• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här börjar Resan mot solen och värmen!

Blev som vanligt lite struligt med saker och ting, en del saker som borde ligga i skåpen står i kassar på golvet. Men jag har gott om tid att fixa senare, viktigast att allt kommer med.
Kallt här minus. startade och och parkerade om bilarna, fick inte i någon växel på husbilen ett gammalt fel som kom sej av vatten på växellådan så att kopplingen fastnade la i växeln och kopplingen lossnade och det gick att växla. Vi hade väldigt hårt regn så grannen fick in vatten i sovrummet.
Min äldste son var här och fixade kameran och fjärren till värmepumpen.
Men det var ganska onödigt han kommer att stanna här ett tag och bo i huset.
I morgon bär det av med besök hos Hasse K i ödåkra. 40 mil ska försöka komma iväg hyfsat tidigt.
 
Här börjar Resan mot solen och värmen!

Blev som vanligt lite struligt med saker och ting, en del saker som borde ligga i skåpen står i kassar på golvet. Men jag har gott om tid att fixa senare, viktigast att allt kommer med.
Kallt här minus. startade och och parkerade om bilarna, fick inte i någon växel på husbilen ett gammalt fel som kom sej av vatten på växellådan så att kopplingen fastnade la i växeln och kopplingen lossnade och det gick att växla. Vi hade väldigt hårt regn så grannen fick in vatten i sovrummet.
Min äldste son var här och fixade kameran och fjärren till värmepumpen.
Men det var ganska onödigt han kommer att stanna här ett tag och bo i huset.
I morgon bär det av med besök hos Hasse K i ödåkra. 40 mil ska försöka komma iväg hyfsat tidigt.
Trevlig resa
 
Här börjar Resan mot solen och värmen!

Blev som vanligt lite struligt med saker och ting, en del saker som borde ligga i skåpen står i kassar på golvet. Men jag har gott om tid att fixa senare, viktigast att allt kommer med.
Kallt här minus. startade och och parkerade om bilarna, fick inte i någon växel på husbilen ett gammalt fel som kom sej av vatten på växellådan så att kopplingen fastnade la i växeln och kopplingen lossnade och det gick att växla. Vi hade väldigt hårt regn så grannen fick in vatten i sovrummet.
Min äldste son var här och fixade kameran och fjärren till värmepumpen.
Men det var ganska onödigt han kommer att stanna här ett tag och bo i huset.
I morgon bär det av med besök hos Hasse K i ödåkra. 40 mil ska försöka komma iväg hyfsat tidigt.
Hej. Ta det lugnt så kommer du hem till värmen och kan träffa dom du trivs med hoppas att vi kan ses.
Mvh Lasse
 
Här börjar Resan mot solen och värmen!

Blev som vanligt lite struligt med saker och ting, en del saker som borde ligga i skåpen står i kassar på golvet. Men jag har gott om tid att fixa senare, viktigast att allt kommer med.
Kallt här minus. startade och och parkerade om bilarna, fick inte i någon växel på husbilen ett gammalt fel som kom sej av vatten på växellådan så att kopplingen fastnade la i växeln och kopplingen lossnade och det gick att växla. Vi hade väldigt hårt regn så grannen fick in vatten i sovrummet.
Min äldste son var här och fixade kameran och fjärren till värmepumpen.
Men det var ganska onödigt han kommer att stanna här ett tag och bo i huset.
I morgon bär det av med besök hos Hasse K i ödåkra. 40 mil ska försöka komma iväg hyfsat tidigt.
Väntar börjar nästan bli orolig.
 
Lugn! Jag har har koll. Han har varit hos mig i natt. Nu står vi i Malmö och väntar på färjan. Jag har kört ner till Malmö för Bengt tycker inte om att köra i mörker. Så nu jag lämnar honom till ditt öde. Nu får han klara sig själv. Jag tar tåget hem till Ödåkra om en stund.
 
DEN SISTA RESAN!

Det var snällt att få lite hjälp, var lite trött senaste dagar lite stress inför resan.
Gick bra att köra ner till helsingborg, Bar ut det sista i regn fredag morgon.
09.15 Var jag på väg körde mellan 80 - 90 km sparade diesel. Var en lugn resa inga problem. Anlände Ödåkra 15.30. 40mil. Stannade vid en mack och hällde i undermedlet RVS som egentligen var köpt till min Toyota det kom i två förpackningar snål som jag är beställde jag till en mindre motor och halva de förpackningen hamnade i husbilen, Hade ju det för flera år sedan men det har varit minst ett oljebyte imellan.
Jo den blev tystare direkt slamrandet som lät väldigt likt dåligt ställda ventiler upphörde ganska omgående-
Har ju aldrig lyft på kåpan och ställt ventilerna vilket borde göras.
Funderar på att beställa ner en Omgång RVS till växellådan den blev ju väldigt mycket bättre men bytte ju olja och har en ganska dyr olja men borde hälla i RVS eftersom det låter en del.
Lite Halvjobbigt att få ner det i lådan enda vettiga stället är backljuskontakten. Det följer med en spruta i plast som ser ut att passa en elefant.
Vi tog en tur med sundsbåtarna ett lokalt omtyckt nöje som är något tvekamt. Kanske uppstod på den tiden danska kronan stod i 0.72 skr. Nu är det dyrt.
Fick hjälp med körningen malmö av Hasse K en sann vän.
Inga problem bra hytt med tv läste en stund men somnade hyfsat tidigt.
Landade 08.30 i Travemunde Tog ut pengar i automaten i Finnlines byggnad.
Körde bredvid Hamburg inga problem med vädret kallt och lite dimmigt men sen blev det sol ibland.
Hade snöat lite men på vägen bara vatten.
Inga lastbilar på söndagen så jag hade högerfilen för mej själv och körde ganska lugnt sparar bränsle. Någon gång efter kl 14 och bra väder kom jag till Greven.
bara att parkera brukar ta plats 85.
Nära elen och och ett bra vindskyddat läge.
Reastaurangen är en besvikelse, beställde hämt mat men jag kunde ätit där för det fanns en inglasad veranda med en eld innanför glas i mitten.
Fördelen med att äta i husbilen är att jag kan spara maten och äta på kvällen bara värma i micron.
Tar det lite lugnt ringt en del har en husvakt min son blev övetalad att komma och bo där ett tag.
Planerar att köra till Trier eller Luxemburg, lite beroende på vädret och hur långt jag hinner.
jag kan ju köra genom Trier till en vinbonde med några ställplatser med el och en fin restaurang i en ombygd lada god men inte billig mat.
Eller så kan jag köra till en mack i wasserbillig där man får stå gratis om man tankar elen får man betala i automat -ingen aning om hur det fungerar. Tyvärr var dieseln väldigt dålig och bilen gjorde inte många knop 2019 då jag och Hasse körde ner.
Fördelen är att det är enkelt att stanna och lätt att komma iväg.
Har ju inte bråttom egentligen men vädret med temp runt noll och regn blåst och snö låter inte roligt.
Det verkar vara vad dom lovat men det skulle vara sämre här men var lite sol när jag kom.
Lutar lite åt vinbonden.
 
Står utanför vinbonden i Trier.
Resan gick bra lite snö på morgonen, men inget söderut.
Solen sken in i hytten ett tag så det blev riktigt varmt.
Glömde kolla öppettiderna hos nells restaurang så står utan för på ställplatsen men restaurangen är stängd,
Värmde soppa från en burk i micron. Är inte så hungrig, tar lite på magen att skumpa runt i en bil.
Bara en bil till14 EU med el. Lugnt och tyst Samma tjur som jag sett i flera år står i en hage
Det luktar kogödsel. Är en dal med en bäck och på sidorna 45 graders lutning fullt med vin som vissnat.
I morgon kör jag in i luxemburg och tankar på Wasserbillig.
Sen kör jag in i frankrike via betalväg blir inga utflykter som vädret varit.
Stannar fömodligen söder om Beaune gratis parkering.
Räknade lite på bränsleförbrukningen tills i morse.
83 mil 76liter. 0,91 L/mil Har kört 80-90 och sparat. Billigast hittills 1,89 eu/l.
Kört 118mil ca sen Finspång. Ganska mätt på att köra bil, Mest bara att sitta och vänta tills man kommer fram
Fast vägbyggen kräver sin man men IGO har löst problemen bra.
 
Körde 30mil till Langres, tankade i luxemburg 1,69 eu vanlig diesel den starka var dyrare vilket jag behövt men, motorn går hårdare så jag vågar inte. Står i Langres hittade platsen från en gammal kmz fil som jag gick via Earth till Maps, sen blev det att köra sista biten med Mobilen.
Hade skickat platsen dit.
Maps försökte skicka mej på en väg som blev mindre och sämre sen blev det grus och lera och två hjulspår.
Vände och körde tillbaka och hittade fram till ställplatsen men då var det mörkt startade sent och det tog sin tid via ett regnigt Luxemburg.
Platsen är bra och gratis fanns elplatser men har inte tittat på dom men automaten vid infarten över tejpad och bommen öppen.
Jag startade dieselvärmaren kör på lägsta effekten verkar räcka. Skulle tro det är ca 10grader men blåser kallt och fuktigt, har regnat mest hela dagen. Ska stå på Aire de Camping-Cars Reventin-Vaugris.
Det är 30 mil dit, Jag har dragit ner körsträckorna tidigare skulle jag stannat i beaune och avignon, men det blir jobbigt. Hittade denna ställplatsen på Ihusbil och valde mest för att avståndet stämmer, fanns nog bättre.
På väg hit stängde jag av motorn sen klickade bara startmotorn testade ett antal gånger och sen hoppade den igång. Har haft det problemet 2017 men bytte startmotor och batteriet är nytt och bra laddat.
Tror det kan vara värmen när man stannar saknas en rostig värmesköld lindade några varv glasfiberisolering runt avgasröret som sitter närma.
Ett annat problem jag haft är sladden dit den sitter inte skruvad som den borde utan med bara en flatstift kontakt och den sitter ju illa till.
Vred på nyckeln några gånger när jag kom hit och den startade direkt.
Den har ju alltid startat när det är kallt, och blir det problem så får jag klara mej till Altea så fixar Tommy verkstad?
Dagen efter i morgon behöver jag en ställplats eller camping skulle behöva en dusch inga problem i bilen men tycker det känns onödigt helst med någon restaurang med kort gångavstånd har problem med fötterna numera.
Om någon känner sej manad så ca 30mil plus minus 5mil från lyon betalväg mot spanien skulle jag behöva en bra plats, bryr mej inte om priset just nu.
 
Står på Aire de Camping-Cars Reventin-Vaugris.
Gick bra hit, t.o.m. Gick bra att passera Lyon lite trafik men inga stopp, fattar inte vilken väg jag körde men ett par tunnlar.
IGO visade mej av från betalvägen innan Lyon sen fick den spel och ville jag skulle ta mej upp på en bro över motorvägen och vända eftersom jag inte har vingar avstod jag!
Förmodligen hade den fattat nada vid betalstationen och kopplat till en annan väg. Det löste sig efter någon kilometer.
Var skönt att inte köra så långt tidigare stopp på samma rutt har handlat om 40 - 45 mil.
Nu hinner jag anlända på em. och ta det lugnt har datorn och talbok i telefonen och en e-bok på läsplattan.
Tror max 30mil är lagom eller lite mindre, just nu vill man bara neråt men det är 28mil Montpellier så där finns säkert något.
Bilen har startat bra men för säkerhets skull fick den vara igång när jag tankade, blev V-pover från shell denna gång.
Den har jag kört med tidigare och den verkar bra längsta sträckan jag kört är med den dieseln, billen gick bättre utan det oljud jag haft från starkare soppa. Behöver inte växla så mycket nu.
Pratade med en tysk bredvid han är på väg till spanien och övervintra fast söder om valencia tyvärr kunde han knappt engelska men försökte ändå.
En liten affär ska öppna strax möjligen har de pizza och lite annat att äta.
Jag vägrar snabbmatställena kom kör med hamburgare bara skräp.
Finns el här men jag vet inte var man betalar. Det är tyst och varmt och skönt Kanske behöver micron så bra att ha.
Dieselvärmaren fungerade bra ska bli intressant att se om den går annorlunda på vanlig tysk diesel.
Hör knappt dieselpumpen men när jag lade mej i sängen kom ett jobbigt pumpljud som tar en helt annan väg. Det underliga är att det uppstått med tiden, behöver inte forska i det nu.
Får tillbringa kvällen med att hitta en sån camping jag efterlyste?
Blir ett stopp till i Frankrike i morgon kommer jag ner till medelhavskusten och varmare väder, men det bli varmare vartefter, vaknade till sol som försvann men ingen risk för snö och elände.
Jag vet att Tommy stod vid havet i södra frankrike när han åkte ner men det var ju långt ute vid havet, knappast sånt väder nu det är ju en månad senare.
Börjar regna nu lagom när jag ska till affären, har en riktig regnjacka som jag sällan använder men den brukar följa med.
 

Aire Camping Cars - Paul Riquet​

Blir mitt nästa mål 27mil i morgon blir ganska lagom!
Såg att Tommy varit där så då tänkte jag det måste vara bra om inte så för plånboken.
Men sista resan då må det vara hänt.
Fått i mej en pizza, behövde lite mat som omväxling.
Blir lite mer ordning när jag står still, men det har gått bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen