• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr måste jag tacka nej, jag behöver den dagen som jag missar för att köra hem utan stress.
Med min gamla bil kan jag inte på något enkelt sätt köra in förlorad tid därför har jag lagt in en körledig dag om något skulle krångla. Just nu är det höger knä som börjat verka de sista dagarna. Så det kommer förmodligen behövas pauser ibland, vet att förra gången jag fick problem fick sitta med handen och trycka på benet för att hålla nere gaspedalen ibland.
Jag fick en gång ont i nedre delen av ryggen och benet det visade sig tydligast när jag kört Ducaton i några timmar då gaspedalen sitter lite snett. Eftersom jag inte har någon farthållare blev det ett besök i skogen och att snida till en "gasapinne" för att handgasa, det funkade perfekt på långa motorvägssträckor där jag annars fick hålla benet/foten stilla i samma position.

Hälsningar
Petrr
 
Befinner mej just nu i camping florida som fått nya ägare, de har rustat en del men mycket kvar var dock en del bilar där. Påstods att det fanns mat där och det jag fick skulle nog bäst passa hunden. Hade tänkt köra ner med elcykeln men var ganska trött så här på första resdagen. I morgon ska jag köra 35mil förbi Barcelona och till en mindre stad där man kan parkera gratis ganska nära centrum. Gäller att komma dit tidigt likaså passera barcelona innan fredagstrafiken börjat.
IGO appen skickade mej rakt igenom Valencia på en lätt väg. Tog sin tid och det var absolut ingen ordning en rondell stor och helt utan markeringar där kördes det 5 i bredd och man försökte t.o.m. trängas med mej vilket är dömt att misslyckas. En liten Fiat blir ganska platt, det har ju en vw tidigare fått känna av.
Gick annars ganska bra att köra trots ett värkande knä blir ett par tabletter till kvällen.
Blir sista resan med IGO den har visat flera problem under resan att det inte går att flytta ett resmål dit är dåligt att det inte går att skriva in koordinater från maps är riktigt dåligt. Det är mycket som blir sista gången hela tiden nu, men hittills har det gått bra är ju en lindrig sträcka förutom felkörningen som var någonting i hästväg.
20230321_122016.jpg20230323_173809.jpg
 
Just nu känns det mest som att jag vill komma hem, ganska jobbigt att köra men gjorde 1 timmes paus halvägs och åt en smörgås med kaffe.
Står nu på en gratisplats med el men 4 kontakter och 5 platser jag är den femte.
Men spelar ingen roll åker ju i morgon och det är inte så kallt om nätterna bara att dra igång dieselvärmaren. Ska köra till båthamnen i närheten av Mountpellier som jag tipsades av fam. dyner när de gick och frös där förra året och hade dåligt med gas.
I år är det bättre men ingen klar sol tack och lov, nu är jag 65 mil norrut från santa pola kör 24mil i morgon.
Är ju cirka 250 mil upp till färjorna så det knallar på, lite jobbigt som vanligt runt barcelona men gick bra.
Man märker redan att klimatet har ändrats svalare här ingen lust att bada precis.
Skulle man bosätta sej här är det nog i den här ändan man ska vara grönare och inte så varmt. Liten stad verkar lugnt och fint skulle gå att bo här.
Alla Precis alla kör fortare än jag det bästa är att köra lite långsammare då kör i stort sett alla om och jag får en välbehövlig lucka fram till nästa bil. Bromsen känns lite svampig förmodligen självjusteringen som inte fungerar på trumbromsarna, hade den bortlämnad och man bytte allt. Men den tar, fast lite jobbigt att hitta pedalerna med sandaler fast bekvämare, därav långa avstånd. Blir nog pizza ikväll men finns ett kebabställe nära också men känner mej misstänksam när jag ser kebaben sitta där utan att grillen är på - hur länge har den gjort det? Blev sjuk i turkiet av en kebab som man bra värmde på när det kom en kund. Finns ju restauranger men begriper mej inte på spansk mat den ser konstig ut och när man tror att man vet hur det smakar så gör det inte det.
 
Har ankommit till ställplatsen vid båthamnen flots någonting det är en bit innan Mountpellier.
Gick bra lätt körning tankade innan jag åkte gick i 27 liter körde 35 mil. 0,77l/mil
medvind och extrastark och dyr diesel men det gick lätt att hålla farten i backarna.
Tror det lönade sej. Gick nog ganska snålt idag ska tanka fullt när jag åker härifrån så får jag se. I spanien betalade jag 1.5eu i morse här kostar det 0.5 eu mer plus vägavgift!
Det går dåligt för Macrons frankrike.
Det är mycket dyrare här tangerar de svenska priserna men bilen drar mindre eftersom det är riktig diesel. Hoppas SD kan ta bort preems råterpentin i dieseln men var ska pappersbruken skicka sitt avfall då kanske till fjärrvärmeverken?
Våren har kommit till södra frankrike en massa träd och buskar har eller håller på att få löv växer blommor vid vägkanten. Ligger nog 5 veckor före sverige, men blir nog lite som att åka baklänges genom årstiden när jag vänder uppåt landet ska stanna strax söder om lyon. Strax under 30 mil, min extradag lär gå åt eftersom jag ska ta kortare dagsetapper än jag brukar göra orken är inte detsamma längre men det har gåt jättebra att köra och håller ned farten Det finns alltid en massa lastbilar på vägen enklast att sakta ner och låta dom passera sen har man tomt framför och bakom ett tag.
 
Står på en ställplats söder om Lyon den är gratis men elen är trasig men jag har ju dieselvärmare. Affären här är stängd men de hade ett litet party gubbar emellan så de släppte in mej de gjorde i ordning en pizza.
Körde 28 mil idag gick bra funderade ett tag på att stanna lite längre fram men det hade blivit drygt, har ju gått fortare än jag räknat med hade tänkt stanna en dag extra igår men det blev inte så.
I morgon räknar jag med att åka genom lyon ganska tidigt och köra upp och förbi dijon och stanna på en ställplats vid langres där jag stod på vägen ner.
Då var bommen öppen och det var gratis men såg inte till någon elplats.
Idag var det en enkel körning hit bara lite mycket och långa backar men jag fyllde på extrastark diesel som kostar mer än hemma.
Det är lite mindre grönt och våren verkar nyss ha kommit men solen värmer, det är lite högt här och därför inte så varmt.
Väntar ett par dagar till med att boka hemresa, det räcker nog att göra det på greven egentligen har jag gjort ett par gånger tidigare men sist bokade jag i luxemburg men det berodde på coronan då.
Finns mycket att välja på Rostock travemunde puttgarden kiel grenå fredrikshamn. Man märker att redan ställer påsken till det när det gäller priser. Betala 1000kr eller mer för en hytt några timmar känns som ocker. Kommer nog resa utan hytt och sova i bilen på en ställplats istället. Min säng är ju bekvämare och sen går man upp när man vill.
Av någon anledning vill jag hem även om vädret gradvis blir sämre just nu regnar det, man saknar hemmet efter mer än fyra månader. Att leva i en husbil en längre tid särskilt om vädret inte är bra så man kan vara ute känns inte bra. Jag tror att en vecka kan vara lagom. Man bör nog också ha en bra orsak för att bo i en husbil t.ex. att man saknar bostad eller som jag flyr vintern.
 
Står på en ställplats söder om Lyon den är gratis men elen är trasig men jag har ju dieselvärmare. Affären här är stängd men de hade ett litet party gubbar emellan så de släppte in mej de gjorde i ordning en pizza.
Körde 28 mil idag gick bra funderade ett tag på att stanna lite längre fram men det hade blivit drygt, har ju gått fortare än jag räknat med hade tänkt stanna en dag extra igår men det blev inte så.
I morgon räknar jag med att åka genom lyon ganska tidigt och köra upp och förbi dijon och stanna på en ställplats vid langres där jag stod på vägen ner.
Då var bommen öppen och det var gratis men såg inte till någon elplats.
Idag var det en enkel körning hit bara lite mycket och långa backar men jag fyllde på extrastark diesel som kostar mer än hemma.
Det är lite mindre grönt och våren verkar nyss ha kommit men solen värmer, det är lite högt här och därför inte så varmt.
Väntar ett par dagar till med att boka hemresa, det räcker nog att göra det på greven egentligen har jag gjort ett par gånger tidigare men sist bokade jag i luxemburg men det berodde på coronan då.
Finns mycket att välja på Rostock travemunde puttgarden kiel grenå fredrikshamn. Man märker att redan ställer påsken till det när det gäller priser. Betala 1000kr eller mer för en hytt några timmar känns som ocker. Kommer nog resa utan hytt och sova i bilen på en ställplats istället. Min säng är ju bekvämare och sen går man upp när man vill.
Av någon anledning vill jag hem även om vädret gradvis blir sämre just nu regnar det, man saknar hemmet efter mer än fyra månader. Att leva i en husbil en längre tid särskilt om vädret inte är bra så man kan vara ute känns inte bra. Jag tror att en vecka kan vara lagom. Man bör nog också ha en bra orsak för att bo i en husbil t.ex. att man saknar bostad eller som jag flyr vintern.
Bengt har inte för bråttom hem det varnas för snö i dag ca 20;cm i ditt område i dag kör lungt så ses vi
 
På vår motsolsresa runt Iberiska halvön kom vi igår till Santa Pola och var lite sugna på någon asiatisk restaurang. Kom att tänka på woken mittemot Bahia camping som du har nämt och där fick vi god mat och trevligt bemötande, speciellt från en som hette Tony. Jag frågade honom om han kände någon som kallade sig för bengtic och då sprack hela ansiktet upp i ett stort leende!
 
Han heter egentligen inte Tony men kallar sej för det eftersom hans namn inte går att uttala för oss.
Han gav mej ett kinesiskt mynt för att jag inte skulle glömma bort honom, han är lika gammal som mina elever i skolan var så på något vis gjorde jag intyck på honom. Han var ca 0.5 eu billigare än hans mor. Synd att en sån kille inte kan få gå i skolan utan ska jobba alla veckans dagar med mat och servering.
Verkar som jag tankat för stark diesel hemfärden rullar på i rask takt mycket beroende på att det börjar bli kallt här också så inte mycket att göra utom att planera nästa etapp.
Hit till langres 28 mil gick det bra IGO missade igen startade om den verkar som någon uppgradering blivit fel eller så är det verkligen dåligt med uppdateringar. Den klarar inte småvägar bra. Finns nya uppdateringar men mina är inte så gamla.
Kör till Luxemburg i morgon tänkte stanna på ställplatsen på en mack där jag och åsa och hasse stod 2019 på nedresan man fick stå gratis om man tankade men soppan var inte bra så jag ska nog tanka fullt på shell den starkare dieseln den är dyr men motorn går bra och jag får ut många mil. Efter Luxemburg blir det greven där jag kanske stannar två dagar ska boka hemresan därifrån får se vad jag väljer.
Borde vara framme vid färjan torsdag eller fredag men det klarnar vartefter. Hasse K hämtar sin husbil på fredag i gävle och kör hem samma dag. Verkar lite tufft men han tar tåget upp. Det var meningen att vi skulle träffas men det beror lite på hemfärden, jag känner att jag vill komma hem oavsett väder, men en massa snö i jönköping som det varnas för vill jag inte vara med om.
Måste bekänna att jag hade bekymmer med koden från kvittot som skulle slås in så att jag skulle få el, fick hjälp av en kvinna som var där för första gången och hittade var man skulle peta in kontaktnumret Hon kanske kunde lite franska själv klarar jag inte veckodagarna. Blir skönt att lämna frankrike jag är på 500m höjd enl. gps och det varnas för -2grader i natt samma som jag hade i jan i bahia. Har 24gr inne men det är lägsta på fläktkaminen så inga problem, dieselvärmaren ger för mycket hade toalettdörren öppen och riktade värmen dit och justerade med takluckan hur varmt det skulle vara.
 
Jag åker tåg till Gävle på torsdag och hämtar bilen och kör till Hallstahammar på torsdag kväll så det är ju inte så jobbigt. Det är ca 70 mil via Hallstahammar. Kör hem på fredag. Hoppas vi ses hemma hos mig Bengt.
Kör försiktigt!
 
Det blev en hymer som vi hoppas är ett fynd!
Tankade och körde från Langres vid kl 10 man fick skriva en kod för att köra ut som stod på kvittot.
Verkade krångligt så jag hängde på ut, kom på att de förmodligen håller koll på vilka som kommer och när de lämnar, går ju inte att se det nu men det har nog hänt förut.
Körningen gick bra blev fint väder med lite sol, får köra med lite stödvärme solen verkar inte räcka till riktigt.
Står på en ställplats som tillhör lukoil macken som ligger bland de andra vid wasserbillig.
Kanske någon kan lägga in den? Om man tankar är den gratis el i automat som t.o.m. jag klarade av 1 eu mynt räcker till 2kw.
Var till lidl och köpte färdigmat som jag värmde i micron var hyfsat bra är inte så intresserad av sk restauranger mest snabb mat dyrt och dåligt kunderna är ju bara på genomresa.
Kör till greven i morgon 34 mil, kommer nog ta lite längre tid eftersom vägen norr om luxemburg inte är så rolig eller snabb.
Hit kom jag ju till kl 14. lägger alltid på minst 1 timme på det som gps räknar fram.
Har gått igenom färjelinjerna och den vettigaste trots priset verkar stena line kiel - göteborg torsdag kl 18.15.
Jo jag kan ju åka en tid jag inte gillar och sitta i en fåtölj i ett antal timmar men det ska bli ett värdigt avslut på resan.
Kommer jag iväg tidigt på morgonen så lär jag hinna att ta mej igenom hamburg. Blev sinkad en gång med över en timme så jag ska upp tidigt och allt ska vara klart att köra direkt, men behöver stanna och vila och äta så den pausen får inte bli för lång.
Ska kolla på det i morgon då jag ska boka, det finns en annan lösning och det är ttline från travemunde till trelleborg kl 22 framme 07. Priset är inte så mycket billigare och blir 50mil hem istället för 33mil från göteborg och vettigare tider för att äta och sova. Jag lär ju missa att träffa Hasse men vi lär nog ses framåt sommaren. Hade ju från början inte tänkt att det skulle rulla på så bra hemåt trots att jag inte ansträngt mej som jag gjort tidigare år och då var jag yngre.
Ställplatsen i luxemburg.
20230328_181107.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen