• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo det har varit kallt idag var nära till regn.
Var ute tunnklädd och det var väldigt varmt i solen men plötsligt vände det som en typisk svensk sommar.
Har kört en bit med vajrarna på trehjuligen den är mycket mer körbar nu inte så knepig som tidigare.
Inte provat toppfarten än men betydligt mer än elcykeln, accet är mycket bättre.
Var iväg till woken och köpte mat väldigt smidig. Hade en del yrsel idag vilket kommer och går men med trehjuligen känns det betydligt tryggare och det var ju egentligen därför jag köpte den att kunna handla mat på ett enkelt sätt. Har ju cykelbanan till centrum utanför dörren. Funderar på att ha den i ett litet tält där med laddström.
Ville man vara riktigt miljövänlig så en hopvikbar solpanel som driver en laddare från 12 till 42 volt skulle kunna hålla den ständigt laddad. Använder jag mitt lifepo4 med innbyggd laddningsregulator som buffertbatteri så kan jag vara helt frikopplad från elen.
Ska bli bättre väder och betydligt varmare framöver, har inte varit på tur med elcykeln än får bli när vädret är bra.
När jag satt här och skrev började det att regna så smått gick ut och naturligtvis låg regnskyddet på marken ska köpa klämmor på kina så det håller sig kvar fick in det under hjulen så jag hoppas det är kvar.
Är lite orolig att få in vatten i elektroniken.
Tänkte köpa en pizza men sitta och vänta i en utkyld bar passar inte mej, får jag en tid vet jag att pizzan inte är färdig eller att den är kall. Sen är de små pizzorna på tok för dyra.
Har kvar mat sen woken i em som jag inte orkade äta. Inget smakar något vidare eftersom jag fortfarande är förkyld och näsdroppar tar bort smaken helt och hållet.
Har flera talböcker från biblioteket i telefonen har ju lurar men det är så bra ljud att det inte behövs. Lyssnade på en som var väldigt bra författare gregg hurwitz och nu tog jag hem uppföljaren idag, man kan ladda hem hela boken för att lyssna offline vilket jag gör uppläsare är den bästa av de bästa Stefan Sauk. Det blir lite radioteater av det eftersom han kan vara flera personer ensam vet inte riktigt hur han gör lite som en automatic hoolemaker för inomhusgolfare.
Fördelen är ju att man lätt kan somna till en talbok, om man läser måste man ju vara pigg så man kan läsa och fatta.
Har fått ett meddelande från en fd kollega som kommer ner om ett par veckor han stannar till här så kan vi gå ut och äta. Det han inte vet om bilar behöver man inte veta om det är viktigt brukar jag ringa och få en riktig utläggning.
Ska köra ner och handla i morgon eventuellt äta någonstans kanske man t.om. kan äta på macdonalds fast lidl har hamburgare man sätter i micron 1,5min. Ganska bra! Det finns sk microplattor över och under som blir varma. Inte som de som finns hemma på lidl. Vill inte gärna köra så långt, nu kan jag köpa lite pizza eftersom stekplattan från micropizzan har jag sparat.
 
Bengt, beträffande din kosthållning. Det blir mycket woken, inget fel med det, men det kan bli lite enahanda.

Vi har ett förslag, ta 3-hjulningen till Mercadona, som numera har en stor avdelning med färdiga, nylagade rätter, tillagade i affären.

7AE18F7C-B0A7-47AE-8884-E5B7ECA13FDF.jpeg
Vi köper det ibland, rekommenderas, mycket att välja på, gott och till bra priser.

Carola & Tommy
 
Där har jag redan varit och handlat, idag köpte jag en pizza på lidl som jag lagade i micron, hade sparat en platta som var till en annan pizza gick faktiskt bra eftersom det blev undervärme på pizzan. Köpte spagetti med köttbitar i var ett halvfabrikat som inte är fruset med lång hållbarhet. Sen köpte jag en hamburgare som har värmeplattor både över och under. Den blir ganska bra i micron till skillnad från de som finns hemma hos lidl.
Var vanska kallt idag trots solen vinden var kylig. Men vädret ser bra ut framåt och vi har ju klarat januari ganska bra i år.
Förkylningen är envis tar ner orken en del även matlusten.
Handlade Uomo kalsonger på kina 2,50 eu. Det fabrikatet köpte jag ett antal av 2020. Köpte ett par för några veckor och tvättat i maskin några gånger väldigt bra kvalite och passform 95% bomull och det verkar stämma. Köpte tre st men kommer att köpa fler eftersom kvaliteten är betydligt bättre än det jag hittat hemma. Lika bra att handla så man klarar sig några år.
Försökte bställa från nätet men de kostade över 100kr där plus frakt osv. Ska se om jag kan hitta ett par tshirt också men svårt med storleken, man får köpa en och tvätta och se, strumpor är ett stående problem. Ingen mening att handla på marknaden väldigt mycket skräp där. Inga stroleksmärkningar stämmer.
 
Kallt inatt minus 2 grader kallare än hemma i sverige. Men när solen går upp får man vänta ett tag sen kommer värmen och man kan slå av dieselvärmaren. Fyllde på det sista jag hade igår kväll och det räckte över natten 13 timmar.
Körde på lägsta effekt läget finns 5 st högre men då låter det mera.
Pratade igår med ett par som hamnat högt uppe på campingen kallare där och blåser mera de hade haft minus 3grader och var förvånade att det var så kallt.
Skulle tro att det är likadant i hela spanien, ska man ha varma kvällar och nätter blir det kanarieöarna.
Vi har ju kommit in i feb. nu och då blir det varmare, det som är jobbigt är att det är riktigt varmt i solen men iskallt i skuggan och när det blåser.
När man tittar på temperaruren i europa så blir det ganska kallt så fort man kommer norrut från medelhavet och då hamnar man nästan på svenska temperaturer. Så fort man passerat vintersolståndet går ju sverige ifrån i antal soltimmar och kan slå temperaturen i en del inlandsklimat i frankrike och tyskland.
Flera gånger har jag tänkt ta det lugnt hem och åka och titta men det har blivit för kallt så fort man passerat avignon. kör hem ca 2,5 vecka senare i år men vet inte om det hjälper. Man måste nog vara inne i april en bra bit kanske maj. Har ju ingen brådska men blir lite trött på det här livet ibland men när jag kommer hem så undrar jag alltid varför jag inte stannade längre.
Burstner få jag gissa att du kanske har något i lådorna som kan passa min lösliga planer att ordna en sovplats i min toyota när husbilen är borta.
När jag kommer hem ska jag anlita en hantverkare som kan byta mitt trasiga plasttak på verandan, från början hade jag tänkt göra det själv men det blev bara nödreparationer och nu är jag för gammal.
Sitter ganska mycket på verandan mekat med elcykel och en massa annat där.
Solen är stark för några timmar sedan fick dieselvärmaren jobba för att klara 21grader nu har jag 23 genom att solen skiner genom ett fönster man får dra för eftersom det blir för varmt på ryggen. Snart får jag öppna dörren behövs vädra ut ordentligt ska se om jag kan hänga upp täcket ute.
Ska köra ner till macken och tanka min transportdunk och fylla upp diesel till natten. Har klarat fyra nätter med drygt 5 liter 12-13 timmar varje natt runt 50 timmar på en dunk för ca 100kr 25kr natten. Men det viktigaste är oberoendet av el. Jag hade planerat att flytta dieselvärmaren till bilen till hösten men nu köper jag en ny istället och gör en vettig installation, Synd att det inte går att använda den som värmekälla för att sova eftersom den ger för mycket men blir bra att komma ut till en varm bil. Skulle gissa att 10-15min räcker för att den ska vara ordentligt varm så minimalt med bränsle går åt. Ska köpa samma storlek och kolla måtten eftersom man gärna vill sälja en 5kw istället för 2kw men den är väsentligt större tar mer diesel. Mycket lurendrejeri i kina. Tog många timmars forskande innan jag hittade den här och kopior på kopior. Men jag kommer beställa samma fabrikat det är ett namngivet företag som tillverkar själv lite dyrare men hyfsad kvalite. Har ju haft fläktkamin för värmen tidigare men det hinner nästan bli kallt innan motorvärmen kommer igång när man sen parkerar kommer man ut till en kall bil ofta med fukt på rutorna. Jag börjar redan i tanken rada upp projekt när jag kommer hem en bidragande orsak är att jag ser vardagsrummet varje dag hemma via kameran och ofta ser jag solen skina genom fönstret.
 
Bengtc, det har varit otroligt dåligt med sol i januari, har känts som en novembermånad.

Mitt tips är att du försöker hålla dig kvar i Spanien tills våren verkligen har kommit till Sverige så du hinner njuta av värmen i Spanien, dessutom får du en varm och behaglig hemresa på köpet.

Allt blir en vardag vart man än är, man får försöka njuta över den tid man finns.
Just nu gör du det jag och min bättre hälft drömmer om, måste tyvärr bara jobba klart först.

Mvh//Chippen
 
Bengtc, det har varit otroligt dåligt med sol i januari, har känts som en novembermånad.

Mitt tips är att du försöker hålla dig kvar i Spanien tills våren verkligen har kommit till Sverige så du hinner njuta av värmen i Spanien, dessutom får du en varm och behaglig hemresa på köpet.

Allt blir en vardag vart man än är, man får försöka njuta över den tid man finns.
Just nu gör du det jag och min bättre hälft drömmer om, måste tyvärr bara jobba klart först.

Mvh//Chippen

Ja..o Chippen.... njut av den tid du har..o den har du nu...
Fundera lite kring detta... det finns absolut inga garantier för att framtiden är bättre än nuet.
 
Sista resan.
Hade jag som överskrift.
Nej jag har planerat i slutet av mars delvis för att kanske min plats är bokad då och delvis för att det kan bli varmt att köra hem. Kör 30 mil rakt norrut till camping florida där jag stannar så länge jag vill. Sen är det 40mil till franska gränsen och jag har ingen brådska med att passera den. Allt är billigare och bättre i spanien om man frågar mej.
Har suttit några timmar i baren med en kaffe americano och en crossiant lite senare blev det en liten öl.
Var ett trevligt sällskap där mycket att prata om.
Drog mej tillbaka och fixade sängen med sängkläder som vädrat ordentligt och skakats.
Startade värmaren blev kallt fort nu kl22 är det 6 grader så en kall natt att vänta.
Den tempen som de jag kollat på är lögn och förbannad lögn, kan det vara så att man är mutad av turistministeriet att lägga på momsen det handlar ju om många grader fel 7-8 grader.
Så fel har man inte hemmavid där det inte skiljer mer än enstaka grader.
Jag är ganska envis på den här punkten.
Flera som känner sej lurade på vädret och ändå är det nog ganska bra.
Det blir som skrivet den sista resan med husbil ska jag flyga på vintern blir det solklart kanarieöarna om man är ute efter varmt väder.
Jag önskar att man skulle bygga något likt tropical island hemma.
Viktigt att trivas hemma på vintern, har funderat ett antal år på att ordna ett spa rum har ju två rum på övervåningen varav det ena varit oanvänt ett antal år. Om jag flyttar från det stora rummet till det lilla som räcker bra som sovrum har jag ett hyfsat stort rum att inreda i spa stil eftersom jag är ensam gör jag precis som jag vill. Kan bli ett vinterprojekt.
Att flytta som jag funderat på finns inte ekonomiskt på kartan vad jag än väljer kostar det mer i boende.
Blir billigare att skaffa en slags hiss om det skulle vara nödvändigt.
Har funderat på att köpa en dieselvärmare att värma upp huset idag är det billigare än direktel men dyrare än värmepump.
En del funderar nog på hur det är att bo som jag gör. Husbilen är ju ganska liten 5,5m men bodelen är bortåt 4 m långt och drygt 2 m brett . Jag har rinnande vatten toalett gasspis och mikro använder alltid en vattenkokare till te och kaffe man står ju på el hela tiden. Har ett bord som är flyttbart där jag äter och har datorn, sängen är 2m x 80cm har en fåtölj som jag mestadels sitter i.
Egentligen har jag det nog bekvämare än många med större bilar jag kan ju stå rak i den bakre halvan av bilen alltså är den 2 meter hög.
Nu har jag ju inget förtält har inte fattat nyttan med det är det kallt måste man värma upp det är det sol blir det lätt bastu.
Enkelt att gå ut och sätta sig i stolen har ett litet teakbord där. Mina fordon står där trehjulingen och elcykeln.
Elcykeln kommer att säljas i slutet på månaden efter att jag tagit några långturer, trehjulingen är smidig på själva området och närområdet. Ska gå 25km men går den 2 mil är jag nöjd.
Ätit frukost en stor smörgås med ett par ostskivor, var iväg till woken och köpte lite mat jag inte provat på. Macken ligger ju på andra sidan gatan så jag fyllde upp dunken. Och har tankat upp nu för natten, sitter i 24grader just nu lite mycket men blir nog kallare. Har en talbok på g lite otäck, somnade ifrån en fantasy bok men uppläsaren var inget bra. Ska lyssna färdigt, den otäcka boken är svår att somna ifrån den är ganska psykologisk så man fångas av handlingen. Stefan Sauk får det att låta som en radioteater med ett antal deltagare, det finns inte ord för hur bra han är.
 
Hej bengtic
Vad har du för diesel värmare.
Nyfiken på fabrikat och var du köpt den.
Min wallas värmare i båten har lagt av.
För gammal för att repareras.
I husbilen kör jag el och gas
Är ju endast ute vår till höst
 

Kanske denna? Men är inte lämplig i alla båtar...båt ska helst ha speciellt avgasrör för båtar..( gastätt) det är inte de som levereras med till bilar. Sen får man tänka sig för i en båt var man monterar bränsletank... men allt beror på vilken båt man har och layout.

Här är ett exempel... men det finns på ebay från England också.


Det finns väldigt mycket både värmare o tillbehör på ebay.... men det är som Bengtic skriver helt omöjligt att bedöma kvaliteten.


Tillägg
Ev borde detta inlägg och Raskens ligga under en ny tråd med en annan rubrik... för det finns enormt mycket..både på t ex ebay och Youtube i ämnet... men man måste kolla lite så att man länkar till sådant som är mest intressant...

Här är direktlänk till John mck 47 del 1.


Raasken... inte toppkvalitet...jo det tekniska och mannen är mycket god kvalitet... men ljudet är direkt dåligt och för stort avstånd till en stillastående kamera... annars täcker hans videor i stort sett allt tekniskt...
 
Senast ändrad:
Titta igenom ca 20 filmer av denna erfarna expert på Dieselvärmare, John McK 47 Austalia,
sen kan man fråga på resten, om det då skulle finnas mera över att fråga om...

Såg själv Båt-installationen i går.
I kväll blir det HB installationen 2x 40 min, noga och pedagogiskt, toppen kvalitet!

Tror minsann han var varit yrkesutbildare, precis som Bengt, och en del andra :cool:
Men jag skulle rekommendera alla att börja på film nr 1.
Hälsar Raasken, född frusen :)

Chinese Diesel Air Heaters, John McK 47 Austalia.
https://www. youtube.com/playlist?list=PLne7MoW21Rk01DYGGfOqIbYt6H1ZFSFks

ps. Tag bort mellanslag i adressen
 
Senast ändrad:
Hcalory heter min allt i ett 2kw värmare, den kan duga som värmare i en bil men tanken är bara 1,5 liter nästa installation blir med lös värmare. med en större tank. Men man kan nog klara en installation i kofferten om man kan få upp ett hål som inte går in i bränsletanken. En mindre värmare kan man säkert få in i motorrummet men sen ska ju värmen in och inte vill man ta upp hål i torpeden.
Jag har naturligtvis sett de flesta video från australien han är säkert fd lärare känner igen mej själv lite grand i förklaringarna.
 
Lite inställningstips... mannen är betydligt bättre på det pedagogiska..... film som medium ger stora möjligheter..men kräver lite jobb...


Här sågar han Hej vilt... men han vet vad han gör...ja ..man ska satsa på en sådan tank....

 
Senast ändrad:
Ska testa om jag kan minska mängden bränsle, men det är nästan så det blir för kallt inne framåt morgonsidan imorgon blir det 2 grader men kan nog vara några grader kallare.
Får testa dagtid så jag inte skruvar bort mej, men kanske finns en reset som återställer.
Gick ut i tshirt och kollade hur mycket bränsle jag har kvar, hemskt kallt inte kan man tro att jag satt och svettades i em i samma kläder.
Det verkar vara med en uppskattning två liter kvar finns ingen märkning men en smal strimma som är genomskinlig. Har gjort av med nästan 3 liter på två nätter men man får ha värmaren på minst 12 timmar oftast mer.
Har två liter kvar i påfyllnadsdunken Jag fyllde 5,6 liter från tom. Det jag får fram är att 5 litersdunken från biltema förmodligen inte är på 5 liter utan mindre. Kan lätt byta dunken eftersom det verkar vara samma skruvkork på ett antal olika storlekar. Blir ju varmare så småningom gjorde inte av med mycket diesel på nervägen hade el några nätter.
Tog en tur med elcykeln fick köra runt hela campingen och kom efter en lång uppförsbacke som krävde att jag trampade en del upp ovanför hela campingen till ett område med villor.
Jag passerade området och kom fram till den stora vägen som leder in till santa pola och där finns ingen plats för andra fordon än bilar. Det låg en spansk restaurang med mycket mat en del tapas som man kan få uppvärmd. Jag gjorde ett misstag beställde entrecote, dels verkar det kött de har väldigt dåligt och segt från tidigare erfarenhet och dels hade man inte fattat att jag inte gillar rött kött.
Nåväl lyckades få i mej det mesta - det var dyrt vilket jag misstänkte.
Körde tillbaka samma väg iskallt uppe på höjden med en kall vind. Eftersom det är svårt att ta sej dit tror jag det är sällan någon från bahia kommer dit. Personalen kan ingen engelska alls vilket de borde kunna de vanligaste orden som rör deras yrke.
Fick en tid hos holländskan som håller på med fötter, var dit för över 3 år sedan och hon kom ihåg mej ytterligare en som kommer ihåg mej. Ganska otroligt, så nu ska jag få hjälp med mina fötter till ett mycket lägre pris än hemma och hon var väldigt bra sist.
Sen ska jag beställa tid för hårklippning hon minns mej också, en fjärdedel av vad det kostar hemma. Det är inga amatörer utan har jobbat tidigare men drygar ut pensionen.
Får se om jag kör ner till marknaden skulle i sånt fall vara för att köpa en matta, den jag lade in ny när jag körde hemifrån är från ikea väldigt billig precis som kvaliteten den jag köpte när jag var nere förra gången har jag tvättat flera gånger men den är lite sladdrig och kanar omkring på golvet. Eftersom jag ska sälja bilen så är det ganska onödigt egentligen.
Småmattor är ganska farliga stor risk att man ramlar hemma, har kastat nästan alla.
20230128_113112.jpg
Här sitter jag och skriver.
20230128_113537.jpg
 
På ditt foto på bilen..( utsidan ) ser jag en sak som jag mycket starkt vill varna dig för... det ser ut som att du har en liten hopfällbar pall vid dörren ut på husbilen!
VARNING både till dig och andra. Jag hade också en sådan när jag meckade med min husbil för några år sedan...
Jag var lite slarvig när jag skulle ut! Pallen vek sig och fälldes ihop.
Det var änglavakt som gjorde att jag inte bröt armen. Jag ramlade handlöst rakt ner...på höger sida . o då tar man reflexmässigt för sig... jag har ett flertal pallar.... men de som är hopfällbara... mycket stor varning! Mest försöker jag att använda inte hopfällbara, men man måste se upp med dem också.. en del är instabila... så gå väldigt försiktigt om du tvunget måste använda den!
 
Hade en liknande köpt på kina härnere och den sprack sönder skule tåla 150kg.
Den här är köpt på Lidl hemma och betydligt bättre, hade en riktig hemma men den fick sprickor innan jag åkte. Jag håller mej alltid i när jag kliver på den eftersom jag vet vad som kan hända nu står den med benen nedkörda i grus. När jag köpte bilen 2015 visste jag knappt varför jag skulle ha en pall gick ju bra ändå det var 2015 och det har jag fått omvärdera.
 
Var enkelt att boka hårklippning det är 50m härifrån och har tid på måndag hon brukar komma med pall och fökläde tar inte många minuter, brukar se betydligt yngre ut när jag ser välvårdad ut igen.
Körde ner till marknaden men det fanns inget jag ville köpa som vanligt. Åt mat på kinesrestaurangen Nanking beställde grillad pork, det jag fick var lite köttbitar i sås, huruvida de var grillade gick inte att se eller smaka.
Har haft otur med maten!
Köpte en pizza av fransmannen som eldar i ugnen, den skulle innehålla en hel massa olika saker, det jag kunde se och smaka var en slarvigt hackad korv skulle vara chorizo vilket jag inte kan motsäga.
Åt en tredje del restan fick jag inte in i kylen så den står ute på bordet det är kallt så det räcker. Om någon katt äter upp den så gör det inget känns inte som om jag skulle sakna den.
körde till carrefour och handlade lite mat, sen gick jag och satte mej på en bänk i parken där en spanjor satt vi bytte några ord men språket ställde till det.
Han däruppe visste vad han gjorde när han förbistrade språket - fan trot.
När jag gick hittade jag 5 eu som jag gav honom och han sken upp kaffe sa han.
Pratade en stund med Hasse K han har ju råkat ut för influensa och varit riktigt dålig jobbigt ensam som han är.
Har tillbringat kvällen i husbilen tittade på melodifestivalen bra att man kan snabbspola när man ser på play, det var ett nytt bottenrekord. Någon gång måste man väl nå botten men så verkar inte vara fallet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen