• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev ju hastigt och mindre lustigt utesluten från husbilsklubben många har ju undrat var jag tog vägen.
Mycket planer som blivit ändrade denna höst.
Efter min fars bortgång i maj så var jag helt fri att planera en långresa men har haft en del problem med hälsan så lite test och service har det varit hjärtscanning som visade på mindre förändringar medicinering med Betablockerare har hjälpt mej mycket lite trött ja men mår mycket bättre.
Har servat bilen lite bytte olja på gatan utanför liggande på en badendyna som indränkt i gammal olja fick gå till de sälla jaktmarkerna. Har tapetserat toalettdörren och garderobsdörren blev mycket bättre och ljusare eftersom det är vit mexitegel strukturtapet, den gamla faneren hade ju gulnat när dörren stod öppen hade ju solen legat på.
Bytte bordskiva till en teak från biltema som ska vara till en båt passade perfekt.
Köpte en ny matta från ikea som ska passa perfekt.
Har köpt ett par lammulldynor med inbyggda magneter i tysk kvalite att ha uppepå sittdynorna blev ljusare och bekvämare. Fyllde gasoltuben hos gasolfyllarna och köpte samtidigt en spansk regulator i bra kvalite till skillnad från den jag köpte i spanien som var så dåligt gjord att jag fick karva bort gjutgods från anslutningen för att få det tätt. Tänkte att jag kunde hyra en spansk flaska på Bahia camping för vinterhalvåret.
Fick en tid för vaccinering tredje sprutan det var på gränsen 5 mån efter andra och tog även influensavaccin.
Tittade efter båttider men tänkte vänta in i det sista med bokning från Malmö nattfärja till Travemunde.
Skulle åka dagen innan och bo på gatan utanför Hasse i Ödåkra.
Så det mesta började bli klart konserverna utburna skulle montera nya batterier i värmaren och montera ett handtag vid dörren sen bara lasta. Motorn startad och varmkörd går mycket bättre än den gjorde när jag köpte bilen för 3000mil sen och 6år sedan.
Hade rutten klar det skulle bli samma som alltid Travemunde greven luxemburg 2 stopp i frankrike via betalväg närmaste vägen ner till medelhavet över spanska gränsen med ett stopp eller möjligen två innan camping florida som är en åldrande oas som är ganska billig att stanna på planerade stanna där några dagar för att ladda batterierna lite och sen vidare för ett par veckor på Bahia och sen köra efter man hade lust. Meningen var att Hasse skulle ansluta någonstans.
Nu blev det inte så så trots alla förberedelser så avskrevs planerna och förnuftet segrade pga den nya smittsamma coronan, inte så mycket för att jag var rädd att bli smittad utan för gränstängningar och stängda restauranger som jag är ganska beroende av.
Blev lite hjälpt på traven av temprapporterna från spanien och folk som satt ute i solen i täckjackor.
Den nya planen är att om coronan stannar upp till vårkanten vilket man får tro enligt tidigare mönster så en tur till kroatien i slutet av mars, inte så långt att köra blir betydligt billigare och möta våren vid medelhavet borde vara fint var där för nästan 10 år sedan.
Har ett antal foton att lägga upp när jag kommit på hur det nya forumet fungerar, hoppas att alla som hittar hit för budskapet vidare. Många som är trötta och besvikna på vårt gamla forum med ständigt raderade inlägg utan angivande av orsak.
/bengtic
 
Just nu går det tyvärr inte att ladda upp foton tar ju ganska mycket minne även om jag minskade till 1Mb.
Kan ju tillägga att jag kommit över min bästa bil hittills en toyota verso 2012 med cvt låda, drar lite bränsle på motorväg 0,6 l/Mil, går tyst eftersom motorvarvet är lågt, mycket lägre än man normal kör med en manuell växellåda. Värmen är bra vilket är viktigt nu när kylan satt in på allvar. Funderar på att skaffa en kinavärmare just den modellen jag vill ha går bara att beställa från kina vilket tar tid sedan är det stor risk att tull och moms tillkommer vilket man undviker genom att handla från EU.
Jag vill ju ha den minsta modellen typ allt i ett med dieseltank och allt annat installerat i en låda, bara att koppla in 12v och hitta ett hål för avgasslangen. Fjärrkontrollen sköter allt.
Har även tänkt att montera en i husbilens gasolkoffert blir en väldigt enkel installation där man tar inluften från den ventilerade kofferten. Problemet är att man av säkerhetskäl måste stänga gasolen när man använder den eftersom läckande gasol förmodligen antänds i värmaren och skickar en eldkvast in i bilen. Behöver ju behålla gasolen till spisen och varmvattnet.
Finns ju alternativa monteringar t.ex. under bilen med fäste i en balk men då måste man ordna med påfyllning av tanken. Man kan ju ha den stående löst på marken med en slang in men då ska det ju vara vid längre uppställningar och det tänker jag undvika blir lätt ganska tråkigt och det är ju det som inte är meningen. Jappe tyckte ju synd om alla dessa husbilar som stod inlåsta hela vintern på Bahia camping.
Har ibland funderat på att sälja husbilen för att skaffa något annat men finns inget vettigt, det man behöver är ju värme kök toalett varmvatten med dusch och förvaringsutrymmen. Bra isolering mot kyla. verkar som min bil uppfyller de kraven den var nog långt före sin tid. Har tittat mycket på youtube där man visar många husbilar, trots att de är väldigt dyra så verkar sängarna och bäddningen skapa stora problem. Det är ju ganska viktigt att det fungerar med hemkomfort. Har minskat sängens bredd som var 120cm sist jag var i spanien så nu är det 80cm som jag hade i början eftersom det blev lite dåligt med plats att sitta och 80cm räcker ganska bra. Har beställt en uppvärmd sittdyna som går med usb powerbank till stolen men bör fungera att värma upp sängen innan man lägger sej. Fick den iden efter att jag handlat en tunn tröja med batteriuppvärmning på samma vis.

IMG_0444_remastered.jpg20211025_172330_remastered.jpg20211116_124042.jpg
 
Senast ändrad:
Planerar att köpa en dieselvärmare typ allt i ett som sitter i en färdig låda med tank. Har letat flera timmar (många) efter en värmare på 2 kw de flesta är på 5kw och mycket bluff och båg med vad som sitter i värmarna. Hittade en som går att köpa via spanien men jag tror den är större än jag vill ha, har aldrig haft elvärmen högre än 1 kw.
Har nu hittat en firma som tydligen både tillverkar och säljer via aliexpress HCalory. Men de säljer inte till europa så jag måste köpa från kina vilket kostar och tar tid. Undrar om man åker på tull och moms och hur det fungerar.
Det handlar om 2000kr.
En dieselvärmare skulle jag kunna ha i personbilen lätt flyttbar till husbilen, då skulle gasoltuben räcka mycket länge till varmvatten och matlagning. Man skulle bli ganska oberoende av el, har ett lifepo4 på 20 ah som skulle kunna räcka om man vill ha den helt flyttbar. Räcker förmodligen lika länge som tanken. Skulle fungera bra i förtält.
När man sitter och analyserar tidigare resor inser jag att man varit ganska styrd av till gång på el till värmen om solen skiner på mina solpaneler så lär det räcka till värmaren annars får jag byta till mppt regulator. Gasolen finns ju hela tiden som backup.
Även rena transportsträckor har man lagt med tanke på att man inte ska behöva frysa.
 
Skal du lade lifepo4 med solpanel så bør du vel helst bruke mppt regulator da disse andre lager så høye spenningspulser, og det liker jo ikke lifepo4, det blir fort kortere levetid.
De dieselvarmerene som jeg var borti satt det alltid lydemper på både innsug og eksos til forbrenningsluften. Det var mye Webasto thermotop 5 vannvarmer på de bilene jeg skrudde på.
 
Jag har hittat den men det saknas loggan HCalory på sidan eftersom jag förstått att det är tillverkaren de säljs nämligen i ett litet större format och då verkar det sitta en 5kw brännare i den som tydligen är lite billigare, så därför lurar de folk.
Annars så skulle jag handlat om jag varit säker på vad jag får, Hittade en likadan som jag kunde handla från spanien och det är ju inom EU men som sagt när de inte sätter ut storleken på det hela så sitter det nog en större värmare i en likadan kåpa. Jag vill ha en värmare som jag slipper elda för kråkorna och som inte termostaten kör i onoff läge för när den skall kallstarta går det åt ström sen drar det kallt en stund.
Jag har kollat ebay och Alibaba osv. Verkar som att jag köper från kina ändå jag vill ha just det paketet. Vill inte bli pålurad något jag inte beställt.

Ja bilen fungerar ju som en minibostad säng två sittplatser bord micro kök kyl och toalett som går bra att duscha i med varmvattenberedare. Kan stå rak 193cm plus skor. Man känner sej inte inlåst som i en plåtis eller liknande bilar. Inget att stuva om eller krångla med. 2020 på väg hem från camping florida till gränsen 40 mil blev jag trött stannade på en stor parkering och la mej på sängen och läste lite.
Efter en timme kände man sej lite piggare och tog de sista milen. Hade ju tänkt ta det i två etapper men det var ju corona på väg, samma dag stängde Bahia camping.
 
Skaffade en avfuktare med luftrening till husbilen, den drar bara 65w så det är bara en enkel kylare av samma typ som man har i billiga kylboxar, så det måste vara ganska fuktigt och inte för kallt för att den ska fungera finns en luftrening med filter och UV lampa som skall döda bakterier. Testade men jag hade knappt någon fukt det låg på runt 50% i höstas. Ska ställa ut den igen och låta den gå måste ju vara mycket bättre än de där saltburkarna som jag är osäker om de inte ställer till det. som elpriserna varit den sista tiden vill man ju inte ha värme på i bilen men 65w kan jag ta.
 
Går ut i fra at det er et peltier ellement med 2 kjøleflater og passe mye vifte med mest drag på den varme siden. Den kalde siden skal kun holdes over frysepunktet av luftstrømmen. Vann kondenseres på kald side og drypper ned i oppsamling tank. Vurderte for en tid siden å bygge meg noen slike for tørking av filament til 3d printeren.
 
Ja precis så är den gjord finns ganska många varianter en del är så små att de inte kan göra någon nytta om de inte står i en garderob, var mycket det att det var lite luftrening, men det är en väldig skillnad mot en riktig avfuktare. Men den vill man inte ha med i husbilen.
 
En riktig avfuktare er en kompressor dreven varmepumpe som kjenner av at det ikke iser på det kalde elementet. Kan godt gjøre dette med peltier og også - stenge kjølingen når kjøleflensene kommer under 0. En liten mpu med analog inngang en termistor og et ssr er det som skal til. Reduserer strømforbruket endel i forhold til bruk av vifte på den kalde siden, vifte på varm side trenger en uansett - den kan kobles parallelt med peltier elementet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen