Monterade ett nytt handtag i dörröppningen köpte på en båtaffär det är liksom två handtag i ett så man lätt kan dra sej upp om man som vanligt glömt pallen. förborrade och drog dit två kraftiga skruvar rakt in i plasten, hade tänkt limma också men det finns så mycket kraftigt material så det behövdes inte.
Solen sken och bortåt 18grader så det blev provkörning av dieselvärmaren.
Ville inte montera några slangar eller ljuddämpare så jag körde den fristående på en bänk där avgaserna kunde blåsa rakt ner. Ström tog jag från mitt felköpta life 20 ah som jag äntligen fick användning för. slog i ca 1 l lampolja ska skaffa en ny dunk för diesel men ska leta rätt på en först mina gamla dunkar har det varit allt möjligt i som jag glömt bort.
Solen sken och displayen är nästan osynlig så jag kunde inte ställa in något alls, tryckte på start på fjärrkontrollen och den började blåsa luft efter ett par minuter började pumpen ticka och sen startade den blåste lite blårök först och luktade lampolja den stannade efter en stund. Startade på nytt och nu gick den bra luktade inget och gav massor med värme trycket på minusknappen på fjärren och den lugnade ner sig betydligt. Den ska vara på 2kw och en kopia på eberspächer enligt youtube. Om jag jämför med en 2 kw elkamin ger den betydligt mer värme jämför jag med gasolvärmaren truma så verkar den ge betydligt mer fast den har 4 utblås och tempen på luften är ganska låg. Mitt bekymmer är inte om den ger tillräckligt med värme utan om den ger för mycket. Den ska monteras så att den tar luften utifrån. Verkar fungera helt felfritt enda problemet är displayen som sitter i fel ände av värmaren är ju gjort så att man kan ta bort den och den har en koppling så att jag borde kunna montera den inuti husbilen och ställa in allt. Ska ljudisolera utrymmet och förmodligen göra utblåset med en t-koppling så att luften kan blåsa åt två håll. Kanske jag behåller batteriet ståendes bredvid värmaren och drar en ganska tunn kabel från bobatteriet som kommer att ladda hela tiden, då har jag mycket ström när jag behöver.
Utav den korta provkörningen jag gjort verkar det vara ett bra köp och lite mer testning innan jag monterar det hela. 2150kr totalt med frakt från kina via AliExpress den finns från flera säljar men originalkopian görs av Hcalory så det är därifrån man ska beställa. Man luras ganska mycket på nätet och just denna värmaren finns bara i en modell men säljs av andra med 5kw värmaren men då är den betydligt större men oftast billigare.
Ett tips är att lådan den sitter i ska vara 33cm de andra är 42cm ca.
Att man får mycket värme i ett litet paket är väldigt värdefullt och den skulle fungera bra i betydligt mindre bilar typ vwbuss. Kommer förmodligen att flytta den till personbilen om jag inte känner att jag behöver den i husbilen pga yttre omständigheter. Eller så köper jag en till just nu kan det vara problem att få hem någonting från kina pga corona.
Visa bilaga 6171