• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr ingen större förändring av temperaturerna i frys och kylskåp. Har flyttat hb till en gata med ett tvåvåningshus på min kylskåpssida. Här blåser det inte så mycket. Hoppas att det kan hjälpa till.

Annars är det bara en verkstad som kan åtgärda det hela. En gaslåga brinner har jag kollat nu på morgonen igen.
 
Tyvärr ingen större förändring av temperaturerna i frys och kylskåp. Har flyttat hb till en gata med ett tvåvåningshus på min kylskåpssida. Här blåser det inte så mycket. Hoppas att det kan hjälpa till.

Annars är det bara en verkstad som kan åtgärda det hela. En gaslåga brinner har jag kollat nu på morgonen igen.
Hej. Du kan prova med att knacka på avgasröret lite försiktigt och sedan blåsa med ett sugrör eller en smal slang för det kan ha kommit något sot på själv brännaren så inte lågan funkar som den ska.
Mvh Umebo
 
Tack Tommy för att du hittade en bra firma som är auktoriserad för Thetford kylskåp.

Firman heter Electrosur Sistemas de limpiezas SL i Pol industriområde La Negrilla
Gatuadress Calle Papiro nr 20 i Sevilla.

En mycket trevlig ung man tog emot mig och böt ut den delen som ger lågan.

IMG_20230220_171844.jpg

Delen kostade 39,60 och en timmes arbete kstade 45. skatt 21 % 17,77 totalt 102,37 Euro.

Han tyckte att jag inte skulle köra alltför långt bort för att sova. Utifall att jag skulle ev behöva komma tillbaka.
Därför står jag nu på en gata i industriområdet.

Vi får se i morgon bitti vad jag då har för temp i kylen och frysen.
 
Jag ansluter, av egen erfarenhet, till den kör som sjunger sotningens lovsång.

Sitter det sot-bildningar i skorstenen, som ju börjar strax ovanför lågmunstycket,
då är det stor risk att sot-rester faller ner och blockerar även det nya lågmunstycket.

Riskeliminering, vore att be om sotning nu när du redan står vid verkstaden.
Eller åtminstone efterfråga om det gjordes sotning, isf hur?

Mvh "Mano Negra" :)

Turbolator sotig.jpg Detta sot uppstod med en ny brännare och ny-sotad skorsten. Ett olöst mysterium.
Den sotiga delen heter Turbolator och ser till att fördela lågans värme på ett bra sätt. Någon föreslog vilsekommen insekt.
Kan ske mera troligt med ogynnsamma vindförhållanden som lett till ofullständig förbränning av gasolen.
 
Våra priser och rabatter på FIAT-service i Altea.

Lägger upp en aktuell prisoffert för Hasse som skall ge sin husbil den stora servicen, inkluderat byte av kamrem och vattenpump, på tisdag i nästa vecka.

Här kan du få en idé vad det kostar.

I Hasses fall kan det hända att han inte behöver byta vattenpumpen och sparar i sådant fall ca. 200 Euros. Han behöver inte heller byta luft- och bränslefilter eftersom det gjordes förra året.

Rabatterna som vi får som medlemmar i iHusbil är:
- Olja 10%
- Filter 10%
- Kontroll av servicepunkter och nollställning av dator som normalt debiteras 30,00 Euro får vi gratis, d.v.s. 100% rabatt.
- Arbetskostnaden 14%. Vi hade tidigare 10%, men man höjde våra priser från 38 Euros till 40 Euros. Men jag fick samtidigt den högre rabatten, vilken betyder att vi fortsatt betalar 34.40 Euro/h samma pris sedan 6 år tillbaka.

Visa bilaga 21813

Välkomna till Altea!

Tommy
Hej, Jag har förstått det som att du hjälpt många med offert och bokning av service i Altea. Vi ska köra hem vår husbil från Alicante i början av april och skulle behöva service och kamremsbyte i samband med det. Vet du hur öppettiderna ser ut på verkstaden under påskveckan, har de tex öppet på skärtorsdagen? Mvh Linnea
 
Hej, Jag har förstått det som att du hjälpt många med offert och bokning av service i Altea. Vi ska köra hem vår husbil från Alicante i början av april och skulle behöva service och kamremsbyte i samband med det. Vet du hur öppettiderna ser ut på verkstaden under påskveckan, har de tex öppet på skärtorsdagen? Mvh Linnea
Tyvärr är verkstan stängd den 6 april, däremot öppet den 5 april.

Välkomna

Tommy
 
Tyvärr är verkstan stängd den 6 april, däremot öppet den 5 april.

Välkomna

Tommy
Tack för svar, vi kommer landa med flyg i Alicante (är hemma i Sverige nu ☺️) tidigt på morgonen den 5/4 och tänkte sova på stranden vid flygplatsen så vet inte hur tidigt vi kan vara säkra på att vara uppe i Altea samma dag. Kan de tänkas ha eftermiddagstider för sådan service eller är det att lämna in på morgonen som brukar gälla?
 
Tack för svar, vi kommer landa med flyg i Alicante (är hemma i Sverige nu ☺️) tidigt på morgonen den 5/4 och tänkte sova på stranden vid flygplatsen så vet inte hur tidigt vi kan vara säkra på att vara uppe i Altea samma dag. Kan de tänkas ha eftermiddagstider för sådan service eller är det att lämna in på morgonen som brukar gälla?
Stora servicen, med kamremsbyte tar hela dagen.

Föreslår därför att ni kommer upp så snabbt ni kan den 5;e och lägger er på stranden här i Altea medan bilen får sin service.

Om ni inte kan vara här kl 09.00, så skall jag prata med verkstan att man får arbeta övertid den 5 april, de är mycket samarbetsvilliga.

Tommy
 
Stora servicen, med kamremsbyte tar hela dagen.

Föreslår därför att ni kommer upp så snabbt ni kan den 5;e och lägger er på stranden här i Altea medan bilen får sin service.

Om ni inte kan vara här kl 09.00, så skall jag prata med verkstan att man får arbeta övertid den 5 april, de är mycket samarbetsvilliga.

Tommy
Ah, jag hade det på känn. Vi landar med flyget vid tvåtiden på onsdagens morgon, nästa fråga som dyker upp är då om vi skulle köra ända till Altea då på natten, finns det någon bra möjlighet att parkera och sova i bilen utanför den här verkstaden? På det viset skulle vi kunna känna oss säkra på att vara där i tid på morgonen 😁 //Linnea
 
Ah, jag hade det på känn. Vi landar med flyget vid tvåtiden på onsdagens morgon, nästa fråga som dyker upp är då om vi skulle köra ända till Altea då på natten, finns det någon bra möjlighet att parkera och sova i bilen utanför den här verkstaden? På det viset skulle vi kunna känna oss säkra på att vara där i tid på morgonen 😁 //Linnea
Ja, det går alldeles utmärkt att parkera utanför verkstan och ni sover där t.ex. till 09.30 och då lämnar över den till verkstan och hämtar den vid 17-tiden.

Välkomna

Tommy
 
Ja, det går alldeles utmärkt att parkera utanför verkstan och ni sover där t.ex. till 09.30 och då lämnar över den till verkstan och hämtar den vid 17-tiden.

Välkomna

Tommy
Det låter ju som ett bra upplägg då ☺️ skulle du också ha möjlighet och lust att hjälpa oss med offert och bokning..? Vi har en Fiat Ducato årsmodell -18. Mvh Linnea
 
Det låter ju som ett bra upplägg då ☺️ skulle du också ha möjlighet och lust att hjälpa oss med offert och bokning..? Vi har en Fiat Ducato årsmodell -18. Mvh Linnea
Självklart, ge mig bara:
- Chassinummer
- Vad vill ni ha gjort

När jag har det så vidarebefordrar jag det till verkstan, som återkommer med en prisoffert på studs.

Välkomna

Tommy
 
Senast redigerad av en moderator:
Visa bilaga 1366

Har bott och arbetat i Spanien under många år. Nu har vi valt att bo i Sverige under sommarhalvåret och i Altea, på Costa Blanca i Spanien under vinterhalvåret.

Har fått ett ganska stort och brett lokalt kontaktnät runt om i samhället, som jag gärna delar med mig av.

Har under åren blivit kontaktad i vitt skilda frågor som service på bilen och andra bekymmer med husbilen som trilskande kylskåp, värmare och behov av nya mattor i bilen, osv. Vidare så har det varit förfrågningar om hundfrissa, läkare, veterinärer, mäklare, telefonabonnemang, bank, datorkrångel, olivolja, tolk, glasögon och säkert har jag glömt något.

Hjälper gärna i fortsättningen iHusbils medlemmar, men kom ihåg att det är helt ideellt. Att jag inte står ansvarig för de kontakter som jag förmedlar. Men i regel är det folk som jag känner och har bra erfarenheter vad gäller kvalité och priser. Ibland har jag bara hjälpt till att söka fram relevant hjälp utan att känna till företaget i övrigt och då har jag ingen aning om företaget. Kan tillägga att jag aldrig hört någon som blivit besviken på de kontakter jag förmedlat.

Service på FIAT i Altea.

Är det jag oftast hjälpt till med och jag uppskattar att det under åren varit runt 200 husbilar som fått hjälp på olika sätt. I måndags var det till exempel en bil som fick en ny koppling, igår en som fick den lilla servicen på sin bil och jag beställde tid för tre bilar som skall byta kamrem och stor service senare i vår, idag är det byte av instrumentbräda och 2 sensorer.

Den aktuella verkstan är:
TALLERES HIGINIO S.L.
Ptda. Planet 163
03590 Altea

GPS: 38.584716, -0.066841
Tel. Verkstad +35 96 584 34 63

Visa bilaga 1369
Visa bilaga 1370

Som medlem i iHusbil har du 10% rabatt på arbetskostnaden som är 38 €uros/timma + IVA, oljor och fett får vi också 10% rabatt på. Vissa arbeten som återställning av dator har jag fått verkstan att inte fakturera oss kostnaden för uppdatering/nollställning, som enligt FIATS prislista för service 2020 var 30 Euro + 21% moms, totalt 37 Euros.
Kolla bromsar, batterier gör man gratis till oss medlemmar.

Veterinär
I många husbilar sitter det ofta även en eller flera hundar, ibland behöver även dessa passagerare tillsyn.

Själva har vi Esther och hennes kollegor på Clinica Veterinaria La Pau fått sköta våra hundar det senaste 8 åren och rekommenderat kliniken till andra och vi har alla blivit nöjda. Inte minst med priset är trevligt när vi jämför med vad det kostar i Sverige.

Clínica Veterinaria La Pau
Plaza de la Pau, 3, Local B, 03590 Altea, Alicante
Telefon 966 882719
Visa bilaga 21329
Visa bilaga 21330
Det senaste är att passa på att få hundens tänder putsade och tandsten borttagen, något som kan bli en väldigt dyr historia i Sverige. Mina egna svärföräldrar och svägerska har betalar 11-13 000 kr för att få det gjort. Vi blev därför väldigt förvånade när vi gjorde det på vår Toypudel här i förra månaden och betalade 115 Euros för behandlingen + kostnaden för blodprov som är 70 Euro, totalt 185 Euro.

Har reserverat för en husbilsvovve som skall få putsa tänderna innan de reser tillbaka till Sverige i nästa månad.

Här har jag inte bett om någon rabatt.

Hundtrim, hundsalong.
Visa bilaga 1372

Vår egen Mira, nyklippt och lite högfärdig

Vi har varit kunder hos Iv San Bernard Grooming by Luis Albar i Altea under många år och rekommenderat det till andra, alla har varit nöjda. Så behöver din hund badas och snyggas till säg till så skall vi reservera tid åt er.
Visa bilaga 21331
Visa bilaga 1374

Iv San Bernard Grooming by Luis Albar
Calle Gabriel Miro 7 ALTEA
Telefon 966 885643 - 685 116452
Här har jag inte heller bett om någon rabatt, det är redan billigt.

Om du behöver hjälp med något.

Skriv då gärna här, så att även andra kan se. Själv svarar här med vad som kan vara av intresse för andra medlemmar, som till exempel prisofferter och omdömen om den service eller produkt du kommit i kontakt med.

Bienvenido a España

Tommy
Hej vi har en fråga är det någon som vet var det finns en tvättanläggning som har ramp så att man kommer upp så man kan tvätta taket. Gärna i närheten av Alicante.

Helena
 
Hei Tommy.
Jeg har byttet bil til 2013. Knaus SUN I700. 2,3, 148 hp.
Olje og Filter er byttet i 2021, på 48 100 km.
Bil er nå kjørt ca.53800, så jeg vet ikke om det er nødvendig..
Reg: HT13502
chassisnr. (VIN): ZFA25000002211533

Ønsker følgende:
Registerreim og Vannpumpe.
Dieselfilter.

Evt. Olje og Oljefilter.

Er det mulig å få time 27/3 eller 28/3.
Mine tidligere erfaringer med verkstedet er helt utmerket..
 
Tack har du någon adress?
Här är tråden där jag skrev om husbilstvätten;

Här är karta och koordinaterna:

D36CF08D-1852-456B-A9D5-2F0FB41FFCCF.png

Tommy
 
Här är tråden där jag skrev om husbilstvätten;

Här är karta och koordinaterna:

Visa bilaga 22166

Tommy
Tack Tommy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen