• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den husbilen som han gjort ser ju ut att vara lite speciell, men det verkar lite konstigt i videon.
När det gäller min bil är många förvånade vilken stor plats det är inne. det står ju 540 men den är enligt pappren 555cm lång.
Men samtidigt är den 2m hög invändigt och och över 2m bred invändigt vilket gör att jag som är ganska när 2 m kan använda en normal madrass 80x200cm.
Sist jag var iväg hade jag 105cm bred säng bekvämt men blev lite ont om plats. Den är ju ständigt uppbäddad.
Skulle man vara två är det jobb på kvällen och morgonen när allt ska ordnas. Den påminner mycket om min husvagn sprite muskeeter. Bord skulle sänkas dynor flyttas om och lakan på och plocka fram täcken varje kväll.
Jag vill ju som ensam ha en säng man kunde vila på när man ville. Ett bord alltid tillgängligt och sittplats.

Jag vet att en alkovbil som är samtida som min hade en lösning med längstgående alkov.
I videon ser jag bara att den verkar ordentligt stor inte hur den egentligen ser ut. Dåligt filmat.
Om jag fattat rätt var de bilarna mycket dyrare vilket kan ha bidragit till den dåliga ekonomin.
Alhpa jet verkar det hittils finnas 3 st av min och en i simrishamn och en med den stora turbomotorn förmodligen fiat men med trasig motor. Det är de jag hittat på blocket om jag fattat rätt var de ganska dyra nya. De verkar ha legat på hyllan länge och såldes säkert billigare pga. det. Jag har varit väldigt nöjd med min men lite jobbig att köra väldigt vind och spårkänslig man får jobba mycket vid ratten. Att man blir döv av motor och växellådsoljud är väl nästan normalt. Men mycket bättre att bo i än många mycket större bilar. När man var yngre bodde man i tält och ibland i bilen, när man blir äldre vill man bo bra och bekvämt. Ska man bo länge är det viktigt med komfort. De flesta husbilar är byggda för ganska många människor liksom utifall att. Därför försämras komforten av att de ska vara bäddbara överallt och att bordet ska rymma kanske uppåt 6 personer fast detta kanske aldrig eller högst en gång om året inträffar.
Att ha 3-4st godkända bältade platser låser upp mycket. De måste finnas och fungera vid besiktningen så man kan inte ändra. Man får altså sitta trångt och oftast obekvämt för passagerare som inte finns och kanske inte kommer finnas. Bara utifall att.
Jag har 5 sittplatser i min bil varit ensam hittils, nu går det ju att fälla det mesta och frakta saker med men passagerarstolar har jag släpat på i många år i onödan mestadels.
Ja det mesta i livet bygger på att man ska vara 2 till 4 personer utom när man hamnar på hemmet då får man en smal obekväm säng med plast på så att man svettas ingen normal säng är godkänd, man utgår från att är man gammal skiter och pissar man ner sej hela tiden så det måste vara så utifall. Att vara två även om man är gifta har jag inte sett är nog inte tillåtet då skulle ju kostnaden halveras.
Mycket i livet handlar om att vara förberedd utifall inte om det faktiska behovet.
med tanke om världsläget skulle man inte ha ett maskingevär liggande under sängen bara utifall?
 
Fick hem ett armstöd som ska passa min toyota verso har sökt lite överallt och det blev billigast med en dansk firma. De leverade och affären sköttes perfekt. Problemet var att två delar som ska sitta ihop inte gjorde det.
Det måste ha gjorts vid förpackningen av originalkartongen eller förmodligen tidigare men man har slängt ner det i kartongen ändå. Jag har fotat allt men orkar inte bråka det var två delar som skulle limmats ihop men inte gjort det. Nu ligger sikaflex och torkar och blir förmodligen bättre än originalet. Ganska vanligt att kinesiska saker är defekta redan från starten. Det måste ha att göra med deras filofosi på något sätt. Har sett det på nära håll i sverige när man packade defekta tvapparater och sedan skröt man om det eftersom arbetarna var i konflikt med ledningen.
Fick se det i skarpt läge när man inte skruvat fast en viktig del.
Kommer detta sprida sej kommer beställningarna minska. Tidigare fick importörerna ta smällen idag får vi som handlar på nätet ta smällen.
Väntar på min Dieselvärmare allt i ett. Hoppas den kommer i oskadad skick och att det är det jag beställt.
Har suttit ett antal timmar och följt en engelsk australiensare som gjort en serie youtube klipp väldigt sakkunnig och pedagogisk. Det är flera saker som ska fixas direkt innan montering efter hans förslag.
Även om dieseln är väldigt dyr så är ändå förbrukningen väldigt liten om man ska ha den som uppvärmning. Gasolen kan man ju använda till en del annat. Friheten är ju väldigt viktig därför många har husbil. Att vara ganska oberoende av annat än diesel som ju finns överallt känns viktigt en sak mindre att oroa sej för. Man har ju läst en del reseskildringar som bestått i ett oändligt sökande efter gasol som förstört semestern.
 
Sikaflex verkar ha fungerat bra armstödet är helt nu, orkar inte reklamera det var ju inte firmans fel när de packar det trasigt från tillverkaren.
Köpte RVS till Toytan och det första jag lade märke till var en lägre ljudnivå, jag hade kört 3 mil och skulle åka lika långt tillbaka så man undrar om det är hörseln det är fel på men vägljudet var det inget fel på och motorn hördes knappt. Samma som jag upplevde med Subarun.
Tittade rätt mycket på bensinmätaren och vid lugn körning låg förbrukningen oftast runt 0,5l/mil.
Blir intressant att se hur det ser ut efter längre sträcka. Behövs inte många mil så går det på plus.
Finns en del att se på youtube.
 
Har surfat runt på youtube en del och hittat en intressant serie klipp av Annika Elgeskog, hon beskriver sin resa och visar hur hon reser från sverige söderut. Man kan se se hur vädret ändrar sej och nu sist har hon kommit till avignon och står på samma ställe jag själv gjort ett antal gånger en camping på en ö. i morgon kommer det ev. en film om staden Avignon där jag gått runt i ett antal gånger. Ni som sitter och tänker tillbaka på tiden innan pandemin kan det vara roligt att se resan mot sommaren. Själv väntar jag ut vintern och ser fram mot vår och sommar hemma, tål inte värmen söderut på sommaren. Tanken hade ju varit att köra moseldalen i april men det blir inte av.
 
Annika Elgeskog har tvärtemot vad jag själv skulle göra vänt mot norr till kriget som verkar dra till sej folk som vill dö som flugor till ett flugpapper.
Min china dieselvärmare har anlänt 6 dagar tidigare än aviserats. Ser bra ut liten lätt och smidig, ska se var jag kan hitta nylonslang med 2mm innerdiameter till bränslet. Det är nämligen en sån som en väldigt duktig man i australien föreslår att man ska använda på goda grunder.
Allt följde med slangar ljuddämpare luftfilter elkabel fjärrkontroll. Allt för 2150kr.
Det är altså en allt i ett värmare i en liten smidig låda. Borde ju fungera utmärkt även för tältare med personbil eller som jag hade det för länge sedan ett taktält i glasfiber som vevades upp med stege och 200 x 140cm liggplats. Finns mycket på youtube där man drar in en slang så har man värme.
Ser fram mot en enkel installation i husbilen och vädret börjar ju närma sig de temperaturer som man kan jobba ute i . Men jag ska skruva isär den och kontrollera allt såg direkt att slangen in i värmaren var klämd men den ska ju ändå bytas. Hittar ju säkert saker att åtgärda men priset med frakt är överkomligt och delarna till ex planar som värmaren i sej verkar vara en kopia på finns ju på nära håll att köpa över disk.
Mycket tankar som far runt jag har ju liggunderlag mod bättre tält sovsäck. När man minns sin ungdoms resor var det oftast kylan som var problemet oftast i samband med regn och fukt. Mycket möjligheter som öppnar sej nu.
 
Senast ändrad:
Han förslår det på ett mycket pedagogiskt sätt att mjuk plastslang dels har en benägenhet att lagra luftbubblor och dels inte ger en riktig portionering av bränsle till brännardelen.
Det hela är väldigt bra underbyggt så t.o.m. jag förstår att han har rätt på varje punkt.
Jag lyssnar gärna till dom som kan och vet. Dum vore man annars. Alla andra försvinner i mitt inbyggda icke kompetent filter.
 
Aha..... den ska inte vara mjuk! Det tror jag också är helt rätt. Jag har monterat både Kinavärmare och en Eberspächer.... det var mjuk bränsleslang till Kinavärmaren men hård till Eberspächern..!
 
Ja det är en kopia av Eberspächern planar är tydligen av samma.
Orsaken att jag köpte denna vara att den var mindre än alla andra, fanns kopior men de var alltid större med stora brännaren i . Såg att precis som en som köpte en med hål i tanken sett att skruvarna som håller plåthöljet kan göra hål på tanken ska ta vinkelslipen och kapa spetsarna på skruvarna innan jag skruvar tillbaka.
Samma med avgasljudämparen som måste befinna sej utomhus eftersom den läcker som ett såll samtidigt som det finns en avrinningen för vatten som släpper ut avgaser. Felaktigt monterad kan det bli farligt.
Några timmars tittande på youtube har lärt mej en del om främst säkerheten. När jag fått ihop den och provkört ska jag försöka med en slutrapport, har ingen brådska själva monteringen lär bli enkel utom att jag får ta mej under husbilen men den är ganska hög därbak och man kan backa upp ena bakhjulet på en förhöjning från biltema. Bara för att fästa upp kabeln från bobatteriet. Och fästa slangarna från ut och inluft till brännaren blir nog ståltråd till ljudämparen och buntband till inluften de ska ju gå åt varsitt håll. Gäller att man kan komma åt klamrarna uppifrån om man måste laga och lyfta ut värmaren.
 
Har jobbat med värmaren, bytte slang tog faktiskt en tryckluftslang som jag hade gott om på skolan när jag jobbade med automation. Den hade samma mått som den gamla så men är i pvc så den gick att värma och trä på använde originalclips eftersom skruvklämmorna var till en en slang i epdm gummi som inte tål diesel läste jag mej till. Originalslangen hade ju ett veck där den gick in i värmaren så jag fick dra om slangen där tryckte dit den med en bit gummislang ovanpå och en skruvklämma. har kollat allt och det sitter bra.
En tidigare kund av värmaren klagade på att det var hål i tanken och det var nästan på väg att bli det. Det finns olika skruvar med två längder ser likadana ut förmodligen så blandar de skruvarna på fabriken och då går skruven in i tanken. Det finns uppebarligen ingen slutkontroll av tillverkningen. Men nu har jag åtgärdat det som gick att se. Tog foto av allt när jag plockade isär den och det var tur. Så bara att skruva dit en avgaslang tanka och provstarta. Utomhus! följer med en fjärrkontrol som ska gå 100 m så då går den nog 25m och det räcker.
Tankar i lite lampolja för testen. Det skulle nog gå att köra med pizzerians frityrolja om man filtrerar, sitter inget filter i den får inte plats. Får nog fixa till en tankflaska till den med filter och avstängningskran. Tanken ser inte ut att rymma mer än två liter det borde räcka till 20tim drift. Så varannat dygn får jag fylla på men jag kan ju ha en större tank utanför med en slang i locket och enligt lagen om kommunicerande kärl kan jag enkelt få betydligt mer bränsle. Den är ju väldigt liten så den får gott om plats i gasolskåpet. Kanhända plockar jag bort gasolen om det hela fungerar som det ska. Jag har 150ah batteri och den ska förutom starten dra 1A så det lär inte ta mycket batteri, jag har ett 20 ah lifepo4 batteri som jag funderat på att ha som buffertbatteri det lär ju ladda upp sej väldigt kvickt om jag tar strömmen via generatorn. Fast jag har ju 130w solpanel på taket så det lär inte bli något problem med strömmen. Jag har funderat mycket på att ha gasol i husbilen eftersom ledningarna blev lite bockade vid på körning baktill och jag inte servat gasolen känns det inte bra att ha gasol, jag har ju en kompressorkyl som jag tänkt använda och ett litet gasolkök med engångstuber fungerar bra för mej annars har jag en vatten kokare med liten effekt som räcker att värma kaffe vatten med. Det enda är att om jag vill ducha i husbilen med varmvatten så är det bra att ha den möjligheten. Men det är bäst att inte ta ut något i förskott. Fast gasolvärmaren är ganska risig skulle vilja riva ut den. Kylskåpet fungerar bara på 220volt och det drar ju 100w står man på en camping så blir det ju en kostnad på 24tim x 100w `= 2,4Kw x 0.35eu på bahia 8.40kr/dygn så på 90 dagar blir det 750kr. Om man kan klara sej helt utan elanslutning finns det en hel del att spara och man blir inte beroende. Kör jag värmaren på 1l/dygn diesel så runt 20kr. och då har jag det ordentligt varmt och bra ventilation. Enda orsaken till att ha el är ju till micron. Finns ett life batteri som klarar en micro men då ska man ha spänningomvandlare och fler solpaneler så ca 7000kr. Man kan äta mycket mat på restaurang för de pengarna. Man skulle kunna ha en liten enkel ugn med engångsflaskor för att värma fryst mat i lastbilarna brukar de ha en matlådevärmare men det tar en evinnerligen tid och de tar rätt mycket ström.
 
Är det någon som testat en sån här gasolugn med engångsflaska https://campingshopen.se/hushall-kok/koksapparater/spis-ugnar/gasugn-freedom-1000w/
eftersom jag inte vill kosta på solpaneler och dyrt batteri med inverter bara för att driva micron så tänkte jag ta bort den och sätta in en sån ugn istället. Ska ju mest ha den till att värma fryst mat eller mat som bara är kylvara som finns på lidl. bör ju gå ganska fort 1000w går ju fort i en micro men en sån liten ugn med samma effekt borde ju gå hyfsat fort. Jag misstänker att många knäcker sina agm batterier med inverter på 200A på 12v. Det är ju strömmar som om man skulle köra startmotorn i kanske 5min. Sen ska dom ju laddas upp igen.

Jag läste och tänkte efter att det kan inte gärna bli fel med en gaseldad ugn så jag beställde var ju lite extrapris och frakten rimlig så jämfört med alla andra som sålde en sån ugn de tod ju 3200kr mot 2329kr är ju ganska rimligt den ska ju gå 3 tim på en gasflaska de billigaste engångs. Att köra en micro i 3 timmar för rimliga pengar är ju inte att tänka på dessutom är den ju lätt flyttbar utomhus under sommaren.
Blir ju en rejäl uppgradering av husbilen mppt laddningsregulator kinavärmare och gasolugn. Sen ska jag hitta en bra plats för kylboxen , tänkte ställa den på en hylla som man enkelt kan dra ut och fälla upp locket.
Summan av det hela är att jag räknar med att vara oberoende av elplats och ändå ha den funktionen med värme ugn och kyla. Då kan man parkera varsomhelst. Nu gäller det bara att göra jobbet sen kan jag köra runt lite. Återkommer med bilder och recensioner. Blir det lite varmare så vill man ju ut och skruva. Räknar inte med några större problem. Fungerar dieselvärmaren bra så åker truman ut och då kan jag ha kylboxen där.
 
Senast ändrad:
Vad tror ni om att sätta en sån här parasoll på husbilen?Ett fäste kan ju inte vara svårt att skruva dit på lämplig plats, tänkte sätta den baktill bilen är ju ca 2.30m så den borde man ju kunna ha där utan att störa någon granne eftersom bilen bara är 5,5m lång bättre där än att ha den på sidan.
1649126408137.png
 
Ja då har jag gjort en beställning på ett halvt parasoll Bara jag loggat in på amazon så drogs det på kortet automatiskt knepigt mitt kortnummer och adress var sparade fast jag alltid säjer nej till sånt. Nu går ju kortet ut nästa månad och då ska ingen få spara ner det nya kortnumret. Så om två veckor finns det hemma kommer ju från tyskland så det går nog ännu fortare. Sitter ju två fästen till cykelstället som jag kan göra ett fäste till eller så kan jag montera cykelstället och ta bort lite på det som inte behövs och montera fästen på det. Vill ju förvara parasollet i förrådet blir ju smutsigt om jag kör med det. Har funderat på detta sen jag köpte bilen 2015.
Hade ju fästen sen tidigare till markis men ser inte mycket nytta med det om man inte vill sitta i skuggan eller det regnar och dyrt blir det, Detta passar mej bättre man kan sätta dit två stolar och ett bord under Och ställa höjden. Parkerar man sen med bakänden mot solen så blir det bra, trots att bilen är liten så bakifrån sett är den fullstor så det blir gott om plats. Slipper att få in solsvärmen om bakänden är mot söder och parasollet utfällt. Kan ju hänga på ett biltemabord så är det ingen risk att det blir problem med blåst och regn.
Funderar på att sätta dit en lämplig lampa finns ju ström lätt åtkomligt via ett skafferi där kameran satt monterad. Biltema har ju bra lampor till båtar som är dimbara med touch strömbrytare. Man kan lätt släcka inifrån genom att bryta strömmen med huvudbrytaren en sekund då slocknar lampan automatiskt. Kan bli lite kul med ett rödaktigt sken i parasollen på kvällen.
Roligt att sitta och planera förbättringar för sommaren, ska försöka komma iväg på en tur i sverige i sommar. Mår ju bättre nu när jag använder betablockerare men jag tar bara halva doktorns ordination, har ju en klocka som ständigt mäter pulsen och en app i telefonen så jag kan följa det hela. Varning för Betablockerare och alkohol, det kan bli dropouts som man säjer på dataspråk eller kanske blackouts. Många som satt och drack på Bahia hade säkert den medicinen och ett antal diabetes typ2. Man måste läsa in sej på all medicin för doktorn säjer ju inget möjligen om man frågar på apoteket.
Man får hoppas att det blir väder så att man jobba lite just nu 3grader och blåsigt med lite snö kvar på gräsmattan så inget som inbjuder till att gå ut. Nu ska jag bara jaga rätt på en ny fällbar stol som är riktigt bekväm den från jysk har tagit slut svårt med kvaliten där.
 
Har fortsatt att hamstra saker till husbilen hittade ett litet bord att ha utanför husbilen hopfällbart i obehandlad teak 279kr på amazon kommer på fredag! Sen har jag letat efter en fåtöljliknande fåtölj i betydligt bättre kvalite dyr men jag har haft så många dåliga stolar nu att jag tröttnat.
Den är betydligt tyngre än t.ex kamas som liknar denna den är dyrare men ska vara riktigt hög kvalite. vet inte om det blir en blå eller röd eftersom det bara var tre kvar.
1649182694704.jpeg
 
Halloj Bengt!
Kul att "se" dig igen!

Angående kinavärmarna så läste jag på mycket innan jag beställde en förra året.
De finns egentligen bara i två effekter (storlekar).
Den mindre (anges till 1,8-3,2kW) och den större (4-6kW).
Effekten beror på vilken frekvens de tillåter pumpen att gå på.
Finns en del info på nätet om hur man ändrar för att få en 1,8kW att ge 3,2kW t.ex.

Jag monterade min (fast) i garaget med en hemmagjord genomföring genom golvet (dubbelt så grov som avgasslangen med isolering emellan).
Orkade inte dra någon slang till tanken men kom på den briljanta idén att använda en 10l reservdunk i plast.
Satte dykröret i locket.
Så behöver jag extra bränsle till bilen, skruvar jag helt sonika av locket och skruvar på pipen istället.
Har använt värmaren en hel del men har inte förbrukat mer än halva dunken.

Sedan byggde jag även en flyttbar litiumbank.
4st kinaceller på 90Ah monterades (med BMS) i en vattentät plastlåda med bärhandtag (Jula).
Lådan försågs sedan med voltmeter, usb- och cigguttag samt ett 60A "Andersson uttag".
I lådan ligger en liten sinusinverter (150W kont.) samt en stump kabel med krokodiler och Andersson.
Har testat lådan både som startbooster till bil och mc samt som kraftkälla till en bygglampa + batteriladdare vid ett bygge där vi saknade ström.
Har även lånat ut den till två husbilskompisar och nu fått beställning på att bygga två till :)
 
Dom där boxarna är ju väldigt vanliga i usa ofta ihop med en solpanel, finns en firma i Norrköping som säljer ett paket med box och solpanel. Importören finns på webben.
Ska linda avgasröret med sånt där material man lindar avgasrör med så det blir en ordentlig isolerad genomföring i golvet. Vädret har ju varit så tråkigt så jag har inte ens provkört värmaren, bägge varianterna är ju kopior på tyska värmare min lilla är en kopia på eberspächer. Tror det har något att göra med att patenträttigheterna gått ut.
Jag ville ju ha den lilla eftersom jag tänkt använda den i personbilen ibland. Min husbil är så välisolerad att det kan vara svårt att få ner värmen tillräckligt utan att den sotar igen. Finns det någon vettig orsak varför man ska ha en slang till luftintaget på brännaren? Tänkte montera den i gasolboxen med ljudämparen på och isolera boxen med biltemas självhäftande isolering borde ta bort en del av ljudet Boxen är ju väldigt bra ventilerad med stort galler direkt ut. Vill ju kunna lossa en skruv till avgasslangen och en till utblåset och sen bara lyfta ut den. Dels för ev. service och dels att ha den i personbilen när det är kallt och man inte använder husbilen. Tänkte sätta fast den med ett spännband sitter ju redan sen jag hade en gasolflaska till.
Mitt teakbord ska landa i Finspång på fredag skickas via postnord som jag hoppas skärpts sej.
Stolen kommer från holland fredag eller måndag. Skickad. En vecka till får jag vänta på parasollen som också är skickad. Men gasolugnen som jag beställde först från en svensk firma har jag inte hört något av men det är så typiskt sverige.


31NP24sBy+L._SY115_SX115_.jpg

276,41 kr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen