Fick takluckan igår fast det var helgdag, det som inte följde med var tätningsmedel och skruvar 24 st.
Körde ner till järnaffärren som var stängd-
Lidl hade öppet så handlade lite.
Idag sken solen några timmar och det blev varmt handlade lim och skruv
Gick lätt att ta bort den gamla luckan alla skruvar satt inifrån och jag hade en liten skruvdragare.
Fick låna en stege och en limpistol till patronen, klättrade upp och gjorde rent från den gamla butylen med en kniv. Lade på ny tätningsmassa på nya luckan och lade på plats gick in i bilen och riktade noga, sen upp igen förborrade och drog dit skruvarna det skulle vara 20 men jag nöjde mej med 12st.
Monterade inner delen med 4 skruv som var självborrande, gjorde helt och hållet avsteg från manualen eftersom det fanns ett antal översättningar och man sällan kan lita på att det som står är rätt.
Allt gick väldigt enkelt frånsett att man måste släpa på en gammal kropp.
Trots endast tshirt så blev man svettig och en öl från baren och lite prat med en norrlänning som jag inte behövde presentera mej för gjorde susen.
Städade av lämnade tillbaka stege och patronspruta och jobbet var klart!
Köpte en billig taklucka eftersom den bara skulle vara på toaletten fabrikat Fiamma, trodde ljuset skulle skina in genom den men det gör det knappt beroende på konstruktionen, det är en ratt som höjer bakkanten väldigt enkelt. Det var bra att det var många skruv runtom eftersom taket inte är helt platt så det gick att dra ihop.
Så för ändamålet fungerar den bra att man kanske får tända belysningen gör inget den stund man är där.
Blev lite sent var hungrig och körde ner till woken och köpte matlåda, friterade räkor ett par bitar revbenspjäll,
en korv och lite annat jag inte vet namnet på 55kr hemma i husbilen.
Somnade nästan men ryckte upp mej och hälsade på Ålänningen som snart ska laga sin husbil.
I morgon ska det regna och det ska vara dåligt väder ett tag så det var bra att få allt gjort.
Det är tydligen dåligt väder på Iberiska halvön så inget man enkelt åker ifrån, Portugal brukar ju vara ett säkert kort för årskiftet men dåligt väder där med.
Jag blir kvar här ett tag frånsett mödorna med bilen och cykeln så är det ett bekvämt liv, i morgon är det den heliga avelsens dag så det är helgdag det mesta är stängt och skall småregna.
Lite konstigt eller så har jag missuppfattat, eftersom om Maria blev havande då kan ju knappast jesus vara född vid jul.
När det gäller religion så är det inte mycket som förvånar en.
Nästa projekt är att skruva isär elektroniken på elcykeln och se om jag kan få lite ordning på den.
Motorn stängs ju av när man ska bromsa via kontakter på handtaget räcker ju om ett handtag gör jobbet så kan jag bromsa med det andra utan att motorn stannar och jag får ta ett tramptag för att veva igång den. Ska koppla ur hastighetsgivaren om det går för att få lite högre toppfart. Har kört över en mil utan att första lampan på displayen börjat blinka finns fem st. Den borde gå 3 mil minst utan att trampa.