• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är ju inget stort problem..skippa vinäger... går ju ännu bättre med lite pressad citron...men förmodar att du kanske inte tål det heller... ja ..kokt fisk... också jättebra... men för att göra det enkelt..så måste du då köpa..färdig fiskfilé... ( o så inget fryst ( skräp) ).
Mina råd utgår från att det ska va så enkelt som möjligt och så lite matlagning som möjligt..

........................................

Det du kallar halvfabrikat? Ingen bra idé alls!

Var nere till woken efter ett felköp i matväg hade trott att det som som i en glasburk såg ut som en soppa jag brukar äta när magen krånglar. Efter att ha kokat vatten och hällt på locket gick det att få upp. Ut kom en klar vätska som luktade skumt, det var en vätska som visade sej vara ren syra eller vinäger.
Hur någon kan äta det är ett mysterium jag själv skulle förmodligen hamnat på marken.
Har blivit trött på wokens mat ska försöka hitta något man lätt kan tillreda. Har ett par påsar varma koppen och te med knäckebröd. Köpte ju en del mat sist med minnet är kort var ju 2020.
På Lidl strax efter Kines-varuhuset finns ganska mkt man känner igen, ta en timme där så hittar du saker att äta med minimal insats. Bla nudlar som man bara häller kokande vatten på, som livnärt studenter i åratal. Cyklar du en bit till, rakt fram förbi marknaden, genom två rondeller (den andra är väl den blåa) kommer Mercadona till vänster. Där finns färdiglagad mat att köpa som kanske är roligare än woken?
/Tomas o Lena, nu i Mazarron.

Jo det är sant har av någon outgrundlig anledning haft en förmåga att hitta fel på allt och alla när det gäller mekanik och elektronik kan man ju laga dom också.
Har ägnat mej åt avancerad matlagning också pulver kaffe och en blöt?? färdigjord smörgås med utgångsdatum samma dag. till middag blev det en burk med nudlar som man häller kokande vatten på. Fick i mej hela burken. till sen kvällsmat blev det kaffe och en bit burkskinka på wasa sportbröd. Var ju söndag idag så allt utom macken var stängt, man är ju botskämd hemma är närmaste affären alltid öppen likaså de stora affärerna nästan alltid öppna. Sen har jag alltid lite frusen färdigmat hemma, kollar regelbundet på tre restauranger som har matlådor.
Man tillbringar en del onödig tid där pg.a. vädret.
Kallt idag och bara några grader på natten så fläktkaminen går hela tiden på 800w. Dieselvärmaren startade jag och luften blev bättre men det blir för varmt 24gr blev lite bättre med nya påslakanet som legat i två år ouppackat. Var billigt men det fanns en orsak eftersom man inte kostat på öppningarna i för täcket något alls.
laddade hem ett par böcker till min läsplatta från biblioteket, har också möjlighet att läsa på mobilen men det blir lite jobbigare programmet biblio har även uppläsning som är acceptabel men inte mer.
Har en bra app i mobilen för talböcker somnar ibland till den men det krävs att boken är vettig för att lyssna.
Jag använder ju samma hemma fungerar bättre att somna än insomnings tabletter som jag slutade med för ett halvår sedan, var inte lätt att sluta men märkte att jag fick sömnapne av dom vaknade med hög puls och fick ingen luft. Försvann när jag slutade med dom blev lurad att ta dom en doktor skrev ut 100st med 4 uttag per år. Var en hel del felsökning för att komma på felet.
Måste iväg och handla i morgon både mat och en elskarvkabel för att kunna ladda utan för bilen.
En bit plast för att täcka mina fordon man hotar med regn redan på tisdag och eftersom det blir molnigt ganska låga temperaturer. under 10grader vilket varken är roligt eller billigt när man sitter i en husbil.
Har laddat upp med filmer så jag kan titta på min projektor eller direkt i datorn.
Vi närmar oss ju februari och då lär det bli varmare när jag varit härnere tidigare har jag kört hem i början av mars, men väntar ett tag till. Man blir ju väldigt lat när man står still här blir ju betydligt jobbigare när man kör och ska in på ett nytt ställe varje gång, nu behöver jag i varje fall inte tänka på gasoleländet som styr ganska mycket.
Funderar på vad jag ska hitta på om jag någon gång skulle vilja köra en bit i sverige ett drag på min bil och en liten husvagn skulle fungera eller tältvagn, värmeproblemet är ju enkelt att lösa idag med dieselvärmare. Men det blir nog aldrig av. Men kommer nog sätta in en dieselvärmare i personbilen till nästa vinter otroligt bekvämt att trycka på en knapp och komma ut till en varm bil speciellt med mina problem, men jag måste ju räkna med någon sorts ingrepp medicinering är ju bara tillfällig lösning att skjuta upp problemet. Min far hade ju samma problem i många år och han fick lida mycket men det verkar inte som man ville göra något eftersom han var så gammal.

Idag var det väldgt tyst på bahia, orsaken som jag ser det var att min väderstation visade minus 2 gr inatt.
Hade svårt att somna märkte att jag började frysa, det råckte inte med 800w jag fick slå på 1200w så kom tempen upp till 18grader i golvnivå.
Tänkte att då kan jag ju köra med dieselvärmaren, slog på den på lägsta läget och det var lagom.
Men täppt i näsan och hostig, en granne hostade väldigt mycket stor risk att det blir en del sjuka.
En stor husbil gör ju av med en hel del el knappt det räcker med det som finns blir ju en del spänningsfall i ledningarna när man ser hur det är draget.
Gasen lär ju gå åt rätt fort med, om jag minns rätt så en flaska var tredje dygn gjorde Jojje av med. Jag klarade 10dagar på en flaska sist jag var här. Får knalla ned till macken med dieseldunken om det ska vara så här kallt, stämmer dåligt med vad man spått. Fast när det är stilla och klart väder faller tempen som en sten här också och förmodligen väldigt lokalt.
Verkar som vädret gått in i en ny fas med kallare och sämre väder i hela Iberiska halvön.
Men så fort vi kommer in en bit i feb. så brukar det bli varmare sen har jag ju brukat köra hem i början på mars eftersom det blivit ganska varmt, men det har bara varat tills man svängt av från kusten mot norr, sist var det riktigt kyligt i luxemburg ligger ju lite högre. När man sen kommit hem har man undrat över varför man hade bråttom när det snöat hemma.

Ja tempen beror ju mycket på solen jämförde alla orterna på kusten neråt de flesta hade 12gr men ett par hade 13 och 14. Hade bilen tillstängd 2 timmar och det var 25 inne när jag kom tillbaka.
Kaffe är väl knappast nyttigt om magen är i olag??
pulverkaffe nescaffe lyx brukar fungera men den varianten har de inte här. Men i morse blev det te.
Har skaffat en hel del mat idag så nu kan jag komma in i det normala livet igen. Jobbigt att gå ut att äta ofta och dyrt. men två månader ska jag klara.

Jag har ätit väldigt gott för några veckor sedan det är halva portionen kvar eftersom jag glömde att fotografera. i menyn är det den längst ner som kostar 10.50.

20230112_155222.jpg20230112_155301.jpg20230110_105749.jpg

Julkrubba
20221222_204303.jpg
På flyget från GC träffade jag en kanadensare som hade en liknande uppväxt som jag så vi satt och pratade hela resan. Ganska otroligt att en hunsad avhoppare från jehovas vittnen hamnar bredvid mej.
20221229_214423.jpg
Jag lyckades blunda även om jag tog fotot själv!

Var till china idag och köpte en plastduk gjord för att täcka en cykel mot regn, skulle ju skvätta lite inatt men det är stjärnklart ute och ganska kallt. köpte en vajer till en cykelbroms och kraftiga sk. sockerbitar.
Tanken är att montera detta på min trehjuling för att begränsa rörelsen på bakhjulen man behöver bara trycka helt lätt på sadeln så svajar det. Borde bli skillnad, normalt så ska man värmebehandla strängpressad aluminium för att få rätt styrka eller så ska den vara legerad. Jag tror att den är varken eller. Blir det bara lite bättre känns det mycket säkrare att använda den när jag kommer hem komer min gamla lärarkollega att svetsa om ramen med lämplig förstärkning. Tånkte använda den att åka och handla med det är cykelväg hela vägen till centrum och då slipper jag leta parkeringsplats och kan köra direkt in i affären. Det blir ju ett litet test för att se vad som händer när man förändrar något. Har noll utbildning i sånt men lärde mej en del den hårda vägen när jag byggde lite större flygplan. Man håller sig lite sysselsatt vilket är viktigt, är det något jag saknar från skolan är det att vara betrodd med en nyckel till hela verkstaden, Köpte en gammal televerksbil opel kadett kombi -79. Den byggde jag om med skåp och en utfällbar madrass rollade hela bilen med grå mekanlack blev mycket bra. hade den på flygtävlingar bl.a. Hade ju tillgång till byggavd. svetsavd svarv och fräs och ibland fordon för det var ofta upptaget där. Fanns ju hela spannet av kompetenser att fråga mycket kunskap jag fick under de åren. Jag betalade genom att laga deras maskiner som jag aldrig sett förr men trägen vinner. Rektorn kom lustigt nog med ett par glasögon som han trodde jag kunde laga vilket jag gjorde. Misslyckas jag lägger jag ned det projektet flyttar sadeln med ryggstöd till elcykeln eventuellt modifierar jag den något, då kan jag köra minst 3 mil runt santa pola. Avsikten var hela tiden att kunna köra lite längre sträckor, man ska ju kunna köra utmed havet ända till alicante vet att det tidigare stått husbilar där olagligt förståss. Förra gången hade jag en spartacykel med en liten motor i bakhjulet, den var väldigt klen och man måste trampa mycket gick den under en viss fart kopplade den ifrån och då blev det jobbigt. Sen visste man aldrig om den skulle starta.

Billigast här är nu golfresturangen 109:- dyrare även här.
brukade köpa matlåda på Hugos de har pensionspriser. Thairestaurangen i centrum brukade jag också köpa matlåda från. Sen brukade jag ha hemma lite fryst färdigmat från dafgårds.
Köper bara matlådor har ju problem med magen och kan bara äta lite taget.
Har blivit betydligt dyrare härnere nu och jag tror att många spanjorer är ganska fattiga fick 200kr mer i pension 2023 så det backade ju inte men reallönen gick ju back eftersom alla kostnader gått upp.
Brukade köpa matlåda på golfrestaurangen men ofta var en hel del av maten slut, mycket folk som vill ha mat 11.30 och då är man inte hungrig.
Bara 10grader här nu gråväder kom en regnskur idag.
Inget vidare campingväder. Väldigt tyst överallt folk är väldigt påpälsade som tur är har jag ju vinterkläderna med mej. Men det brukar vända efter ett tag värsta är ju blåsten 10ms från havet man är ganska utsatt överallt eftersom man bor i en backe. Fast jag har en av de bättre platserna. Sitter mest med datorn börsen verkar positiv så placerade om lite slantar Odin sverige där jag varit in och ut i flera år.
Ska beställa lite RVS till växellådan och slå i innan hemfärd lite knäligt att få i måste riva bort en del saker och hälla genom bromsljuskontakten. Hoppas de skickar hit, fick ett ljud i ca 85 när det tjuter från lådan när man varken gasar eller motorbromsar alltså utan belastning, misstänker ett lager är på g men det har ju hjälpt förut med RVS normalt skulle ju lådan behövts bytas för länge sen men jag tror de flesta är sämre och nya delar blir dyra och växellådor kan jag inte med alls har ju klarat mej i över 5000mil det trodde jag aldrig.
Den går säkert hem utan vidare men onödigt att riskera slog i rvs på nedresan och den blev faktiskt tystare i motorn.

Stackare du som har varit en otrolig expert på allt som rör bilar. Var ju bara att åka till antrams och fråga Stefan så fick man svar. Ibland stod man länge och väntade eftersom man ville bli expediterad av dej för då fick man rätt saker. Behövde man bromsrör till ett gammalt lik som man körde då så gjorde du bromsrör med nipplar och allt på direkten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen