• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du vet att jag kör lugnt o sansat ;)
Sen är det svårt att spinna loss när man har fyrhjulsdrift och antispinn. :)
Allt går. Jag skulle dema min Volvo xc60 T8 för en kollega.
Den har s.k. launch controll (tryck ner bromsen och gasen i botten så synkas gas och broms när du släpper bromsen, typ).
Hade aldrig testat själv men det blev långa, svarta spår trots 4-hjulsdrift och "antispinn"...
 
Glemte å ta med at det ikke kan være aktiv kontroll av at hjulene ikke snurrer fortere enn bilen beveger seg - men ikke mange biler med den finessen. Krever optisk beregning av bilens hastighet.
 
Japp. 407hk och 640Nm.....
Saknar några hästar och några Nm, 260 hk, 380 Nm och 1455 kg tjänstevikt. Även om jag kopplar ur antispinnsystemet så går det inte spinna loss med den. Det lär ju att få ut över 700 hk ur 2,0 TFSI motorn men det tycker jag är lite mycket. Hade ju varit kul att få prova en bil med så mycket hästar och den vikten. Lite drygt 2 kg per hästkraft är ju inte fel 😄
 
Det er vridningsmomentet fra start som avgjør om en kan spinne løs på alle 4. I Tesla S Performance i Ludicrious mode finnes en setting for å slå på muligheten for hjulspinn :D. Men de advarer om at en får dårligere akselerasjon av dette. Den har krefter nok men logikk for å gi best mulig akselerasjon uansett underlag. Kult å gi jernet og bilen siger frem på isbane uten spinn - testet dette på en "normal" Tesla S 80D.
 
Har jobbat med dieselvärmaren och installation, fick byta ut slangarna jag bytt de slangarna jag satte dit tålde ingen temp utan att bli dåliga. Köpte slang till en migsvets den var ganska dyr men hade rätt storlek, köpte bensinslang och klammer att skarva med.
Blev väldigt bra och värmaren startade direkt.
Nu har jag mätt upp var luften kommer ut från värmaren och tagit upp ett hål där med skruvdragaren vars batteri är totalslut laddade 3ggr. blir 10cm slang och den sitter klämd mellan värmaren och anslutning så man behöver knappast slangklämmor. tagit upp hål för avgasröret det är 10mm plywood sen är det 20cm ner till ett golv till så det verkar vara ett smuggelutrymme. Under ifrån är det kraftig glasfiber ca 10mm sen 30mm upp till plywoodgolvet så det blir altså 3 hål totalt. Har lindat avgasröret med glasfiberisolering och rostfri ståltråd för isolering, blir ju inte så höga temperaturer som en motor men jag är försiktig. Finns bra ställe under att fästa upp ljuddämparen. Värmaren ska stå på gummikuddar eller närmare bestämt 4 st dörrstoppare som jag skuvar fast i golvet. Det gör att den kommer upp en bit från golvet så man enkelt kommer åt slangklämman från sidan.
Jag gissar att det kommer ta ca två minuter att ta ut den om det skulle behövas två skruv en slangklämma och elkontakten.
Har funderat på strömförsörjningen ska mata ett mindre batteri från elslingan som löper under skåpen då får jag laddning så länge huvudströmbrytaren är på, anledningen är att värmaren tar ganska mycket ström vid start drygt 10 A sen går det ner under 1A. Alternativet hade varit att dra en grov kabel under bilen vilket jag inte vill finns inget bra sätt att dra den på tvären. Andra alternativet är att dra den från bobatteriet under passagerarstolen in sänglådan som är bagage utrymme risken finns att man kommer åt kabeln när man lastar. Eftersom det inte finns chassijord till bobatteriet vad det verkar så måste man dra dubbla ledare beror ju på att bodelen är av plast. Efter råd från youtube så drar displayen batteri även om värmaren är avstängd så man bör ju kunna stänga av strömmen dit vilket man kan men då drar den ju år det lilla hjälpbatteriet men det är ju ett life med bms som stänger av vid över och underladdning.
Det lutar ganska mycket åt att jag river ut Trumavärmaren efter ordentlig provkörning Den är ganska gammal och sliten misshandlad av en installatör med tummen mitt i handen som förstört infästningar slarvat bort delar och brutit och bockat på plåtar. Att jag kunnat se marken under värmaren visar ju att det fattas saker där med. Jag blir ju av med fläktsystemet på gott och ont får ju ingen värme ut på toaletten där det alltid var varmt och torrt. men slipper en fläkt som plötsligt kan börja skrika och ett kalldrag när eltermostaten slog ifrån långa stunder. Tänkte använda en del av utrymmet som blir över till den elektriska kylboxen, gasolkylen får bli skafferi till varor som inte kräver kyla. Har funderat på att dra på lite färg i gasolboxen nu när allt är ute utom verktyg, sen blir det ljudisolering runt värmaren. Enda problemet blir att jag inte kan köra spisen när värmaren är på så det blir ett par turer morgon och kväll för att stänga gasolen. I och för sig så är det bara regulatorn en halvmeter gasolslang som sitter på ett kopparrör som försvinner ner under bilen, så inte mycket det kan bli fel på i boxen jämfört med de flesta bilar. Förmodligen behöver jag inte fylla gasol på två år om jag inte ska använda en massa varmvatten. Ska försöka återkomma med foton så småningom om hälsan räcker till.
Fick ett sms idag från en bilfirma som ville köpa min husbil, skrev tillbaka att jag har fått flera bud och när jag säljer blir det till någon av mina vänner. Eftersom jag inte behöver pengarna och även om jag inte orkar köra så mycket så är det något av en terapi och man har ju alltid ett boende i reserv om något skulle hända.
Blir knappast någon resa till kanarieöarna med husbilen skenande kostnader och brist på ork. Kanhända att man kan komma ner till spanien ett tag denna vinter men som det nu är det mer än dubbla kostnaden mot före pandemin. Räknar med att allt blir mycket dyrare i spanien också hade redan börjat ta fart då och grekland med kreta var väldigt dyrt ingen sprit alls med därifrån. betalade knappt 8000kr i diesel förut blir säkert 16000kr nu sen blir det nog ett par tusen till därnere, så närmare 30000kr lär nöjet gå på ,flyger man ner och hyr så lär det bli billigare.
Man får vara glad att man kunnat gjort ett par resor, har nästan aldrig under mitt långa liv varit med om att något blivit billigare, möjligen om det blir totalkrasch i ryssland vilket hänt förut. Ryssland kommer att bli ett fattigt land och hamna tillbaka till -50talet Ukraina likaså. Billiga resor till svarta havets strålande fina vatten med inbyggd belysning och utlykt till självlysande vrak på havsbotten blir fint. Militärer kommer försöka kränga atomvapen mot betalning vilket man gjorde efter förra kraschen.
 
Borrade igenom botten på husbilen med 38mm hålsåg och en borrmaskin tog tid fick göra det i omgångar eftersom hålsågen blev varm och det började ryka fast jag körde mycket försiktigt. Köra en minut vänta i fem, ville inte ha en brasa i ett slutet utrymme. Konstigt material skulle ta bort biten som jag sågat bort näst intill omöjligt stenhårt och gick inte att rubba hur jag en bände och slog, borrade 3 hål i biten och slog och bankade tills det efter närmare en halvtimme släppte. Det luktade inte som en båt så det var nog epoxi med mycket glasfiber i.
Jag förstår varför man fick skrota wv men jag kunde köra hem. Den är stenhård. Fick ut slangen precis lagom och hittade ett bra ställe att fästa upp ljuddämparen under fotsteget ska dra fast den med fästet och självborrande skruv samma hårda material där sen blir det skruv och ett par muttrar i ljuddämparen. ljuddämparen kommer att sitta under fotsteget så att nedre delen en sticker ut en aning den blir monterad i 45graders vinkel nedåt och bakåt. Finns ju likadana fast bättre att köpa från planar i linköping men tror knappt att avgasljudet hörs in i bilen. Målade golvet i gasolutrymmet det var obehandlad plywood det blev en grå vattenburen färg som verkar fungera jättebra. Min far var ju målare och jag lärde mej sånt som inte står i böckerna tog bara några minuter. varmluften kommer ju ut mellan två grunda hyllor 30cm x 50cm. Har fundera på att sätta något filter man har till ventilation borde ju gå att använda kardborrband så man lätta kan ta bort det och göra rent. Borde få ner ljudet betydligt och sprida luften bra så man inte får drag den stora arean gör ju att det inte blir något mottryck värmaren har ju en gansk klen fläkt. Det jag är lite orolig för är ju tickandet från pumpen det låter ju lite som en gammal väggklocka som jag fått höra mycket mina föräldrar ärvde den från sina föräldrar. Den får min bror slita med inget som jag trivs med. I nödfall får jag köpa den dyraste isoleringen som Biltema har borde ju ta bort det mesta av ljudet.
Hade nog inte blivit svårare att montera en lös värmare egentligen, om inte dieseln vore så dyr skulle jag kunna tänka mej att montera en dieselvärmare med lite högre effekt till huset när elpriserna rusar. Ska försöka låsa priset före vintern det kommer inte att bli billigare och med den politik som förts kommer det ta många år innan sverige är tillbaka till tidigare läge -om någonsin. Lätt att riva ner men svårt att bygga upp.
 
Saknar några hästar och några Nm, 260 hk, 380 Nm och 1455 kg tjänstevikt. Även om jag kopplar ur antispinnsystemet så går det inte spinna loss med den. Det lär ju att få ut över 700 hk ur 2,0 TFSI motorn men det tycker jag är lite mycket. Hade ju varit kul att få prova en bil med så mycket hästar och den vikten. Lite drygt 2 kg per hästkraft är ju inte fel 😄

Föraren är min kollega. Han har byggt bilen själv. Motorblocket är en 5-cylindrig Audi diesel konverterad till E85.
Vid reportaget var det "bara" drygt 600hk på drivhjulen. Nu är det nästan 1000, på 950kg bil....

Bengt ursäkta inlagan i din fina tråd ;-)
 
Idag gjorde jag ett jobb jag skjutit på i ett halvår, nu är det klart men det värker nästan överallt.
När jag köpte toyotan klagade hasse på att den kändes lite vinglig, jag pinpointade problemet till att det förmodligen kärvade lite i styrlederna.
Nu har jag krupit på marken och fixat, ca: 40kg tyngre och 55 år äldre än när jag fixade med bilar i min ungdom, då bytte man motor nedanför köksfönstret i hyreshusområdet.
Jag blandade olja med lite rester från rvs . Har sedan en massa år tillbaka en slags fyllningsprutor till ampuller som jag använt mycket till att liimma tunt superlim med men också åtgärda kärvningar. Min äldste son kom över en privatimporterad fiat uno som inte hade servo jättjobbig att styra och parkera gjorde samma med den för länge sedan. Man sticker hål i gummiskyddet över lederna och sprutar in lite olja bara några droppar sen brukar problemet vara löst har gjort det på ett antal bilar jag ägt, kanske därför jag haft lite svårt att förstå varför en fullvuxen man behöver servo i en gammal fiat ducato chassi.
Så det är det jag gjort idag köpte puskum ska borra några hål och fylla under duschkaret vattnet rinner alltid åt fel håll och det fjädrar. Gäller att vara väldigt försiktig helst skulle man vilja ha en riktigt tung vikt så att det inte sväller för mycket. Golvet består ju av som jag tror epoxiglasfiber i två lager med skum imellan som jag tror blivit en aning komprimerad på några ställen. Det sviktar i den bakre delen även om jag stagat upp den med lim och brädor. Inget är ju trasigt egentligen, men jag förstod inte problemet från början. Ska gå ut till husbilen och droppa i lite superlim i hålen där skruvarna som håller värmaren ska sitta det brukar bli som gängor som man kan använde många gånger ska ju vara tunt lim. Normalt håller superlim inte länge men jag har en flaska från spanien som är flera år gammal, den ska förvaras i kylskåpet då klarar den sig länge.
Var till Lidl idag svårt att hitta först de hade gjort om allt vilket de inte brukar göra men faktiskt bättre än tidigare normalt brukar det vara tvärtom att skicka folk ut på en snitslad bana där godis och dricka är viktiga anhalter för föräldrar med små barn. Hittade en sk djurskrämma. Har ju problem med fiskmåsar och en katt som smugit in utan min vetskap. Vet inte om det hjälper inget som jag kan höra hörde 17500hz 1965 nu är det 8000hz. jag tycker att låtarna har blivit sämre och många kan ju inte sjunga, det var bättre förr. Jo det finns appar att testa hörseln med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen