• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var mycket dålig plast i locket så den sprack när den åkte ner från taket, kom ett par droppar idag och de har lovat mer.
Just den luckan har jag tittat på tidigare verkar bra. Som sagt jag åker inte gärna någonstans utan att det blir tätt när jag kör,. precis rätt storlek.
Jag vet inte om jag lämnar bilen här nere så att man kan flyga ner till nästa höst och bo ett tag. Ett sätt att täta är att hitta en plastskiva och skruva eller limma fast. det går lätt om jag tar ut den gamla luckan. Kan hända att det finns en ny lucka i Elche antar att det blir dyrt att skicka din från sverige, bara en generator till tyskland kostade 500kr.
Jag sitter ju inte i sjön ska dra dit en skruv till om det börjar blåsa.
 
Fortsatt tråkigt väder inte många minuter sol och lite småkyligt.
Ska bli sol i morgon och då är det marknad, kanske går till en restaurang om det blir bra väder.
Fint att sitta ute i närheten av hamnen.
Köpte matlåda i woken och plockade allt möjligt som fanns, 60kr sparar en del slantar här.
Köpte en slang som jag kopplar på avloppet från tanken så får den kranen stå öppet hela tiden.
Andra änden stoppar jag ner i avloppet. Köpte en osthyvel men jag brukar köpa skivad ost, jag använder den till Lidels irländska smör som blir stenhårt i kylen.
Misslyckades med att beställa taklucka via amazon.es.
Hade hjälp från en spanjor i baren här hjälper man till med allt.
Men det fungerade inte fick meddelande att ordern var lagd men inget mail?
Gjorde om det själv med samma resultat, banken nekade att betala.
Fick kalla fötter tog bort beställningen men de ville förståss ha en utläggning på spanska varför. För säkerhets skull stängde jag kontokortet utifall skulle ju stå med två takluckor om ordern blev betald.
Lite otäckt med amazon de sparar kortsiffrorna vilket jag inte gett tillstånd till. Kanske därför handelsbanken inte godtar betalningen.
Finns en campingbutik 16km härifrån som också hade internet butik på engelska!!
Lyckades beställa frakten var 8 eu men då slipper jag åka dit och får den direkt hit.
Allt fungerade precis som man är van vid och blev i slutänden billigare men det är ju olika fabrikat. Strax under 1000kr är bra det kostade den andra jag bytte 2015.
Priserna har gått upp härnere men de har gått upp mer hemma så allt är billigare här, det stora avståndet mellan svensk och spansk diesel är ganska lika mot vad det var 2020.
Har träffat flera bekanta sedan tidigare besök, är mindre ensam än tidigare.
Tänk på att om ni ringer hit kostar det pengar bättre då att jag ringer tillbaka eftersom fria samtal ska ingå i mitt abbonnemang om jag ringer till svenskt nummer eller inom spanien.
 
Idag var det marknad, tog elcykeln och åkte dit, såg ut som vanligt väldigt mycket kina kläder. Gick bara igenom och besökte järnhandeln letade efter butyltätning till tackluckan men svårt att veta vad det är de säljer måste ta reda på det spanska ordet.
Går ju med sånt som jag använt till solpanelerna men då är det mycket svårt att byta. Har ju en död solpanel som inte går att få bort eller jag har inte lagt något jobb på det.
Körde ett varv bland restaurangerna vid hamnen, körde sen söderut och åt en hamburgare med bacon och ägg.
Bra pris blixtsnabb servering och några meter till sandstranden, luktade hav!
Körde bort till salthögarna finns iordningjorda vandringsleder utmed havet, var folk som fiskade från en lång brygga.
Körde mot campingen när plötsligt sadeln ramlade ner en bit och blev lealös.
Det var den fjädrande sadelstolpen som gått i delar och ena delen ramlade ner i röret. Började ett försök att ta upp den men väntar till morgonen sov ju en timme när jag kom hem.
Hade köpt en slang till avloppet som jag kopplade in och öppnade kranen så avloppstanken blev tom, kommer att vara öppet hela tiden så nu behöver jag inte spara på vattnet, en kran sitter precis vid bilen.
Enda är ju att tömma toaletten men nära till den där finns ju dusch också.
Städas görs det varje dag.
Idag kom pizzabilen så jag köpte en sån, sen blev jag sugen på en glass.
Fortsätter det så här kommer jag gå upp i vikt istället för ner.
20221203_110545.jpg20221203_134131.jpg20221203_133250.jpg20221203_125250.jpg20221203_134452.jpg
 
Idag sken solen och på verandan i söderläge blev det 10grader, Kände för en biltur Biltema förstås.
Blev ju hastigt och lustigt av med min ryggsäck kånken till en snygg kassörska, så det var dags för en ny. Biltema hade en som påminner om Kånken dataryggsäck men den var över 1000kr billigare Ryggsäck City . Har tillbringat kvällen med att gå igenom den och den är välgjord minst lika bra som det verkar som fjällrävens.
Tyckte dock inte om om om öppningmekanismen där man stoppat in några böjda järntrådar som skulle fungera som någon slags gångjärn. Det var dags för att modifiera lyckades med träget arbete avlägsna dom fungerar bättre, stoppade in kånkens sittunderlag passade bra i datafickan.
Har lite jobbigt med att ta på en rygsäck men vill ha händerna fria det mesta är ju lite för litet. Så jag klippte helt sonika av axelremmen på ena sidan, fungerar ju bra att bära den som axelväska eller använda handtagen.
När jag 2010 åkte till teneriffa hade jag bara en liten kånken en aning för liten men den räckte ju en vecka tyvärr så hamnade jag på sjukhuset i Las Americas för operation så det blev att tvätta de få medhavda underkläderna efter operationen och låta de torka i solen på en fåtölj.
Jag gillar att resa lätt så nu blev den här drygt 18l volym den gamla klarade knappt 14l så det blir bra både om man skulle råka göra en veckoresa eller ha med i husbilen bra när man ska ta elcykeln och handla och väger bara 0,5kg.
Visa bilaga 1164
Glad att jag hittade dig, jag har saknat dina betraktelser i husbilklubben?
 
Idag har jag lagat elcykeln som blivit viktig, sadelstolpen som var fjädrande gick i två delar igår.
Den ena delen sitter fortfarande kvar i sadelstolpsfästet gjorde envisa för sök att få upp den men den fastnade av någon anledning. Den är i vilket fall trasig. Hade en liggande i bilen i aluminium med rätt mått som jag använt till förlängare för att dra åt bultar.
Den var för lång eftersom den gamla satt i röret och sen var den lite oval i änden efter en del skruvande.
Skar av den till lämplig längd med en batteridriven vinkelslip och monterade.
Det blev bra och provåkte till Woken och köpte middagsmat för 60kr.
Satt ute i solen i tshirt och år middag, sen tänkte jag bada men det kändes kallt i polen efter kallt och regnigt väder. tog en lång varm dusch istället.
La mej och lyssnade på en talbok på mobilen. Tittade hur det såg ut hemma på kameran kunde jag se 10grader inne -1,6 ute 13grader var det på appen jag styr värmepumpen med.
Det är -2 enligt väderlekstjänsten men ska bli kallare, blir det kyligt slår jag på värmepumpen ett tag. Just nu har jag nästan noll i elförbrukning så jag sparar in en del genom att inte vara hemma. Gör av med en del el här på en elfläkt med fjärrkontroll och elektronisk termostat. Den går på lägsta effekten 800w i ca 12 timmar men står still ganska mycket. Elen kostar runt 4kr/kwh så det blir några kronor räknar med 24kr/dag. Skulle kosta nästan samma med dieselvärmaren men den låter lite mer och ger lite för mycket värme som jag måste vädra ut.20221204_151227.jpg
 
Senast ändrad:
Fick takluckan igår fast det var helgdag, det som inte följde med var tätningsmedel och skruvar 24 st.
Körde ner till järnaffärren som var stängd-
Lidl hade öppet så handlade lite.
Idag sken solen några timmar och det blev varmt handlade lim och skruv
Gick lätt att ta bort den gamla luckan alla skruvar satt inifrån och jag hade en liten skruvdragare.
Fick låna en stege och en limpistol till patronen, klättrade upp och gjorde rent från den gamla butylen med en kniv. Lade på ny tätningsmassa på nya luckan och lade på plats gick in i bilen och riktade noga, sen upp igen förborrade och drog dit skruvarna det skulle vara 20 men jag nöjde mej med 12st.
Monterade inner delen med 4 skruv som var självborrande, gjorde helt och hållet avsteg från manualen eftersom det fanns ett antal översättningar och man sällan kan lita på att det som står är rätt.
Allt gick väldigt enkelt frånsett att man måste släpa på en gammal kropp.
Trots endast tshirt så blev man svettig och en öl från baren och lite prat med en norrlänning som jag inte behövde presentera mej för gjorde susen.
Städade av lämnade tillbaka stege och patronspruta och jobbet var klart!
Köpte en billig taklucka eftersom den bara skulle vara på toaletten fabrikat Fiamma, trodde ljuset skulle skina in genom den men det gör det knappt beroende på konstruktionen, det är en ratt som höjer bakkanten väldigt enkelt. Det var bra att det var många skruv runtom eftersom taket inte är helt platt så det gick att dra ihop.
Så för ändamålet fungerar den bra att man kanske får tända belysningen gör inget den stund man är där.
Blev lite sent var hungrig och körde ner till woken och köpte matlåda, friterade räkor ett par bitar revbenspjäll,
en korv och lite annat jag inte vet namnet på 55kr hemma i husbilen.
Somnade nästan men ryckte upp mej och hälsade på Ålänningen som snart ska laga sin husbil.
I morgon ska det regna och det ska vara dåligt väder ett tag så det var bra att få allt gjort.
Det är tydligen dåligt väder på Iberiska halvön så inget man enkelt åker ifrån, Portugal brukar ju vara ett säkert kort för årskiftet men dåligt väder där med.
Jag blir kvar här ett tag frånsett mödorna med bilen och cykeln så är det ett bekvämt liv, i morgon är det den heliga avelsens dag så det är helgdag det mesta är stängt och skall småregna.
Lite konstigt eller så har jag missuppfattat, eftersom om Maria blev havande då kan ju knappast jesus vara född vid jul.
När det gäller religion så är det inte mycket som förvånar en.
Nästa projekt är att skruva isär elektroniken på elcykeln och se om jag kan få lite ordning på den.
Motorn stängs ju av när man ska bromsa via kontakter på handtaget räcker ju om ett handtag gör jobbet så kan jag bromsa med det andra utan att motorn stannar och jag får ta ett tramptag för att veva igång den. Ska koppla ur hastighetsgivaren om det går för att få lite högre toppfart. Har kört över en mil utan att första lampan på displayen börjat blinka finns fem st. Den borde gå 3 mil minst utan att trampa.20221207_135659.jpg20221207_135624.jpg20221207_135553.jpg20221207_135534.jpg20221207_135637.jpg
 
Senast ändrad:
Den nye luken, sørg for at den er stengt når du kjører. Ligner på en vi hadde på husbilen her i Australia, den mistet lokket under kjøring om det ikke var stengt helt. Men det var tydlig helt normalt for jeg kunne kjøpe nytt lokk på nesten hvilken som helst campingshop, mistet 2 på de årene vi hadde den bilen.
 
När föddes Jesus? Ingen som vet men det står inte i Bibeln att han föddes under Julen.
Läser man mellan raderna och lägger ihop ett litet tids schema så tror de flesta att han föddes på hösten augusti-sept.
Men oavsett så är det lite mysigt med Julen!

Så här skriver alltombibeln:
"Ingen kan säga med säkerhet när Jesus föddes, men det finns vissa saker som tyder på att det bör ha varit på hösten, sannolikt i slutet av september eller början av oktober.

De mest detaljerade spekulationerna utgår från Johannes döparens födelse. Enligt Bibeln var hans mamma Elisabet i sjätte månaden när Maria blev gravid. Det betyder att Jesus måste ha fötts ett halvår efter Johannes döparen.

Johannes pappa, Sakarias, tjänstgjorde i templet när han fick löftet om att hans hustru skulle föda en son. Eftersom olika prästsläkter tjänstgjorde vid olika tider på året, kan man räkna ut när Sakarias befann sig där. Om man förutsätter att Elisabet blev gravid så snart han kom hem från sin tempeltjänst, så kan man också räkna ut när Johannes föddes (nämligen nio månader senare).

Och eftersom Jesus föddes ett halvår efter Johannes, så får man alltså fram även tiden för hans födelse.

Men eftersom vi inte vet om Elisabet blev gravid omedelbart när Sakarias kom hem från Jerusalem, och eftersom vi inte heller vet om Elisabeth var i början eller slutet av den sjätte graviditetsmånaden när Maria besökte henne, så tvingas vi röra oss med ganska stora felmarginaler. Därför är det helt omöjligt att säga exakt vilket datum Jesus föddes."

Hade gott i värmen vaknad precis och det är -7,5 just nu, lite snö
 
Senast ändrad:
Hej Bengt
Kul att se dig på plats i Santa Pola och aktiv på Bahia.
Betr. takluckor.
Den gamla ser ut att kunna vara MPK.
Tycker jag känner igen den eftersom jag har en överbliven sådan,
i oöppnad kartong liggandes på hyllan...
Den nya, Fiamma, hade jag samma modell på VW-bussen.
Efter några år började den läcka, via de utvändiga skruvarna.
Mot-åtgärden var att baka in skruvskallen och en bit/cirkel, av den omgivande luck-flänsen
i en "bulle" av UV-beständig Sika eller motsvarande tätmassa.
Tänk Ø15-30 mm och höjd 4-8mm.
Noggrann avfettning först, såklart!
Välsåpad finger krävs om det ska bli slätt och snyggt. :)
Ett erfarenhets-baserat tips i all välmening.
Hälsar en som avläste -10°C ute nyss, suck!
 
Ja min lucka ska inte läcka trycktes ut en massa tätningsmassa när jag drog åt skruvarna hålen var fullständigt fulla. Monterade luckan med gångjärnen framåt brukar normalt inte vara så farligt men konstruktionen har en svaghet eftersom det ska bli få varv på skruven för att öppna blir det ett stort moment på skruven. Likaså takluckan satt jag så att man inte kan öppna enbart framåt. Sen måste man ha en lista i huvudet på allt som ska göras innan man kör kolla oljan och vattnet takluckor elen låsta dörrar. spärrad kylskåpsdörr osv.
För de som undrar Rakel sitter i receptionen numera så jag ser inte henne så ofta hon är precis lika snygg som tidigare. före detta chefens dotter verkar ha ett finger med överallt otroligt duktig och hjälpsam. Alla kommer ihåg mej sen tidigare trots tusentals gäster!
Det kan endast bero på att jag är längre än de flesta. Idag är det stängt överallt.
Har -14grader hemma utanför inne 15grader här är det 23 inne och då har jag inte haft på värmen sen kl05.
Jo Lasseboy det du beskriver har jag kunnat utantill i många år och jag tror definitivt inte på en helig avelse.
Det hela handlar nog mycket om en efterkonstruktion precis som vår Jul sammanfaller med forna tiders hedniska fester blivit namnbytta och omvandlade till kristna sådana. Så när man talar om gudstjänst juletid så kan man undra vilka gudar? Tor oden och freja eller gud utan namn.
 
trycktes ut en massa tätningsmassa när jag drog åt skruvarna hålen var fullständigt fulla.
Precis så tänkte jag också när jag monterade min Fiamma första gången :)
Men den tanken räckte ändå inte till att hålla tätt mer än ett par år.
Sen gick de termiska rörelserna i de olika materialen sina egna vägar.
Självklart gör du som du finner bäst Bengt,
men jag vill inte läsa något gnäll om ett par år, haha :)
 
Jadu Rasken kan meddela att enligt bruksanvisningen på luckan ska man göra precis som du säger!
Men blev inte gjort eftersom jag lämnat patronen på marken och kände att jag inte orkade klättra upp igen.
Idag var det marknad igen gick en liten sväng men vände kände att värmen och folket blev jobbigt sen har jag det mesta jag behöver.
Körde ner till La Dolce Vita för en riktigt god middag, grillade köttbitar från gris friterad potatis i egen tappning, serveras med ostsås. Väldigt god och mycket, blev ett antal gånger sist jag var här med Åsa och Hasse. Solen sken och jag välkomnade ett moln som dök upp.
Har testat lite med projektorn i husbilen tittat på nyheterna hemma, eftersom bordet jag använder är för lågt för att bilden ska bli bra på duken finns ingen korrigering för trapetsform så blev lösningen att använda en glasburk att ställa den på.
Det blev inte heller bra så jag utgick från min ursprungliga plan och letade mer noggrant på china.
Köpte en lampa med klämfot och spiral arm, denna slaktades efter en del om och men, en skruv var fixerad men värmde lite med en minatyr blåslampa och lacklåset släppte.
Satt dit en liten ask på armen där projektorn passade.
Blev betydligt bättre bild och större gissar på bortåt 30" man får ha lite halvmörkt och upplösningen och skärpan inte den bästa, är ju van vid en riktigt bra tv hemma.
Men helt godtagbart och bättre än att använda datorn med ganska liten skärm.

20221210_140128.jpg20221210_162752.jpg20221210_230227.jpg
 
Var tänkt att jag skulle åka till Gran Canria från Alicante men det verkar svårt dels är det dyrt men det största problemet är att man kan få en riktig rundtur i spanien med inte bara mellanlandningar utan även flygplansbyte.
Uppåt 6 timmar i väntan på en flygplats är jobbigt sen vet ju alla att allt som går att äta är väldigt dyrt.
Kämpar vidare!
Här kan jag flytta bilen 200m till parkering och bara betala 1eu/dag. När jag sen återvänder ska dom fixa en ny plats åt mej.
 
Var tänkt att jag skulle åka till Gran Canria från Alicante men det verkar svårt dels är det dyrt men det största problemet är att man kan få en riktig rundtur i spanien med inte bara mellanlandningar utan även flygplansbyte.
Uppåt 6 timmar i väntan på en flygplats är jobbigt sen vet ju alla att allt som går att äta är väldigt dyrt.
Kämpar vidare!
Här kan jag flytta bilen 200m till parkering och bara betala 1eu/dag. När jag sen återvänder ska dom fixa en ny plats åt mej.
Godmorgon
Jag tittade lite snabbt Vueling har ett skapligt pris och det finns direktflyg tex tor 72€
Länk till söksida
Lycka till
Mvh Hasse
 
Vilken dag!
Igår fick jag mail från Tommy som lovade hjälpa mej med flyget!
Idag fick jag svar från Hasse G som skickade en länk till Vueling via den länken där det trasslade med uppkoppling tog jag hem deras app och lyckades boka flyg den 20/12 10.50 framme 12.45. lade till ett bättre säte vid utgången för 10eu 853 kr för flygresan vilket är rimligt vid denna tiden på året och direktflyg.
Allt verkar lösa sig tack vare vänner på forumet. Bara att flytta bilen när jag åker eller dagen före taxi till flygplatsen i god tid. Tror att det blir hyfsat billigt att resa tillbaka, har inte bestämt datum det får ske underhand.
Spännande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen