• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
En släkting hade en elmoped för närmare 20år sedan. När han blev vinglig i kroppen satte han stödhjul på mopeden.
När det var dags att byta batterier (dyra och inbyggda i ramen) fick stödhjulen och dess ramar agera batterihållare för vanliga blybatterier.
 
Ja låter bra ska kolla upp det, jag står ju på plats 120 så det är ju väldigt nära.
Det är väl just meningen med forumet att man kan ta kontakt utan vidare.
Skulle varit till cykelaffären när jag var på medical centre idag, Men kände inte riktigt för det har legat lite lågt och glatt mej åt att bli av med katetern, ingen alvedon idag mot värken!
Har botaniserat en hel del på amazon och hittade en rolig sak som kanske kan passa mina behov.

TopMate ES31

Kostar 697 eu med frakt och ska komma hit på en vecka Amazon kommer ihåg mej efter att jag köpte en taklucka.
Det är ju ett fordon jag har god nytta av hemma också att åka och handla med.
Känner mej lite osäker på den något vingliga elcykeln Hade planer på att modifiera den men även fast batteriet fungerar just nu känns det osäkert kanhända det får bli skrot här.
Man får vara rädd för intern kortslutning och brand!
40st litiumjon celler är inte att leka med. Med de batterier jag kostade på borde den kunna gå minst 3 mil.
Tycker den verkar vinglig
 
Tycker den verkar vinglig
Ja du har rätt har läst en massa recensioner och de första hade lite för smalt mellan bakhjulen, tredje versionen 1000kr dyrare har förlängd bakram och 10" luftgummihjul vilket borde hjälpa upp väghållningen.
Det är nog den som ska passa mej bäst eftersom den borde klara lite sämre väg.
Man har ju bra dagar och sämre har kört mycket elcykel härnere, skönt att komma bort från campingen och se lite annat. Tar inte många minuter till havet med sandstrand marina och restauranger.
Det som bekymrar mej mest är batteriet 7,5Ah 270 Wh om man jämför med elcykeln med sina 504 Wh.
Fast hittills har den elmätaren alltid visat fullt bara blinkat lite uppför backen till Bahia.
Klarar den två mil är jag nöjd då täcker jag hela Finspång för att handla mat. Härnere har jag elscykeln för längre turer men är väldigt rädd för trafiken, man kör på ett annat och aggressivt sätt mot hemma.
Mycket gas och broms är det Ecodriving som jag ägnar mej åt verkar helt okänt här.
 
Jaha då har man beställt en TopMate es32. Ska få den mellan den 12 och 16 januari, kommer förmodligen direkt från kina. Den ska klara 190cm personer och 100kg jag ligger nog lite plus men det är man van vid blir en spännande upplevelse.
Tanken är att byta ut sadeln mot en stor och mjuk med ryggstöd. Gps och plats för lite bagage måste man ha har fått förslag på ölmuggshållare. Vikten är rimliga 15,7 kg och går att vika upp och ner på några sekunder, så inga problem att få med den på tåg och buss som det verkar. Passagerarflyget säjer ju numera nej till nästan allt som har batterier. Man kanske få med den som handikapphjälpmedel.
10tum hjul med pumpbara däck plus fjädring på sadeln borde göra att den klarar sej bra på cyklebanor och korsningar. Ska klara en stigning på 15grader vilket är svårt att se framför sej men någonstans i huvudet finns pytagoras sats och trigonometrin från växelströmsläran. Låter lite för bra eftersom det skulle betyda att jag kan sitta kvar vid en skaplig backe.
Verkar ganska stor risk att skada ömtåliga delar men man får väl ha på sej ishockyskydd.
1-1.jpg
 
Senast ändrad:
Tänk på tyngdpunkten med ryggstöd och sånt så att du inte stegrar bakåt i t.ex uppförsbackar. Såg igår att den finska har ett fjärde litet stödhjul bakom bakaxeln.
Ja det är därför de modifierat den i nedre ramröret var tydligen ett problem med gamla modellen och med större hjul så är det en risk.
Man har ju fötterna lätt tillgängliga så problemet är nog inte så stort Finns en originalsadel med löstagbart ryggstöd som jag inte lyckades beställa på amazon.es men amazon. com har den. Min spanska är obefintlig men med hjälp från barkillen så går det nog. Ska testa hur den fungerar först flyttar nog över den specialgjorda sadeln från elcykeln så länge. Kanske rentav finns något vettigt i någon cykelbutik här även om prostatförstörande sadlar verkar vara den standard alla följer med befolkningsminskning som följd.
Hemma har jag byggt några sadlar till mopeder så det går säkert att lösa.
Man ska ju inte trampa så en dyna skulle fungera bra. En beg barstol som monteras på ett sadelunderrede skulle säkert fungera.
Har ju målat in mej i ett hörn nu måste faktiskt ta och köra husbilen hem för att få med mej elscootern hem.
Men planerar till skillnad från tidigare att vänta in våren och följa den i långsamt mak hemåt med lite upptäcksfärder. Brukar ju annars sträckköra, det kan mycket väl bli sista resan hem känner att sjukdomar och ålder tränger sej på. Man får inte ha så långt perspektiv nu för tiden utan ta det som det kommer.
 
Hej Bengtic... jag vill inte förstöra din resetråd.. men tänker ändå..komma med några tankar. Jag tycker att du går händelserna i förväg. Egentligen verkar du va friskare än på flera år? Eller. Bara för att du köpt en elscooter..eller vad det heter? Så har du inte alls..målat in dig i ett hörn... det är inget som säger att den tvunget måste tillbaka till Sverige i år? Du kan lämna både husbil och scooter i Spanien... Du behöver bara ha ett bra ställe att ha husbilen parkerad på.. men det tycks det ju finnas? Så din idé kring detta.. håll kvar den som ett alternativ..
Då kan du ju flyga ner precis när du vill..ja förutom perioden med för mycket värme.
Jag tänker mig att du hinner en ..kanske kortare resa under vår eller tidig höst.... o sen kan du ju stanna lite längre nästa vinter eller vår? Så mitt råd är..fundera lite kring detta. Låt inte en scooter styra ditt liv... Och du brukar ju hålla lite koll på kostnader ! Det kanske går nästan jämnt ut att flyga upp o ner.. eller drivmedel för husbil o kostnaden för parkering av husbil.. i o för sig ganska många månader?
O om du tvunget ska ta upp husbilen, take it easy... take it easy.. gör det då som en trevlig semesterresa... två..tre veckor minst.

Ps du har ju ännu inte provat scootern.. så hur bra den är vet du inte?
Tänk om det finns någon med jättestor husbil o jättestort husbilsgarage som kan ta upp scootern? Fast jag tror mer på att den ska du använda vid husbilen?

Tillägg... sen fungerar inte..vårens ankomst.. i Europa.. som man lätt kan tro om man tänker på Sverige.. I Sverige är det oftast så att vårens ankomst..är från söder och går mot norr. Men från Spanien kör du i och för sig från söder mot norr.. men du flyttar dig också från två stora hav.. Medelhavet och Atlanten som påverkar klimatet längs kusterna väldigt mycket... men du åker inåt Europa .. och mot öster och mera inland... både i östra Frankrike och i Tyskland.

T ex har Köln plus 12 grader idag... men det kan snabbt ändra sig.
 
Senast ändrad:
Underbar inställning och attityd Bengt! :)

"även om prostata-förstörande sadlar verkar vara den standard alla följer,
med befolknings-minskning som följd."

Det med en stor glädje och mig ett sant nöje som jag konstaterar att den gode Bengt
känner sig förhindrad att vända befolknings-minskningen pga dålig cykel-sadel-design.
Så talar bara en riktig Viking! Håll fanan högt!

Respekt från en medlem i fan-klubben Bengt :) :love:
 
Roligt med trevliga svar!
Precis så tycker jag en tråd ska fungera med goda råd och humor som svar.
Burstner jag har tänkt mycket som du gör och avgörandet är månader bort, det jag funderat mycket över är ju vädret som du så bra förklarar.
Har ju blivit lite tagen på sängen att så fort jag kommer bort från medelhavet så blir det mycket kallare än jag tänkt och fått ompröva moseldalen och andra begivenheter.
Jag planerar mycket i förväg men man får ofta ompröva det man tänkt i sista minuten vilket jag tycker är klokt, om kartan inte stämmer med verkligheten -gäller verkligheten!
Raasken lärarkollega jag har gjort mitt och lämnar över rodret till den nya generationen som kanske borde tänka två gånger innan självstympning.
Finns en herre som förekommer på tv som har ett förflutet som tävlingscyklist -tror han är barnlös?
Att timme efter timme komprimera själva organet för fortplantning ger skador att som privatperson ha en sadel som modet föreskriver ger inga poäng.
Modet har skapat problem för många kvinnor med knä och höftproblem efter högklackat, sen en del andra problem med kortkort i minusgrader och en hälsosam? Blå färg i de nedre regionerna.
Men det var ju ett 70-talsproblem och de återfinns ju på långvården numera.
 
Inte den bästa kartan... men titta gärna så ser man att det finns några olika klimatområdet. Det är lätt att man missar detta om man enbart tittar på en geografisk karta.
Jag skulle tro att om du frågar en spanjor... Hur är vädret o klimatet i Sverige? Då skulle du få svaret...Usch..det är kallt o mycket snö... men Sverige är avlångt och långt från söder till norr. Det skiljer så klart mycket mellan Ystad eller Kiruna.


 
För att citera en tidigare FP-ledare med militär grad:
"-Nämen alltså, så här är det!"

Om Rohne-dalen inte vore det bästa sättet/vägen,
att ta sig mellan Alperna och norra Medelhavet...*
Då hade floden Rohne, så klart, inte flutit där!

Hur svårt kan det va? :)
Go with the flow, eller?

*Käll-hänvisning: Rhône Glacier,
 
Senast ändrad:
Jag får ta en riktig funderare hur jag ska göra med hemresan!
Har ju minst två månader att fundera och flera som flyger hem regelbundet kan tipsa mej.
Ganska lockande att ha husbilen som semesterlägenhet i spanien kostnaden är ju minimal över tid tvåårsbesiktning gör ju att jag har tid till våren 2024 att köra hem.
I min ålder får man ta varje dag man mår bra med glädje.
Gillar iden med att man kan släppa detaljplaneringen och ta det som det kommer, lämnar gärna alla möjligheter öppna, vägrar att boka färjor och flyg långt i förväg det skapar låsningar i livet.
Har tvättat idag stor maskin tog allt som behövdes körde torktumlare som faktiskt torkade torrt fast nästan allting landat i påslakanet.
Skönt att få det gjort och få allt rent och inlagt i skåpen.
Solen sken idag med men kallt på kvällen med klar fullmåne, varmt i bilen med 800watt som går ganska mycket. Kaminen hörs knappt.
I morgon marknad som jag förmodligen åker ned till beställer rostat bröd med bacon och ägg och en öl och sitter i solen en stund, blir ett varv på marknaden men samma saker hela tiden och inget jag vet att jag behöver just nu. Gjorde ju mitt fynd för ett par veckor sedan med kånken för halva svenska priset.
Mycket är billigt här men mycket eller nästan allt är fejkmärken från kina. Kalsonger på kina affären håller hög standard till halva priset och klart köpvärt kan finnas billigare på marknaden.
Strumpor går ju alltid åt men storlek 48 blir nog för svårt, men mina som är bra kommer från dollarstore.
När det gäller tshirt har jag blivit noga de jag har nu kostar ca 700kr men värt varenda krona hitills finns med all säkerhet inte här någonstans.
Skulle vara roligt att träffa Lena och Tomas här om jag kan få platsnumret?
Jag längtar inte hem finns inget hemma utom kyla och mörker bara lite mer utrymme och en stor tv. Går säkert att stå ut med sol och värme några månader!
 
Har tvättat idag stor maskin tog allt som behövdes körde torktumlare som faktiskt torkade torrt fast nästan allting landat i påslakanet.
Skönt att få det gjort och få allt rent och inlagt i skåpen.

Skulle vara roligt att träffa Lena och Tomas här om jag kan få platsnumret?
Torktumlarpoletter är hårdvaluta här på Bahia har vi märkt. Glömma tvätt utomhus över natten gör man bara en gång när daggpunkten inträffar redan vid solnedgången. Skor utomhus är också intressant.

Jag tror du cyklade förbi mig igår, fast jag hann inte reagera. Vi bor på ”västkusten” med utsikt mot soluppgång, på plats 309 i någon vecka till. /Tomas
 
Går säkert att stå ut med sol och värme några månader!
Yes, en skal bare ikke venne seg til å benytte AC for mye. Selv har jeg min absolutt beste trivsel når det er rundt 30 grader varmt. For de fleste vil et klima som på Canarias eller Madeira passe veldig bra. Grunnet havets regulering så blir det relativt liten forskjell i temperatur ved kysten, selv om det kan snø på toppene begge steder. Mitt valg er vanskeligere å kopiere, det er veldig vanskelig å få opphold over ett år her i Australia - en må ha nær slekt her nede eller være under 45 år for å få permanent opphold. Det finnes noen små unntak opp til 56 år, men da er løpet kjørt for arbeidsinnvandring.
 
Knut det måste vara jobbigt med 30 grader, max 26 är lagom för mej. Så här års blir det kallt så fort solen går ner, på Gran Canaria var det behagligt oftast på kvällen.
Träffade Lena &Tomas idag var trevligt mycket att prata om.
Orkade inte iväg på marknaden gick till woken istället för lite god mat, faktiskt har jag ingen gång fått problem med magen av deras mat som går att variera väldigt mycket.
 
Lyckades efter många om och men beställa en ny sadel från amazon.es. Den fanns som tillbehör för 60eu till min beställda elscooter direkt från firman som säljer dom via amazon.com där dom var restade. Hittade exakt samma sadel under eget firmanamn på amazon.es för 46eu och den fanns även i en snygg brun färg. Beställde inatt den kostade 500kr med justerbart ryggstöd som jag kan ta bort om det blir problem.

Vaknade upp till gråväder slog på värmefläkten men ska bli varmt senare på dagen. Funderar på att fylla reservdunken med diesel kommer det kalla nätter som det kan göra i januari kan jag ju köra på dieselvärmaren kanske blir billigare än elen på natten. Värmefläkten går ganska mycket på kvällen och natten 800w så det kan nog bli 8kwh. Blir ca 1 liter diesel/dygn a 17eu motsvarar ju under 3kr/kwh och det var ju dyrare än så redan 2020.
Förutom att det vid uppstarten luktar illa dieselvärmaren startar ju med överskott av bränsle så blir luften bättre efter ett tag den tar ju luft direkt utifrån och värmer den vädrar ju ut en del fukt samtidigt.
Märks att det blivit lite kallare sen jag kom den sista november. Är ju plusgrader hemma i sverige så jag slog av värmepumpen och då är det nästan noll i elförbrukning. Pratade med en som slagit av allt hemma, risk för en överraskning om det fryser, kan bli hur dyrt som helst och försäkringen går knappast in där om det är medvetet slarv.
 
Senast ändrad:
Lyckades efter många om och men beställa en ny sadel från amazon.es. Den fanns som tillbehör för 60eu till min beställda elscooter direkt från firman som säljer dom via amazon.com där dom var restade. Hittade exakt samma sadel under eget firmanamn på amazon.es för 46eu och den fanns även i en snygg brun färg. Beställde inatt den kostade 500kr med justerbart ryggstöd som jag kan ta bort om det blir problem.
Vaknade upp till gråväder slog på värmefläkten men ska bli varmt senare på dagen. Funderar på att fylla reservdunken med diesel kommer det kalla nätter som det kan göra i januari kan jag ju köra på dieselvärmaren kanske blir billigare än elen på natten. Värmefläkten går ganska mycket på kvällen och natten 800w så det kan nog bli 8kwh. Blir ca 1 liter diesel/dygn a 17eu motsvarar ju under 3kr/kwh och det var ju dyrare än så redan 2020.
Förutom att det vid uppstarten luktar illa dieselvärmaren startar ju med överskott av bränsle så blir luften bättre efter ett tag den tar ju luft direkt utifrån och värmer den vädrar ju ut en del fukt samtidigt.
Märks att det blivit lite kallare sen jag kom den sista november. Är ju plusgrader hemma i sverige så jag slog av värmepumpen och då är det nästan noll i elförbrukning. Pratade med en som slagit av allt hemma, risk för en överraskning om det fryser, kan bli hur dyrt som helst och försäkringen går knappast in där om det är medvetet slarv.
Ja det är ett riktigt skit väder här hemma just nu så regnar det och det är bara några cm kvar av dom 20cm snö som kom i går och förrgår, lite avis men det blir kanske vår tur också framöver.
 
Ja du skulle ju varit mycket i spanien var det väl planerat från början, men så har det inte blivit.
Det är klart att du och hunden kan köra ner och hustrun ta lite ledigt och flyga ner. Livet går ju inte i repris och man kan ju lätt bli sjuk på ett sätt som hindrar alla resor.
Funderar mycket på att parkera här och flyga fram och tillbaka, blir ju en billig semesterlägenhet, är ett antal här som gör så. Jag betalar 1 eu /dag för parkering här inom området med nattvakt finns bara en väg in allt är inhängnat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen