• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer ihåg nu att jag i min gamla Caddy hade ett litet kylskåp med peltierelement, det drog konstant 5A 12v, så man kunde bara använda det när man körde. Jag hade ju tänkt att det skulle kunna hålla sej kallt ett bra tag när man stängt av det.
Så var det inte! Så fort man stängt av det så tog det bara några minuter innan det var varmt i skåpet.
Peltiereffekten försvann när strömmen bröts och då hade man bara två kyflänsar med en massa förbindningar som ledde över värmen från utsidan till insidan och det skedde omedelbart.
Kanhända skulle man med en lägre spänning och ström kunnat hålla det kallt en längre stund men det kändes meningslöst. Det kan vara bra att veta om någon tänker sej att använda en sån box för att köpa livsmedel som behöver kylförvaring, skulle i sånt fall föreslå en vanlig kylbox och ispåsar eller liknande. Jag har numera en kylbox med kompressor som backup när jag sen tar in på en camping så kan jag använda 230v till kylskåpet. Har haft funderingar på att ta bort kylskåpet och köpa ett kompressorskåp men jag är inte säker på att jag kan behålla husbilen så länge att det lönar sej. Till hösten är det dags för besiktning..... Ibland funderar man på en liten husvagn att hänga efter Toyotan men vill man ha allt som finns i husbilen blir det ju inte gratis. Fördelen är ju att man har en personbil att köra runt med om man står på camping. Det handlar väl mest om hälsan och om flera förmodligen livslånga problem, men så är ju livet och det kämpar ju de flesta med.
 
Idag sken solen och på verandan i söderläge blev det 10grader, Kände för en biltur Biltema förstås.
Blev ju hastigt och lustigt av med min ryggsäck kånken till en snygg kassörska, så det var dags för en ny. Biltema hade en som påminner om Kånken dataryggsäck men den var över 1000kr billigare Ryggsäck City . Har tillbringat kvällen med att gå igenom den och den är välgjord minst lika bra som det verkar som fjällrävens.
Tyckte dock inte om om om öppningmekanismen där man stoppat in några böjda järntrådar som skulle fungera som någon slags gångjärn. Det var dags för att modifiera lyckades med träget arbete avlägsna dom fungerar bättre, stoppade in kånkens sittunderlag passade bra i datafickan.
Har lite jobbigt med att ta på en rygsäck men vill ha händerna fria det mesta är ju lite för litet. Så jag klippte helt sonika av axelremmen på ena sidan, fungerar ju bra att bära den som axelväska eller använda handtagen.
När jag 2010 åkte till teneriffa hade jag bara en liten kånken en aning för liten men den räckte ju en vecka tyvärr så hamnade jag på sjukhuset i Las Americas för operation så det blev att tvätta de få medhavda underkläderna efter operationen och låta de torka i solen på en fåtölj.
Jag gillar att resa lätt så nu blev den här drygt 18l volym den gamla klarade knappt 14l så det blir bra både om man skulle råka göra en veckoresa eller ha med i husbilen bra när man ska ta elcykeln och handla och väger bara 0,5kg.
29-037_xl_1.jpg
 
Passade på att starta upp bilen idag var ju säkert 2 månader sen sist. Gick likadant som då den startade direkt sen dog den, gick ut och pumpade på gummibollen fick göra om det några gågnger sen gick den bra.
Problemet med att trycket försvinner har nog att göra med ett filter från autodoc. När jag bytte filter sist gick bränslet tillbaka efter några minuter så jag fick flytta alla gummipackningar från det gamla filtret från mekonomen för att få det att fungera men nu har felet kommit tillbaka. Använder man bilen ofta så är det inget problem, men bäst att ta tag i det och få ett filter från mekonomen även om det kostar 3 ggr så mycket. Eller enklare så kan säkert Stefan A hjälpa mej. Just nu var det viktigaste att motorn går bra att växlarna går som de ska att allt fungerar vilket det gör.
Har ju en elkabel kopplad till bilen och ibland sätter jag dit kontakten några dagar då laddas automatiskt bobatteri och startbatteri men nu börjar ju solen lysa och då laddar ju solpanelerna lika bra. Eventuellt så skaffar jag en mpptladdare med dubbla ingångar. Har ju inte mycket elförbrukning egentligen har ju ingen tv. När det börjar bli lite varmare ska jag låta avfuktaren stå på för säkerhets skull. Bilen är ju helt körbar betalar försäkringen ställer aldrig av den skulle ju sparat lite pengar men skönt att ha en reserv om man behöver köra skräp till tippen osv. Som det känns nu när solen och ljuset börjar komma tillbaka känns det bra att man inte åkte söderut många eventuella problem och en hel del pengar har man sparat. Och man slipper tänka på den tråkiga resan tillbaka till sverige från spanien en massa uppförsbacke hela vägen.
 
Har ett lite knepigt problem med toyotan det är något glapp som gör att bilen ibland tror att det sitter någon obältad i bilen så det kan börja pipa och varna. Men det underligaste är att det sätter igång att pipa på samma ställe det har hänt 3 ggr nu det är när jag passerar som jag tror en slinga för trafikljusen. Undrar om det kan vara så att det ligger en öppen krets till varningen för bilbälten och att kablarna fungerar som en antenn som triggas av avkännarna till trafikljusen?
 
Passade på att starta upp bilen idag var ju säkert 2 månader sen sist. Gick likadant som då den startade direkt sen dog den, gick ut och pumpade på gummibollen fick göra om det några gågnger sen gick den bra.
Problemet med att trycket försvinner har nog att göra med ett filter från autodoc. När jag bytte filter sist gick bränslet tillbaka efter några minuter så jag fick flytta alla gummipackningar från det gamla filtret från mekonomen för att få det att fungera men nu har felet kommit tillbaka. Använder man bilen ofta så är det inget problem, men bäst att ta tag i det och få ett filter från mekonomen även om det kostar 3 ggr så mycket. Eller enklare så kan säkert Stefan A hjälpa mej. Just nu var det viktigaste att motorn går bra att växlarna går som de ska att allt fungerar vilket det gör.
Har ju en elkabel kopplad till bilen och ibland sätter jag dit kontakten några dagar då laddas automatiskt bobatteri och startbatteri men nu börjar ju solen lysa och då laddar ju solpanelerna lika bra. Eventuellt så skaffar jag en mpptladdare med dubbla ingångar. Har ju inte mycket elförbrukning egentligen har ju ingen tv. När det börjar bli lite varmare ska jag låta avfuktaren stå på för säkerhets skull. Bilen är ju helt körbar betalar försäkringen ställer aldrig av den skulle ju sparat lite pengar men skönt att ha en reserv om man behöver köra skräp till tippen osv. Som det känns nu när solen och ljuset börjar komma tillbaka känns det bra att man inte åkte söderut många eventuella problem och en hel del pengar har man sparat. Och man slipper tänka på den tråkiga resan tillbaka till sverige från spanien en massa uppförsbacke hela vägen.
20211105_101316.jpg
Lägger bilden här Bengt
 
Hej Bengt roligt att jag hittade dig det var Hasse som rekommendera
Jag fick ju ett meddelande från Knut och skickade till Hasse direkt. Jag var nog den förste medlemmen förutom webbarna. Roligt att vara med om starten av iHusbil, det går undan här väldigt många som byter klubb vartefter de blir raderade utan orsak. Många man känner igen och fler kommer hela tiden.
 
Om ni undrar vad bilden föreställer så är det en 20A MPPT regulator med åtföljande display som Stefan A har fått över helt ny. Den ska ersätta den gamla PWM regulatorn som jag köpte för 200kr, den har ju fungerat men har ju ingen visning alls därför så har jag ju nu en extra voltmeter tidigare visste man inget om laddningen. Det kommer att bli ganska stor skillnad när man kan se värdena och framförallt så kommer ju laddningen av batterierna bli mycket bättre det går ju att få ut ström även om det inte är så ljust, sen så går det att ställa in för slutna blybatterier vilket är bra eftersom det vid hög laddspänning avgår gas som inte har någonstans att ta vägen som det gör i de öppna där man fyllde på vatten när de gasat.
Mina två solpaneler är på 135w men i verkligheten har jag nog inte fått ut mer än runt 90w via PWM laddaren nu lär det bli kanske 125w plus att man kan tillgodogöra sig svagare ljus. Det blir ett rejält tillskott och mycket bättre än fler solpaneler, skulle ju köpt större från början men de var ju så dyra då och de är ju limmade så inget man tar bort utan förstörande verksamhet. Kommer att kunna köra min kylbox för jämnan eftersom kylskåpet inte går att starta på gas så det går bara när jag står på el. Det är ju mest smör och pålägg som är aktuellt, sen kan man ju dra på och komma ner till ett antal minusgrader i botten och då köpa någon fryst mat. Har ju en elcykel numera med 36v och 14A batteri de flesta håller bara max 10A men jag tog det dyraste och bästa för att få en lång körsträcka. Den ska ju också laddas och det blir nog med spänningsomvandlare och originalladdare fast jag har ju en programmerbar laddare som laddar direkt från 12v där kan man se allt i realtid ström spänning tid och antal ah.
Det bästa är ju att MPPT laddaren passar rakt av på den koppling jag redan har så bara att flytta kablarna.
TS5055856.jpg Den gamla regulatorn. enda skillnaden är dubbla ingångar men kommer bara parallellkoppla de två jag har.
 
Har under åren fått flera bud att sälja min husbil den första var salig Jappe.
Finns vad jag vet bara två till i sverige den andra finns på blocket simrishamn för 65000kr förmodligen prutbart eftersom den ska besiktigas i sommar är ju två års intervaller och skattefritt verkar vara i lite bättre skick än min bara gått 14000mil. Likadan motor en annan färgskala på inredningen. Jag har ju en enkelsäng ständigt uppbäddad men man kan ju använda den som en gammal husvagn sänka bordet och bädda varje kväll.
Har funderat på att köpa den men min bil klarar sej ett bra tag till. Den har ju kamrem och generator bytt och bromsar fixade samma som jag gjort på min.
Den är tillräckligt smidig att använda som enda bil om man så vill. Kostar inte mycket att ha billig försäkring ingen skatt och går på litern.
Jag har inga problem att hålla 90km i alla lägen så upplever den inte som slö som alkovbilar. Skulle vara kul om någon i iHusbil handlar den så man kan följa den.
 
Hade svårt att lägga in den här länken på rätt ställe men viktigt att den kommer ut. Elbilar brinner på ett fartyg
 
Ja og ennå vet en ikke hvordan brannen startet. Om det var en feil i en av batteripakkene eller en annen årsak. Det blir fort lagt skyld på elbilen, slikl det ble ved brannen i et P-hus i Norge. Årsaken der var en eldre dieseldreven bil. Når en vet at nesten alle elbil branner skjer under ladning og resten under kjøring eller umiddelbart etter så bør en ikke være for sikker på at det er elbilene som har startet brannen.
 
Ingen vet ju än orsaken till branden men helt klart är att det som fått båten att brinna som den gjort och utveckla farlig rök beror på elbilar. Man skickar ju efter speciella brandbekämpningsfartyg som bör ha kommit fram nu. Man tänker ju på om det varit ett flygplan. Man betraktar ju kärnenergien som farlig men det verkar visa sej att elbilar är nog så farliga. Just nu får man en känsla av att gamla gubbar som känner döden närma sig är det farligaste på jorden. 13grader i solen på verandan 0gr på norrsidan. Gick att sitta ute en stund med en tröja, altså en eltröja med ett batteri som värmer via 2 st elslingor, givetvis samma teknologi som elbilarna.....
 
Tog ett djupt tag i plånboken har beställt en dieselvärmare till husbilen sk. allt i ett.
Det är en låda 14x33x28cm som innehåller en dieselvärmare tank pump och display + fjärrkontroll man kan starta och stoppa med samt justera värme effekten.
Har tänkt montera den i gasol kofferten och endast köra den med gasoltuben avstängd. Gasolen behöver jag till spiseln och varmvattnet och som reserv trumavärmaren som får bli kvar så länge.
Det har hämmat mej ibland att vara rädd för att gasen tar slut när det är kallt, har ju kört med två gasoltuber svensk och spansk. Men har nu bara en svensk.
Värmaren är bara på 2kw och vid noll grader har jag aldrig använt mer än 1kw elvärme ofta 600w el när det var runt 5grader. Både elförbrukningen och dieselförbrukningen är minimal och när den nya mmt regulatorn är monterad så kommer strömmen räcka länge.
Blir en enkel montering borra ett par hål för tilluft och avgas för förbränningen så slangarna kommer ut under bilen bara att fästa upp i ramen. Inluften till värmaren kommer tas utifrån genom de två ventilationsgallren i gasolluckan. Borrar upp ett hål in i bodelen med en ventil som går att rikta för varmluftsslangen. Funderar på att borra i ett par gängade skruvar som jag kan sätta vingmuttrar på för fastsättningen av själva värmaren.
Tanken är att flytta den enkelt till Toyotan för att kunna värma upp bilen på vintern.
Att kunna vara ganska oberoende i varierande väder är tanken. Jag vet från flera att en gasolflaska kan vara slut efter 3 dagar, i spaniens vinter som krävde gasolvärme från kl 19 till 09 altså 14 timmar räckte min flaska 2 veckor eftersom den är bra isolerad. Men man fick ju tänka efter lite inför hem och nedresan man visste ju inte hur vädret skulle bli. Det var ju en av anledningarna att man körde en rutt som i flera fall innehöll elplats.
Friheten är värd sitt pris inte minst när det gäller tryggheten att slippa frysa. Man får se vad det kostar när den anländer men med frakt och Vat ska den kosta 2200kr. Jag tror den ska komma om en månad, men med hitler 2.0 och hjärnblödning vet man inte hur lång tid det ska ta. Planerna på resor utomlands ligger f.n. nere men Sverige är ju fint även om det är kyligt och då kommer värmaren väl till pass.
En av fördelarna att handla en med allt inbyggt är ju att man kan testa och provköra innan montering.
har sett på youtube hur man använder en sån till tält såväl vanliga som taktält på bilar. Även till mindre husvagnar via en slangkoppling. Råkar ha ett lifepo4batteri 20ah som gör att värmaren blir helt mobil.
 
Besiktningen öppnar aldrig gasolluckan, de bryr sej inte alls om något som har med gasol att göra. Det är bara om en olycka skulle hända det blir någon undersökning. med avstängd gasolkran och ordentlig ventilation i utrymmet ska inget kunna hända. Det finns plats att montera den under bilen mot en rambalk eftersom det redan finns ett hål där som ansluter till trumans värmesystem. Men lite jobbigt att fylla diesel då.
Det enda som kan antända gasolen är om stosen till avgasröret skulle bli så varm att gasolen kan antända. Men är flaskkranen avstängd finns det ju ingen gasol. Jag vet vad som hände med husvagnarna som hade originalmonterad primus värmepanna monterad i gasol boxen. En del brann upp och det trots godkännande.
Om allt fungerar som det ska kan man ju helt enkelt ta bort gasolen helt från husbilen. Byta ut spisen mot en med engångsflaskor och ta ut värmare och varmvattenberedare, duschar nästan alltid på campingplatserna.
 
Senast ändrad:
När jag ändå hade spenderbyxorna på mej så beställde jag ett armstöd till toyotan. Det var betydligt billigare från en firma i danmark och frakten densamma. CarLab.se Jo de har en svensk webbsida ingen gröt där.
Finns ju ett armstöd inbyggt i stolen men det är väldigt obekvämt, jag tycker det är viktigt med en bra körställning speciellt som jag är lång och kommer oftast långt från ratten.
Bilen har gått 16000mil samma som husbilen när jag köpte den 2015. Nu vet jag ju att den är välservad och körd av en som kan köra så jag är inte rädd för miltalen.
Beslöt i alla fall grundat på mina erfarenheter att handla en sats RVS motorbehandling.
Min tidigare bil subaru med toyotas minsta motor en trecylindrig som gått 26000mil lät lite och med en RVS behandling blev den mycket tystare.
I testerna av min bil klagar man på motorljudet eftersom CVT automaten varvar upp motorn ganska mycket när man gasar på lite. Ska bli väldigt intressant att se om motorljudet blir något lägre och även bränsleförbrukningen i dessa dyrtider. På landsvägen i moderat fart under 0,6L. Det kan ju knappast bli mycket lägre men jag har fått ner bränsleförbrukningen tidigare med RVS. Just nu får man tillbaka kostnaden efter några tankningar.
Har suttit och räknat lite på en tur ner till Moseldalen och tillbaka nervägen ca 120mil och hemvägen förmodligen 30 mil till så 270mil dagens svenska dieselpris 22kr. Kronan har ju rasat i samma takt som priset gått upp i tyskland så man får nog räkna med 20kr. Plus färjeavgifter som också påverkas av bränslepriser och sämre kurs för kronan. 100mil x 22kr är 2200kr + 170x20kr 3400kr blir 5600kr. sen får man räkna med färjepriser som kan bli 3500kr är tot 9100kr. Till det kommer ställplats avgifter och diverse så kanske 12000kr.
Inte gratis precis. Sen har man ju sommaren framför sig när man kommer hem och det lär ju kosta lite ska försöka resa lite i sommar har ju suttit inne så länge pga covid 19. Kanske det inte blir någon resa till moseldalen utan en tidig resa till spanien i september via moseldalen ner till spanien där man lär kunna bada i medelhavet. Min dröm är ju att färja till Kanarieöarna - " Den sista resan " kommer att finnas här i sådant fall det är hälsan på piloten och husbilen som kommer bestämma. Det är ju lite av en dröm man haft. Skulle man sen hitta ett boende kanske man förlänger trippen men knappast troligt. En ide är ju att lämna bilen och flyga hem. Och återkomma senare för då räcker det ju med flygstol och man spar en massa pengar jämfört med charter.
Ja det är såna tankar som kommer för en kanske beroende på att solen värmde så man kunde sitta i solen på verandan i tshirt och fundera lite.
 
Har suttit ett antal timmar och tittat på youtube om folk som kollat upp nya husbilar i ungefär samma storlek som min och jämfört.
Jo motorerna är kraftigare förmodligen mer lättkörda också.
Men sen så blir det helt fel köket har flera glasplattor som ska tas bort och läggas var? Och samma med spisen stora tunga färgade glasplattor som ska fällas upp.
Det finns ju garage men på en knappt 6 m lång bil blir det bara konstigt eftersom man inuti bilen i änden på en smal korridor ska plocka fram en stege för att komma upp i en säng man inte kan sitta rak i .
Kan ju bli väldigt farligt på natten att gå upp till toaletten. Var byter man om?
Toaletten är mycket sämre än min liten trång och det ska fällas hit och dit med olika saker.
Främre delen är inte bättre den flera obekväma platser och ett bord med en utfällbar skiva som gör att den som sitter i den vända förarstolen aldrig kan komma ut.
Problem med att hålla värmen också när det är en massa glasytor som på något sätt måste isoleras från kylan varje kväll.
Många känner säkert igen sej själv har jag inget av de problemen trots att den är mycket äldre. Min kostade beg. 45000kr de bilarna jag jämför med kostar 800000kr+.
Varför har utveckligen av husbilar gått baklänges det enda man ser är en massa bling bling. Jo jag har det också tre spegeldörrar på skåpen i toaletten och en fullstor spegel på insidan av garderobsdörren.
Mycket av det man ser är billigt billigt. Om man prioriterar boendet inte körbarheten tror jag faktiskt man får mer för pengarna med en välvårdad äldre bil. Och det är ju det som är problemet äldre bilar har ofta fuktproblem och problem med motor och växellåda. Men pärlorna finns ju där någonstans.
 
Alpha i Pfaffen Swabenheim hadde mange gode konstruksjoner, muligens for mange. De tjente for lite og måtte melde oppbud en gang mellom 2005 og 2010. Besøkte de i Påsken 2005 mens min bil fikk nytt trekk på stoler og sofa litt lengre ned i samme gate.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen