• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte det var dags för ett avslut på tråden som varit lång speciellt för dom som började läsa på HBK.
Det man minns bäst är ju resorna och då speciellt Bahia Camping i santa pola.
Fick många vänner där bland de som jobbade och en del som bodde där långtid, Hasse har jag mycket kontakt med fortfarande, det var ju egentligen där som den sista resan började med färjan till tyskland. Nedfärden gick ju bra och hemfärden också egentligen inga problem alls allt löpte på och bilen höll hela vägen. Faktiskt så är den numera väldigt körbar till skillnad från första resan, det är som en annan bil växellåda och motor fungerar bra ändrade lite på däckstrycket och när jag körde hem 2020 så skuvade jag lite på en P-ände och styrningen har varit perfekt sedan dess.
Den är ju ingen modern bil så lättkörd jämfört med en ny är den inte men man har ju kört den många mil och vet var man har den.
Värme och ventilation har fungerat bra under tiden i solen som ibland var kall på nätterna med minusgrader, använde en fläktkamin med fjärrkontroll och termostat där det fanns olika steg där den lägsta var 800w och när jag använde den vilket var i stort sett hela tiden hördes den knappt så den störde ingenting. Använder den nu i sovrummet eftersom det kan bli lite kallt.
När det var kyligt minusgrader och däromkring använde jag dieselvärmaren som jag inte körde i termostatläge verkar som Hcalory som fabrikatet är har en egen variant av reglering.
Lyckades aldrig hitta inställningar för det utan körde det som var default vilket var H 1 till H6 den startade alltid på H3 och jag slog över direkt till H1 när jag slog på den ibland gick jag upp på natten och riktade den mot toaletten där takluckan var lite öppen och lät dörren vara öppen. En del värme försvann ut då, jag hade installerat så att den tog uteluften direkt in vilket gjorde att fukt och ev. drag försvann helt.
Köpte ju en trehjuling som blev uppmärksammad både där och när jag kom hem men enbart på ett bra sätt, många blev intresserade eftersom många har problem med gångapparaten.
Det fanns ju en del tre och fyrhjulingar på Bahia men de var mestadels stora och tunga den här väger knappt som en mindre elcykel och väldigt enkel att fälla ihop.
Det gick knappt en dag då jag inte var ute och körde med den och den var perfekt att åka och handla med, Hade dieseldunken i en väska så att jag enkelt kunde tanka dieselvärmaren från macken vilket jag gjorde många gånger det räckte 4-dagar den verkade ta väldigt lite el utom när den startade men det varade bara några minuter.
20221222_190718.jpg
Här har vi cheftomten själv Sir McLean vid en sittning på en restaurang och hans mycket trevliga fru Louise. Det var vid mitt besök på GC.

När jag flugit tillbaka var det nästan fullständigt stopp i rören jag var på toaletten både på planet och flygplatsen. Kom med taxi till husbilen som stod på en parkering sent på kvällen ingen el eller värme men fullt i batterierna så bara att dra igång värmaren, jo det var kallt också speciellt efter GC var lite som att komma hem till sverige.
Dagen därpå ringde jag campingens reception och förklarade läget, vilket resulterade i en ambulans till universitetssjukhuset i Elche 15 km därifrån.
Det här är Rakel som hjälpte mej!
20230321_122016.jpg
Gick ju bra till slut fick en kateter som jag skulle ha i 5 dagar och efter tappning kom jag tillbaka samma dag fast då var jag inte i så bra form man hade hittat baciller som behövdes antibiotika för, Tommy Dyner fixade det genom att via telefon hitta en man som kom och skaffade medicinen åt mej.
Tommy i sitt slott.
20221127_202305.jpg

Han skaffade senare medicin utan recept !! och hälsade på i Bahia där jag fick den och sedan var det bara att vänta tills katetern skulle bort vilket enkelt gjordes i santa pola på medical center.
En av orsakerna att jag stannat på Bahia beror på den hjälp och trygghet man känner från personalen här är en av de som ofta stod i baren
20230321_122005.jpg

Här skulle jag haft en bild på Victoria den som var chef och kom till husbilen med vatten och varm soppa och någon skum medicin som hjälpte fast jag inte talat om hur jag mådde. Tyvärr har jag inget foto men Tommy tog ett fantastiskt fint foto som han lade ut.
Men jag har ett foto på Batista som är en gammal trotjänare ryktet säjer att den ende han slängt ut från baren var salig Jappe som ibland kunde bli lite jobbig i sin argumentation.
20230320_171649.jpg
Micke hjälpte mej mycket och vi hade det trevligt vi kom bra överens.

20230209_220245.jpg
På väg hem såg jag den här målningen på kyrkomuren mittemot min ställplats i Frankrike

20230326_170634.jpgTänkte lite på hur jag såg ut körande på min trehjuling.
Nådde så småningen kiel och färjan till Göteborg, lugn överfart och en hemresa i sol med lite trafik. En lugn hemresa faktisk helt enligt planerna det enda jag ändrade på var en extra dag i greven som det kallas efter tips från Stefan A och tillika Finspångsbo och med facit i hand var det tur att jag lydde råd och undvek det dåliga vädret.
Jag har inte så mycket mer att komma med hade tänkt köra till Vadstena träffen i helgen men vädret ser inget bra ut meningen var att min äldste son skulle följa med men husbilen är liten så då skulle vi inte ha några sittplatser eller bord med och blir vädret som förutspås bli både regnigt och kallt med vind från vättern som brukar vara väldigt kylig på vintern. Det skulle i så fall bli den sista sista resan.
Hur framtiden blir för husbilen återstår att se beror mycket på hur allt avlöper med ögonen där det förmodligen blir operation som det verkar och likaså ingreppet för att slippa prostatabesvären. Om allt faller väl ut kommer kanske husbilen rulla ett tag till.
Avslutar tråden väntar med att stänga den ett tag utifall det kommer nya kommentarer.
Räknar med att återkomma i en ny tråd som ska handla om ett enkelt boende i en personbil för kortare turer till olika evenemang.
 
Senast ändrad:
Tack Bengt för en trevlig sammanfattning och…

Här skulle jag haft en bild på Victoria den som var chef och kom till husbilen med vatten och varm soppa och någon skum medicin som hjälpte fast jag inte talat om hur jag mådde. Tyvärr har jag inget foto men Tommy tog ett fantastiskt fint foto som han lade ut.”

… här kommer bilden på Victoria, den mycket hjälpsamma och engagerade chefen på Bahia.
7936A6D1-9327-4770-B58D-15FF6FB7219B.jpeg

Tommy
 
Tänkte det var dags för ett avslut på tråden som varit lång speciellt för dom som började läsa på HBK.
Det man minns bäst är ju resorna och då speciellt Bahia Camping i santa pola.
Fick många vänner där bland de som jobbade och en del som bodde där långtid, Hasse har jag mycket kontakt med fortfarande, det var ju egentligen där som den sista resan började med färjan till tyskland. Nedfärden gick ju bra och hemfärden också egentligen inga problem alls allt löpte på och bilen höll hela vägen. Faktiskt så är den numera väldigt körbar till skillnad från första resan, det är som en annan bil växellåda och motor fungerar bra ändrade lite på däckstrycket och när jag körde hem 2020 så skuvade jag lite på en P-ände och styrningen har varit perfekt sedan dess.
Den är ju ingen modern bil så lättkörd jämfört med en ny är den inte men man har ju kört den många mil och vet var man har den.
Värme och ventilation har fungerat bra under tiden i solen som ibland var kall på nätterna med minusgrader, använde en fläktkamin med fjärrkontroll och termostat där det fanns olika steg där den lägsta var 800w och när jag använde den vilket var i stort sett hela tiden hördes den knappt så den störde ingenting. Använder den nu i sovrummet eftersom det kan bli lite kallt.
När det var kyligt minusgrader och däromkring använde jag dieselvärmaren som jag inte körde i termostatläge verkar som Hcalory som fabrikatet är har en egen variant av reglering.
Lyckades aldrig hitta inställningar för det utan körde det som var default vilket var H 1 till H6 den startade alltid på H3 och jag slog över direkt till H1 när jag slog på den ibland gick jag upp på natten och riktade den mot toaletten där takluckan var lite öppen och lät dörren vara öppen. En del värme försvann ut då, jag hade installerat så att den tog uteluften direkt in vilket gjorde att fukt och ev. drag försvann helt.
Köpte ju en trehjuling som blev uppmärksammad både där och när jag kom hem men enbart på ett bra sätt, många blev intresserade eftersom många har problem med gångapparaten.
Det fanns ju en del tre och fyrhjulingar på Bahia men de var mestadels stora och tunga den här väger knappt som en mindre elcykel och väldigt enkel att fälla ihop.
Det gick knappt en dag då jag inte var ute och körde med den och den var perfekt att åka och handla med, Hade dieseldunken i en väska så att jag enkelt kunde tanka dieselvärmaren från macken vilket jag gjorde många gånger det räckte 4-dagar den verkade ta väldigt lite el utom när den startade men det varade bara några minuter.
Visa bilaga 24485
Här har vi cheftomten själv Sir McLean vid en sittning på en restaurang och hans mycket trevliga fru Louise. Det var vid mitt besök på GC.

När jag flugit tillbaka var det nästan fullständigt stopp i rören jag var på toaletten både på planet och flygplatsen. Kom med taxi till husbilen som stod på en parkering sent på kvällen ingen el eller värme men fullt i batterierna så bara att dra igång värmaren, jo det var kallt också speciellt efter GC var lite som att komma hem till sverige.
Dagen därpå ringde jag campingens reception och förklarade läget, vilket resulterade i en ambulans till universitetssjukhuset i Elche 15 km därifrån.
Det här är Rakel som hjälpte mej!
Visa bilaga 24486
Gick ju bra till slut fick en kateter som jag skulle ha i 5 dagar och efter tappning kom jag tillbaka samma dag fast då var jag inte i så bra form man hade hittat baciller som behövdes antibiotika för, Tommy Dyner fixade det genom att via telefon hitta en man som kom och skaffade medicinen åt mej.
Tommy i sitt slott.
Visa bilaga 24487

Han skaffade senare medicin utan recept !! och hälsade på i Bahia där jag fick den och sedan var det bara att vänta tills katetern skulle bort vilket enkelt gjordes i santa pola på medical center.
En av orsakerna att jag stannat på Bahia beror på den hjälp och trygghet man känner från personalen här är en av de som ofta stod i baren
Visa bilaga 24488

Här skulle jag haft en bild på Victoria den som var chef och kom till husbilen med vatten och varm soppa och någon skum medicin som hjälpte fast jag inte talat om hur jag mådde. Tyvärr har jag inget foto men Tommy tog ett fantastiskt fint foto som han lade ut.
Men jag har ett foto på Batista som är en gammal trotjänare ryktet säjer att den ende han slängt ut från baren var salig Jappe som ibland kunde bli lite jobbig i sin argumentation.
Visa bilaga 24489
Micke hjälpte mej mycket och vi hade det trevligt vi kom bra överens.

Visa bilaga 24491
På väg hem såg jag den här målningen på kyrkomuren mittemot min ställplats i Frankrike

Visa bilaga 24490Tänkte lite på hur jag såg ut körande på min trehjuling.
Nådde så småningen kiel och färjan till Göteborg, lugn överfart och en hemresa i sol med lite trafik. En lugn hemresa faktisk helt enligt planerna det enda jag ändrade på var en extra dag i greven som det kallas efter tips från Stefan A och tillika Finspångsbo och med facit i hand var det tur att jag lydde råd och undvek det dåliga vädret.
Jag har inte så mycket mer att komma med hade tänkt köra till Vadstena träffen i helgen men vädret ser inget bra ut meningen var att min äldste son skulle följa med men husbilen är liten så då skulle vi inte ha några sittplatser eller bord med och blir vädret som förutspås bli både regnigt och kallt med vind från vättern som brukar vara väldigt kylig på vintern. Det skulle i så fall bli den sista sista resan.
Hur framtiden blir för husbilen återstår att se beror mycket på hur allt avlöper med ögonen där det förmodligen blir operation som det verkar och likaså ingreppet för att slippa prostatabesvären. Om allt faller väl ut kommer kanske husbilen rulla ett tag till.
Avslutar tråden väntar med att stänga den ett tag utifall det kommer nya kommentarer.
Räknar med att återkomma i en ny tråd som ska handla om ett enkelt boende i en personbil för kortare turer till olika evenemang.
Jag hoppas verkligen att du fortsätter skriva om dina upplevelser, det har varit trevlig läsning!
Mvh Tommy
 
En gammal bil ger inte upp så fort här kommer en ny liten resa som kanske eller kanske inte kan hjälpa en och annan.
Har haft en del problem under spanienresan hamnade jag i trångmål på Elches universitetssjukhus.
Jag har tagit tag i detta och ska genomgå Coretherms behandling i Kalmar eftersom hela östergötlands sjukvård har problem och är det något man inte klarar med en alvedon eller plåster får man åka utombys.
När jag kom 1april så blev det kallt på nätterna och tänkte inte på det solen sken på dagen men isande kallt på natten så duch handtaget sprack. Har varit till en båtfirma och handlat ett liknande så det är lagat fyllde vatten idag och verkade fungera satte dit en säkring och fick liv i truma vattenvärmaren.
Måste duscha innan ingrepp doktorns order verkar gå att göra nu. Tömde det lilla som var kvar efter frankrike tömning fyllde vatten i den tanken också. Gjorde lite service allt verkar ok.
Tog ut nytt täcke och lakan och kudde.
Testade att starta vilket den gjorde nästan innan jag vridit på nyckeln. Ska tanka fullt även dieseln till värmaren.
Tanken är att köra ner till Kalmar 28mil stannar på en ställplats där om det är upptaget blir det en vanlig parkering eftersom det bara är 6 platser sen på fm onsdag flyttar jag bilen. till en tom ställplats. Då är det undersökning 13.00 vilken tar en timme verkar allt bra så blir det ett ingrepp torsdag samma tid.
Så det finns lite tid att köra runt med trehjulingen och se på kalmar.
Knappast att jag kör hem samma dag har förmodligen ont och mår dåligt efteråt.
Så fredag hemfärd.
Bra att jag inte sålde husbilen den räddar mej i detta läget. Allt fungerar och man behöver inte frysa. Har fyllt en flaska pc5 som jag bytte med min gode vän Hasse K eftersom jag vill ha en liten behändig flaska använder ju gasen bara till spisen och som nu värma vatten till en dusch. Sparar vikt och den räcker ju hur länge som helst.
Ska bli roligt att köra en sväng även om det är risk för att det blir jobbigt, fick voltaren av en snäll man i spanien han hade värre problem så blir det problem finns det medicin. Får äta antibiotika en månad brukar bli jobbigt för magen men fixar ju en del andra krämpor man inte visste man hade.
Förutom mina problem med prostata har jag problem med medicinen vilken gör en ögon operation vansklig har långt gången gråstarr på bägge ögonen.
Men inte värre än jag ser ljuset i tunneln och målet att bli färdigreparerad. Ska löda ihop ett par kablar och testa att köra kompressor boxen på ett separat batteri som jag tänkt att ladda med en lös solpanel på 50watt om det blir tillfälle.
 
Mer pyssel än man tänkt eftersom jag kört 300mil för inte så länge sedan.
Tankade fullt idag gick i 34,5l och vägmätaren stod på 35 mil sen kiel vid färjeläget i tyskland.
Fyllde resevdunken som jag senare fyllde upp värmaredunken med.
Spillde lite diesel och det luktade faktiskt diesel det har jag inte märkt tidigare det var st1 sist var det nog på preem 200m härifrån och då kände jag ingen diesellukt men flera år sen.
Kanske man kör med lite vanlig diesel eftersom regeringen fattat beslutet och man tjänar ju pengar.
Kopplade in gasolflaskan och startade trumavärmaren för varmvatten den gick igång utan problem.
Det är ett antal år sen den var startad, efter några minuter kom varmt vatten så testen avbröts. Trycket i vattenledningen hade stått på sedan dagen för så inget läckage!
Startade dieselvärmaren med fjärren och den startade perfekt som vanligt inga problem.
Fyllde på luft det var i höstas sen sist och något hade läckt ut men inte mycket som det verkade man kan ju inte fylla samtidigt man läser av mätaren så man måste lyssna efter pipet. Det lustiga var att efter någon minut gick den över till 2,2kg jag hörde pipet och blev misstänksam mycket riktigt var trycket om ställt. Det kunde blivit så att 4,8kg hade blivit 2,2 i bakdäcket och det hade knappast slutat väl.
Limmade på en liten vidvinkelspegel på backspegeln bra när långtradarna smyger upp.
Måste duscha innan mikrovågsbehandlingen så det var bra att det fungerar många år sedan jag använde varmvatten, var snål eftersom värmen gick på samma och man var rädd att den skulle ta slut.
Inte mycket mer att göra än att lasta lite förnödigheter och kläder man vet ju aldrig vädret.
Jag är nog ganska omständling med allt men jag vet hur det är när det blir problem på vägen särskilt när man har tider att passa.
 
Körde från Finspång vid kl 11 efter dusch och frukost och ett antal turer till husbilen. Gjorde en rockad och parkerade toyotan en aning får långt fram så det blev en liten knuff av en del plast saker som ligger där som säkerhet.
Körde till min kusin som jobbar med båten i på varvet den ska i sjön efter bottenmålningen.
Körde i ett streck från Norrköping till Kalmar 25 mil, gick bra lite trafik.
Står på en vanlig parkering eftersom de 6 st inhängnade platserna var upptagna men det är inte många meter därifrån och bilen är ju kort så den borde gå in i samma härad som en mindre skåpbil.
samma pris 30kr natten. Jag ser via förarhytten bron över till Öland och rakt över sundet ser jag hela öland utanför. Lagom soligt väder lagom värme 22gr inne utan att sätta på värmen var 24 förut.
Kollade lamporna när motorn gick och det var en trasig baklyckta, hade ju inga verktyg med mej glömde totalt av det.
Hittade dock en skruvmejsel och ska ta loss kåpan och byta lampa men det kan vara glapp så man får spraya. Fick jag göra nyss blev inget lyse i bilen och förmodligen inget vatten i toaletten, vred lite på säkringarna och sprayade wd40 så fungerade allt igen.
Lampor har jag med mej alltid i husbilen har bytt på andra sidan till led samma som innerbelysningen fungerade fint då.
I morgon flyttar jag förmodligen bilen till en ledig ställplats om det blir någon.
Det är ju kommunalt så 30kr/dygn nära centrum det kan jag leva med.
Kl 13.00 blir det cystoskopi dvs man ska fota inifrån för att se om det inte finns några konstigheter som skulle förhindra att man kan göra ett ingrepp som missbildningar. Tar en timme sen har jag dagen ledig.
Hade tänkt köra runt på trehjulingen men därav blev intet. Efter att jag kört på en kullerstensgata till en restaurang och ätit sittandes ute i solen så startade inte motorn ryckte i kablar men inget hände måste ha ett instrument och verktyg för att felsöka.
Nu var det bara 400m att gå men man vågar inte köra någonstans om det kan hända igen. Förmodligen det man kallar skitfel en kabel som skakat loss där en liten kines varit trött och kraftlös.
 
Gick bra med allt idag jag är en bra kandidat för att göra ingreppet.
Ska börja med alvedon och antibiotika och sen duscha på fm. Problemet med det är att vattnet kommer stå kvar delvis i toalettutrymmet.
Dit kommer jag förmodligen att komma när det är blött och inte torkat efter som det är fel lutning.
Det finns nackdelar att vara tvungen att köra husbil för att få ett relativt enkelt ingrepp gjort som östegötlands landsting valt bort.
Jag är ändå en priviligerad skara som kan göra så här.
Kommer att råka ut för samma när det gäller synen.
Föv. skiner solen nästan vindstilla och varmt står på en ställplats nu flyttade bilen när det blev ledigt.
Ett antal har kommit hit och fått vända, finns en större ställplats till där det finns lite mer men den kostar som en camping och sen är det en bra bit härifrån.
Jag lär inte vara särskilt pigg på långturer. Bunkrade lite mat men utbudet var väldigt dåligt där jag var.
Däremot finns det krogar som tar bra betalt för konstiga saker som jag inte vill äta.
Verkar som man hakar på prishöjartrenden, jag skulle skämmas för att hitta på ett knepigt namn på enkel mat och sen ta betalt, men unga snygga tjejer ska det vara.
Själv skulle jag föredra en äldre kvinna som vet vad hon pratar om än uppmålade......
 
Gjorde ingreppet igår torsdag, allt gick bra förutom katetern som gjorde ont innan det var bedövat kände jag inget alls och gick ganska fort 9 minuter.
Det som jag fick ont av efteråt var katetern och problem med påsen tömde ett antal gånger och blodfärgen försvann.
Vaknade kl 06.00 av att sängen var våt något hade läckt och inte lite förmodligen är madrassen helt förstörd jysk variant av tempur tål inte vatten!
Blev fullständigt ombyte och kopplade ur påsen och använde katetern som det var tänkt fast något tidigare.
Har fortsatt ont av och till från blåsan i övrigt ingenting tagit 2 alvedon idag Har en påse extra som jag kan använda men fastsättningen var blöt så den blev kastad.
Räknar med att få springa på toaletten på nätterna ett tag innan allt läker ut.
Var det värt det? Ja nu är det klart och så småningom kommer jag nästan säkert till samma status som innan jag fick prostataförstoring med alla problem.
Medicin är ju ingen bot utan en uppskjutande verksamhet som antagligen blir nödvändig och då förmodligen i ett sämre läge eftersom man är äldre och på resans gång fått sviter av medicineringen.
Att jag även fått allt kontrollerat med kamera och ultraljud visar att de höga psa värdena inte har någon korrelation med en cancerdiagnos i mitt fall och andra problem kunde uteslutas.
Man betalar 200kr i patientavgift som vanligt det är allt!
Jag rekommenderar verkligen den här metoden med en lapsus att den håller vad den lovar vilket jag känner mej trygg med.
Eftersom sängen var helt obrukbar trots handpåläggning med handukar och diverse så var det bara att köra hemåt väldigt trött.
Bilen fungerade som vanligt bra men det blåste byiga vindar och närheten till östersjön och lastbilsdiken på den största delen av vägen gjorde att det handlade mest om 80-85km.
Har provat Sygic truck som jag hittade för något år sedan och körde efter den fram och tillbaka finspång kalmar 28 mil enkel resa. Den har en del som är bra näer det hela tiden blir ändringar i hastigheten 70 - 100km så talar den om förväg så man kan avpassa hastigheten.
Det var ett antal fartkameror som den varnade för som tur var eftersom det blev 50 med kamera hastigt och mindre lustigt. Allt fungerade bra på den här turen och man blir inte lurad eftersom den är avsedd att en lastbil ska ta sej fram.
När jag nästan var hemma mötte jag en volvo med släpkärra som ramlade loss från kroken och som det verkar var vajern i samma skick som föraren så den släppte direkt men bromsen hann och ta på bara det ena hjulet så den svängde precis framför min bil och det var rv51 på en 70-sträcka.
Lyckade bromsa och svänga så jag stannade 1,5m från dragstången, den stod hel på tvären och blockerade hela körfältet.
Jag hade bråttom hem så jag lade om ratten körde ut från vägen delvis på gräskanten och åkte hem.
Hade nog blivit grymma böter och prick i körkortet om polisen sett det körde förbi mej tidigare.
Ibland har man tur skönt att reflexerna fortfarande sitter där har räddat mej några gånger.
När man var ung åkte man och lekte ibland inga elektroniska kom å hjälp grejor på den tiden styrning utan servo och dåliga däck var standard på 60-talet. Men man lärde sej att köra bil.
 
När man var ung åkte man och lekte ibland inga elektroniska kom å hjälp grejor på den tiden styrning utan servo och dåliga däck var standard på 60-talet. Men man lärde sej att köra bil.

Jag har en gammal Pv som jag besiktigade senast när jag köpte den 1996.
Då fick jag två tvåor som nu stått till sig så det är dags att besiktiga igen.
Tvåorna jag fick var att bilen var trögstyrd och tungbromsad.
Tjejen som besiktigade fick ta hjälp av en manlig kollega att flytta bilen.
Jag har kört den vid några tillfällen själv och det känns ju att varken bromsar eller ratt har servo och det har väl aldrig de yngre upplevt :)
 
Jag körde ju en pv duett - 68 i jobbet och man måste ha rull på den för att styra med sommardäck på slät asfalt. Bromsarna fick man ta i ganska mycket för att stanna dock inte som saab tvåtakt med frihjul för där var beläggen stenhårda. Har för mej att volvo hade en inbyggd servohjälp med bromsar som skulle dra åt sig själv.
De fick ofta problem på besiktningen med ojämn bromsverkan och inte ovanligt att ett hjul låste sej det gäller ju bara trumbromsarna. När det regnat var det bra att värma dem lite så att fukten försvann.
När de lyfter framvagnen och vrider på hjulen måste de ju kunna se om det går trögt.
Kanske är det så att klarar man inte sitt jobb ska man skaffa ett annat.
 
Jaha då var den utflykten lagd till handlingarna, ja bilen gick bra och startade nästan innan jag vridit om nyckeln, var trots mindre last lite tröttare förmodligen på sämre soppa. Bromsarna har börjat ta dåligt kräver gärna två ned trampningar och det har man inte tid till i skarpt läge så jag har kört med handbromsen åtdragen flera hack vilket gjort att pedalen tar högre upp som nödlösning.
Nu är det tänkt att bilen ska stå ett bra tag till har inte tänkt att köra någonstans innan jag är helt bra och färdigreparerad.
Måste fixa till justeringen på bromsarna innan jag kör mer med husbilen men känner mej ganska så mätt på utflykter just nu.
Kanske skulle gå ut och binda fast husbilen för den verkar pigg på en tur igen. Hasse K åker söderut i höst är vi färdigreparerade då kanske vi hänger på. 🇪🇸
 
Nu är tråden definitivt slut men husbilen lever vidare i en annan mans ägo.
Sålde den idag efter att ha på kort tid fått 16 svar på annonsen i blocket.
En epok i mitt liv är till ända 4resor till spanien den första även till portugal. En resa till moseldalen som var meningen skulle fortsättas till spanien.
Nästan 14 månaders boende i husbilen är en ganska lång tid om man jämför med svensons sommarutflykter.
Denna tråden började i husbilsklubben 2015 startade om i Ihusbil 2021. Så den är gammal.
Känns ju konstigt att bilen inte står på tomten, orsaken är ju delvis hälsan som nu verkar bättre men också känner jag att jag har gjort det här och vill göra något annat.
Har haft mycket hjälp från många och ni vet vilka ni är.
Stort tack till alla men nu fortsätter det hela i en liten personbil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen