Har jobbat med dieselvärmaren och installation, fick byta ut slangarna jag bytt de slangarna jag satte dit tålde ingen temp utan att bli dåliga. Köpte slang till en migsvets den var ganska dyr men hade rätt storlek, köpte bensinslang och klammer att skarva med.
Blev väldigt bra och värmaren startade direkt.
Nu har jag mätt upp var luften kommer ut från värmaren och tagit upp ett hål där med skruvdragaren vars batteri är totalslut laddade 3ggr. blir 10cm slang och den sitter klämd mellan värmaren och anslutning så man behöver knappast slangklämmor. tagit upp hål för avgasröret det är 10mm plywood sen är det 20cm ner till ett golv till så det verkar vara ett smuggelutrymme. Under ifrån är det kraftig glasfiber ca 10mm sen 30mm upp till plywoodgolvet så det blir altså 3 hål totalt. Har lindat avgasröret med glasfiberisolering och rostfri ståltråd för isolering, blir ju inte så höga temperaturer som en motor men jag är försiktig. Finns bra ställe under att fästa upp ljuddämparen. Värmaren ska stå på gummikuddar eller närmare bestämt 4 st dörrstoppare som jag skuvar fast i golvet. Det gör att den kommer upp en bit från golvet så man enkelt kommer åt slangklämman från sidan.
Jag gissar att det kommer ta ca två minuter att ta ut den om det skulle behövas två skruv en slangklämma och elkontakten.
Har funderat på strömförsörjningen ska mata ett mindre batteri från elslingan som löper under skåpen då får jag laddning så länge huvudströmbrytaren är på, anledningen är att värmaren tar ganska mycket ström vid start drygt 10 A sen går det ner under 1A. Alternativet hade varit att dra en grov kabel under bilen vilket jag inte vill finns inget bra sätt att dra den på tvären. Andra alternativet är att dra den från bobatteriet under passagerarstolen in sänglådan som är bagage utrymme risken finns att man kommer åt kabeln när man lastar. Eftersom det inte finns chassijord till bobatteriet vad det verkar så måste man dra dubbla ledare beror ju på att bodelen är av plast. Efter råd från youtube så drar displayen batteri även om värmaren är avstängd så man bör ju kunna stänga av strömmen dit vilket man kan men då drar den ju år det lilla hjälpbatteriet men det är ju ett life med bms som stänger av vid över och underladdning.
Det lutar ganska mycket åt att jag river ut Trumavärmaren efter ordentlig provkörning Den är ganska gammal och sliten misshandlad av en installatör med tummen mitt i handen som förstört infästningar slarvat bort delar och brutit och bockat på plåtar. Att jag kunnat se marken under värmaren visar ju att det fattas saker där med. Jag blir ju av med fläktsystemet på gott och ont får ju ingen värme ut på toaletten där det alltid var varmt och torrt. men slipper en fläkt som plötsligt kan börja skrika och ett kalldrag när eltermostaten slog ifrån långa stunder. Tänkte använda en del av utrymmet som blir över till den elektriska kylboxen, gasolkylen får bli skafferi till varor som inte kräver kyla. Har funderat på att dra på lite färg i gasolboxen nu när allt är ute utom verktyg, sen blir det ljudisolering runt värmaren. Enda problemet blir att jag inte kan köra spisen när värmaren är på så det blir ett par turer morgon och kväll för att stänga gasolen. I och för sig så är det bara regulatorn en halvmeter gasolslang som sitter på ett kopparrör som försvinner ner under bilen, så inte mycket det kan bli fel på i boxen jämfört med de flesta bilar. Förmodligen behöver jag inte fylla gasol på två år om jag inte ska använda en massa varmvatten. Ska försöka återkomma med foton så småningom om hälsan räcker till.
Fick ett sms idag från en bilfirma som ville köpa min husbil, skrev tillbaka att jag har fått flera bud och när jag säljer blir det till någon av mina vänner. Eftersom jag inte behöver pengarna och även om jag inte orkar köra så mycket så är det något av en terapi och man har ju alltid ett boende i reserv om något skulle hända.
Blir knappast någon resa till kanarieöarna med husbilen skenande kostnader och brist på ork. Kanhända att man kan komma ner till spanien ett tag denna vinter men som det nu är det mer än dubbla kostnaden mot före pandemin. Räknar med att allt blir mycket dyrare i spanien också hade redan börjat ta fart då och grekland med kreta var väldigt dyrt ingen sprit alls med därifrån. betalade knappt 8000kr i diesel förut blir säkert 16000kr nu sen blir det nog ett par tusen till därnere, så närmare 30000kr lär nöjet gå på ,flyger man ner och hyr så lär det bli billigare.
Man får vara glad att man kunnat gjort ett par resor, har nästan aldrig under mitt långa liv varit med om att något blivit billigare, möjligen om det blir totalkrasch i ryssland vilket hänt förut. Ryssland kommer att bli ett fattigt land och hamna tillbaka till -50talet Ukraina likaså. Billiga resor till svarta havets strålande fina vatten med inbyggd belysning och utlykt till självlysande vrak på havsbotten blir fint. Militärer kommer försöka kränga atomvapen mot betalning vilket man gjorde efter förra kraschen.