• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns tre, ganska vettiga, anledningar till slangen på luftintaget :)
Det första är att, om brännaren sitter i uppvärmt utrymme är det onödigt att använda uppvärmd luft till förbränning.
Det andra är att insuget alstrar rätt mycket ljud.
Det tredje är att man vill ha ljuddämparburkmojängen i änden på slangen för å slippa få in smådjur som annars fastnar och orsakar störningar i brännaren.
 
Från det ena tille det andra jag har ju en löpande prenumeration på nyheter från spanien. Det är problem med att stränderna spolas bort när det stormar mycket.

På västra teneriffa flera av stränderna mer eller mindre bortspolade när jag var där sist vilket var länge sedan, på ett ställe hade avloppsledningarna och stenar på sandstranden gjort det svårt och inte så aptitligt att bada.
Problemet är bland annat att man inte har vågbrytare. Sen har ju vädret de facto ändrat sej till det sämre.
 
Sandflukt ved springflo er et problem mange steder, her i Coffs Harbour forsvant den ene store badestranden med sine høye sand dyner for noen dager siden. Badevakt tårnet som står like innenfor sanden har nå et flere meter høyt stup ned til den lille stranden som er tilbake. Noe sør for dette er båtrampen blitt til sandstrand :D og en elvemunning er demmet opp av sand.
 
Plötsligt dök gasolugnen upp så jag var och hämtade den, var ganska tung och det blir så skräpigt att packa upp inne så den får stå kvar i bilen tills vädret blir något bättre. Ska köpa på mej några gasolflaskor biltemas blåa kostar 35kr plötsligt men det har dykt upp ett annat märke som kostar 25kr ska köpa för en hundring när jag har vägen förbi kommer att räcka för 12tim drift. Har ju en liten strålkamin som jag tänkte använda framåt kvällskvisten när man vill sitta ute en stund.
 
Jag har varit snäll i år så tomten kom med presenter igår.
Mitt teakbord för uteplatsen vid husbilen kom på fredagen beställde ju via amazon från Tyskland den 5/4 anlände den 8/4
Enkelt fällbart och lätt att förvara i husbilen, ser ut att vara bra kvalite jag gillar trä och teak behöver ju inte ytbehandlas utan klarar väder och vind.
Är bara 40cm men det är precis vad jag behöver till läsplattan telefonen ett glas och glasägonen.
20220409_095502.jpg
 
Tomten från UPS påstod att han försökt leverera men jag var hemma den tiden han uppgav. Ingen sms ingen mail att jag skulle få besök heller inte vilket transportföretag som försökte leverera. Efter mycket letande fick jag fram att mitt paket var levererat av något som inte gick att hitta på nätet. Tog en chans och ringde den butiken som brukar ta emot paket. Jo mycket riktigt hade den som fuskade med leveransen slängt av det där så jag kunde åka och hämta. Postnord brukade alltid göra så när det var beställt hemleverans, visste inte att UPS anställt samma folk.
Det var mitt parasoll som dök upp det skulle komma den 22/4 men kom altså 8/4 från Hamburg.
Det var samma pris som jysk hade för ett liknande men mycket mindre parasoll och frakten ingick. Väldigt fin färg Och bra kvalite på tyget Fanns ju tre storlekar 250, 270 och 300cm, det är ju ett halvt parasoll så djupet är halva bredden. Kanske lite i största laget men ser bra ut läste ett antal recensioner om de tre olika storlekarna och det var genomgående bra satt ett antal timmar och jämförde vad folk skrivit om olika parasoll och valde det som var bäst. Det är precis lagom långt för att gå in i mitt bagageutrymme där ska alltså ett bord minst en stol parasollet elcykeln och verktyg förvaras. Men det ska gå.
Det har blivit en del funderande hur det ska monteras och biltema har ett fäste som jag kan använda det är till en torkställning för husvagnsdrag som jag kommer komplettera med ett stöd med en enkel montering och en slangklämma. Den undre röret som normalt ska sitta i en fot ska kapas till lagom höjd och den kan sedan sitta kvar bakpå husbilen, enkelt att montera parasollen sedan, kan ju sitta kvar under kortare sträckor i bra väder men normalt är det önkt att inte vara monterat under körning.
Jag har ju testat hållfastheten ordentligt det är ju glasfiber i karossen så jag är inte orolig för att det ska bli problem.
20220409_095428.jpg20170101_130132.jpg20170101_130050.jpg
 
Fick sista leveransen idag, det var min nya stol kostade drygt 1300kr
Den tål 150kg ramen är kraftigt byggd med stålrör och den är betydligt tyngre, tyget är väldigt kraftigt den kom i en säck i samma tyg och det var belagt på insidan för att vara vattentätt.
Förmodligen är stolen också vattentät och det beror säkert på den ganska tjocka stoppningen.
Det är en helt annan kvalite och det avspeglas i bekvämligheten, den är stor att sitta i bakre övre kanten är ledbar så om man lutar sej tillbaka får man ingen kant i ryggen det är lätt att ta sej upp finns armstöd och en hållare för ett glas eller flaska i en ficka som hänger lite löst.
Om den är värd pengarna ja det tycker jag kommer att använda den både hemma och i husbilen, min gamla från jysk hamnar på tippen med fransigt tyg och betydligt obekvämare sittställning. Enda problemet är att den tar mer plats, i nödfall får den ligga inne går ju att skjuta in den en bit under sängen. Modellen kallas ju MOON och finns från flera fabrikat. De flesta använder ju en stol i aluminium som går att fälla vilken är ganska bekväm och fungerar bra vid ett bord, den här är mera som en fåtölj med bättre sittkomfort i varje fall för mej eftersom den är ett nummer större än alla andra jag provat. Den finns i röd och blå, jag valde blå eftersom den färgen klarar solen bättre den blir också en hel del svalare än en röd färg som drar åt sej det långvågiga spektrumet som innehåller värme.
1649698673650.jpeg
 
Senast ändrad:
Monterade ett nytt handtag i dörröppningen köpte på en båtaffär det är liksom två handtag i ett så man lätt kan dra sej upp om man som vanligt glömt pallen. förborrade och drog dit två kraftiga skruvar rakt in i plasten, hade tänkt limma också men det finns så mycket kraftigt material så det behövdes inte.
Solen sken och bortåt 18grader så det blev provkörning av dieselvärmaren.
Ville inte montera några slangar eller ljuddämpare så jag körde den fristående på en bänk där avgaserna kunde blåsa rakt ner. Ström tog jag från mitt felköpta life 20 ah som jag äntligen fick användning för. slog i ca 1 l lampolja ska skaffa en ny dunk för diesel men ska leta rätt på en först mina gamla dunkar har det varit allt möjligt i som jag glömt bort.
Solen sken och displayen är nästan osynlig så jag kunde inte ställa in något alls, tryckte på start på fjärrkontrollen och den började blåsa luft efter ett par minuter började pumpen ticka och sen startade den blåste lite blårök först och luktade lampolja den stannade efter en stund. Startade på nytt och nu gick den bra luktade inget och gav massor med värme trycket på minusknappen på fjärren och den lugnade ner sig betydligt. Den ska vara på 2kw och en kopia på eberspächer enligt youtube. Om jag jämför med en 2 kw elkamin ger den betydligt mer värme jämför jag med gasolvärmaren truma så verkar den ge betydligt mer fast den har 4 utblås och tempen på luften är ganska låg. Mitt bekymmer är inte om den ger tillräckligt med värme utan om den ger för mycket. Den ska monteras så att den tar luften utifrån. Verkar fungera helt felfritt enda problemet är displayen som sitter i fel ände av värmaren är ju gjort så att man kan ta bort den och den har en koppling så att jag borde kunna montera den inuti husbilen och ställa in allt. Ska ljudisolera utrymmet och förmodligen göra utblåset med en t-koppling så att luften kan blåsa åt två håll. Kanske jag behåller batteriet ståendes bredvid värmaren och drar en ganska tunn kabel från bobatteriet som kommer att ladda hela tiden, då har jag mycket ström när jag behöver.
Utav den korta provkörningen jag gjort verkar det vara ett bra köp och lite mer testning innan jag monterar det hela. 2150kr totalt med frakt från kina via AliExpress den finns från flera säljar men originalkopian görs av Hcalory så det är därifrån man ska beställa. Man luras ganska mycket på nätet och just denna värmaren finns bara i en modell men säljs av andra med 5kw värmaren men då är den betydligt större men oftast billigare.
Ett tips är att lådan den sitter i ska vara 33cm de andra är 42cm ca.
Att man får mycket värme i ett litet paket är väldigt värdefullt och den skulle fungera bra i betydligt mindre bilar typ vwbuss. Kommer förmodligen att flytta den till personbilen om jag inte känner att jag behöver den i husbilen pga yttre omständigheter. Eller så köper jag en till just nu kan det vara problem att få hem någonting från kina pga corona.
1650123703409.jpeg
 
Monterade ett nytt handtag i dörröppningen köpte på en båtaffär det är liksom två handtag i ett så man lätt kan dra sej upp om man som vanligt glömt pallen. förborrade och drog dit två kraftiga skruvar rakt in i plasten, hade tänkt limma också men det finns så mycket kraftigt material så det behövdes inte.
Solen sken och bortåt 18grader så det blev provkörning av dieselvärmaren.
Ville inte montera några slangar eller ljuddämpare så jag körde den fristående på en bänk där avgaserna kunde blåsa rakt ner. Ström tog jag från mitt felköpta life 20 ah som jag äntligen fick användning för. slog i ca 1 l lampolja ska skaffa en ny dunk för diesel men ska leta rätt på en först mina gamla dunkar har det varit allt möjligt i som jag glömt bort.
Solen sken och displayen är nästan osynlig så jag kunde inte ställa in något alls, tryckte på start på fjärrkontrollen och den började blåsa luft efter ett par minuter började pumpen ticka och sen startade den blåste lite blårök först och luktade lampolja den stannade efter en stund. Startade på nytt och nu gick den bra luktade inget och gav massor med värme trycket på minusknappen på fjärren och den lugnade ner sig betydligt. Den ska vara på 2kw och en kopia på eberspächer enligt youtube. Om jag jämför med en 2 kw elkamin ger den betydligt mer värme jämför jag med gasolvärmaren truma så verkar den ge betydligt mer fast den har 4 utblås och tempen på luften är ganska låg. Mitt bekymmer är inte om den ger tillräckligt med värme utan om den ger för mycket. Den ska monteras så att den tar luften utifrån. Verkar fungera helt felfritt enda problemet är displayen som sitter i fel ände av värmaren är ju gjort så att man kan ta bort den och den har en koppling så att jag borde kunna montera den inuti husbilen och ställa in allt. Ska ljudisolera utrymmet och förmodligen göra utblåset med en t-koppling så att luften kan blåsa åt två håll. Kanske jag behåller batteriet ståendes bredvid värmaren och drar en ganska tunn kabel från bobatteriet som kommer att ladda hela tiden, då har jag mycket ström när jag behöver.
Utav den korta provkörningen jag gjort verkar det vara ett bra köp och lite mer testning innan jag monterar det hela. 2150kr totalt med frakt från kina via AliExpress den finns från flera säljar men originalkopian görs av Hcalory så det är därifrån man ska beställa. Man luras ganska mycket på nätet och just denna värmaren finns bara i en modell men säljs av andra med 5kw värmaren men då är den betydligt större men oftast billigare.
Ett tips är att lådan den sitter i ska vara 33cm de andra är 42cm ca.
Att man får mycket värme i ett litet paket är väldigt värdefullt och den skulle fungera bra i betydligt mindre bilar typ vwbuss. Kommer förmodligen att flytta den till personbilen om jag inte känner att jag behöver den i husbilen pga yttre omständigheter. Eller så köper jag en till just nu kan det vara problem att få hem någonting från kina pga corona.
Visa bilaga 6171
Om du plockar av gavlarna så borde du kunna byta plats på dessa och på så vis få displayen åt rätt håll.
 
Pga Vädret blev armstödet monterat i toyotan, enda problemet var att jag var tvungen att ta bort original armstödet som satt bultat på stolen i en vinkel som passar endast ett fåtal personer. Att montera ett armstöd i en bil som ska passa folk från 1.50 - över 2m verkar inte likt toyota men så är det. Det nya armstödet sitter monterat på mellan sätena med 4 plåtskruv i plasten. Inget stabilt alls men duger bättre än det gamla.
Plockade ut gummimattorna som troligen legat där några år. Sparar över 10kg gummimattor minst. Brukar slänga dom men det är original och kan vara bra om man blir tvungen att sälja bilen. Måste åka till tippen och slänga kartonger efter den senaste månadens handlande blev ganska fullt på verandan. Har varit 16grader på nordsidan och 22 på verandan. Varmaste dagen i år.
 
Jag prenumererar på Svenska magasinet en nättidning som även finns som papperstidning i bl.a. Fuengriola.
Kostar ingenting och helt på svenska med en del viktiga saker för oss som åker dit.
Det är en ny ägare nu och som det verkar mer intressanta saker, bl.a. om att köpa bostäder i spanien som var nyheter i varje fall för mej att man kvitta en del av vinsten från en svensk husförsäljning om man köper i spanien.
Ett tips är att starta en prenumeration om man brukar åka till spanien.
 
Jag har lyckats montera fästet till parasollen på husbilen, det undre klämfästet sitter med 4 st plåtskruv rakt in i glasfiberplasten, det övre fästet består av ett fäste till en cykel som jag skruvat fast på bägge sidor av den undre stolpen likadant där 2 skruvar i plasten.
Verkar sitta bra ska bara sätta dit själva parasollen där det finns ett hål som ska passa en låsning på den undre delen som det brukar vara. Ska bara justera läget och dra åt alla skruvar. nu kommer jag att åka runt med ett vertikalt rör bakpå husbilen som ganska lätt går att ta bort, kanske väljer jag att spraya allt i vit färg och låta det sitta kvar säsongsvis.
Löste problemet med dieselvärmaren och flyttade displayen från framsida till baksida, fanns en koppling med ganska liten kontakt så jag tog upp ett större hål och drog igenom kontakten displayen satt med något som verkade vara Butyltejp så enkelt att ta bort och sätta fast igen. fanns ju en stor kontakt med spänningsmatningen som jag måste flytta lyckades får ut stiften och trä igenom kabeln till framsidan där jag monterade ihop det igen.
Satt fast ett par buntband som dragavlastning vilket saknades. Limmade ljudämpade skiva på insidan bygger bara någon mm. Får se om det gör någon verkan, nu kommer ju värmaren sitta i ett ljudisolerat rum men jag antar att det är svårt att helt få bort det. Har ju elektroniken till solpanelen kvar att montera men det borde inte ställa till något besvär.
Har lagt märke till att solpanelerna verkar smutsiga gjorde rent dom i slutet av nov. inför den planerade resan till spanien. Lite halvjobbigt att ta ut en stege och få rent dom, min bil brukar alltid ha en smutsig ruta igår gjorde jag den ordentligt ren sen behandlade jag med biltemas variant av rainoff och även torkaren lade jag på den brukar hålla längre då. Det är lite konstigt stora vägen går på andra sidan om det ganska höga radhuset med sex lägenheter i två våningar. Ändå kommer smutsen över hela längan beroende på att långtradare kör dubbla tllåtna farten. En granne längre ner på gatan har satsat på solpaneler och det huset och solpanelerna ligger i direkt anslutning till vägen minst 20kvm yta. Undrar hur man tänkt där antagligen går verkningsgraden ner 50% ganska omgående.
Undrar just när det kommer att uppstå företag som har som sin enda utkomst att klättra på tak för att tvätta solpaneler. Förmodligen kommer det finnas speciella solpanelstvätt preparat precis som det finns för värmepumpar i sprayflaskor. Bluff och båg med färgranna etiketter med samma innehåll man kan köpa överallt till hemmet men minst 4 ggr så dyrt. När sommaren är slut och gråväder och korta dagar står för dörren undrar man hur det blir med den förmodade vinsten när man börjar räkna, men det är väl det som är konsten att inte räkna alltså!
Man ska dra den nya budgeten genom riksdagen med elbils subventioner, jag har ingen lust att betala 70000kr för att någon annan känner att de måste köra elbil, de som har så rymligt samvete att de ska stjäla 70000kr av oss vanliga som inte har råd eller vill ha en elbil borde skämmas och Magdalena som naturligtvis har en agenda att ta tillbaka pengarna på skatter är ju på gränsen till kriminell.
Gjorde den vanliga testen av att starta upp husbilen glödde inte många sekunder sen gick den igång direkt utan problem. Var på bra begagnat och såg en gammal duk som man hade förr i tiden för att visa diabilder på var lite sugen på att handla den eftersom jag funderat mycket på en liten projektor för att visa tv på och en riktig duk gör ju mycket för att det ska bli bra bild. Man kan ju ha den i husbilen istället för en 20" tv som tar plats och drar ström, oftast sitter tv så högt att man lätt får ont i nacken. Ganska häftigt att visa tv utomhus när det är varma fina kvällar. Jag är ju van vid 55" och den storleken är det inga problem med.
 
Ja så här blev det!

1650484927204.jpeg
1650485039313.jpeg
1650485190239.jpeg
1650485333260.jpeg
Ser lite knepigt ut men husbilen står i en sluttning och den är uppkörd på en grusad plan 25cm över markplan. Min trädgård blommar, väntar bara på att grannarna ska upptäcka att gräset växer även denna vår och ta ut sina maskiner för att så snabbt som möjligt komma ner till rotnivå. Sen brukar de inte behöva ta ut maskinen på länge eftersom våren här oftast blir torr och gör dom det brukar det låta illa med ett moln av jord, sen brukar det som var gräs vara en blandning av bränt gräs och naken jord. Hade ett helt gäng fåglar som hittade fågelfrö som jag strött ut.
 
Senast ändrad:
En liten recension vid sidan om, köpte en icebreaker tshirt i merinoull blandat med annat material. kostade 695kr men såldes ut för 345 med frakt fortfarande ganska dyrt. Det hör till saken att jag oftast sitter hemma i vanliga bommulls tshirt och det fungerar bra kom på att en jag använt ganska mycket köpte jag på båten hem 2017 efter första resan. Hade när jag nu äntligen hade tillgång till dusch inte tillgång till bilen med kläder så den var dyr 250kr tror jag Och jag tyckte den började se lite blekt ut men annars i gott skick, riktigt bra kvalite således.
Sen dök ju den här upp på rea hos wildforss
1650906543385.png
Gillar färgen det var min favorit då den var modern på 70talet men det som var speciellt var ju materialet.
En blandning av merinoull och lite annat skulle göra att den skulle vara sval och varm och väldigt tunn.
Ganska knepigt men nu har jag suttit i solen och inte svettats utom att mina tunna byxor kändes ordentligt varma. Sen har jag suttit frampå kvällen där det brukar bli kyligt inne men trots att den är så tunn har den varit varmare än en vanlig tshirt av lite tjockare bommull.
Ganska knepigt egentligen men det är som är det bara att beställa en till man vet ju aldrig när man hittar en sån igen finns en kvar i vuxen storlek.
Inga märken eller reklam bara en enkel tshirt skulle ha kunnat handla 10 vanliga för samma pengar, men livet är för kort att använda sämre kläder, i svepningen finns inga fickor.
 
Senast ändrad:
Blir som vanligt ett lite virrigt inlägg. Händer en del i livet för några år sedan fick min kusin en chock vi är lika gamla han hade fått prostatacancer aggressiv mycket strålning och medicin men inga metastaser. Medicineringen har gjort att han inte orkar mycket och inte har någon lust till någonting.
För en del veckor ringde min lillebror han hade fått prostatacancer men en tydligen inte aggressiv sort.
För en tid sedan var jag till urologen och trodde allt var bra men det var det inte höga värden och remiss till magnetröntgen där får jag ett brev som säjer att det är en lång kö så jag får vänta sen hör det till saken att doktorn har semester i sommar. Om jag nu äntligen får röntgen så lär jag få vänta i månader innan resultat och under tiden kanske det växer metastaser som gör att livet är slut.
Om jag är kritisk till vården och vår regering? Det är bara förnamnet. Jag skulle kunna skriva mer men då skulle jag sätta våra trevliga moderatorer i knipa.
Just nu är det sobril och insomningtabletter som gäller, antar att det är många i klubben som har liknande problem men som håller tyst och inte gnäller eller har någon som stöttar dom. Sån är inte jag jag gnäller länge och mycket.

Har kommit in i ett moment 22 känns det som, tänkte jag skulle montera MPT regulatorn men då har jag tempregulator som styr en elvärmare till trumavärmaren med en kontaktor.
Nu har jag allvarligt funderat på att riva ut Trumavärmaren och då följer ju elslingan med och en massa annat.
Har ju tänkt att gå över till dieselvärme och ha den i gasolboxen men det skapar andra problem först är det inget bra att ha gasol ihop med värmaren så man måste ju starta den ena och stänga av den andra. Sen blir det problem med avgaslangen eftersom den kommer ut i hjulhuset eller rättare sagt i ett mellanutrymme i glasfiber som utgör hjulhuset. Blir lite svårt att att göra hål både i golvet på gasolutrymmet och i hjulhuset så man kan hitta ett fäste för ljuddämparen. Tar jag bort trumavärmaren har jag både skorstenslang och hål i golvet och ett antal slangar till utblås. Samtidigt finns 12v direkt från bobatteriet.
Det blir på alla sätt en bättre lösning men mer jobb och man har inte den dubbla säkerheten med två värmare men el har man ju i en stolpe om det skulle bli kris. Ett annat aber är ju hur det kommer att låta sitter värmaren inomhus kan det bli en del ljud. Så beslut om värmaren måste göras först innan allt det andra löser sig. Kontaktorn som sköter elslingan tänkte jag koppla till ett 230v eluttag märkt termostat då kan jag använda min termostat som är väldigt nogrann och man kan ställa till och frånslag på tiondels grader.
Kopplar bara in en av mina kaminer slår på termostaten för fullt.
För mej är nästan allt med el väldigt enkelt men det börjar bli jobbigt att jobba med det praktiska.
Har ju tänkt komma iväg med att resa lite i sverige finns många ställen jag inte varit på, Den här delen av sverige har ju hyfsat bra väder och det finns mycket sjöar överallt skog berg och slätter. Frågar man mej så är den här delen av sverige den bästa både när det gäller klimatet naturen och språket man behöver inte det egendomliga fjollträskmålet eller det oöversättliga skånskmålet utan klarar sej bra på hederlig högsvenska.
 
Jag har också tänkt åka ut men skjutdörrar tappat ett kullager beställt men verkar ta lång tid också beställt nytt tyg till soffan bak diesel pris är högt hoppas det sjunker undrar om vi med husbil pengar jag får väl åka och träffa dig i Finnspång
 
Jag har sparat hela vintern kanske kunde åka ner till alingsås när jag är färdig, var länge sen vi träffades.
Det var ju tack vare dej som jag köpte en husbil och kom ut i europa. Hoppas på en sista resa söderut
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen