• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer två youtube... kanske överkurs? Men de handlar om hur man justerar värmarinställningarna... kan det ev vara så att det går att sänka effekten på din diselvärmare.. så att du inte får det så varmt? Jag fattade inte allt, men om man tittar några gånger så klarnar det kanske... jag vet inte om du har just den kontrollern som de har i klippen?


 
Senast ändrad:
Jodå jag har samma display, tyvärr så är det svårt att fatta vad han menar pratar hela tiden fladdrar med fingrarna fram och tillbaka ändrar hela tiden hit och dit i menyn.
Verkar inte veta vad han gör, men någonstans förstår jag att man kan minska antalet pumpslag per tidsenhet men samtidigt verkar han tycka att man inte ska göra det.
Går man ner för lågt kan man nog få en osäker funktion, men samtidigt påstår han att kinavärmare är fel inställda?
De flesta youtuber verkar vara ute efter pengar och har ingen djup kunskap om det de ska förmedla. När jag ökar bränslet ett steg verkar värmaren brinna lite lugnare och det tar jag som intäkt för att den går magert som det är men kommer att testa att sänka bränslet en aning man kan också sänka fläktens varvatal.
Har läst en del data och ser att vid lägsta värmen så är förbränningen sämre och ger en aning sämre avgaser. Om jag manipulerar den så kan jag säkert få ytterligare sämre avgasvärden som kanske kan leta sej in i bilen beroende på hur vinden ligger.

Fick besök av en gammal kollega från skolan hemma som var nere på besök. Vi hade ett trevligt samtal sen åkte vi ned till LaDolce vita som inte var i bästa slag idag.
Vi åkte i en wv plåtcab men vädret slog om och blev kallt sen började det regna.
Men det var trevligt vi trivdes väldigt bra de åren han jobbade på skolan det var han som såg hur dåligt jag mådde och rådde mej att gå till skolans läkare vilket resulterade i sjukskrivningar och en tidigare pension.
20230206_125700.jpg
 
Senast ändrad:
Jag håller mig till värmaren... jag hängde inte heller med helt. Det finns kanske någon med extra bra kunskaper i Engelska som skulle kunna hjälpa till att förklara. Jag tror att man måste lyssna på båda filmerna... jag uppfattar det som att pumpen ska slå saktare men att fläkten.. ( fläktarna) det finns ju en luftström för den uppvärmda luften och en luftström till förbränningen... fläkten får inte gå för sakta..tyckte jag han sa. Det gäller tydligen att få så ren förbränning som möjligt.
Den nedre filmen går ju egentligen ut på att få ut så mycket värme som möjligt av bränslet... men det är ju också bra. Jag tror att här behövs det " experthjälp " från någon som behärskar alla nyanser av engelska.
Ps..det finns en " mätare" afterburner som en man i Australien tillverkar... kostar en slant... jag uppfattar det som att den hjälper till att få värmaren fininställd. ( plus mycket mera)
Tyvärr också en ganska snackig herre....


 
Senast ändrad:
Finns en control som man vad jag förstår kan plugga i istället för min display finns en knapp för på och en för av och en ratt man ställer in värmen med det är allt finns till hasses planar 2 kw min ska ju vara en kopia av den tyska värmaren som planar är en kopia på. Ska ju vara bättre kvalite men tror att den är gjord i ryssland men sånt vet man aldrig. Verkar ju enkelt med en ratt. Lite varmare ute nu när det är molnigt tidigare har det varit klart och torrt väder och tempen har fallit som en sten. Blir för varmt med värmaren det är 7 grader ute blev drygt 25 inne. Kör med fläktkaminen istället. 800watt räcker och då slår den av emellanåt. Man kan ju öppna takluckan men jag är lite rädd för drag. Tittade nyss på den andra videon, jag har det som kallas Alpine mod inställt och värmaren går enligt beräkningarna över 7tim på en liter med den inställningen som är betydligt snålare än att använda termostatfunktionen. Man kan nog sänka förbrukningen något men jag får anteckna inställningarna först. Eftersom den fungerar bra som det är så kan man ju elda för kråkorna. skulle ju kunna ta ner isoleringstäcket mot hytten men risken för att det blir kallt på den sidan som vetter mot hytten är överhängande. Det som fungerat bäst är att öppna toadörren och rikta varmluften dit och ha takluckan öppen där. Min ursprungliga plan var att ha ett trevägsspjäll för att skicka en del av varmluften ut. men jag hade inte testat och kom i tidsnöd ävenså är det trångt att göra en sån anordning. Jag har förstått att många har recirkulation på värmaren men jag visste att det kunde bli för varmt har luckan helt öppen till värmaren så i praktiken befinner den sig utomhus.
Det stora problemet är att min bil är väldigt bra isolerad 25mm isolering mellan 2 lager epoxiplast utan skarvar gör att det blir varmt från nästan ingenting.
 
Inte samma regulator i videon, försökte ställa in men inget lyckades fick fram tempen på displayen när jag kom tillbaka hade värmaren slocknat av sej själv, startade med fjärren och fick fram H1 så nu fungerar den. Öppnade gasolluckan så att ventilationen runt värmaren ska bli optimal.
Var till campingens fotvård idag dvs. personalen verkar inte veta något alls.
Fick mina fötter omsedda av ett proffs, skillnaden mot finspongs vårdcentrals klumpiga försök att ta livet av mej var enorm. Har inte ont längre och kan nu använda mina skor istället för att springa i tofflor överallt.
Ska passa på ett besök till innan jag far hem 11EU är ju rena skämtet mot vad det kostar hemma närmare 500kr för 25 min är det något mer än bara att klippa naglar kostar det mycket mer.
Vilket det var!
Kyligt idag med mycket moln men vi närmar oss den tid då det blir varmare våren kommer tidigare härnere och någon riktig vinter finns ju inte.
När jag kört runt ser man förbränt fjolårsgräs och en del rester av gamla odlingar som precis som på kanarieöarna är nedlagda sedan många år.
Antar att det är turismens fel, det går inte att leva på odlingar men på restauranger och livsmedelsaffärer som är betydligt större än behovet enbart för spanjorerna som är fast bosatta.
Man får ett intryck av att det enkelt skulle gå att plantera en massa växter och få en grön miljö men det verkar inte vara så enkelt.
Det höggs ju ner en massa träd för att bygga krigskepp en gång i tiden och de har inte kommit tillbaka.
Där jag bor högg man ner en massa träd för att göra järn och kanoner, ska ha varit öde och svartbränt miltals omkring.
Men vårt klimat kan laga sej själv vilket är helt omöjligt i många länder det som är förstört verkar fortsätta att vara det. Att komma hem till grönskan i maj är något jag ser fram emot.
 
Det kreves regelmessig med regn for å få frem det grønne.
Jag är inte säker på att det räcker med vatten, marken här behåller inte vattnet det går bara ner i marken och försvinner.
Om det skulle finnas jord istället för eroderat grus så skulle vattnet hållas kvar och frön skulle kunna gro och växa. Hemma så ramlar löven ner och förmultnar och blir till jord.
Här är det bara härdiga växter mest buskskog som överlever. Att man inte satsar på att förändra ser jag som ett ointresse eller misslyckande. En del av bekymren med heta somrar beror på att man inte har skogar utmed kusterna. Problemet eskalerar medan länder som skandinavien vinner på klimatomställningen.
 
Körde iväg med trehjuligen ner till stranden och åt på en liten restaurang som ligger precis vid havet, stora vågor och det fanns några vindsurfare som förmodligen tyckte det var häftigt.
Man såg att de hade problem de fick en simtur med jämna mellanrum. Solen var framme och det var skönt att sitta i solen maten smakade bra och var bra lagad därför återvände jag dit. Körde hem via strandpromenaden och gamla staden stannade vid Carrefour och handlade när jag ändå var i närheten. När jag sen körde hem började det regna så det blev nästan full fart på högsta växeln känns ganska farligt men det blev kallt och blött. Jag tittade på maps och 8km har jag kört det längsta hittills. Märkte att den sackade mot slutet batteriet blir ju inte helt bra innan det blir laddat ett antal cykler.
Körde till baren och drack en americano och en crossiant. 2,6 eu.
Satt lite bekanta där Kajsa som varit och häsat på flyger hem till norrland och kyla och mycket snö hon var lite deppig.
Mina fötter är fortsatt bra efter fotvården och jag som plågats ganska mycket och mest efter besöket på vårdcentralen.
Regnet har kommit och gått ikväll men kylan är betydligt mindre har bara fläktkaminen igång och den står mest stilla efter att termostaten slår ifrån. Körde dieselvärmaren en stund när jag kom in och jag var fuktig och kall. Blev tvungen att stänga av blev 26grader.
Ska lägga in pizzabiten från carrefour i micron kostade 1,5eu och räcker lagom som kvällsmat. Senaste tiden har jag ätit ganska mycket och mår betydligt bättre sovit ordentligt också.
Jag märker att jag mår bättre när jag kört en sväng och kommit bort från campingen. Blir lätt lite enahanda tyvärr så är inte vädret så bra så det blir varma byxor och täckjacka det blåser ju kallt. Jag kör ju egentligen ett handikappfordon så man kan ju köra lite varstans och inga problem att krypa fram och stanna och se sig omkring.
De som hälsade på mej hade problem med växellådan på en skåpbil som ibland inte gick att växla alls eller väldigt trögt inte förrän lådan var riktigt varm fungerade den någorlunda, de skulle slå i RVS blir intressant att höra hur det går. Vet ju vilken skillnad det blev på min bil. Min kusin som hade en fiatlåda i sin husbil ungefär samma årsmodell gick att växla med klickljud när växlarna gick i så var det inte på min bil men efter ungefär 40 mil blev det bättre och sen blev det bättre och bättre.
Nu fungerar den utmärkt men det finns ljud där som jag vill ha bort. Ska ju köra 300mil om lite drygt 6 veckor tiden går fort ibland. Körde ju hemifrån 18 nov. 14 veckor sedan.20230208_151111.jpg20230208_150655.jpg
 
Senast ändrad:
Bara vädret härnere kunde vända, suttit inne mest hela dagen, körde ner till woken och köpte mat fortsatte till lidl köpte en bulle som jag senare åt i baren med en kopp kaffe.
Har lite mat utifall man inte skulle vilja åka någonstans ska vara dåligt väder i morgon ingen sol på hela dagen.
Är ju marknad och hade det varit vettigt väder hade jag passat på att besöka en restaurang samtidigt men gråväder 7 m/s och max 13 grader är det som förutspåtts.
Satt och pratade med några trevliga människor i baren, man brukar ofta träffa folk där som man kan prata med.
Tog en sittplatta som jag brukar ha i hytten och ritade av sadeln på trehjulingen med en tuchpenna.
Klippte ut den och limmade fast en bit kardborrband på den och den inte vassa delen på sadeln, det blir nämligen lite kallt att sitta på ibland.
Fungerade bra i väntan på att göra något bättre hemma.
Idag har jag haft varma alaska jägarbyxor och en tröja i fleece och en täckjacka, ungefär samma kläder jag skulle haft hemma!.
Riksbanken har höjt utlåningsräntan med 0,5procent vilket i slutändan hos banken blir mer. Den omedelbara effekten blev att kronan stärktes 25 öre men det hjälpte inte länge de sekundära effekterna låter inte vänta på sej och kronan sjunker igen men börsen har också fallit en hel del så med facit i hand har sverige blivit än fattigare.
 
Senast ändrad:
Jag läste någonstans att det hade varit bättre om vi valt in Euro som valuta.
Om inte annat hade det varit enklare vid resa...
Ja och åtminstone hade vi haft 30% mera i plånboken, på kontot i banken och mynten i fickan, eftersom den svenska kronan har fallit med 30% gentemot Euron… men å andra sidan hade väl våra skulder samtidigt varit 30% högre, eller…. ? :unsure:;)

Tommy
 
Jag läste någonstans att det hade varit bättre om vi valt in Euro som valuta.
Om inte annat hade det varit enklare vid resa...
Bra eller inte bra beror kanske på när man ställer den frågan, och vad den som uttalar sig tänker in i sitt svar. Vi minns ju "Greklandskrisen" för några år sedan, det blev nog ganska dyrt för flera euroländer. Och det finns fortfarande dåliga statsfinanser på flera håll, så man kan undra om inte liknande kriser kommer igen.
Men visst, lite enklare skulle det vara vid resa eller utlandsinköp.
 
Läste om en stor brand vid mazzaron ett antal mil söderut härifrån ett 40tal husvagnar och några bilar ska ha brunnit. Att det skulle kunna hända här har också föresvävat mej. Inte lätt att komma härifrån om det händer. Få bilar är lätt flyttbara eftersom man boat in sej med förtält och kökstält gasflaskor står lite varstans utomhus.
 
Läste om en stor brand vid mazzaron ett antal mil söderut härifrån ett 40tal husvagnar och några bilar ska ha brunnit. Att det skulle kunna hända här har också föresvävat mej. Inte lätt att komma härifrån om det händer. Få bilar är lätt flyttbara eftersom man boat in sej med förtält och kökstält gasflaskor står lite varstans utomhus.
Finns det någon försäkring som täcker detta risktagande?
 
Läste om en stor brand vid mazzaron ett antal mil söderut härifrån ett 40tal husvagnar och några bilar ska ha brunnit. Att det skulle kunna hända här har också föresvävat mej. Inte lätt att komma härifrån om det händer. Få bilar är lätt flyttbara eftersom man boat in sej med förtält och kökstält gasflaskor står lite varstans utomhus.
Hej. Har du någon precis plats där det har hänt.
Mvh Umebo
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen