• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Veldig mange veistrekninger er fortsatt gamle grusveier med et tynt svart topplag. Om jeg husker rett så var de beste slike gode nok for 6 tonn aksellast. De fleste langt under dette. Når det gjelder topplaget så er hva vi i Norge kalte oljegrus klart det svakeste, denne øket ikke aksellast i det hele tatt. Men selv et 5 cm bærelags asfalt med et 5 cm slitelag på toppen øket ikke bæreevnen når det er vått og om våren. Svikter det under brytes en slik topp i stykker. En kan konstruere en grusvei som tåler 20 tonn aksellast, men topplaget blir da fort slitt ned. Normen i Europa er at veiene skal tåle 12 tonn.

Om en ser på våre langdistanse lastebiler her på østkysten av Australia så er normen en drager med 3 akslinger, på denne henger det 2 12 meter henger med 3 akslinger hver - totalt 9 akslinger, men de har en totalvekt kun på 60 tonn. En trenger spesialkjørkort for å kjøre slike Multi kombinasjoner. I innlandet og oppe i nord er det mulig med flere hengere enn 2.
 
Jag spekulerar i att det mest är underlaget som räknas när det är kallt, frusen asfalt kan ju inte fjädra med om underlaget rör sej som kanske har lite högre temp från marken. I dom sprickor som bildas blir det lätt frostsprängning. Salt som jag på goda grunder tror har lösningsmedel i form av olja eftersom det klibbar ihop av fukten kan förmodligen lösa upp asfalten. Det blir som en kretsgång där man verkligen undrar om någon med beslutanderätt verkligen förstår problemet. Problemet är nog axeltrycket som ska vara högre i sverige än i andra länder trots att vår vägstandard ofta är mycket sämre. För en del år sen när man fortfarande var ung och rask höjde man totalvikten och hastigheten från 70 till 80. Den verkliga hastigheten verkar ligga närmare hundra på motorvägen idag. Om alla krafter ökar kvadratiskt så blir det som vi har det nu sämre vägar än alla länder när man kör ner till spanien.
 
Bengt nu är du allt väldigt negativ på allt vad Sverige heter och låter som att allt är bättre i alla länder. Har du tex åkt vägen norrut i Portugal längs med spanska gränsen??? Den motsvarande på spanska sidan är inte så häftig den heller. Så dålig väg har jag aldrig hittat i Sverige ens, har fler exempel. Sen är det inte många lastbilar som kan hålla 100 km/tim, alla inom Eu som är lagliga har en spärr som slår ifrån vid 89 km/tim. Blir dyrt för den som manipulerat med spärren och åker fast, både fortkörning och olagligt fordon.

De som bestämmer är nog inte helt bakom flötet de heller, sen är det inte politikernas kompetens som alltid avgör. Det finns ett antal experter bakom som tar fram förslag.

Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.
 
Vinter bæreevne på veier er normalt ikke noe problem - allt blir hardere og stivere. Vi målte med nedbøying noen få strekninger om vinteren og resultatet var langt over sommer bæreevnen som og ble målt med nedbøyning. Salt som brukes om vinteren er normalt natriumsalt (koksalt/havsalt) det som ble brukt på grusveier om sommeren var kalisalt.
 
Som vanligt Knut är du expert på nästan allting, tack för din information om vägarna det är inget man hittar i dagspressen. När jag installerade min nya MPPT laddare såg jag att det var något fel misstänkte batterierna men testade lite och såg att det var bara en av solpanelerna som fungerade den andra visade noll. Nu måste jag upp på taket och titta efter avbrott annars blir det att ta bort solpanelen som är limmad med tech3. Jag har ju själv gjort skarven för några år sedan.
Att jag inte märkt det tidigare berodde delvis på att pwm laddaren hade skilda ingångar för solpanelerna nu när de var parallellkoplade märktes problemet. Tack för laddaren Stefan A som visade problemet jag missat. Speciellt nu när jag ska börja ta ström med kylbox och värmare tidigare var det nästan bara lampor.
Man lär sej alltid något nytt!
 
Var ute och mätte på solpanelerna idag, går gärna inte upp på taket numera husbilen står i en sluttning och risken att stegen ska glida är stor.
Solpanel 2 den nyaste ger ingenting en motståndsmätning visar att det inte är helt avbrott, så inget fel på min kabelföbindning på taket utan ett internt fel i solpanelen. Den var billig Highlands i Norrköping där finns det flera företag med samma ägare som säljer direkt eller via nätet. Funnits i många år både i Norrköping rejmyre och Finspång tror de kursat ett antal gånger.
Den var väldigt billig för att vara en flexibel solpanel och limmades på taket med Pl400.
Tänkte att den tar jag aldrig bort, har flera lösningar klippa kablarna och köpa en ny solpanel med större kapacitet
Och montera på andra sidan. Eller ta bort den gamla med en tråd typ strypsnara att skära igenom limmet.
Jag som inte gillar att klättra på stegar längre ska nog låta den sitta och montera en ny med typ 100watt.
Kontrollerade inställningarna på min mpptladdare den hade snappat upp att det fanns ett startbatteri med
som jag trodde inte var med i kretsen så totalt 230ah. Alla inställningar verkade vettiga på några tiondels volt när.
Går lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta mitt jobb på husbilen det är ju en bra terapi och inte pengar som jag inte har råd med. Min dröm finns ju i bakgrunden att till hösten köra lugnt söderut och kanske besöka kanarieöarna.
Finns mycket hinder fortfarande mer eller mindre omöjligt att få nytt pass eller idkort som går ut i september.
Besök hos urologen som håller på data från röntgen i vanlig ordning där ska jag ev. få en tredje biopsi alltid lika trevligt med blod som rinner både här och där.
Med Facit hittills hade jag varit i ett bättre läge om jag undvikit 10 års kontroll med utskrivning av mediciner jag inte mått bra av och som jag vägrat att ta eftersom jag själv inte känt behov av det.
Tänker på min far som fick finasterid i många år utan någon nytta, men håret växte mer än när han var ung. Testade min medicin samma i två månader jo håret började växa men psykiskt mådde jag dåligt, envis som jag är så slutade jag tvärt. Medicin som påverkar hormoner kan slå väldigt olika.
Jag tror mej veta att ett antal av oss äldre har mer eller mindre allvarliga problem med hälsan som avhåller oss att resa iväg med husbilen, i bakhuvudet finns kanske det som vi fick lära oss att bryter man ett ben måste man hem för att annars kanske det blir förstört eller man måste bryta upp det.
Jag är ingen expert men enligt min erfarenhet och statistik är det mer eller mindre livsfarligt att bli sjuk i sverige jämfört med spanien. Personligen har jag ingen längtan efter att bli hemtransporterad med ambulansflyg till sverige för vård.
Jag förstår att jag kommer få mothugg men jag är 100% svensk. Vi lever som guldfiskar i en ankdamm med ett filter via massmedia.
 
Du behöver inget pass för den sträckan du nämnde. Det behövs bara ID-kort som numera är rabatterade. Det får du inom 10 dagar.
Var ute och mätte på solpanelerna idag, går gärna inte upp på taket numera husbilen står i en sluttning och risken att stegen ska glida är stor.
Solpanel 2 den nyaste ger ingenting en motståndsmätning visar att det inte är helt avbrott, så inget fel på min kabelföbindning på taket utan ett internt fel i solpanelen. Den var billig Highlands i Norrköping där finns det flera företag med samma ägare som säljer direkt eller via nätet. Funnits i många år både i Norrköping rejmyre och Finspång tror de kursat ett antal gånger.
Den var väldigt billig för att vara en flexibel solpanel och limmades på taket med Pl400.
Tänkte att den tar jag aldrig bort, har flera lösningar klippa kablarna och köpa en ny solpanel med större kapacitet
Och montera på andra sidan. Eller ta bort den gamla med en tråd typ strypsnara att skära igenom limmet.
Jag som inte gillar att klättra på stegar längre ska nog låta den sitta och montera en ny med typ 100watt.
Kontrollerade inställningarna på min mpptladdare den hade snappat upp att det fanns ett startbatteri med
som jag trodde inte var med i kretsen så totalt 230ah. Alla inställningar verkade vettiga på några tiondels volt när.
Går lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta mitt jobb på husbilen det är ju en bra terapi och inte pengar som jag inte har råd med. Min dröm finns ju i bakgrunden att till hösten köra lugnt söderut och kanske besöka kanarieöarna.
Finns mycket hinder fortfarande mer eller mindre omöjligt att få nytt pass eller idkort som går ut i september.
Besök hos urologen som håller på data från röntgen i vanlig ordning där ska jag ev. få en tredje biopsi alltid lika trevligt med blod som rinner både här och där.
Med Facit hittills hade jag varit i ett bättre läge om jag undvikit 10 års kontroll med utskrivning av mediciner jag inte mått bra av och som jag vägrat att ta eftersom jag själv inte känt behov av det.
Tänker på min far som fick finasterid i många år utan någon nytta, men håret växte mer än när han var ung. Testade min medicin samma i två månader jo håret började växa men psykiskt mådde jag dåligt, envis som jag är så slutade jag tvärt. Medicin som påverkar hormoner kan slå väldigt olika.
Jag tror mej veta att ett antal av oss äldre har mer eller mindre allvarliga problem med hälsan som avhåller oss att resa iväg med husbilen, i bakhuvudet finns kanske det som vi fick lära oss att bryter man ett ben måste man hem för att annars kanske det blir förstört eller man måste bryta upp det.
Jag är ingen expert men enligt min erfarenhet och statistik är det mer eller mindre livsfarligt att bli sjuk i sverige jämfört med spanien. Personligen har jag ingen längtan efter att bli hemtransporterad med ambulansflyg till sverige för vård.
Jag förstår att jag kommer få mothugg men jag är 100% svensk. Vi lever som guldfiskar i en ankdamm med ett filter via massmedia.
En annan lösning skulle ju kunna vara att limma en ny panel ovanpå den gamla solpanelen och använda den befintliga kabeldragningen . blir ju samma vikt som att limma en ny jämte men det bygger ju lite på höjden
 
Senast ändrad:
Du behöver inget pass för den sträckan du nämnde. Det behövs bara ID-kort som numera är rabatterade. Det får du inom 10 dagar.
Det stämmer att leveranstiden på nationellt id kort är 10 dagar men polisen i Göteborg skriver idag på sin hemsida att det är ca 8 veckors väntetid innan du får komma dit för att göra ansökan.

Hälsningar
Peter
 
Så är det för att träffa madamen bakom luckan är det en rejäl väntetid just nu mars nästa år.
Kommer ihåg att man tidigare kunde använda körkortet.
 
64722914-E171-4116-A87D-CACA28CFEBD2.jpeg
Översättning: Hej från världens bästa klimat

Bengtic om du vill övervintra på Gran Canaria, vilket rekommenderar å det varmaste, varför krångla till det?

Det enklaste, smidigast, snabbaste och inte minst det billigaste sättet är att flyga ner och hyr en lägenhet, enkelt och befriat från oro och bekymmer.

Tommy, som haft förmånen att få bo och arbeta i världens bästa klimat i över 25 år.
 
Senast ändrad:
Har en resa till Norge först sen är det lugnt.
Fick mail från min sköterska out of record verkar inte som man hittat något eleändes elände men doktorn planerar utsätta mej för plåga ändå.
Livet verkar gå vidare trorts allt, gav bort ett flygplan ca 10000kr som man vinner tävlngar med. Man kan ju inte ta med sej något säjs det.
Hade oljeaktier ett tag han som var toppnamn i firman dog efter en tids sjukdom i sweich förmodligen på egen begäran. Inga pengar i världen kan mäta sej med en bra investering i hälsan och ingen doktor kan ge mer än en kortare tid längre.
Har ju varit minst 20ggr på de stora öarna men det är länge sen sist 2010 kanske, Har sovit av mest hela dagen det mesta av ångesten släppte tydligen. Men skulle vara roligt om man orkade att köra neråt till hösten dyrt ja men varför inte lägga sina sista pengar och kanske sälja huset och flytta ner. Finns ju inga fickor i svepningen.
 
En anekdot ur verkliga livet, betr resor till de Canariska öarna.

Tänk 1993-95 sådär.
Tänk ung 1-barns familj med begränsad budget.
Tänk O-spec resa med löfte om lägenhet som boende.

Det blev Teneriffa/Los Cristianos/ hotel Aguamare. Tror jag visst det var...
Om minnet nu stöder i samarbete med G-maps osv.
Helt ok lägenhet i hotellet, liten servicebutik i bottenvåningen.

Snabbt fick den späde gossen lära sig någorlunda rätt fraser,
för att sedan ensam ta hissen ner och köpa färska frukost-frallor mm.

Första kvällen på strandpromenaden avbröt jag vår beställning efter ca 1 timmes väntan
i den "fina" strand-restauranten.
Det fick bli handhållen kvällsmat på en bar e dyl.

På nästa förmiddag kom jag i samspråk med en Norrman
som satt bredvid hotell-receptionen och hyrde ut bilar.
Efter lite allmänt småprat kom han med ett förslag, till händig ung man i hantverks-branschen.
-Du, jag har en Fiat där nere i garaget. Den har punka på ena hjulet
och den behöver olja, vatten och spolarvätska samt en rejäl maskin-tvätt på macken.
Om du lägger på reservhjulet, sen åker och fixar det andra och lämnar in punka-hjulet,
allt på min bekostnad och de adresser som jag anger:
-Då kan du betala mig för resten av denna veckan, så bjuder jag på nästa vecka, vad tycker du?

Moderen och späde gossen installerades genast på badstranden
och bilservice-faderen var tillbaka och klar strax efter lunch.

Sen åkte vi Billig-Fiat runt på ön resten av den vistelsen.
Och lärde oss något som vi aldrig kommer att glömma.

Lämna den förb... strandpromenaden när aftonmålet/lunchen skall intas,
sikta inåt land, 10 km, kan ibland räcka.
Sök upp en liten öppen bykrog, undvik vita och stärkta bordsdukar.
Håll ett öppet sinnelag och du får dubbelt så god mat, större portion
på bekostnad av ett betydligt lägre pris, men det får man stå ut med, haha!
Enda nackdelen var att krögarens erbjudande om en "digestive"- snaps
efter att notan betalats, den får man neka.
Men sådana eftersläpande aktiviteter går att hämta igen, när bilen är parkerad!

Så lev som standard packe-turist så länge det känns ok.
Gå sen utanför mallen och sök egna lösningar.
-Bengt, "Just do it" :)
 
Jag har samma erfarenheter från restauranger, åkte moped upp på tiede och där fanns det en restaurang i skogen de hade kanin förmodligen skjuten på platsen, billigt och gott. Sämsta maten och servicen och dyrast brukar det vara på strandpromenaderna. Man ska gå dit spanjorerna går bara att peka när man beställer, man kan titta på vad de andra gästerna äter och ser det gott ut är det bara att peka.

Har en tanke beträffande elpriserna Om man köper en allt i ett värmare som går på diesel 5kw brukar kosta under 2000kr gör ett hål i väggen och sätter den utomhus kan man ju starta den när det är kallt och dyr el. Blir det strömavbrott kan man ju ha ett gammalt bilbatteri och starta den med så slipper man frysa. När dieseln kostar 25kr får man ju ut 10kw på en liter så typ 2,50kr/kwh. Vill man balta med att filtrera olja så kan man säkert hämta en dunk från pizzerian och blanda ut dieseln med.

Har blivit utsatt för smyghöjningar av telenor med förändrade prisplaner, det känns som att det är dags att byta bolag efter att haft telenor sen innan EU bestämde priserna. Att ringa till vårt grannland för 2,47kr/min känns som ett rån, tidigare ringde jag nästan gratis med roaming från spanien till sverige.
Finns det någon som forskat och har förslag?

Har bott på ett hotell den här veckan sämsta sängarna som finns men bra personal och billigt. Det heter vrinnevisjukhuset, de sysslar tydligen med att kränga urin eftersom de satt in en kateter och samlade så mycket de kunde.
Jag får skylla mej själv har inte tagit föreskriven medicin på ett antal år. Somliga straffar gud på en gång andra låter han lida länge....
 
Jag tror kommunen tycker att jag får för mycket pension!!
Var inlagd på sjukhuset och kom därifrån med ett sår som blivit elakt gick till vård centralen och envisades om att lite antibiotika vore inte fel, vid tredje gången kände jag att nu måste de ge mej antibiotika eftersom en infektion från akuten kan ju vara vad som helst.
En distrikts sköterska och en sår expert var väldigt envisa att jag inte hade någon infektion jag var bara nervös och orolig. Sen ringer en doktor och säjer att jag har infektion och han har skrivit ut 30tabletter pencillin som jag skulle ta så fort som möjligt.
Han sabbade ju allt så nu får ju kommunen fortsätta betala ut pensionen. Ny fin vårdcentral öde i korridorerna och personal som tydligen bara gått en veckokurs i konsten att avfärda en patient som är påläst.
Kanske t.o.m. husbilen hinner komma ut på grönbete, den behöver köras lite innan jag besiktar den, var ju 2 år sen så mycket kan ha hunnit hända. Jag satsar på att vi byter regering som tar bort skatten på diesel! Den sittande lär knappast göra det.
Frågan är om husbilen och jag orkar köra ett varv söderut eller kliva på ett flyg istället. Sen är det ju omöjligt att få ett pass har försökt hitta en tid i månader, antar svenska campingar har gått ihop om att muta polisen, så att svenskarna inte ska kunna lämna landet. Det är nog den nya affärsiden!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen