• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja sent ska syndaren vakna, vet inte om hörselproblemen beror på ålder eller att man höll på med glödstiftsmotorer i 30-årsåldern efter att ha kört en teedee med nitro tyckte jag bilen gick väldigt tyst på hemvägen. Eller om det kan ha berott på ett klassrum fullt med 16-åringar. Men det var ganska tyst jämfört när jag gick in i ett annat klassrum där lärarna satt och surfade på kontoret.
Misstänker att det uppväxande släktet som är uppfödda på lurar i örat kommer att vara ganska döva tidigt i livet. När man står 5 meter ifrån och hör vad som spelas i lurarna då är det illa.
Har förstått att hundar hör väldigt dåligt Matte kan ju stå precis bredvid och skrika tyst så det hörs hundra meter bort men hunden skäller ändå.
 
Har inte blivit mycket gjort i värmen med husbilen, var ute idag och isolerade utrymmet värmarn ska stå i blev bra. Lyckades får bort aluminiumfolien och får säkert mycket mer dämpning av ljud. Fanns ju två sorter tidigare på biltema med och utan folie.
Själv är jag bara ute efter ljuddämpning, fläkt ljudet kan man nog vänja sej med men tickandet måste man få ner på en rimlig nivå.
Nu återstår bara att få på avgaslangen och en klamma sen kan man skruva fast värmaren och krypa under bilen och montera ljuddämparen allt är planerat.
Det jobbigaste momentet är att häva in en full gasolflaska som måste träs upp på ett speciellt sätt får att få plats.
Vet inte hur man tänkte där egentligen, Batista på camping Bahia hjälpte mej en gång och där var det inga problem. Ryktas om att han var den ende som slängt ut Jappe från baren och då måste det ha gått långt så snäll och vänlig som han alltid varit liksom alla där.
 
Lyckades montera värmaren men inte enkelt allt är väldigt tight den sitter väldigt stadigt. Ska under i morgon om jag orkar och montera ljudämparen och fästen. Sen måste slang mellan värmaren och utblåset som inte ligger exakt i centrum med vad jag trodde, monteras. Får gå och handla diesel har 200m till preem där jag normalt inte handlar utan 5km bort till en mack utan evolution.
Det svåraste verkar vara gjort, åker inte gärna utan att ha värme man vet ju aldrig när snön kommer.
Annars är det svåraste att komma upp från liggande till stående, ibland kommer paniken smygande.
Målet är ju som tidigare att vara någorlunda självförsörjande i husbilen vad gäller värme och mat och el.
Har märkt att när jag sitter och tänker ut allt i förväg blir det betydligt lättare att få det bra. Men glasfiberkarossen ser bedrövlig ut har funderat på att skumspola den men räcker knappast. Skulle behöva gå över den med polermaskin och vax men till det finns ingen ork. Skulle gärna betala en slant för att få det gjort men vet ingen i närheten. Å andra sidan så klarar jag mej lättare från tjuvar eftersom den ser ganska sunkig ut.
Finns en italiensk bil wigwam 540 tror jag runt en mille som har samma storlek som min inne och ute ser fin ut men man får dra ner sängen från taket eller bädda i soffan. Fast stort kök som jag sällan använder och möjligheten att lägga sej en stund är ju begränsad. Men gott om sittplatser runt bordet, ibland vet man inte hur man tänker en liten smidig bil för två där man tagit ut svängarna med köksdel och sittplatser för många fler. I min värld skulle man lagt allt krut för de två som ska bo där inte på eventuella gäster. Mat äter man ju helst på en bra restaurang. Men i Italien fungerar ju mycket annorlunda än här på gott och ont.
Följer en engelsk serie där engelsmän köper spanska hus de är ofta två men vill ha minst 3 sovrum och stort vardagsrum toalett i varje sovrum. Och vem ska städa dem?
Ofta spelar en eller flera hundar en stor del av vad man väljer, hundar som kanske är borta inom några år.
Jag undrar ofta om det inte är bättre att vara självisk och planera för sej själv och sitt liv, merkostnaden för att planera för andra ev. gäster är inte försumbar och att det egna boendet alltid ska vara begränsat för att passa andra tänkta gäster som kanske aldrig dyker upp.
Kommer osökt att tänka på mina farfäräldrar som alltid satt i köket ganska obekvämt men hade värmen och kaffepannan nära till hands på vedspisen. Fin rummet var mycket större med ett stort bord med mycket stolar och tunga möbler, där var det middag för släkten någon enstaka gång. Det var alltid tillstängt eftersom det var dyrt att elda i kakelungnen, sen fick vi barn sällan gå in där eftersom vi kunde förstöra något. Så man levde nästan hela sitt liv i köket med pinnstolar och en utdragsoffa, så varje kväll fick man flytta på bordet och bädda. Men man hade ju ett finrum det var tydligen någon slags status.
 
Var under bilen och monterade ljuddämparens fäste och skruvade fast alltihop, har tydligen slarvat bort en klamma så fick låna från annat ställe. Fick in gasoltuben och mens jag jobbade med det så kom jag ihåg hur det varit tidigare, boxen skulle vara helt tom. Med hjälp av våld fick jag in den, en spansk flaska har ju ingen kran ovanpå och betydligt enklare, men nästa gång får det bli en mindre plasflaska. Räknar med 2 år tills dess eftersom det bara är gasspisen och vattenvärmaren som kommer användas. Inte mycket och inte ofta. Uch och fy för svenska flaskor med egna kopplingar.
Ska provstarta det hela sen funderar jag allvarligt på att riva ut trumavärmaren, termostat funktionen till elslingan tänker jag koppla till ett 230v uttag som styrs av termostaten de gånger man vill använda elkamin. Då får man en bra funktion på elvärmen som mäter på rätt ställe. Det är ju bara eluttaget som behövs allt annat finns redan.
Måste plugga gasolen till värmaren och kylen och helst direkt vid omkopplarna som sitter i ett skåp så att man kan klippa ledningarna direkt. Ska finnas pluggar att montera vill helst slippa att vika och löda ledningen.
 
Provkörde dieselvärmaren idag hade en gammal flaska med lysfotogen som fick ersätta diesel är ju nästan samma sak.
Tog en stund innan den startade men sen gav den mycket värme den fick gå en bra stud och reglerade värmen fick öppna ett fönster var ju bara 17 grader ute. Med absolut lägsta inställningen blev det väldigt varmt inne och eftersom luften togs ute blev det en annan luft inne. Frånsett tickandet från pumpen trots alla försök att minska det så får man väldigt mycket värme när det är kallt ute.
Betydligt mer än på gasol som jag oftast körde utan fläkt med lägsta inställningen. Jo gasolen fungerade bra men gamla halvtrasiga saker med problem. Får väl vänja mej vid att sova med öppen tacklucka.
 
Provkörde igen med öppen taklucka och med lägsta inställning ca 23grader.
Det enda problemet är att värmaren låter ljuddämparen gör inte mycket nytta originalet kostar ju lite men stör inte mej eller grannar. Sen är ju problemet med pumpen den låter fast den sitter i en ljudämpad låda i ett ljuddämpat utrymme.
Men summa sumarium fungerar värmen bra nu har inte varit nödvändigt med värme men det känns som det finns kapacitet för riktig kyla. Verkar som det finns original i många nyproducerade husbilar. Truma verkar ha tappat marknaden,
 
Blev ju hastigt och mindre lustigt utesluten från husbilsklubben många har ju undrat var jag tog vägen.
Mycket planer som blivit ändrade denna höst.
Efter min fars bortgång i maj så var jag helt fri att planera en långresa men har haft en del problem med hälsan så lite test och service har det varit hjärtscanning som visade på mindre förändringar medicinering med Betablockerare har hjälpt mej mycket lite trött ja men mår mycket bättre.
Har servat bilen lite bytte olja på gatan utanför liggande på en badendyna som indränkt i gammal olja fick gå till de sälla jaktmarkerna. Har tapetserat toalettdörren och garderobsdörren blev mycket bättre och ljusare eftersom det är vit mexitegel strukturtapet, den gamla faneren hade ju gulnat när dörren stod öppen hade ju solen legat på.
Bytte bordskiva till en teak från biltema som ska vara till en båt passade perfekt.
Köpte en ny matta från ikea som ska passa perfekt.
Har köpt ett par lammulldynor med inbyggda magneter i tysk kvalite att ha uppepå sittdynorna blev ljusare och bekvämare. Fyllde gasoltuben hos gasolfyllarna och köpte samtidigt en spansk regulator i bra kvalite till skillnad från den jag köpte i spanien som var så dåligt gjord att jag fick karva bort gjutgods från anslutningen för att få det tätt. Tänkte att jag kunde hyra en spansk flaska på Bahia camping för vinterhalvåret.
Fick en tid för vaccinering tredje sprutan det var på gränsen 5 mån efter andra och tog även influensavaccin.
Tittade efter båttider men tänkte vänta in i det sista med bokning från Malmö nattfärja till Travemunde.
Skulle åka dagen innan och bo på gatan utanför Hasse i Ödåkra.
Så det mesta började bli klart konserverna utburna skulle montera nya batterier i värmaren och montera ett handtag vid dörren sen bara lasta. Motorn startad och varmkörd går mycket bättre än den gjorde när jag köpte bilen för 3000mil sen och 6år sedan.
Hade rutten klar det skulle bli samma som alltid Travemunde greven luxemburg 2 stopp i frankrike via betalväg närmaste vägen ner till medelhavet över spanska gränsen med ett stopp eller möjligen två innan camping florida som är en åldrande oas som är ganska billig att stanna på planerade stanna där några dagar för att ladda batterierna lite och sen vidare för ett par veckor på Bahia och sen köra efter man hade lust. Meningen var att Hasse skulle ansluta någonstans.
Nu blev det inte så så trots alla förberedelser så avskrevs planerna och förnuftet segrade pga den nya smittsamma coronan, inte så mycket för att jag var rädd att bli smittad utan för gränstängningar och stängda restauranger som jag är ganska beroende av.
Blev lite hjälpt på traven av temprapporterna från spanien och folk som satt ute i solen i täckjackor.
Den nya planen är att om coronan stannar upp till vårkanten vilket man får tro enligt tidigare mönster så en tur till kroatien i slutet av mars, inte så långt att köra blir betydligt billigare och möta våren vid medelhavet borde vara fint var där för nästan 10 år sedan.
Har ett antal foton att lägga upp när jag kommit på hur det nya forumet fungerar, hoppas att alla som hittar hit för budskapet vidare. Många som är trötta och besvikna på vårt gamla forum med ständigt raderade inlägg utan angivande av orsak.
/bengtic
Varför blev du utesluten ur HBK??
Kymigt?
 
Har fått en del viktiga saker gjorda värmeböljan satte stopp för en hel del eftersom jag hade 44gr på verandan och inte mycket mindre annorstädes.
Dieselvärmaren är installerad och kopplad till ström, valde att använda en egenmonterad cigtändaruttag. Fördelen är att man kan bryta strömmen och slippa egenförbrukningen av elektroniken där vid långa uppställningar.
Den gamla regulatorn för laddning från solpanelerna är utbytt till en MPPT regulator med separat display.
Min termostat som skulle sköta om värmen när jag stod på el är bortplockad och även min display som visade spänningen på bobatteriet.
Den nya regulatorn har visning av inspänning från solpanel och strömmen spänning på batteriet och laddnings strömmen. Den visar även laddningen på batteriet.
Eftersom jag inte förbrukat något och solen skinit en hel del trodde jag att det var fulladdat men det var det tydligen inte bara 20% kvar, ska bli intressant och se hur det ser ut efter att jag kört den nya laddaren ett tag. Batterierna ska ju klara både dieselvärmaren och kylboxen. Vet inte alls statusen egentligen eftersom den gamla regulatorn stod och blinkade att de var fulladdade. Gjorde som Stefan A sa och anslöt batteriet först så att laddaren kunde känna av vilken spänning och vilken sorts batteri jag hade.

20220724_174915.jpg20220724_174930.jpg20220724_174956.jpg20220724_175414.jpg
 
Tycker hela installationen ser livsfarlig ut, med en brinnande apparat (värmaren) i direkt anslutning till gasflaskan.

Dessutom får man i gasolutrymmet endast ha den elektriska utrustning som krävs för att gasolsystemet ska kunna fungera (exempelvis Eis-ex, magnetventil, fjärrindikering).

Pålle
 
Tycker hela installationen ser livsfarlig ut, med en brinnande apparat (värmaren) i direkt anslutning till gasflaskan.

Dessutom får man i gasolutrymmet endast ha den elektriska utrustning som krävs för att gasolsystemet ska kunna fungera (exempelvis Eis-ex, magnetventil, fjärrindikering).

Pålle
Det går bra i gasolutrymmet ifall övrig utrustning är ATEX-klassad, sen ska installationen besiktas av behörigt företag, men här blev det nog fel.
 
En avstängd flaska i ett ventilerat utrymme borde inte vara farlig. Finns bara en kort gasolslang sen är resten kopparledning under bilen. Under besiktning har man aldrig öppnat skåpet där gasolen står. Men jag har noterat problemet som var uppe långt innan jag monterade värmaren.
 
En avstängd flaska i ett ventilerat utrymme borde inte vara farlig. Finns bara en kort gasolslang sen är resten kopparledning under bilen. Under besiktning har man aldrig öppnat skåpet där gasolen står. Men jag har noterat problemet som var uppe långt innan jag monterade värmaren.
Sätt upp en skiljevägg mellan gasolflaskan och brännaren.
 
Bra ide och ganska enkelt, så nu kan alla mina beundrare? sova lugnt. Kranen är fortsatt avstängd sedan ett år tillbaka. Värmen används inte och kylskåpet fungerar inte så det är om jag skulle vrida på för att värma vatten till pulverkaffet vilket jag inte druckit på en månad hemma.
Läste följande på den spanska tidniningen borde vägförvaltningen också göra i den mån vi har någon.

Varför smälter asfalten inte i Spanien?

Inskickad av Jonny Erixon | jul 25, 2022 | Nyheter | 0 |

Vi har under den senaste värmeböljan sett att asfalten smält i många länder, men här i Spanien har det varit minst lika varmt utan några sådana följder. Då ställer man sig givetvis frågan varför får hettan inte sådana konsekvenser på infrastrukturen i Spanien?

På storflygplatsen London Luton Airport nådde värmen 40,3 grader på tisdagen, vilket var rekord för den flygplatsen. Då smälte asfalten så att de fick stänga, det blev djupa hjulspår på landningsbanorna som fick repareras innan de kunde öppna igen. På Tour de France fick de använda tankbilar med vatten för att kyla vägarna innan cyklisterna kom för att förhindra olyckor. I Holland sprayade väghållarna vägarna med salt i ett desperat försök att sänka temperaturen.

Även tågen påverkades i många länder norrut, i Storbritannien fick tågen gå ner i krypfart efter att rälsen slingrade sig i solkurvor och kontaktledningarna hängde slappa. På vissa banor fick de helt stänga trafiken eftersom säkerheten inte kunde garanteras.
Förvåning i Spanien
Solkurvor

Rälsen böjd av värmen norr om stationen i Carlisle, foto: Network Rail.

I Spanien, mer vana vid den här typen av värmeböljor, observeras det med förvåning hur Londons 40 grader förlamar aktiviteten, temperaturer som vi har levt med i flera år utan att något exceptionellt har hänt i vår infrastruktur. Och det beror på att ”det vi har utvecklat här är designat för det”, förklarar José Tesán, en ingenjör från Colegio de Caminos, Canales y Puertos, som varnar för att ”på sikt måste vi också införa förbättringar om vi överskrider dessa nivåer för värme under de kommande åren”.
Säkerhetsmarginalerna minskar

Temperaturökningen minskar säkerhetsmarginalerna för de material som används idag och ”i länder som Storbritannien och Danmark har de redan överskridits” säger Tesán. Samma sak händer med seismiska zoner. Alla byggnader på planeten behöver inte vara förberedda för att stå emot jordbävningar, men när en ny riskzon uppstår finns hotet där tills de nya konstruktionerna införlivar den parametern”, illustrerar ingenjören. ”Vi måste förstå att klimatförändringarna ökar förekomsten av extrema händelser. För ett och ett halvt år sedan, hade vi stormen Filomena här, som tvingade oss att stänga flygplatser och motorvägar och förlamade landet”.
Förklaringen är historisk

Juan José Potti som är ordförande för den spanska (och europeiska) föreningen för asfalttillverkare (Asefma) förklarar: ”Vi har ett speciellt designkriterium för asfalt, mer krävande när man överväger ett högre temperaturområde och följaktligen ett bättre beteende hos blandningarna. Bitumen som är bindemedlet, uppträder olika beroende på typ. Det finns mjuka och hårda, vi använder hårt Bitumen här och det är därför höga temperaturer inte påverkar lika mycket.” Denna blandning med sten innehåller också ”fyllmedel”, som om det förekommer i en större andel ger mer resistenta blandningar.

Situationen i Spanien går tillbaka till 1970-talet, då det inte fanns några motorvägar och de långa raderna av lastbilar på vägar med ett körfält i vardera riktningen lämnade en rad hjulspår. ”Det gav upphov till en skärpning av kraven, något som utomlands ansågs konstigt. Men som hade all sin logik: mer värme, sedan mer krävande konstruktioner för att undvika deformationer. Det är därför vi nu har en asfalt som är bättre motståndskraftig mot värme, vilket orsakar förödelse i andra länder.”

Den bituminösa blandningen är ett material som är känsligt för temperatur, men också för belastningen ”I Spanien har axeltrycket alltid varit högre än andra grannländer -förklarar Potti- och när EU beslutade att förena kriterier och fastställde att de inte fick överstiga 11,5 ton, gynnade denna åtgärd oss eftersom vägnätet här redan var förberett för högre belastning (13 ton), vilket krävde mer motståndskraftiga material.

Orografin har också bidragit till att skärpa kraven. ”Spanien är det land med störst nivåskillnad i genomsnittliga höjder, till och med större än Schweiz” tillägger presidenten för Asefma, Navacerrada, Altube och Despeñaperros. ”När lastbilarna färdas uppåt belastar de beläggningen mer, vilket här har tvingat fram ett hårdare material. En åtgärd som Belgien, Polen eller Norden inte har tagit hänsyn till då de är plattare men som de nu måste ta itu med, om än av olika skäl”.

Konsekvenserna av detta har givetvis med komfort och säkerhet att göra, men också med något som idag är på allas läppar, hållbarhet. ”En vägbana i dåligt skick, med deformationer och sprickor, kan öka bränsleförbrukningen med upp till 13%, vilket utlöser onödiga utsläpp av växthusgaser. Vilket är något som vi inte har råd med”, säger Potti, för vilken asfalten är ”en del av striden” mot klimatförändringarna.
Framtiden

Inför den globala uppvärmningen är utmaningen brutal och tvingar länder att starta en debatt om behovet av att införa förändringar på medellång och kort sikt i byggandet av infrastrukturer. Men betyder det att man påbörjar en omfattande reform av detsamma? José Tesán tror inte. ”Det kanske mest intelligenta, när vi står inför episoder på 4 eller 5 dagar, är inte att göra om infrastrukturen. Utan att avbryta aktiviteter i nödsituationer som stängning av tåglinjer eller flygplatser, eftersom kostnaderna är oöverkomliga och förändringarna går så fort att det inte går att hänga med. En annan sak är att förändringar görs då dessa infrastrukturer måste förnyas, då måste motståndskraften bli bättre”.
Måtte vi snart få kompetent folk bland regeringsfolket....
 
Veibygging er en vitenskap for seg selv, rundt 1980 hadde jeg et oppdrag for Statens Veivesen i Norge med etterberegning av bæreevnen på de norske riksveiene. Mest spennende var beregningene basert på oppgraving eller kjerneborring, her var det mange variabler med type stein og grovhet i de forskjellige lagene sammen med tykkelsen på hvert lag. Utlisting av hvilke strekninger som trengte forsterkninger og ombygginger var målet for prosjektet. For slitelaget (asfalten på toppen) var kornstørrelse og hvilken type bitumen viktig. Vi tok egentlig ikke mye hensyn til varmetålighet, selv om de sterkeste variantene også var de som tålte mest varme - de krevde og mest varme under legging :D.
 
Jag tycker mej märka att många vägar började som en grusväg bl.a. den som går utanför min dörr.
Sen har man bättrat och lagt lager på lager men det riktiga underlaget är förmodligen en grusväg. Fanns ju inte en tanke på att 60-tons långtradare skulle trafikera då. Man lappar regelbundet men det dröjer inte länge så är vägen dålig igen, de har väldigt svårt att få till brunslocken så det smäller ganska bra och husen skakar märks med i källaren av tegel där man ser ett fint pulver i trappen från väggen.
Jag tror att vi kommer i det läget att man blir tvungen att införa maxbelastning av många vägavsnitt. Förmodligen har vägverket i sverige räknat på asfalten som norge. Där var spanien lite duktigare speciellt med tanke på klimat förändringarna. Sällan man ser oljegrus numera när det var nylagda vägar såg man ofta små högar av härdat glassplitter på vägen måste ha varit en bra inkomstkälla då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen