• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Behöver du hjälp med något när du besöker Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hei Tommy.
Jeg har byttet bil til 2013. Knaus SUN I700. 2,3, 148 hp.
Olje og Filter er byttet i 2021, på 48 100 km.
Bil er nå kjørt ca.53800, så jeg vet ikke om det er nødvendig..
Reg: HT13502
chassisnr. (VIN): ZFA25000002211533

Ønsker følgende:
Registerreim og Vannpumpe.
Dieselfilter.

Evt. Olje og Oljefilter.

Er det mulig å få time 27/3 eller 28/3.
Mine tidligere erfaringer med verkstedet er helt utmerket..
Hej Geir, välkommen tillbaka.

Har skrivit till verkstan och imorgon har jag svar med datum och prisoffert, som jag lägger ut här.

Tommy
 
Här är tråden där jag skrev om husbilstvätten;

Här är karta och koordinaterna:

Visa bilaga 22166

Tommy
Tack så mycket ni är så hjälpsamma och det är underbart.
 
Takk for det Tommy..
Jeg er her og leser innimellom, men skriver ikke så mye. Denne gruppen begynner å bli veldig bra på..
Og blir nok enda bedre i fortsettelsen..
Geir nu har jag fått svar från verkstan.

Vad gäller oljan så är rekommendationen här byte vid 15000 km, eller varje år. Eftersom senaste bytet var 2021, har jag bett verkstan att inkludera det i prisofferten. Du avgör om det skall göras eller inte och jag bekräftar till verkstan.

Du är välkommen till verkstan den 27 mars kl 09.00.

Här är prisofferten, som även inkluderar olja och filter.

Tacksam om du bekräftar den 27 mars och vad du önskar beträffande oljan.

623ABBD4-8EA4-4644-B4D6-EB2461EEF3F6.png

Välkommen

Tommy
 
Det låter ju som ett bra upplägg då ☺️ skulle du också ha möjlighet och lust att hjälpa oss med offert och bokning..? Vi har en Fiat Ducato årsmodell -18. Mvh Linnea
Sådärja Linnea, då är ni inbokade för den stora servicen klockan 09.00 den 5 april, med byte av kamrem, vattenpump, olja, filter och kontroll av hela bilen.

Här är prisofferten för det beställda arbetet.

4EEA277D-E6E0-449F-92AA-9760416B31A7.png
Välkomna.

Tommy
 
Sådärja Linnea, då är ni inbokade för den stora servicen klockan 09.00 den 5 april, med byte av kamrem, vattenpump, olja, filter och kontroll av hela bilen.

Här är prisofferten för det beställda arbetet.

Visa bilaga 22247
Välkomna.

Tommy
Stort tack för din hjälp, känns super att få det här gjort innan långresan hem mot Sverige börjar ☺️
 
Hej Tommy!
Är intresserad av att göra service, dvs olje- och filterbyte. Eventuellt också byte i robotväxellådan om det ska göras. Bilen har gått 9000 mil och känner ej till intervallen. När kan man få någon tid, måste göras under mars, jag kanske är för sent ute. Bilen är en Rapido 10000, Fiat årsmodell 2017.
 
Jag ser ingen som nämner byte av bromsvätska, den skall väl också bytas ganska ofta, eller…?

Tommy, om du kan ställa kostnadsfrågan till Fiat verkstad så kan jag kolla med Servidauto/MB och jämföra. Ingen anledning betala mer hos andra när du har ordnat det så bra för oss i Husbil:en (y):love:

Du ÄR kanon Tommy, ställer upp när vi behöver dig som bäst!
 
Jag ser ingen som nämner byte av bromsvätska, den skall väl också bytas ganska ofta, eller…?

Tommy, om du kan ställa kostnadsfrågan till Fiat verkstad så kan jag kolla med Servidauto/MB och jämföra. Ingen anledning betala mer hos andra när du har ordnat det så bra för oss i Husbil:en (y):love:

Du ÄR kanon Tommy, ställer upp när vi behöver dig som bäst!

Du nämner något som många verkstäder blundar för, just byte av bromsvätska, som skall bytas vartannat år.
Majoriteten av verkstäder räknar inte på den och ser då ut att vara billigare på service, vilket så klart blir helt fel.
Man kan få säga till att detta är aktuellt då inte alla verkstäder har servicehistoriken på det aktuella fordonet, men de bör fråga, eller ha det med i en riktig offert.
 
Hej Tommy!
Är intresserad av att göra service, dvs olje- och filterbyte. Eventuellt också byte i robotväxellådan om det ska göras. Bilen har gått 9000 mil och känner ej till intervallen. När kan man få någon tid, måste göras under mars, jag kanske är för sent ute. Bilen är en Rapido 10000, Fiat årsmodell 2017.
Mats, ge mig bilens chassinummer och vad du vill ha gjort och ett datum som passar dig, så startar vi där.

Har du tidigare bytt olja i växellådan, i sånt fall när? Kollar vad FIAT rekommenderar.

När jag får dina uppgifter skickar jag över det till verkstan, som kommer tillbaka med ett prisförslag. Man brukar försöka möta våra önskemål vad gäller tider för servicen.

Välkommen till Altea

Tommy
 
Jag ser ingen som nämner byte av bromsvätska, den skall väl också bytas ganska ofta, eller…?

Tommy, om du kan ställa kostnadsfrågan till Fiat verkstad så kan jag kolla med Servidauto/MB och jämföra. Ingen anledning betala mer hos andra när du har ordnat det så bra för oss i Husbil:en (y):love:

Du ÄR kanon Tommy, ställer upp när vi behöver dig som bäst!
Ranko, pratade med verkstan som gärna byter bromsvätskan i er fina Mercedes. Om jag får chassinumret på bilen så får du ett prisförslag redan imorgon.

Tommy
 
Du nämner något som många verkstäder blundar för, just byte av bromsvätska, som skall bytas vartannat …
Så är det Mr Wook! Dom flesta av oss kan byta både olja o filter själva, en baggis som vi betalar en bra peng bara för att den ska finnas ”på pappret”, eller för att man har ”tummen mitt i näven”.

Bromsvätskebyte däremot kräver engagemang som tar tid, inte som väntetiden då oljan ska ”droppa” ut i uppsamlingstunnan, en väntetid även om mekanikern har fikarast eller gör något annat under tiden!

Jag kommer att kolla priser på olika ställen för att kunna jämföra. Här betalar man för faktisk arbetstid då material, ca en liter Dot-3/4 kostar knappt något.

Det här vill jag gärna följa upp både i Spanien och hemma. Vi har kört 10 tusen mil utan att varken Hedin bil hemma eller den Spanska MB auktoriserade verkstaden har yppat något om trotts att allt fins registrerat på MB’s centrala datorn. Vår bil har varit på vägarna i 8 år… tänk!
 
Ranko, pratade med verkstan som gärna byter bromsvätskan i er fina Mercedes. Om jag får chassinumret på bilen så får du ett prisförslag redan imorgon.

Tommy
Du är snabbare än Lucky Luk, Tommy, jag beundrar ditt engsgemang verkligen 😍

Chassinummer: WDB9066331S835138

(Hoppas att nr inte kan missbrukas annars tar jag bort nummret om en stund)

1678125481474.png
 
Mats, ge mig bilens chassinummer och vad du vill ha gjort och ett datum som passar dig, så startar vi där.

Har du tidigare bytt olja i växellådan, i sånt fall när? Kollar vad FIAT rekommenderar.

När jag får dina uppgifter skickar jag över det till verkstan, som kommer tillbaka med ett prisförslag. Man brukar försöka möta våra önskemål vad gäller tider för servicen.

Välkommen till Altea

Tommy
Toppen Tommy!

Bilens chassinummer är ZFA25000002D26718.
Jag vill ha oljebyte, byte bränslefilter och luftfilter samt byte av bromsolja.
Olja i växellådan, kontroll av nivåer är checkat i senaste serviceprotokollet som OK, men framgår ej om den är bytt.
Bifogar foto på senaste service, jag vill i princip ha likadan service,

Jag skulle gärna vilja ha det gjort nästa vecka, helst i början. Kommer till era trakter onsdag/torsdag denna vecka.

Tacksam för all din hjälp.

Mats
 

Bilagor

  • 172A8046-2053-47AE-9A39-F5615F8FCECF.jpeg
    172A8046-2053-47AE-9A39-F5615F8FCECF.jpeg
    929,9 KB · Visningar: 15
  • E246164A-56A2-4557-A231-F939E27AA33A.jpeg
    E246164A-56A2-4557-A231-F939E27AA33A.jpeg
    1 MB · Visningar: 15
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen