• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är på fuerstrup marina (greven) körde från luxoil efter att ha tankat fullt gick i 28 l efter gårdagens resa på 29 mil
Fyllde tills det skvätte ur påfyllningen då så den har gått billigare det syntes idag.
Tankade billig diesel på greven fick i 28 l idag också men jag körde 35 mil ska det bli rätt får man ta medelvärdet Och det blir 0,875 ungefär vilket är mycket bra har haft lite medvind men också legat i körkörning hit.
Köerna beror dels på vägarbetena men också för att man mer eller mindre utan orsak matar ihop flera filer till en genom att köra ut på motorvägen med bilar som visar att filen är spärrad.
Att det blir köer då när alla bilar ska tråcklas ihop till en enstaka fil. Plötsligt så får man åka trefiligt igen och det går undan.
Jag vet inte iden bakom det hela men har inget med vägbyggena att göra som jag ser det verkar vara mest för att djävlas.
Det var mycket snö hemmavid och blir det kallt på natten smälter det ju inget vidare.
Min planering var annars att köra härifrån tidigt i morgon ankomma kiel via hamburg (usch) på em och lägga ut 18.45 och komma iland 09 på fredag efter en stadig frukost.
Men funderar att skjuta på det och stanna till fredag och komma till göteborg på lördag, tror väl inte att det ska bli problem vilken dag E4 och andra stora vägar brukar vara saltade och renplogade. parkera hemma kan jag göra på gatan utanför min tomt.
Efter att ha kört så långt är man ganska luttrad och hetsar inte upp sej över vädret trafkiken är mycket värre. Idag fick jag köra en riktig omväg eftersom stora vägen norrut var spärrad och inga anvisningar hur man skulle köra. IGO sa sväng höger och då svängde jag vänster berodde lite på att jag låg bakom en tysk husbil och tänkte han hittar väl och ska hem.
Sen körde jag efter igo kom ut på motorvägen och hann ifatt husbilen som kört ifrån mej på sträckan.
Gick ju bra fick se lite av tyskt landskap väldigt likt sverige men på runt 500m höjd så det har nog med det att göra eftersom allt ändrar sej med höjden.
Har ni rutinerade husbilsmänniskor några tips så här i Grevens stund! Skriv gärna! Litar inte mer på SMHI än på SVT.
 
Har bokat kiel - göteborg fredag 18.15.
Var egentligen sämre trafikmässigt än torsdag men jag hoppas komma hem till bättre väder och väglag.
Har hittat historisk trafikinformation på min IGO den ligger online så borde väl kunna stämma, man ser trafikenstockningar i form av olika färger. Jag ska undvika att passera hamburg senare än 13.00
Eftersom det kan vara kö på vägen så ska jag gå upp tidigt på fredag köra iväg helst kl 07, men brukar bli senare innan allt är klart.
Tänkte först köra på torsdag och stanna i kiel men det blir lite av samma problem då med och känns inget roligt att stanna där hittade ingen trevlig ställplats heller.
Så jag ska vila ut i morgon vilket känns bra, det sista jobbiga blir nog Hamburg de har ju vägarbete innan elbetunneln och ett ställe på andra sidan verkar det vara permanent kö.
Att köra hem från Göteborg blir nog inget svårt om ingen lägger en lastbil i diket. Ska passa på att ställa på toyotan medans jag kommer ihåg det man sparar inte mycket pengar försäkring och skatt är billigt.
Samma med husbilen så den har inte varit avställd sen flera år.
 
Jag har kollat med maps och igo och testat alla möjligheter men den varianten finns inte. Åker man till Travemunde hamnar man på östra sidan men då får man köra en omväg på som jag tror småvägar.
Ska köra härifrån kl7.30 borde ju vara uppe vid hamburg kl 11-12. sen är det bara 8 mil kvar upp til kiel. In checkning börjar 16.00
Vill hinna tanka fullt innan ombordkörning helst den starka dieseln så att jag inte får problem med moten men jämfört med tyskland och stigningar på hundra meter så är det ju småpotatis. Sverige är ju ett platt lågland om man jämför.
Äter gärna någonstans innan ombordstigning eller så blir det nödmat från bilen.
Maten på vägarna är inte mat det är bara uppehållsnäring innan man får riktig mat.
20230329_181527.jpg20230329_174854.jpg20230329_174854.jpg Tysk danskt par som hjälpte mej hitta ställplats i kiel men jag kör direkt i stället!
20230329_182856.jpg
 
Jag hittade den vägen under lätt2 ska ha den som reserv tror det är samma väg jag alltid kört till travemunde men man fortsätter en bit och svänger av. Var ett par mil längre men att slippa att stå stilla mitt in i staden är inte roligt. Jag behöver ju stanna för paus innan och då kan jag ändra vägen om det ser ut som att det blir mycket trafik eller att jag blir sen.
 
Körde kl 07 gick bra var en del sk.vägbyggen som tog lite tid, tog en paus efter 22mil.
Då startade inte bilen provade ett antal gånger men det enda som klickade var glödreläet. Kröp under bilen och lossade kontakten på startmotorn sprayade wd40 och sen startade den perfekt.
Står vid terminalen i kiel ombordkörning om två timmar Har tankat fullt med shells vpover för hemresan fick i 32 l och 37 mil från greven tankade fullt där igår blir 0,86l/mil standard diesel som gjorde bilen lite trög men inget mot sverige. Men nu kör jag hem direkt och det lär bli halv tank kvar. Blir lite piggare om någon ska provköra den.
Har ju varit bra vind lite motvind men inte mycket.
Den har aldrig tidigare gått så billigt slog ju i lite rvs i motorn när jag åkte ner och full behandling av växellådan! har ingen annan förklaring plus lugn körning.
Det är ju rena personbilsförbrukningen på en gammal bil med en motor som har en gammal och bränsleslukande teknik.
 
Senast ändrad:
Intressant, vad har du för motor som är så känslig på bränslet, och ger så stora skillnader?

Personligen har jag aldrig testat den dyrare dieseln, var nära en gång när jag köpte en bil i tyskland, men verkmästaren som var med i bilen när vi skulle till det tyska bilregistret och göra klart ägarbytet bara ruskade på huvudet, han menade att det var bortkastade pengar att slå i den dyrare soppan.
 
Turen jag tog i veckan startade i måndags morse med full tank. Efter ca 15 mil i medvind och fina vägar visade färddatorn 7,0 l/100 km. Så lågt har den aldrig förr visat. När dagen var slut efter ytterligare ca 5 mil på mindre vägar (varav en del grusvägar) upp och ner så visade färddatorn på 7,4 l/100 km.
Dagen efter körde jag ungefär lika långt på ungefär motsvarande vägar. När jag var hemma visade färddatorn på 7,8 l/100 km. Det innebär att andra dagens körning drog bilen ca 8,2 l/100 km för att de ska bli 7,8 l/100 km i snitt. Andra dagen var det mycket motvind.
Jag håller med om att körförhållandena betyder väldigt mycket.
Över totalt 4400 mil har bilen dragit 8,5 l/100 km räknat på varje tankning. Färddatorn visar ca 10% lägre, alltså glädjemätare.
 
En diesel motor uten turbo skulle ikke være følsom for drivstoffet, men rulle og luftmotstand har stor virkning. Hadde en Chevy G30 som gikk normalt på 1,1 l/mil nesten uansett last - selv med 2 tonn henger fra Oslo til Geilo var det samme forbruk, men på autobahn med 140 kmh i snitt kom den over 1,6 :D,
 
Kom hem igår halv 3 efter en lugn körning från Göteborg enda problemet var att det blåste en hel del ren motvind blandat med sidvind och att det på ett par ställen där vägen var skymd för solen och det var is vid ett par ställen tog inte bilen styrning som den skulle men det var inte många meter och på ett ställe tokvarvade motorn plötsligt och det blev ett kast åt sidan.
Frånsett det var det en lugn körning och lite snabbare körning sol och lite trafik för mej som är van vid en massa lastbilar.
Jag tror att bilen drog 1 l /mil eller möjligen något mer och det är nog förklaringen att den gått så billigt tidigare eftersom forecas väderapp hela tiden visat medvind eller sned vind bakifrån.
Peugeot diesel motor på 73 hk pumpen försiktigt uppställd något sotigt bakhjul och dito karrossida vilket ska vara som det ska enligt de som kan. Det är ju väsentligt mer kraft i den dieseln som heter B7 överallt utom i sverige sen har jag tankat extrastark diesel som även om den var dyrare gav mej fler mil och en lugnare resa med få nedväxlingar. Det är inte motorn som är problemet när det gäller farten den trivs bra i 95km det är vägegenskaperna med tröttande körning då den upplevs lite som en gammal folka.
Runt 85km upplevs den som bäst.
Hela resan som varade från den 23/3 till 2/4 med ett uppehåll på en dag annars körning i medel 30mil per dag har gått väldigt bra upplevde den inte så jobbig som flera gånger tidigare.
Bilen uppförde sig väldigt bra och växellådan tjuter visserligen när som det verkar oljan blir varm en lite tjockare växellådsolja hade inte varit fel eftersom den går tyst och fint tills man kört ett antal mil så har det varit varje dag. Eller om det är motorn som väsnas mer den har dock dragit 1l olja och nivån har sjunkit 1 cm på stickan så efter 600mils motorvägskörning är det nog helt normalt med tanke på bil och motor en förkammardiesel med stötstänger gammal teknik men pålitlig.
En man på campingen med mycket kunskap sa att den motorn var en av de bästa som fanns satt i många taxibilar förr tror det var peugeot 504 som även hade bensinmotorn på 2 l från samma tid den sitter ju i många eller kanske de flesta gamla husbilar eftersom de ofta inte gått så långt drar ju ganska mycket mer bränsle än dieselbilarna min har snart gått 21000 mil den hade gått 16000 när jag köpte den 2015 bytte däcken då och samma sitter på nu med mycket mönster kvar förmodligen en orsak till de sämre köregenskaperna men hållbarheten är det inget fel på. Grovt mönster har hjälpt mej att styra eftersom det inte finns någon servo.
Jag har från olika håll mottagit åsikter om att jag inte ska sälja bilen och det finns en tanke bakom det eftersom jag inte behöver pengarna och att den inte kostar mej något och att jag aldrig kommer att ha råd att köpa något fordon som jag kan bo i under min åtestående livstid.
Det är jobbigt att bo länge i bilen men det gäller ju inte bara min bil. Den har fungerat väl.
Det är mycket det hur bra den fungerat under hemresan som gör att jag tagit mej från A till B utan några problem. Funderar på att bevista Vadstena träffen nästa månadskifte och då behöver jag bilen för att komma ut och träffa folk. Sen blir det inget roligt att sitta i huset hela sommaren och inte komma ut.
Konstigt nog känner jag mej betydligt piggare nu än när jag åkte från santa pola, var nog nyttigt att komma ut och röra på sej.
 
Senast ändrad:
Jag läste ett helt ovetenskapligt test på "svensk" diesel mot "tysk" diesel och hur mycket förbrukningen ökade med de olika sorterna.
De körde samma sträckor i Sverige med en tank tysk diesel och en tank svensk och likadant i Tyskland.
Förbrukningen på respektive dieselsort var identisk men körningen i de olika länderna gjorde att bilen drog mindre i Tyskland än i Sverige.
Förklaringen sas vara att den grova svenska asfalten gjorde att bilen drog mer....
 
Jag läste ett helt ovetenskapligt test på "svensk" diesel mot "tysk" diesel och hur mycket förbrukningen ökade med de olika sorterna.
De körde samma sträckor i Sverige med en tank tysk diesel och en tank svensk och likadant i Tyskland.
Förbrukningen på respektive dieselsort var identisk men körningen i de olika länderna gjorde att bilen drog mindre i Tyskland än i Sverige.
Förklaringen sas vara att den grova svenska asfalten gjorde att bilen drog mer....
Ja det har jag också märkt, när man kommer hem till de svenska vägarna stiger förbrukningen trots att man har den tyska dieseln i tanken.
 
Har varit och handlat en hopvikbar solpanel som precis går ner i en kånken ryggsäck.
Den ger 50 watt och ska användas för att ladda ett lifepo4 på 20 ah som i sin tur är tänkt att ladda elcykel batteriet via en laddare från 12 v till 42v.
Är utformad som en väska där det tidigare fanns en laddregulator pwm som man plockat bort och det medföljer en kabel med monterade klämmor för batteriet och en säkringshållare.
Hur man har tänkt att vanligt folk ska göra när kablarna bara är kapade? Man vill förståss tvinga folk att handla deras regulator. Nu har jag en som jag hade tidigare i husbilen men jag är inte säker på att det behövs eftersom batteriet har ett inbyggt skydd mot överladdning underspänning och överbelastning. Håller man samtidigt på att ladda elcykeln kan laddaren möjligtvis bli skadad då inspänningen kan rusa upp till 19v när belastningen försvinner. Så ska man göra det lär jag behöva en laddningsbegränsare, på mopeder med elstart brukar man ha en zenerdiod som kapar spänningen när den går över ett visst värde. En zenerdiod som ensam klarar 50w finns knappast men ett enkelt relä kan fungera om det slår av vid 14v.
Fick ett specialuppdrag att laga ett par glasögon av titan där gångjärnet gått sönder och optikern försökt nödlaga med krympslang vilket är dömt att misslyckas.
Råkar ha litet kevlar liggande och tog en ytterst tunn tråd från väven som är starkare än händerna om man ska dra sönder den, fixerade delarna och lindade kevlaren runt brottet och droppade försiktigt en droppe superlim.
Det blir riktigt starkt. Har gjort det tidigare på ett par glasögon som var i två delar samma där kolfiber och kevlar. Det är synd att kasta dyra titanglasögon när de går sönder eftersom det inte går att löda elle fixa på annat sätt. Ska skriva ihop lite som avslutning på resan med några foton sen lägger jag ner tråden, men det kan ta några dagar. Finns mycket att göra hemma har inte plockat ur husbilen får ta lite i taget mycket ska ju in i garderober som är ganska fulla fast jag slängde massor när jag bestämde vad som skulle med. Risken blir att det blir ett skräprum där man lägger in allt och stänger dörren. Ska rensa ut allt som inte hör till husbilen för där har legat saker i åratal ibland sånt jag letat efter. När det är gjort ska jag försöka städa, gjorde en del på campingen och slängde en del som förvann direkt från stenbänken. Elkabel vattenslang domkraft och fälgnyckel ska ju vara kvar.
Var ju bra att jag fick med mej lite sol och värme hem så att snön smälter nu kan man nästan gå torrskodd till husbilen. Det måste vara jobbigt för dom som har husbilen parkerad långt bort.
Många svenskar var på väg hem pratade med flera som hade bott på samma camping hela vintern utan att vi vetat om varandra. Fanns en del som hade sommardäck på bilen riktigt farligt om man bor en bit norrut.
Att bilen skulle dra mera kan bero på att man kör fortare hemma med mycket mindre trafik.
Det blir nog så att man vill hem när man väl har passerat gränsen. Har man sen turen att som jag få nordlig vind så drar det mer men bilen går betydligt längre på utländsk diesel och man tar sej enklare uppför backar utan nedväxling. Tror att man märker detta lätt i en äldre bil utan elektronik som kompenserar för det mesta på olika sätt.
 
Jag läste ett helt ovetenskapligt test på "svensk" diesel mot "tysk" diesel och hur mycket förbrukningen ökade med de olika sorterna.
De körde samma sträckor i Sverige med en tank tysk diesel och en tank svensk och likadant i Tyskland.
Förbrukningen på respektive dieselsort var identisk men körningen i de olika länderna gjorde att bilen drog mindre i Tyskland än i Sverige.
Förklaringen sas vara att den grova svenska asfalten gjorde att bilen drog mer....
Det kan vara en förklaring. Vägarna i Sverige är ganska dåliga och spåriga.
Kör man i spåren ökar ljudnivån en hel del. Den ökande ljudnivån är nog lika med större motstånd.
 
Har varit och handlat en hopvikbar solpanel som precis går ner i en kånken ryggsäck.
Den ger 50 watt och ska användas för att ladda ett lifepo4 på 20 ah som i sin tur är tänkt att ladda elcykel batteriet via en laddare från 12 v till 42v.
Är utformad som en väska där det tidigare fanns en laddregulator pwm som man plockat bort och det medföljer en kabel med monterade klämmor för batteriet och en säkringshållare.
Hur man har tänkt att vanligt folk ska göra när kablarna bara är kapade? Man vill förståss tvinga folk att handla deras regulator. Nu har jag en som jag hade tidigare i husbilen men jag är inte säker på att det behövs eftersom batteriet har ett inbyggt skydd mot överladdning underspänning och överbelastning. Håller man samtidigt på att ladda elcykeln kan laddaren möjligtvis bli skadad då inspänningen kan rusa upp till 19v när belastningen försvinner. Så ska man göra det lär jag behöva en laddningsbegränsare, på mopeder med elstart brukar man ha en zenerdiod som kapar spänningen när den går över ett visst värde. En zenerdiod som ensam klarar 50w finns knappast men ett enkelt relä kan fungera om det slår av vid 14v.
Fick ett specialuppdrag att laga ett par glasögon av titan där gångjärnet gått sönder och optikern försökt nödlaga med krympslang vilket är dömt att misslyckas.
Råkar ha litet kevlar liggande och tog en ytterst tunn tråd från väven som är starkare än händerna om man ska dra sönder den, fixerade delarna och lindade kevlaren runt brottet och droppade försiktigt en droppe superlim.
Det blir riktigt starkt. Har gjort det tidigare på ett par glasögon som var i två delar samma där kolfiber och kevlar. Det är synd att kasta dyra titanglasögon när de går sönder eftersom det inte går att löda elle fixa på annat sätt. Ska skriva ihop lite som avslutning på resan med några foton sen lägger jag ner tråden, men det kan ta några dagar. Finns mycket att göra hemma har inte plockat ur husbilen får ta lite i taget mycket ska ju in i garderober som är ganska fulla fast jag slängde massor när jag bestämde vad som skulle med. Risken blir att det blir ett skräprum där man lägger in allt och stänger dörren. Ska rensa ut allt som inte hör till husbilen för där har legat saker i åratal ibland sånt jag letat efter. När det är gjort ska jag försöka städa, gjorde en del på campingen och slängde en del som förvann direkt från stenbänken. Elkabel vattenslang domkraft och fälgnyckel ska ju vara kvar.
Var ju bra att jag fick med mej lite sol och värme hem så att snön smälter nu kan man nästan gå torrskodd till husbilen. Det måste vara jobbigt för dom som har husbilen parkerad långt bort.
Många svenskar var på väg hem pratade med flera som hade bott på samma camping hela vintern utan att vi vetat om varandra. Fanns en del som hade sommardäck på bilen riktigt farligt om man bor en bit norrut.
Att bilen skulle dra mera kan bero på att man kör fortare hemma med mycket mindre trafik.
Det blir nog så att man vill hem när man väl har passerat gränsen. Har man sen turen att som jag få nordlig vind så drar det mer men bilen går betydligt längre på utländsk diesel och man tar sej enklare uppför backar utan nedväxling. Tror att man märker detta lätt i en äldre bil utan elektronik som kompenserar för det mesta på olika sätt.
En annan teori om lägre förbrukning i Tyskland är att det är mer trafik inte minst lastbilar, detta skapar turbulens så luftmotståndet minskar, då du slipper "klyva" luften själv.
 
När jag körde hem tyckte jag det var lite jobbigt att se använde ett par solglasögon rayban kopia istället för mina riktiga som inte kändes bra. Det var som ett dis ute fast jag såg ingen rök. Efter hemkomsten har det blivit värre och så fort jag kunde var jag till den lokala optikern som är mera av en vän. Han konstaterade att mitt högra öga som varit bäst tidigare legat på 1,5 medans vänstra legat på 1.0. Nu var mitt bästa öga mycket sämre.
När jag ändrar fokus på vart jag ska titta kommer disiga slöjor fram och någon enstaka gång har jag sett blixtar men även en liten skarp svart prick som jag ibland tagit för en bananfluga.
Nu har jag efter remiss fått en tid till ögonläkare onsdag nästa vecka.
Eftersom även vänstra ögat uppvisar disighet ibland så har jag blivit ganska orolig vart det tar vägen?
Har ju fått konstaterad gråstarr men frågan är om det slutar med det eftersom jag är förberedd på att byta linser vilket mina föräldrar gjorde i min ålder.
Jag trodde i min fantasi för länge sedan att jag skulle undvika att drabbas av ålderkrämpor men nu är det ögon och prostata minnet ska vi inte prata om. Värk i hela kroppen som faktiskt blivit sämre efter hemkomsten.
Har ju riktat in mej på träffen i vadstena men jag vet nu inte om jag kan komma men om det går så dyker jag upp.
Egentligen handlar ju tråden om min husbil och den är still going strong faktiskt har den gått så bra att jag med tillrop av ett antal välmenande människor allvarligt funderar på att behålla den.
Ska göra en liten sammanfattning av den sista resan sen stänger jag tråden.
Har funderingar på att starta en ny tråd i minimalismens anda eller tillbaka till campinglivet som det var tidigare lite närmare naturen inte så dyrt mera åtkomligt för vem som helst som inte har råd med en husbil.
Själv är jag ju ett undantag som kom över en förvånansvärt bra husbil för mycket rimlig kostnad, såna klipp gör man nog bara en gång, de flesta misslyckas med trasiga motorer och växellådor och ruttna bodelar.
Det jag tänker på är ju ett enkelt billigt boende i en personbil av kombityp.
Jag har ju haft ett antal fordon tidigare mer eller mindre lämpade för boende. Nu tänkte jag modifiera min nuvarande bil toyota verso-s till att användas för enstaka övernattningar.
Det kan tyckas dumt när jag har en riktig husbil som är pålitlig och bekväm.
Men det finns fördelar med en vanlig bil dels drar den mindre bränsle dels kan jag parkera betydligt enklare än med en husbil.
Hade en ombyggd kadett karavan -79 som jag var till stockholm och vattenfestivalen med.
For runt där med en crescent minicykel och när kvällen kom lade jag mej i min ombyggda bil i en bekväm säng där jag hade både skåp rinnande vatten och en vattenvärmare för kaffe.
Det som var det fina var att jag stod i centrum på en gata som var gratis att parkera på och ingen kunde veta att jag låg i husbilen.
En annan fördel är ju om man mår lite dåligt så kan man stanna och vila även fixa en enklare måltid, byta kläder om det behövs osv.
Har varit ute på you tube och tittat på ett antal byggen som folk har gjort en av de mindre var en toyota yaris som var riktigt bra inredd för storleken. Annars verkar toyota senna vara vanlig att bygga på jag tror att det är den som heter Verso här men det är en bil som är i stort sett likadan men större med en stolsrad till så den är längre och större överallt. Men eftersom många som bygger om oftast är två så blir ju platsen inte mycket mindre för mej som är ensam.
Eftersom jag redan har en husbil är det inte aktuellt att ordna ett boende för en längre period det ska vara enkelt tillbaka på campingstadiet. Man ska på ett enkelt sätt kunna ge sig iväg på en längre resa och stanna för natten utan att våldgästa någon eller ta in på ett dyrt hotell. Finns dock två problem ett är värmen även på sommaren blir det ofta kalla nätter och ett annat problem är toalettbesök. Åker man ut i skogen eller har en mack i närheten är problemet litet går ju även att parkera utan för en camping och utnyttja toaletter och kanske även en dusch. Vitsen är att ingen ska kunna se att man bor i bilen och täcker man fönstren så är det ingen som fattar att det finns en människa där. När jag bodde i bilen blev jag flera gånger erbjuden att ligga på golvet i en husvagn, det hade blivit obekvämt, jag hade ju en bekväm madrass en liten lykta värmde lite hela natten jag kunde ligga och läsa en stund inte mycket sämre än att sova hemma.
Den bilen jag har nu har en inre längd av 2.30m och smalaste stället därbak är 1m, den viktiga takhöjden har jag inte mätt men den är klassad som SUV så det är högt i tak blir ju ganska rymligt. Återkommer i en annan tråd om intresse finns och orken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen