 2019-modell, bygget på Fiat Duacato chassi.
Den har registreringsnummer BT94339 og chassinr (VIN): ZFA25000002G93507.
Jeg hadde en enkel service hos Higinio for denne bobilen 29/10 2021.

Bobilen har nå kjørt 37000 km og innen vi kommer til Benidorm/Altea senere i høst regner jeg med at km-standen vil være ca 41000 km.
Jeg ønsker tilbud på stor service og mener den skal inneholde:
- skift av olje og oljefilter
- bytte luftfilter
- bytte dieselfilter
- skifte bremsevæske
- bytte pollenfilter

Jeg er takknemlig hvis verkstedet har informasjon om tillegg til dette, eller mener at noe kan utelates.
Det er viktig at oljen som brukes er av riktig type for Euro 6 - motoren (0W30).

Hvis pris er akseptabel så ønsker jeg dato for service på mandag 24. oktober.
Neste år er det tid for å bestille bytte av registerreim og vannpumpe også....

På forhånd takk for at du bistår nok en gang, Tommy!

Mvh fiwo
Finn Wollebæk
Hej Finn

Nu har jag fått priserna på den service som du vill få fixad.

Översatte dina önskemål och skickade över dem till verkstan, svaret fick jag inte i den form som jag brukar få det, utan hon kopierade dina önskemål som jag skrev på spanska och satte pris på var och ett av dem. Orsaken var att hon har problem med det programmet i datorn.

83AEE068-6A23-4D0B-89D0-FB1829C30235.png
Tror du förstår vad som kostar vad och vår rabatt är avdragen på priserna, som totalt inklusive arbetskostnaden blev 542:80 Euro, inklusive IVA (moms).

Man bekräftar även att man använder korrekta oljor.

Om du accepterar priserna så är du välkommen klockan 09.00 den 24 oktober, var snäll och bekräfta.

Tommy
 
Senast ändrad:
Tommy hjälpte oss ”lätt som en plätt” med det vi trodde var helt omöjligt att åtgärda.

Den 23/12 2021 fick vi vår 3:e spruta mot Covid-19 på vårdcentralen i Altea och allt var frid och fröjd fram till dess vi kom tillbaka till husbilen på ställplatsen i Altea - San Antonio Camper Park.
När vi då kollade upp de vaccinationsbevis vi båda fick på vårdcentralen visade det sig att man skrivit in fel födelsedatum på Gerds intyg - hon var då född den 25/6 i stället för den 25/1 - mindre bra naturligtvis när uppgifterna sedermera skulle läggas in i det svenska systemet.

Vi försökte dels själva att få en ändring till stånd på vårdcentralen några dagar senare, men fick till svar att det inte behövdes... Det räckte med att ändra födelsedatumet med hjälp av en kulspetspenna, vilket vi tackade nej till...
Vi pratade sedan med Paco (ägaren till ställplatsen i Altea), som är en pensionerad läkare (även hans fru är pensionerad läkare). Båda bor i en villa i direkt anslutning till ställplatsen och båda är otroligt serviceinriktade, så vi pratade med Paco och han tog Gerds intyg med sig och åkte bort till vårdcentralen för att få rätt födelsedatum inskrivet på ett nytt intyg.
Det visade sig vara lättare sagt än gjort - han fick till svar att det inte går att göra på vårdcentralen utan det felaktiga intyget måste skickas till Valencia och Gerd måste själv närvara där.

Då säger vi båda att nu finns det endast en lösning på problemet och det är att kontakta Tommy för att be om råd och hjälp. Så gjorde vi och dagen efter kommer Tommy åkande i sin nya fina personbil och hämtade upp oss båda för vidare färd till vårdcentralen i Altea. Vid ankomsten dit var det åtskilliga människor som stod i kö för att bli vaccinerade, så vi var beredda på att detta kommer att ta tid. Tommy skämtade och sa att vi har all tid i världen - vi är ju pensionärer - och bad mig (Bosse) att vänta utanför vårdcentralen och tog med sig Gerd in. Döm av min förvåning när Tommy och Gerd kom ut igen med ett nytt intyg med rätt födelsedatum redan efter 6-7 minuter...
Mannen i receptionen var helt med på Tommys noter och sa att ”har vi gjort fel, så ska vi naturligtvis rätta till det”...

Så än en gång tackar vi dig Tommy allra ödmjukast för din värderade hjälp och hälsar så mycket till din förtjusade Carola!

Ni som behöver hjälp med något i Spanien - vänd er med allra största förtroende till Tommy - inget problem är omöjligt för honom att lösa - tänk vilken tillgång för vår husbilsklubb iHusbil.
 
Rekommenderar ALLA att planera in ett stopp och få service och annat fixat med hjälp av Tommy.

Har bra erfarenhet av spanska verkstäder. Har aldrig sett något fusk, samt att de brukar visa upp alla utbytta delar. Att det är billigare är ju bara en bonus.

Vill ni ha det lika bra, men ännu billigare kan ni serva bilen på Gran Canaria om ni har vägarna förbi hit? Här är lönerna lägre och vi har bara 7% moms.

FIAT i Agüimes
 
Vi har också fått hjälp av verkstaden i Altea tack vare Tommy. En krånglande robotlåda som dom hittade felet på. Givaren vid bromspedalen glappade. Givaren beställdes och levererades 2 dagar senare, samma eftermiddag installerades den på ca 10 minuter.

Lite extra service samtidigt, en annan mekaniker gick förbi vår bil och upptäckte att en sidomarkeringslyckta inte funkade. Han kröp direkt under hittade ett kabelbrott och fixade det. Ingen extra kostnad för det. Vi betalade 50 € totalt för drygt 2 timmars felsökning, montering och givaren (samt kabelbrottet). Vi fick fast pris direkt dom hittat felet.
 
Vi har också fått hjälp av verkstaden i Altea tack vare Tommy. En krånglande robotlåda som dom hittade felet på. Givaren vid bromspedalen glappade. Givaren beställdes och levererades 2 dagar senare, samma eftermiddag installerades den på ca 10 minuter.

Lite extra service samtidigt, en annan mekaniker gick förbi vår bil och upptäckte att en sidomarkeringslyckta inte funkade. Han kröp direkt under hittade ett kabelbrott och fixade det. Ingen extra kostnad för det. Vi betalade 50 € totalt för drygt 2 timmars felsökning, montering och givaren (samt kabelbrottet). Vi fick fast pris direkt dom hittat felet.

Det känns som om man ska få något eller några problem med husbilen då bör man vara i närheten av Altea och Tommy med fru.

Vi kommer komma förbi Altea men föredrar en god middag tillsammans framför en verkstad.
 
Hej Finn

Nu har jag fått priserna på den service som du vill få fixad.

Översatte dina önskemål och skickade över dem till verkstan, svaret fick jag inte i den form som jag brukar få det, utan hon kopierade dina önskemål som jag skrev på spanska och satte pris på var och ett av dem. Orsaken var att hon har problem med det programmet i datorn.

Visa bilaga 14177
Tror du förstår vad som kostar vad och vår rabatt är avdragen på priserna, som totalt inklusive arbetskostnaden blev 542:80 Euro, inklusive IVA (moms).

Man bekräftar även att man använder korrekta oljor.

Om du accepterar priserna så är du välkommen klockan 09.00 den 24 oktober, var snäll och bekräfta.

Tommy
Hei Tommy.

Så bra, da bekrefter jeg bestillingen og kommer kl 09.00 mandag 24. oktober.

Hjertelig takk for hjelpen igjen!👍😁

Hilsen Finn
 
Morelo Loft 82 LBX Iveco ZCFC70C1005982470
Förra året gjords en stor service enligt verkstan här hemma så räcker det med en liten Service,
vad det innebär förutom oljebyte vet inte jag, hoppas din verkstad vet bättre.
Mätarställning när vi är komna till Spanien ca 7 600--8 000 mil och ca 1 800 mil sedan förra servisen.

Gösta
 
Morelo Loft 82 LBX Iveco ZCFC70C1005982470
Förra året gjords en stor service enligt verkstan här hemma så räcker det med en liten Service,
vad det innebär förutom oljebyte vet inte jag, hoppas din verkstad vet bättre.
Mätarställning när vi är komna till Spanien ca 7 600--8 000 mil och ca 1 800 mil sedan förra servisen.

Gösta
Har skickat över uppgifterna till verkstan, återkommer.

Tommy

Edit: Verkstan har svarat att men servar Iveco och jag har bett om en prisoffert för den mindre servicen på din bil.
 
Senast ändrad:
Hej. Tommy.
Sitter i villajoiosa och solar.
Halkade in här.
Var bestämt i Altea förra året med någon garantigrejj på fiaten.
Men den verkstaden hette något annat än din kontakt?
Finns fler kanske.
Har en 2021 som gått 1,5år o 1200mil
Kanske vore bra med ett oljebyte innan hemfärd.
Kan du vid tillfälle kolla vad det kan kosta.
ZFA25000002R59948
Kör förbi hemåt typ 18/19 september.
Mvh mats
 
Morelo Loft 82 LBX Iveco ZCFC70C1005982470
Förra året gjords en stor service enligt verkstan här hemma så räcker det med en liten Service,
vad det innebär förutom oljebyte vet inte jag, hoppas din verkstad vet bättre.
Mätarställning när vi är komna till Spanien ca 7 600--8 000 mil och ca 1 800 mil sedan förra servisen.

Gösta
Verkstan har svarat;

”Kan inte ge ett Adaktusson pris, men på en Iveco brukar en sån service hamna på ca 205 Euros.”

Hoppas det är intressant och du får säga till om du vill reservera tid för service.

Tommy

Edit: ja vad ett ”Adaktusson pris” är för något vet jag inte, det skulle stå ”ett exakt pris”! :unsure:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen