• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är säkert en del som avstår undersökning eftersom de anser det bögigt och obehagligt, men inte går man och dör i onödan för den skull.
Lyckades ta bort gasolledningen kofoten kom väl till pass klamrarna satt inte så hårt eftersom skruvarna bara sitter i ett lager glasfiber. Sen skar jag av kopparröret, ska se om jag kan hitta en blindplugg det finns skarvar på röret så det går ju att tillverka en men helst inte. Kämpade länge med skenorna väldigt svårt att passa ihop dom när allt var klart så satt skivan för långt ut så det var bara att göra om. Monterar i morgon eftersom jag behöver våttorka golvet där värmaren suttit har dammsugit men det räcker dåligt.
Vad jag kan se har man lagt plastmatta på hela golvet först sen har man monterat allt ovanpå den. Är väl inte så jag och de flesta andra skulle ha gjort. Jag tycker mej se att detta inte är någon stor serie bil hela påbyggnaden verkar mer eller mindre handgjord sen har man byggt en inredning till den. Kanske en orsak till att den blev så dyr.
Behöver byta en backspegel den kanske inte klarar besiktningen och sen sitter den inte fast så bra har suttit en packning under ett fäste som givit upp och skruven som håller det är fastrostad sen går det inte att dra fast spegeln i rätt läge utan den viker in sej när det blir lite vind. Ska försöka hitta på skroten. Vad värre är att skarven på Astolpen är rostig fuskade med spackel men nu har det dykt upp igen. Går den igenom besiktningen nu så har jag två år till kvar, sen blir det kanske att skaffa något annat eller flyga vilket var min ursprungliga plan för detta året.
 
Nu har jag beställt en blindplugg från en gasolfirma, den är gjord i svarvad mässing som imiterar en rörstump och dras fast med samma mutter som sitter där från början.
Efter många om och men fick jag till några skivor som bygger in trumaboilern. Hade mycket bekymmer att få till skivan som kompressorboxen ska stå på det enda som återstår är att säkra den vid transport.
Sen måste jag försöka hitta sladden till den jag har problem med oknytt i huset som springer och flyttar saker hela tiden.
20220915_175212.jpg20220923_192433.jpg20220923_192623.jpg20220923_192807.jpg
 
Man kämpar vidare mot målet att få husbilen genom besiktningen och att allt blir klart med ändringarna som jag gjort.
Idag har jag faktiskt reparerat, min gamla back spegel var inte bra förutom spegeln så satt den löst och flyttade sej av fartvinden, men det problem försvann förmodligen genom att den rostade fast. Hade försökt ta loss den tidigare men inte lyckats men sprayade på wd40 förra året. Köpte en riktig skruvdragare och nya bits och sen så satt skruven lös!! Jag hade beväpnat mej med borr blåslampa hammare helt i onödan.
20220928_180209.jpg

20220928_175032.jpg

Alla backspeglar jag hittade var fel sort det måste vara till en husbil som gått ur tiden runt -90. Skrotarna alltså lyckades hitta en på Norrbottens bildemontering lite långt men mycket billigare och bättre skick än i skåne. Väldigt snabbt blev den ivägskickad kom väldigt fort med tanke på avståndet och 150kr för frakten var billigast trots avståndet. De hade lagt mycket omsorg om packningen stor kartong och mycket stoppning så ingen risk för skador. Den skroten kommer jag använda som förstahandsval om/när jag behöver fler delar.
Tog bara några minuter att montera när jag fått till en packning som var trasig på min gamla.

20220928_175111.jpg
Fick blindpluggarna också ska montera dom förmodligen i morgon var kallt och blåsigt idag så jag köpte diesel till värmaren så jag kan slå på den. Måste ju testa ut den lite blir ju katastrof om man åker iväg och den slutar fungera.
Var till bra begagnat affären och hittade en luftrenare philips för 45 kr. Den var helt oanvänd kartongen var lite sliten men annars helt ny med filtret fortfarande i en sluten plastpåse och instruktionsboken lite gulnad men oöppnad. Gissar att den är från 70-talet den står och går i sovrummet ska testa om den hjälper mot rinnande ögon på morgonen.
20220928_175624.jpg

Skickar med en bild på min frukost, en del av de bekymmer jag har och som jag trodde hade med alkohol att göra har kvarstått och beror nog på biverkningar av mediciner eller åldern. Det är mest vitaminer, skulle jag lägga upp de mediciner jag inte vågar ta skulle det bli en grabbnäve, får jag pyssla med när jag kommer på hemmet.
20220925_143039.jpg

Verkar dock som en apparat från nettonet har hjälpt mina fötter en del det är en muskelstimulator som verkar hjälpa cirkulationen känns som om känseln i fötterna börjar komma tillbaka men det tar nog tid har ju gått 5 år sen den började försvinna. Vården menar att det är kört det kommer inte bli bättre, tack för den diagnosen bara det gör ju att man måste testa om det inte kan bli bättre. Fick ju en diagnos på kärlkramp för många år sedan men det försvann?
20220928_180039.jpg
 
Har skruvat dit pluggen i gasolen så nu är det ingen risk för läckage om man skulle öppna fel kran. Fick ta bort skåpsdörren för att komma åt.
Lidl hade lägligt en hopfällbar pall som var märkt 150 kg, hade en likadan modell i spanien men den sprack, Lidl brukar ha hyfsad kvalite. Har ju en bra pall av känt märke men den tar ju plats inne när man inte använder den och när man är på rull och springer ut och in så är den ivägen.
Köpte en fåtölj på bra begagnat skruvade isär den vill bara ha själva sittdelen som ska monteras på den platsen jag brukar sitta vid, finns bara två. Är en sittdyna och en lös ryggdyna där kommer jag sätta in fåtöljdelen så jag får en bekväm sittplats. Man sitter ju mycket vid datorn både filmer tv och forum måste ju ske där. Sist hade jag en för smal sittplats eftersom sängen var 25cm bredare så man satt mycket i sängen.
Gör fastsättningen av surfplattan lite mindre det räcker med en gammal backuptelefon bredvid tidigare har jag haft två surfplattor. Behöver ha en extra som kör en annan gps app, händer att den ena slutar att fungera ibland av olika orsaker är man ensam kan man inte hålla på med att ställa in den när man kör.
Tänkte ha den ena med google maps och den andra med IGO. Det verkar fungera med att använda maps i sattellitläge vid navigation numera, det kan ju vara intressant när man vill leta platser att stå på och på 10,8" skärm så syns det bra.
Fick äntligen svar på frågan om mitt mycket höga PSA värde som jag väntat på ett halvår med röntgen och biopsi, jag har ingen prostatacancer tack och lov. Doktorn såg lite sur ut, det är tredje biopsin utan att hitta något och med ständigt högre värden. Jag ville ha en förklaring eftersom det är mycket lidande psykiskt och fysiskt det åsamkat mej, det är så ibland var allt han hade att komma med kan vara en infektion eller något. Har frågat om träffsäkerheten tidigare och då var psa värdet mycket pålitligt!
Jag påtalade att jag gått där sedan 2012 och i själva verket kunde jag ha struntat i alltihopa och inte haft några problem. Men sånt vet man inte förrän efteråt så jag gjorde nog rätt och kommer fortsätta bevaka det.
Tar numera föreskriven medicin har ju fått den ena utbytt som jag hade biverkningar av, den andra har börjat ge lite bättre hårväxt man ser att det börjar komma så efter ytterligare några månader lär jag ha hår igen efter 25år. Men det är ju bara en välkommen biverkan den andra är ju sämre, men en mindre prostata tar ju bort problemen och alternativen är inget bra.
Fötterna fortsätter att bli bättre tog hem några tabletter efter tips på en youtube video, det var ganska dyr amerikansk medicin som rekommenderades jag hittade en billig svensk som görs i gamleby men med samma verksamma ämne, man kan ju testa ett tag.
Nu är det bara besiktningen av husbilen på tisdag som jag hoppas jag klarar utan för mycket fel, det är ju 2 år sen sist. Var till bilprovningen och beställde tid och bestämde att hallchefen skulle besikta eftersom han gjort det förut och kan de gamla bilarna i en sån här mindre ort får man en annan och mer personligare kontakt, har aldrig bytt till annat ställe. Städade hallen i början av 80-talet så där har jag mekat med en folkabuss jag byggde om till campingbil.
Räknar med att köra till Spanien om en dryg månad och denna gång tar jag det lite lugnare 20 max 30 mil. tidigare blev det oftast 30-40 mil och ner till färjan blev det 50mil och det var en dryg början.
Tankarna finns att testa färjan till kanarieöarna men det får jag se.
Funderar på om jag ska skriva en reseberättelse och i sånt fall det ska vara en egen tråd? Det ställer till det lite att ha två trådar igång blir ju alltid lite mekande på vägen, ska handla en större verktygslåda eller tömma den gamla plåtlådan jag haft länge. Att ha ordentligt med verktyg är viktigt för att kunna fixa en del problem på en camping, ger en trygghet också. Kanske börjar med resan ganska snart eftersom jag brukar planera en hel del, jag vill ha en billig eller gratis plats att stå på under transportsträckan ner och det ska finnas en restaurang i närheten. Eller så jag kanske ska stanna på vägen och äta och ta något enklare till kvällen, brukar ju köra i ett sträck och stanna för mat sent på em. Om man ska hålla sej strikt till att ha alla inlägg under olika forum blir det rörigt man tangerar ju lätt en massa ämnen, och jag ser ju helst att de som läser skriver och deltar ger tips och råd. Man vill ju inte att det man skriver plötsligt blir flyttat till en annan tråd när man själv står för tråden.
Funderar på om det inte är bäst att skriva inläggen i Anteckningar och sen bara klistra in dom och skicka, är ju lite sämre internet ibland och man vill ju helst inte skriva om.
 
Det blir trevligt att läsa oo dig när åker skulle åkt också men håller på att byta tänder i underkäken blir nog inte färdigt i år ett tag tänkte jag att åka till dig och hälsa på jag hälsade på Hasse i somras sen har jag ju sambon också och hon vill inte att jag åker så hoppas att du ger rapport din resa nu läser jag om Gösta som jag träffade sista gången i Cala Micha
 
Ser med spänning fram emot att läsa om din resa. Jag hoppas att jag kommer iväg i vinter. Håller på att röja och städa huset inför stundande försäljning. Blir det sålt snabbt så drar jag söderut efter jul och får jag tillräckligt betalt för kåken drar jag över till Kanarieöarna i vinter.
 
Planerar resan söderut parallellt med att jag har hållit på med min router och parallellt med att fixa en bekväm stol. Det var som en dörr öppnade sig när jag fick mitt positiva negativa meddelande från urologen. Kunde inte sova fick skingra tankarna med en bok och då tog det en kvart att somna. Har haft en surfplatta som router ett par år men plockade in simkortet i min nästan nya router som blivit liggande har hänt att den gått ner. Nu är tanken den att jag ska kunna övervaka hemmet via en kamera som jag kan rikta mot väderstationen och se tempen inne blir det kallt eller andra problem med värmepumpen så får jag anlita en granne så det inte fryser när jag är borta. Har en trådlös switch som borde gå att styra via wifi och slå på elslingan till värmepumpen. 200w 10tim 2kwh många kwh blir det. har lämnat den på tidigare, likaså har jag haft elpannan med varmvatten på tidigare resor men ska slå av den helt, vilket gör att det inte finns något som startar om värmepumpen lägger av den är gammal 15år. När jag åker kommer mobilen att få vara wifi hotspot, lär fungera lika bra med gps i surfplattan som förut och med datorn. Hade så på min första resa. Det går framåt med min bekväma sittplats sågat borrat och kapat underedet i böjträ så att det går att montera enkelt? på den ordinarie sittplatsen. Därunder finns ett förvaringutrymme som även går att nås utifrån men för att inte blockera möjligheten att öppna inifrån så är tanken att montera det hela med gångjärn så att det går att fälla upp stolen.
Kollade upp möjligheten att åka ner via polen från trelleborg, överfarten tar bara 6.30 tim och kostar 1000kr för mej men med hytt så man kan vila lite blir det 1500kr. Dieselpriset är 3,50 kr billigare än tyskland. Eftersom tanken bara rymmer 60L tror jag så blir det i mitt fall inte särskilt lönsamt med vägen över polen eftersom närmaste vägen blir via berlin och mulhouse och då missar jag luxemburg med 18kr diesel. Verkar att hur jag än vrider och vänder på det att den vägen jag brukar åka är närmast och bäst malmö travemunde greven trier luxemburg nancy, men funderar på att ta A75 och undvika betalvägen sparar en del men 11 mil längre och en bro som kostar 10 eu. Så hugget som stucket men blir nog den vägen om vädret är bra så får man se något nytt. Likaså blir det en liten sväng utmed Mosel. Når jag körde med Plastpelle åkte vi i slutet av november och förutom att det regnade så var det skapligt väder jämfört med när jag åkt andra veckan i december. Blir kyligare ju senare man åker tills man kommer till spanien då slutar man att tänka på kylan och mörkret.
Tanken är att jag ska vara ganska oberoende av el och kunna fixa lite mat också. Har ju en ny gasugn jag inte startat än, vet inte riktigt hur den ska kunna sättas fast när jag fick hem den stod det endast för utebruk vilket jag inte fattade när jag beställde.
Är ju lite tung och inget man släpar på tänkte mej ha den för att värma frusen färdigmat. Gjorde nog ett felköp egentligen står jag på el har jag mikrovågsugnen. Får bära ut den och måtta lite och se om det är värt besväret. Saknar en enkel låda att ställa på spisen där jag kan värma frusen mat finns ju bara den runda som är gjord för matlagning och sånt sysslar inte jag med. På sin höjd hanterar jag en stekpanna och jag kan koka ägg.
 
Fick igång routern ska bara se om jag kan hitta strömbrytaren eller köpa en ny för utebruk. Värmepumpen behåller inställningarna om man bryter strömmen, jag kan altså bryta strömmen i spanien till värmen om jag ser att utetempen hemma är stadigt en bit på plus. Kan bli en del sparade slantar om elen följer dieselpriset.
Har monterat min fåtölj blev svårt fungerade inte med död räkning eftersom den är placerad ovanpå den ordinarie sittdynan vilken ger efter vid belastning att byta eller ta bort den skulle ställa till med en kedja av inköp och jobb. Det blev lite sågande en bit i taget innan det blev bra -eller bra blir det väl aldrig men bra mycket bekvämare att sitta nu. Man sitter ju ganska mycket framför datorn precis som hemma.
Sågade sönder underredet så det som är uppåt är den delen som vilade på golvet förut.

20221008_140519.jpg

Satt fast stolen med gångjärn så den kan vändas upp men på köpet fick jag en kul funktion när jag lutarmej framåt t.ex för att äta så tiltar stolen upp eftersom dynan fjädrar upp, när jag lutar mej tillbaka så lutar stolen lite mer bakåt.

20221008_174049.jpg


20221008_174033.jpg

Blev lite skräpigt ska dammsuga och torka golvet har en ny matta som jag ska lägga på, köpte en i spanien som är fin men den halkar omkring lite än mer så när jag tvättat den.

20221008_173832.jpg

Det syns inte men bilen står i en uppförsbacke så lite jobbigt att gå där och sågspånet gjorde att det blev som en skridskobana.
Startade dieselvärmaren körde slut på lysfotogenen jag testat med tidigare fyllde på riktig diesel eller sån som den är numera. När jag gick ut så luktade det dieselavgaser men lät lite underligt pumpen gick för fullt men det kom ingen värme, plötsligt startade den och det lät ganska mycket och rök ganska mycket grå rök.
Den hade ju dragit i sej en massa diesel förmodligen hade den startat och sen stannat pga. luft i bränsleslangen. Men den kom sej efter ett tag och sen hade jag riktigt varmt fick ha dörren öppen men så småningom kunde jag minska värmen med fjärren, det blev kallare ute den tar ju uteluften direkt.
Blir ju lite som att elda för kråkorna men det blir bra ventilation och kallraset från hytten och bodelsdörren borde minska.
Mår fortsatt bättre fötterna håller långsamt på att få tillbaka känseln och känns varma! Håret börjar växa inte så man ser det men ett par mm väldigt tunt hår börjar komma fram. Om några månader kommer det att synas tydligt sen lär man väl få frågor om peruk. Inte alla får sånt resultat av finasterid men förra gången jag testade i 2 mån så började håret komma men då fick jag andra bekymmer vilket jag har nu med men finns inte mycket att välja på. Finns ju operation men det kan ge mycket biverkningar och jag skjuter ju fram tiden tills det blir nödvändigt med ett antal år.
Fördelen med internet är att man kan forska och bilda sej en uppfattning istället för att låta en stressad läkare fatta ett beslut som han sen aldrig behöver stå för.
Skulle vilja ha en ny gps app, har inte följt med utvecklingen köpte istället en TOMTOM men jag blev inte sams med den så den ligger någonstans där jag inte hittar den. Det jag tycker känns viktigt är att man kan se ställplatser direkt i appen när man kör, det gick med sygic 2012, men IGO klarar inte av att integrera det. Det som är bra med maps är att den går att köra på både datorn och plattan samt att den går bra ihop med google earth.
Man kan ju sitta och forska i earth och se hur det ser ut på platser och där fungerar HBKs platser och även ihusbils tror jag. Sen växlar man till maps och lägger upp en rutt som man skickar till plattan. Så är det bara att starta maps på plattan och börja köra, i varje fall i teorin. Tyvärr saknar man en del i maps röstvägledningen är under all kritik, att börja rabbla gatunamn med en kvinnlig röst med 120% speed inne i en rondell har man ingen nytta av. Visste man gatunamnen behövde man ingen gps då hittar man själv.
Ska använda Maps och IGO parallellt med rösten avstängd på maps och låta igo prata. Har haft bägge igång samtidigt och det låter som en syjunta eller politikerkäbbel för där har ju kvinnorna hållit låda så det räcker för att snabbt byta kanal. Det jag tror man ska akta sej för är att ha mikrofonstyrning på speciellt Bixby och Siri kan ju ställa till det speciellt om man har en kvinna som heter siri och en iphone måste ju skapa problem.
 
besiktning.jpg

Jaha då är bilen besiktad startar och går väldigt bra, handbromsen kändes lite klen värmde bromsarna innan besiktningen.
Jag frågade besiktningsmannen om han kunde tänka sej att köra till spanien i den, han var väldigt bestämd med att det kunde han inte. Jag tycker inte det är roligt att köra det är ju mest att sitta och vänta tills man kommer ner till värmen och ljuset. Det är runt 250mil till spanien från travemunde, många tycker det är mycket men det är ju inte ovanligt att pendla 5mil till jobbet 10mil/dag 50mil/veckan lite drygt en månad så har man kört 250mil. Jag har legat på ca: 35mil/dag i snitt men tycker det är för mycket eftersom jag kör lite tidigare har jag inte så bråttom kanske kan stanna till lite och gå runt och titta. Ta kortare pass, jag har ju kört 30-40 mil i ett svep bara stannat för att tanka, det är ju helt fel egentligen. Men när man kör sent på året vill man ju bara fram. Borde egentligen åka tidigare nu när både jag och bilen klarat besiktningen, men jag åker främst för vädret och det är i nov. det brukar bli riktigt illa. Det är ju inte helt lätt att bo i en liten bil en lång tid om man ligger still länge blir det rent tråkigt hemma finns det ju alltid en massa att göra.
Mest småsaker kvar att göra ett nytt uttag 12 v för kylboxen, lite kosmetiska saker utanpå så länge vädret håller sig.
Tvättade hytten härmomdagen Går bra att få rent den och har vaxat tidigare, det är värre med bodelen där gelcoaten är ganska ankommen, finns en massa ränder efter regnet. Misstänker att lastbilarnas dieselavgaser ramlar ner på taket och rinner ner på sidorna när det regnar. Vet inte riktigt vad som biter på det, biltemas flygrostborttagare och skumtvättmedel fungerar inte, möjligen Abnet men då måste man ju gno en del och det är ju högt upp. Funderar på diskmedel och lampolja eller diesel blandat med vatten och spruta på med en skumspruta. Den behöver ju inte bli så fin men inte ruffig heller, fördelen med en gammal bil som inte ser välpolerad ut är att det inte är lönt att göra inbrott varken bilen eller det som finns i har något högre värde.
 
En kan vokse opp gelcote, problemet er å finne rett voks. Rundt 2000 hadde Biltema en utmerket marine rensevoks som virkelig fungerte - et par år senere var de samme beholderne fyllt med noe som fungerte omtrent som vann. Har gjennom årene testet mange forskjellige uten å finne noen virkelig bra, men de beste for gelcote finner en for bruk på båt. Dyp rensing av microporene i plasten og direkte fylling med en herdende voks burde være det en har som mål.
 
En kan vokse opp gelcote, problemet er å finne rett voks. Rundt 2000 hadde Biltema en utmerket marine rensevoks som virkelig fungerte - et par år senere var de samme beholderne fyllt med noe som fungerte omtrent som vann. Har gjennom årene testet mange forskjellige uten å finne noen virkelig bra, men de beste for gelcote finner en for bruk på båt. Dyp rensing av microporene i plasten og direkte fylling med en herdende voks burde være det en har som mål.
Köpte en burk från en båtfirma med medel för att gelcoten ska bli bättre var inte billig och räcker nog inte till hela bilen, den verkar vara tunn som vatten. Jag tycker det verkar vara mycket jobb med vax hade på vax på en mindre yta blev inte bra men hytten blev fin det är ju plåt. Gelcoten verkar porös, ska det någonsin bli bra så slipa hela bilen och måla med två komponent polyuretanlack.
 
Det gamle middel fra BT var og ganske tyntflytende, løftet masse skitt ut av porene og la igjen noe voks hver gang. Tror jeg brukte 5 omganger på en gelcote som var blitt gul mens den skiftet farge tilbake til hvitt litt hver gang. Etter dette prellet vatn av fra hele flaten i et par år.

En billigere jobb enn å slipe og lakke hele saken er å legge på folie :D. Tenk bilen i crome eller en effektfilm som skifter farge ut i fra vinkelen en ser den :D
 
För att få bort sotet som blir på taket så tycker jag att grönsåpa är det som funkar bäst, en lite starkare lösning med såpa och vatten blaska på och låt det verka en stund och sen borsta av och skölja efter.
 
Fick ett mail från finnlines de fyller 75 år, jag ju medlem där sedan länge har blivit 7 resor och alltid nattfärja.
De hade en bra rabatt passade på att boka malmö travemunde - 1300kr nattförja med hytt. Färjan kör ju 20mil söderut så jag sparar 20 x 28kr =560 kr och sen sparar jag ev kostnad för ev övernattning som man ändå måste ha. Nu går färjan 10.30 och man är framme söndag 8.30 efter en stadig frukost så brukar jag köra upp till bordershoppen och ta ut euro i automaten där inbillar mej att det är hyfsad kurs. Brukar sällan handla i affären men något kan det bli eftersom jag inte brukar stanna och handla på vägen. Jag åker inte förrän om en månad.
Jag brukar boka sent, normalt så är det mycket högre pris nästan 1000kr till men det är främst en lastbilsfärja och det är nästan bara lastbilar ombord fast i tyskland kör man inte lastbil på söndagarna och då passar det knappast att komma iland enbart för att parkera i hamnen. Det blir förmodligen greven på nedvägen 34mil att köra och förmodligen inte så farligt med trafik med tanke på veckodagen och tiden brukar inte ha något problem med hamburg de gånger jag kört den här vägen. En sak man får tänka på är ju att det är väldigt mycket som är stängt på måndagen sen. Såg en video Pamosontour de var helt nyligen på greven men det liknar inte det gamla med en riktig restaurang, det som fanns nu var en plåtcontainer förmodligen med hämtmat enbart. Den berömda snitseln är nog ett minne blott.
Var till Biltema och handlade ett bildyna för vintern den passade helt perfekt i min nya fåtölj den råkade bli perfekt färgmatchad med min nya matta som jag lagt på. Har beställt ett nytt cigarettändaruttag för kylboxen och där sitter också två usbuttag qc 3.0 står det alltså snabbladdning vilket telefonen inte gillar utan drar ned laddningen. Sen finns det en strömbrytare för ladduttagen och en voltmeter. Har ett bra ställe att montera och nära till att koppla in på kabeln från laddningregulatorn till bobatterierna. Köpte en hängsäkring för säkerhets skull de gamla porslinsäkringarna börjar försvinna men vill helst ha det eftersom jag ändå har dom i bilen. Gjorde ett försök att få bort ränderna på bilen har en skumspruta från biltema hade biltemas skumshampo som jag blandat med yes diskmedel och lampolja gnodde med en slags borste som satt på ett långt skaft köpt på en färgaffär blev bättre men långt ifrån bra spolade av bilen och försökte lite i desperation med klorin men det verkade inte hjälpa särskilt mycket. Ska testa Abnet på andra sidan av husbilen men är tveksam om det hjälper. Tror att smutsen gått in i en väldigt matt gelcoat. Kanske vattenlinjetvätt kan hjälpa, jag delar ju problemet med plastbåtar, felet är ju delvis det att man har inte så mycket ork att slita, sen beror mycket på coronan det är ju därför bilen blivit stående så länge. Har skaffat en flottör med en elektrisk brytare som jag ska ha ner i tanken till dieselvärmaren när jag fyller den har jag kopplat till en lampa som tänds när flottören är påverkad. Hade tänkt montera den i locket men det går inte eftersom nippeln jag skaffat är för stor. Alternativet är att dra ut en slang direkt från pumpen och till en bränsledunk men det känns lite osäkert med en plastdunk och en yttre slang bredvid värmaren var inte så det var tänkt som det nu är får jag fylla en gång om dagen. Men jag ska ju ändå dit och öppna och stänga gasolkranen på flaskan.
 
Testade med koncentrerad abnet och det hjälpte fick bort ränderna men den flammiga ytan som jag delvis är orsak till hjälper den inte emot. När jag köpte bilen testade jag olika vaxer som inte krävde en massa arbete eller maskiner. Det enda som fungerade var en specialpolish för golv, den finns inte i öppna handeln utan bara för företag med maskiner. Jag la på ett par lager 2016 och det såg bra ut i varje fall på håll med dåliga ögon.
Det höll väldigt länge och om jag haft mer skulle jag lagt på det. Nu är bilen flammig eftersom en del sitter kvar sedan 6 år tillbaka. Ska testa med mitt dyra gelcote förbättringsmedel, nu när bilen är ren ska prova på en mindre yta först, det är ganska dyrt och burken är på en halv liter och man vill inte bli tvingad in i att handla fler burkar för att det inte ska se tokigt ut. Ska jag göra något så är det bråttom för vädrets makter har öst ner en massa regn idag vilket säkert har varit bra för att få bort allt tvättmedel körde för säkerhets skull med min nya högtrycksmaskin. Tog turbomunstycket färgen som jag målat på själv nedtill for iväg tänkte nästan köra hela bilen så jag kunde måla om eftersom det var en brytfärg som jag inte hade mer av och väldigt dålig kvalite sen fanns det säkert bitar av dåligt underarbete. Men det är inte rätt årstid för det.
 
Idag har jag kappkört med regnet för att få på Gelcoat uppfrächaren.
Det kände lite som att det var olja blandad med lösningsmedel men blev blankare fast tyvärr så var ju inte bilen helt ren. Hoppas inte det är en variant som min chef tvingade mej att ha på kassapparaterna efter reparation det var förtunning blandat med olja. Lacken var ju brännlack på plåt så det enda den gjorde var att få en glänsande fet yta som drog till sej smuts.
Skulle föredragit golvpolish men jag har inte de kontakterna längre.
Sparade en skvätt för att stryka på senare på en del ställen torkade det så man behövde gå på flera gånger. Man skulle ju behövt gå upp på taket men jag tror jag förbrukat min tur för i år.
Finns det ingen som kan uppfinna en apparat för att göra rent solpanelerna någon sorts hopfällbar stång. Eller kanske en robotdammsugare man kan släppa upp via takluckan.20221017_154532.jpg20221017_154443.jpg
OBS! Förbjudet att zooma i bilderna pga. smutsig bil.
 
Har regnat hela dagen så svårt att utvärdera men det ser bra ut bättre än jag räknat med, har en skvätt kvar som jag ska stryka på när bilen torkat och det syns fläckar där jag fuskat. Köpte på en båtfirma Skeppa marin de har numera försäljning på webben. Kostade 190kr innehåller 0,5L går bra att zooma och läsa texten på burken.

20221018_160123.jpg
 
Skaffade en plastdunk för att tanka dieselvärmaren och slippa överfylla vilket kan bli farligt den hette never stop.
Orsaken varför jag köpte den var att pipen hade en anordning som skulle stänga av så man inte skulle överfylla.
Var ganska skeptisk men de hade egna gängor på dunken och jag köpte en 10l.
Testade med påföljd att jag fick rätt och diesel i gasolutrymmet, blev att torka låta luckan stå öppen och vädra ett par dagar innan jag startade värmaren.
Allt gick bra och den fungerar som den ska. Men problemet kvarstår. Jo dunken lämnade jag tillbaka.
Räknar med avfärd mot sydligare nejder ett problem är att man inte vill värma upp huset i onödan samtidigt som det inte ska frysa i vattenledningarna. Tänker stänga av det mesta som drar ström så det inte blev som tidigare att en lampa i källaren lyste i några månader.
Har skaffat en fjärrkontroll till värmepumpen går på wifi som jag måste ha igång via en gammal mobiltelefon med surfkort. Kopplade in den idag och den fungerar som den ska kan ställa fläkten tempen värme/ac och riktningen på luften.
Finns en termometer i den så jag kan se tempen hemma när jag är på resa.
Kommer naturligtvis ha värmepumpen avstängd när det är gott om plusgrader.
Tidigare har jag haft den på lägsta 16grader men då har det långa tider varit 8 grader ute så i onödan.
Även har jag haft en separat elkabel inkopplad mot nedisning.
Det ska jag spara in elpannan som jag lät stå på kommer jag att stänga av.
Samtidigt räknar jag med att få betalt för förbrukningen som är grundat på föregående år! Blir inte mycket gör bara av med ca: 10 000Kwh./år. Svt tycker att inte de rika ska få mest jag hade så stor räkning att jag blev ännu fattigare. De som låtsas vara på de fattigastes sida bor säkert i fina villor med hög lön så spel för galleriet.

Husbilen är tvättad i framänden i omgångar är hyfsat ren nu men lite vax skulle inte skada, om vädret tillåter så blir det ett varv på hytten och det sista av ovatrolen på resten av bilen.
Inte så mycket att göra på bilen men det svåra är att packa allt och fylla verktygslådan med det viktigaste. Måste ha några dagar på mej för eftertanke, blir ofta att jag bär in det som inte är nödvändigt och ut det som jag måste ha med.
Man springer omkring mer och mer förvirrad och bär saker fram och tillbaka.
Men det är jag väl ganska ensam om?
Ska ställa av bilen inte för att skatten är hög mest för att slippa försäkringen och jag är säker på att de kommer försöka avställningsförsäkringstricket. Men det har jag inte beställt så det avsäger jag mej.
Då försvinner ju vitsen med att ha avställt bilen.
Sen kommer väl kommunen och vården att envisas med att skicka alla meddelanden och räkningar på papper som går så långsamt att man nästan får påminnelseavgift samtidigt med räkningen. Fundrar på att dra en plåtskruv genom brevlådan så de inte kan fylla den med reklam kanske se till att det enda som går ner är ett A5 brev all reklam man skyltat om att man inte vill ha får de ett fasligt besvär att knöla ner.
 
Nya bekymmer på G!
Brukar alltid dyka upp något problem har fått ont i en tå var till vårdcentralen det såg ut som nageltrång och som ren service kom en sjuksyster från fotvården in och fixade. Ruggigt ont var det och man kunde inte andas. Fick med lite grejor hem och hoppas att det läker. Hade tänkt riva ut dieselvärmaren såg en blöt fläck under bilen och fick diesel på händerna när jag kände efter under värmaren så förmodligen läcker det via slangarna. Ska se om jag inte ska koppla en slang till en bensindunk på 5 l den inbyggda tanken är max 1,5l och det räcker kanske 12tim så det blir att fylla ofta 1 gång om dagen.
Solen sken när jag fick telefon var bara att åka till boxholm med min fd de gör tandgrejor där och det var problem akut. Blev den dagen förstörd. Ska löda in nya kablar till cig tändaruttaget de blir för tunna när man räknar på det och säkringshållaren hade en liten glassäkring så någon liten kines med dåliga mattekunskaper hade ingen aning om vad en tändare drar och jag ska ju ha kylboxen med hög startström. Dagarna springer iväg och inget blir gjort. Känner av stress hör pulsslagen i vänster öra.
Ibland undrar man om det är så klokt att ge sej av söderut motorvägskörning ser jag som ett farligt arbete. Det är målet som gör resan.
Men alternativet att sitta i mörkret och kylan känns inte bra är väl mest enasmheten som är jobbig men man slipper bli osams. Man lämnar ju en del problem bakom sej men nya brukar dyka upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen