• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Började läsa ikapp din tråd och tänkte först, utan att läsa allt säga att dunken din kommer bli platt.
Sedan läste jag ändå allt och såg att du nästan fått den kommentaren.

Jag satte också in en 10l dunk och borrade hål i locket.
Fördelarna är flera men tar man med ett påfyllningsrör så funkar dunken även som reserv.
Dock fick jag problemet att dunken sög ihop så jag blev tvungen att ta till tryckluften för att få den i form igen.
Var ett tag inne på ett hål i locket men risken är överhängande för läckage.
Lösningen blev ändå ett hål men i hålet skruvade jag i en däckventil.
Det funkar suveränt, så fort det blir lite undertryck så öppnar ventilen och släpper in luft.
 
Idag var jag till biltema och handlade en likadan dunk den är blå avsedd för sprit. fick reda på att de gröna är för diesel och de svarta för bensin - england. Följde med klistermärken till min genomskinliga dunk för 2 takt och fyrtakt och en för diesel.
Fördelen med den blåa dunken är att man kan se hur mycket det finns och sen kan jag om jag vill bara skifta dunken utan att krångla med fyllning. Ska jag vara länge på en camping så måste jag kunna frakta dieseln med elcykeln.
Tog en influensa spruta idag njet problemas.
Satt uppe inatt och botaniserade bland alla små batteridrivna trådlösa projektorer som fanns. Är lite snål för jag hittade en riktigt bra philips pico micro men utsålt till rimliga priser. Hittade dock en nano variant som var fyndvara hade varit ute hos en kund och fått repor nedsatt 600kr det visade sej dock att varken original laddare eller en specialgjord Y-kabel fanns med inte heller kartong eller bruksanvisning. Efter ett bra samtal kom vi överens om 1000kr vilket var halva nypriset.
Jo det var elgiganten. Har laddat den för den var totalt urladdad men inte testat tittat lite på youtube och läst recensioner. Har ju sen tidigare skaffat en gammal pärlduk som satt på ett stativ i nyskick från holland nästan helt i metall, men det var duken jag ville åt och den är i galon.
Bara klippa till och antingen limma eller kardborrband, det beror lite på hur stor bild jag ska ha beror ju på avståndet till projektorn. Den är ljussvag det är därför jag ville ha en sån duk som reflekterar bra det var ju ganska klena projektorlampor när man hade dia och superåtta, man hade ju helt nedsläckt i rummet.
En fick sitta vid strömbrytaren för takbelysningen och tända och släcka på kommando.
Man kopierar skärmen på mobilen till projektorn via wifi, filmer och sånt kan man visa med microsd vilket jag har ett par av från drönaren, kan ju vara roligt att kunna visa dom för andra.
Nu ska jag hitta ett sätt att fästa min gasolugn på bänken i husbilen sen är det mesta klart bara packning kvar och städning hemma. Och lite tvätt.
img11117.jpg
 
Började läsa ikapp din tråd och tänkte först, utan att läsa allt säga att dunken din kommer bli platt.
Sedan läste jag ändå allt och såg att du nästan fått den kommentaren.

Jag satte också in en 10l dunk och borrade hål i locket.
Fördelarna är flera men tar man med ett påfyllningsrör så funkar dunken även som reserv.
Dock fick jag problemet att dunken sög ihop så jag blev tvungen att ta till tryckluften för att få den i form igen.
Var ett tag inne på ett hål i locket men risken är överhängande för läckage.
Lösningen blev ändå ett hål men i hålet skruvade jag i en däckventil.
Det funkar suveränt, så fort det blir lite undertryck så öppnar ventilen och släpper in luft.
Jag är lite rädd för övertrycket också eftersom det kanhända kan trycka bränsle genom pumpen och sen kommer det att ryka. På den inbyggda tanken var det ett hål och ett luftfilter.
 
Tänkte ha den när jag ska laga till någon färdigmat som kräver ugn, står jag på el har jag ju micro. Har lite konserver som jag kan värma i en kastrull om det kniper. Känns lite jobbigt ibland att varje dag ge sig ut och jaga upp en restaurang. Hemma finns ju findus bl.a. I santa pola finns numera Lidl som har en hel del mat man känner igen och som man kan klara av. Borde finnas en låda man kunde ställa på spisen som kunde fungera som ugn. Enda jag känner till är omnia men den har ett stort hål i mitten. Skulle kunna konstruera en själv om jag hade tillgång till verkstad. Måste ju finnas någonstans? Micro med grillfunktion skulle gå men de flesta är ju så stora. min är ju gjord för hörn och passar precis.
Gaspatronerna får jag säkert användning till biltemas strålkamin kan vara skönt om man vill sitta ute en kväll.
Har testat lite med projektorn på pärlduken blir fantastiskt bra ljus,
fick tips från Hasse K att använda en rullgardin behöver bara byta gardinen mot duken. Går att kapa bredden på ett enkelt sätt, tänkte sätta den i ena fönstret ska bara mäta lite. Man hissar med en kulkedja eller man kan ju skaffa en med motor och fjärrkontroll.
Jag planerar att storleken blir ca 32". En aning större än gamla tv som var på 24" Den tyckte jag tog plats och tog bort den när jag satt dit en micro. Det här kommer inte ta plats duken blir ju som en extra mörkläggnings gardin och knappt märkas i upphissat läge, projektorn är liten tänk en kub med ungefärlig storlek 5x5x5cm.
Batteriet räcker 80min men jag har flera powerpack så jag kan ladda när jag kör eller koppla in usb laddaren.
Allt jag kan visa på mobilen kan jag visa direkt på skärmen. Antar att det går lika bra att skicka från surfplattan eller datorn eller via usb då laddar det samtidigt. Min fåtölj sitter mitt emot duken och jag kan ligga i sängen och titta på film eller se på nyheterna. Har skaffat en extra antenn till wifi så att jag kan spara in surfen en del.
Det är ju egentligen filmer som drar mest de går ju att förladda via wifi har bara 100gb surf.
Om man ställer ned upplösningen på datorn borde ju allt bildinnehåll dra mindre surf halva upplösningen ger ju en fjärdedel surfmängd samma gäller ju för mobilen som har nästan dubbla upplösningen mot datorn onödigt mycket egentligen. Ren text drar nästan inget om det inte finns en massa reklam.
 
Tack bäckis! det öppnat ju upp möjligheterna att spara surf vilket jag aldrig behövt göra tidigare! Ska kolla det när jag är på plats. På den gamla tiden var det ju inte så stora surfmängder nu är ju bara ett foto på 5 Mb mot max 1 tidigare klart att det måste vara onödigt mycket om man inte ska sitta och zooma i bilden. En tankad film var ofta på 700mb men nu är den 2gb och inte säkert den behöver vara så stor om man sitter med en bärbar dator eller en mindre tv, ellers har jag problem med ögonen.
Min lillebror hamnade på sjukhuset med hjärtflimmer han som inte tar mediciner jobbar och motionerar dricker inte röker inte -ett sunt liv! Kom som en chock. Blixt från klar himmel.
 
Jag har också fått hjärtflimmer ska röntgen nästa år är fullt i år får se hur det går roligt att du kommer i väg vänta inte för länge tänkte åka också men har blivit för gammal tycker mina barn sen ska jag få nya tänder i underkäken denna månad hoppas du skriver ofta läser Gösta resor
 
Han fick komma hem efter ett dygn har fått blodförtunnande ska göra ultraljud på hjärtat, är väl samma jag gjorde i somras.
Jag har under min tid som tvreparatör fått ganska många stötar men aldrig reagerat särskilt mycket, berodde ofta på att man var stressad och slarvade med personskyddet. Jobbade oftast med bara ena handen i tv under drift undvek strömtransporter genom hjärtat.
 
Förberedelse för resan till Spanien.

Ja nu är det bara några dagar kvar tills det är dags för avfärd.
Tiden går fort när man har mycket att pyssla med.
Saker som är fixat hålet i locket till dunken till värmaren, hittade inget borr tog och slipade till en skruvmejsel ca 1,5mm tjock men det gick trögt att borra sej igenom värmde spetsen med gasoltändaren och då fick jag ett litet hål.
Tankade diesel med min nya dunk spillde inte en droppe när jag tankade dunken, och när jag sen tankade värmardunken så gick det väldigt enkelt utan spill!
Köpte en rullgardin på jysk som jag bytte gardin på satte efter lite besvär dit en pärlduk i galon som projektionsduk. Storleken 80x50cm, testade inne och det fungerar, la upp en stillbild och det är ju helt klart skillnad mot en tv men godkänt blir bättre i en mörk husbil när jag gjort inställningarna. Svårt att ta ett foto eftersom kameran sitter i mobilen som jag skickar bilden från.
Sorterade upp underkläderna i olika kassar har ett överskåp för strumpor osv. Ska ha en stor kasse för smutstvätt i stora överskåpet över hytten.
Tar med ganska mycket kläder speciellt underkläder som man tvättar regelbundet, maskinerna brukar vara på 5-8kg och man vill ju inte köra dom halvfulla eller få problem med att man blir tvungen att tvätta eller vara smutsig om det blir problem.
Vädret precis som svenska sommaren kan ju vara ganska skiftande och sen har man en ditresa och en hemresa att ta höjd för så flera olika jackor regnjacka samma med byxor.
Saknar man något så finns ju marknaden men ofta dålig kvalite eftersom det är kinesiska varor, ibland står det att det är spanskt men det är oftast importören som är spansk på den lilla tvättlappen brukar det stå made in china.
Burit ut några konserver Knäckebröd och liknande som inte behöver kyla.
Diskat disklådan och alla bestick. Skrev ut färjebiljetten i två ex.
Handlat mediciner och sorterat, köpte en plastbox där allt får plats, har en annan låda med de mediciner och vitaminer jag behöver för dagen, ska få en dosett av Hasse K .
Ska försöka ha rutin på att plocka i allt för en vecka i taget. Lätt att glömma fast jag har ju ingen måste medicin, fick för blodtrycket men vid test ligger det bra utan medicin.
Har en del att göra med att få med lagom och rätt verktyg, ett måste är skruvdragare och en liten batteridriven vinkelslip som jag inte visste att jag behövde men nu används den till det mesta.
Punkteringsverktyg och dito spray.
Största problemet blir campingmöblerna när man inte har garage elcykeln stol och bord parasoll ska med.
Städa lite mer inne och bära ner allt som inte ska vara ute för vintern koppla in kamera och strömbrytare och fjärrkontroll så att jag styra allt via wifi. Lite strul med apparna utom värmepumpens fjärrkontroll den verkar fungera bra, bara ett problem med återmatningen av lägen som man ställt in de finns inte utan man får skicka igen för att vara säker att allt är rätt inställt.
Man kan ju på tempen se om den är på eller av men det tar ju tid. Tanken är att jag ska kunna styra kameran så jag ser värmepumpen och hör ljudet och även se väderstationen.
Strömbrytaren vill jag ha för att kunna slå på värmesladden om det skulle bli mycket kallt.
En backup för dieselvärmaren ska jag ta med en tyst kamin med fjärrkontroll.
Tre dagar att fixa allt!
 
Förberedelse för resan till Spanien.

Har en del att göra med att få med lagom och rätt verktyg, ett måste är skruvdragare och en liten batteridriven vinkelslip som jag inte visste att jag behövde men nu används den till det mesta.
Punkteringsverktyg och dito spray.
Glöm inte silvertejpen...

Det är original tillbehör.

29-260_xxl_1.jpg
 
Del 2.
Tack för erbjudanet Stefan, jag kanske behöver hjälp med bränslefiltret fick ju fel sist eftersom gummipackningarna inte stämde så jag tog dom från det gamla filtret. Men har behövt byta men glömt bort, kanske kan beställa till bahia camping från tyskland har beställt dit tidigare och det har fungerat.
Ja ståltråd och tejp och en polygrip skulle man alltid ha med. Problemet med en husbil är ju att man bor i den så då vill man inte bo i en verkstad.
Men enkla saker vill man fixa själv .
I morgon ska jag ta det sista, var en dag tidigt enligt planeringen men dök upp lite oväntade saker som det alltid gör. Har två tomma överskåp så det jag glömt får plats.
Har burit ut elcykeln den blir inte så stor men tar stor plats ändå fick dit bordet och parasollen men nya stolen får jag ha inne under sängen det är ganska mycket stoppning i den och tjockt tyg fast den bekvämaste. Har ju annars en fin stol i aluminium liknande den som alla har, fast jag ville vara värst.
Tar med en nödvärmare från biltema en strålkamin som går på engångs gastuber. Bara så man klarar natten om det krånglar, går förmodligen med en gaslåga på köket, men känns lite osäkert.
Har en förpackning RVS kvar som är för liten men bilen är ju behandlad för länge sedan, tänkte att hälla i när bilen är varmkörd på nedresan i samband med tankning. En försäkring mot att det ska hända något dåligt.
Tar med drönaren som jag inte flugit på flera år laddade batterierna. Ska skicka lite stillbilder från den.
Programvaran ligger inte i min nya telefon får se om jag kan få till det. flygningen är enkel men programvaran är usel, vill inte tanka den senaste eftersom den innehåller en del begränsningar.
Har stått på el ett par dagar, såg att startbatteriet var lite lågt fast 14v på bobatteriet finns en knapp att trycka in som ska manövrera ett relä. Idag såg jag att startbatteriet var fulladdat så knappen verkar fungera.
Ja så här ser det ut därinne, varje gång tänker man om det är möjligt att bo 4 månader på så litet utrymme. Men när jag ser en del andra bilar där man är två och bor trängre så förstår jag att det beror mycket på åldern.
Man vill gärna ha en del prylar omkring sej och gott om plats. Men nu har ju vädret slagit bakut bara 1 grad nu blåsigt småregnat mörkt alla argument för att lämna sverige uppfyllda. Känns just nu som att den gamla närmaste vägen söderut har prio 1. hade en tanke om att botanisera lite på nervägen men då krävs bra väder.
20221116_212843.jpg20221116_212943.jpg
 
Del 2.
Tack för erbjudanet Stefan, jag kanske behöver hjälp med bränslefiltret fick ju fel sist eftersom gummipackningarna inte stämde så jag tog dom från det gamla filtret. Men har behövt byta men glömt bort, kanske kan beställa till bahia camping från tyskland har beställt dit tidigare och det har fungerat.
Ta en bild på filterhållaren det finns lite olika modeller oftast CAV .
 
Del 2.
Tack för erbjudanet Stefan, jag kanske behöver hjälp med bränslefiltret fick ju fel sist eftersom gummipackningarna inte stämde så jag tog dom från det gamla filtret. Men har behövt byta men glömt bort, kanske kan beställa till bahia camping från tyskland har beställt dit tidigare och det har fungerat.
Ja ståltråd och tejp och en polygrip skulle man alltid ha med. Problemet med en husbil är ju att man bor i den så då vill man inte bo i en verkstad.
Men enkla saker vill man fixa själv .
I morgon ska jag ta det sista, var en dag tidigt enligt planeringen men dök upp lite oväntade saker som det alltid gör. Har två tomma överskåp så det jag glömt får plats.
Har burit ut elcykeln den blir inte så stor men tar stor plats ändå fick dit bordet och parasollen men nya stolen får jag ha inne under sängen det är ganska mycket stoppning i den och tjockt tyg fast den bekvämaste. Har ju annars en fin stol i aluminium liknande den som alla har, fast jag ville vara värst.
Tar med en nödvärmare från biltema en strålkamin som går på engångs gastuber. Bara så man klarar natten om det krånglar, går förmodligen med en gaslåga på köket, men känns lite osäkert.
Har en förpackning RVS kvar som är för liten men bilen är ju behandlad för länge sedan, tänkte att hälla i när bilen är varmkörd på nedresan i samband med tankning. En försäkring mot att det ska hända något dåligt.
Tar med drönaren som jag inte flugit på flera år laddade batterierna. Ska skicka lite stillbilder från den.
Programvaran ligger inte i min nya telefon får se om jag kan få till det. flygningen är enkel men programvaran är usel, vill inte tanka den senaste eftersom den innehåller en del begränsningar.
Har stått på el ett par dagar, såg att startbatteriet var lite lågt fast 14v på bobatteriet finns en knapp att trycka in som ska manövrera ett relä. Idag såg jag att startbatteriet var fulladdat så knappen verkar fungera.
Ja så här ser det ut därinne, varje gång tänker man om det är möjligt att bo 4 månader på så litet utrymme. Men när jag ser en del andra bilar där man är två och bor trängre så förstår jag att det beror mycket på åldern.
Man vill gärna ha en del prylar omkring sej och gott om plats. Men nu har ju vädret slagit bakut bara 1 grad nu blåsigt småregnat mörkt alla argument för att lämna sverige uppfyllda. Känns just nu som att den gamla närmaste vägen söderut har prio 1. hade en tanke om att botanisera lite på nervägen men då krävs bra väder.
Visa bilaga 18386Visa bilaga 18387
Hej Bengtic.
Lycka till med resan.Kommer med stort intresse följa dina bravader ute i Europa.Brukar också ligga i Bahia eller Fllorantilles i Torrevieja.
Mvh.
 
Det ska bli kul att få följa med på din resa. Husbilen ser riktigt hemtrevlig ut det kommer att bli bra och så hoppas jag att du får gött väder så att du kan utnyttja stora vardagsrummet också.
Många av oss köper ju delar från Tysklan ex Autodoc men jag brukar även handla på plats, ett ställe jag gillar är Profi-Parts i Koblenz de har alltid haft allt jag bevhövt på hyllan och jag har fått hjälp av kompetent personal.
Liknade firmor finns i de flesta större städer fråga på macken eller hos någon bilhandlare.
Hälsningar
Peter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen