- Ort
- Upper Orara, New South Wales, 2450, Australia
Veldig mange veistrekninger er fortsatt gamle grusveier med et tynt svart topplag. Om jeg husker rett så var de beste slike gode nok for 6 tonn aksellast. De fleste langt under dette. Når det gjelder topplaget så er hva vi i Norge kalte oljegrus klart det svakeste, denne øket ikke aksellast i det hele tatt. Men selv et 5 cm bærelags asfalt med et 5 cm slitelag på toppen øket ikke bæreevnen når det er vått og om våren. Svikter det under brytes en slik topp i stykker. En kan konstruere en grusvei som tåler 20 tonn aksellast, men topplaget blir da fort slitt ned. Normen i Europa er at veiene skal tåle 12 tonn.
Om en ser på våre langdistanse lastebiler her på østkysten av Australia så er normen en drager med 3 akslinger, på denne henger det 2 12 meter henger med 3 akslinger hver - totalt 9 akslinger, men de har en totalvekt kun på 60 tonn. En trenger spesialkjørkort for å kjøre slike Multi kombinasjoner. I innlandet og oppe i nord er det mulig med flere hengere enn 2.
Om en ser på våre langdistanse lastebiler her på østkysten av Australia så er normen en drager med 3 akslinger, på denne henger det 2 12 meter henger med 3 akslinger hver - totalt 9 akslinger, men de har en totalvekt kun på 60 tonn. En trenger spesialkjørkort for å kjøre slike Multi kombinasjoner. I innlandet og oppe i nord er det mulig med flere hengere enn 2.