• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.facebook.com/groups/653...6Spe3Cbl9lNbjb7GZXF1zr5gYgJVTCgA&__tn__=<,P-R

Från facebook

https://www.facebook.com/groups/653...6Spe3Cbl9lNbjb7GZXF1zr5gYgJVTCgA&__tn__=<,P-R

iHusbil

Tomas Johansson · ·


Inatt runt 2 vaknade vi av ett par dova smällar, vilket visade sig komma ifrån en fullt utvecklad brand här på Camping Playa Mazarron i Bolnuevo hundra meter från vår plats. Vi hade dockbtur med vinden. Två ”kvarter” med runt 40 husvagnar och några bilar brann upp. Det var bara att klä på sig och gå ut på stranden.
 
Läste om en stor brand vid mazzaron ett antal mil söderut härifrån ett 40tal husvagnar och några bilar ska ha brunnit. Att det skulle kunna hända här har också föresvävat mej. Inte lätt att komma härifrån om det händer. Få bilar är lätt flyttbara eftersom man boat in sej med förtält och kökstält gasflaskor står lite varstans utomhus.

Hej Bengt!

Jag har för mig att det är ganska små tomter på "din" camping. Vilken är din uppfattning av avstånden mellan fordonen?

Med tanke på att en brandkapten i Sverige har uttryckt att det bör vara minst avstånd om minst fyra meter mellan fordon.
 
Det är ganska tätt mellan fordonen här lite beroende på hur stora de är, bodde ett bra tag på rutan bredvid den var 4 meter bred och 6 meter lång gick bara att stå på tvären samma för flera bilar som har förtält. Knappast mer än 3m från närmaste grannen. Men många stora husbilar med förtält tar nästan hela rutan och då är det bara en smal häck till nästa fordon. Ganska trång camping. Sen har man ofta gasvärmare i förtälten och förvarar extra gasflaskor där eller utanför. Finns brandposter lite varstans.
Tidigare var det väldigt fullt här men nu börjar man se tomma platser. Om jag fattat rätt är många platser uppbokade till april då tydligen spanjorerna kommer hit.
Ett problem som jag tror finns är att många har husvagnar permanent uppställda och jag har svårt att tro att service på gasolanläggningen med byte av slangar med bra kvalite sker. I de fall man har en lös flaska med en slang så tål den kanske inte soljuset. Man kan köpa slang som metervara på kina men är tveksam om kvaliten. Många har ju tummen mitt i handen och bara när det är fel kommer det någon och fixar skulle jag tro.
 
Ut i fra bildene og hva jeg husker fra mine vintre på den campingen så var det tett og permanent i de radene som brandt nå. Det var noen få plasser for andre i enden ved bassenget og et par plasser utenfor andre enden. De permanente hadde sine egne gjerder som vi kan se på bildene og eget tak over hver enkelt plass som var fyllt fra hekk til hekk der hekkene hadde fått overleve.
 
Ja det är en ganska träffande beskrivning av Bahia också, man får nog tänka lite bakåt i tiden hur det var när tält och mindre husvagnar dominerade som inte kräver så mycket utrymme.
De nyare platser som tillkommit under senare år är större.
Har hört berättas om en incident för en del år sedan där Batista en av de som varit med länge gjorde en hjälteinsats för att stoppa branden.
Var igår till Medical Centre för att få ut mer av den medicin som Dyner så smidigt skaffade i ett kritiskt läge.
Blev mycket skrivande på datorn i receptionen och har tydligen blivit införlivad i det spanska sjukvårdssystemet.
När jag talade om att jag bara behövde ett recept, ringde han upp en doktor som fick namnet på medicinen hade tagit med den spanska kartongasken. Skulle få ut den senare på kvällen, men väntade tills nästa dag med lite sol och värme. Det första apoteket hade inte medicinen biträdet kunde ingen engelska men den bakom mej i kön förklarade tydligt vägen till nästa apotek där jag kunde få ut medicinen.
Fick tydligen rabatt som inskriven det var halva priset!
Det spanska sjukvårdssystemet verkar fungera bra.
Hemma loggar jag in på 1177 och mailar min doktor som skriver ett recept det fungerar också. Men knappast så enkelt.
Kommer ihåg las palmas i början av 70-talet då fick man ut medicin som behövdes recept till hemma.
Åkte ner till hamnen och körde runt en stund men vände eftersom det blåste en kall isande vind som fick ögonen att tåras.
Stannade vid en tapasbar 2 stekta ägg med skinka och pommes frites en liten öl 7.50 eu.
skönt att sitta där i solen.
Handlade färdiga smörgåsar och en pizza bit som blir kvällsmat för dagen.
Drack kaffe i baren och ett wienerbröd från lidl. Blev en del prat med de andra som jag lärt känna.
 
Satt i några timmar och sökte efter en bra sadel till trehjulingen, den jag köpte för dyra pengar var inte bra och kräver en del jobb.
Lite svår att kliva på och av eftersom det är ryggstöd, varit nära att ramla ett par ggr.
Hittade en som såg bra ut på amazon.es den ska anlända redan i morgon.
Var inte billig men hoppas den är bra.
Behövde äta och med vädret som det är så blev det nanking kinarestaurang.
Där är det konstigt när jag beställde vitt vin fick jag rött, idag beställde jag räkor men fick biff. Killen som serverade talade om att hans mor hade problem med huvudet som jag förstod. Min diagnos är alzheimers.
Men det gick bra att äta!
Handlade lite på hemvägen.
Lade ut en väska som följde med elcykeln och egentligen ska vara till en sparkcykel, den hamnade på stenbänken där man lägger sånt man tror andra vill ha innan det åker i sopcontainern.
Den försvann ganska omgående.
Lägger förmodligen ut min parasoll där också eftersom jag inte haft nytta av den och den tar plats på hemresan.
Hemresan är planerad till 24/3 ska börja den med 30mil norrut till camping florida blir där kanske två nätter sen blir det norrut norr om Barcelona en bit från gränsen.
Sen är jag lite i kvalet om jag ska ta av till Montpellier som jag gjorde på nedresan eller svänga upp mot A75 och miilaubron är väldigt tveksam beroende på att det blir backigt och högt upp. Enklast är ju betalvägen norrut.
Det som inte får hända är att det tar för många dagar hem så påsken drar igång med all trafik. Väntar förmodligen att boka färja, eftersom det är sista resan kan jag tänka mej att boka kiel - göteborg, då har jag betydligt kortare väg hem.
Kommer skriva lite som avslut på resan när jag kommer hem men sen är den långa tråden slut och stängd.
Kommer att sälja husbilen efter hemkomst, sen får ett nytt kapitel i livet ta vid.
 
Senast ändrad:
Stängde en tråd idag! Hamnade oförskyllt som trådskapare eftersom tråden delades, Kändes att det var lite av en gnälltråd som inte medförde något roligt och kom på att jag förmodligen kunde stänga den vilket jag härmed gjort.
Mina intensioner ligger ju mest åt det tekniska i den mån det dyker upp.
Beställde en ny sadel igår betalade lite extra och den dök upp idag jo vi har inte postnord här och förmodligen inte i sverige heller eftersom det blir nedmonterat hela tiden. Ibland får man vibbar om att chefer för postnord har intresse i privata företag, den nya regeringen har lite att bita i där tror jag.
Sadel.jpg

Har funderat på en liknande design och bakdelen har jag haft på flera mopedsadlar jag gjort själv. Med den häftiga acclerationen med spinnade framhjul är det bra att ha ett stöd så armarna inte behöver ta allt.
Har inte monterat den än eftersom det var nära till kvällen och jag var trött efter en mils körning med trehjuligen. Den har dock fungerat bra blev lite rädd vid ett tillfälle då det small till och sätet kändes konstigt.
Det var en stagvajer som släppte lite ska spänna upp allt i morgon.
Vid hamnen finns det en ramp där man ska ta upp och lägga i småbåtar, när jag var här 2020 så låg det en båt på sidan där vattenfylld efter stormen som var då.
Döm om min förvåning då samma båt 3 år senare ligger på sidan i vattnet och än mer överväxt av havstulpaner.
Det är vid sådana tillfällen man börjar tvivla på det spanska statskicket.
Idag var det jägarbyxor tshirt fleecejacka och täckjacka och keps vilket säjer en del om det soliga sommarvädret. Finns idag ingen utsikt för bättre inom rimlig tid.
En bidragande orsak att jag inte avser att återvända.
Jag har funderat en del på att starta upp ett miniprojekt när jag kommit hem.
Det handlar om att göra om en personbil till ett enkelt övernattningsboende för 1 till två dagar sommartid. Burstner har varit behjälplig med en del youtubevideor.
Har varit där tidigare för många år sedan då jag insåg att nästan alla personbilar är ett bättre val än ett tält om man inte åker motorcykel och är självplågare.
Blir alldeles säkert en tråd i ihusbil.
 
Själv gjorde jag om en Ford fokus till sovbil för 20 årsen tog bort baksäte för att få ligg utrymme 1.90 i med madrass så åkte jag å frugan runt i Norge 1 vecka camping stolar å bord fick ligga under bil när vi skulle sova
 
Bengtic
Ta en titt på youTube på noen som kaller seg "Life is too short" De kjører en liten "småskala fabrikkbygd" Nisssan NV200 tror jeg det er, kanskje den kan gi deg noen ideer.
Gå på Finn.no Velg biler, bobiler, og rull ned til bybobiler, der ligger det noen biler de kaller Frost. Det er Peugeot partner/Citroen Berlingo pluss diverse andre som de selger med løs innredning som du kan løfte ut for å bruke bilen som varebil. I disse annonsene er det en god del bra bilder og tegninger som også kanskje kan gi deg noen ideer.
NB! Du må ikke slutte å skrive her, for du er blant de daglige høydepunktene som gjør att en kommer gjennom disse kalde og mørke vintrene. Det er så godt å lese om folk som har plussgrader, det spiller ingen rolle hvor mye det blåser for gradestokken viser pluss der du skriver om dagens små trivielle hendelser(det var dagens forventningspress, ikke ta det alvorlig). Må bare si tusen takk for att du legger ned så mye arbeid i denne tråden.
 
Stängde en tråd idag! Hamnade oförskyllt som trådskapare eftersom tråden delades, Kändes att det var lite av en gnälltråd som inte medförde något roligt och kom på att jag förmodligen kunde stänga den vilket jag härmed gjort.
Mina intensioner ligger ju mest åt det tekniska i den mån det dyker upp.
Beställde en ny sadel igår betalade lite extra och den dök upp idag jo vi har inte postnord här och förmodligen inte i sverige heller eftersom det blir nedmonterat hela tiden. Ibland får man vibbar om att chefer för postnord har intresse i privata företag, den nya regeringen har lite att bita i där tror jag.
Visa bilaga 21899

Har funderat på en liknande design och bakdelen har jag haft på flera mopedsadlar jag gjort själv. Med den häftiga acclerationen med spinnade framhjul är det bra att ha ett stöd så armarna inte behöver ta allt.
Har inte monterat den än eftersom det var nära till kvällen och jag var trött efter en mils körning med trehjuligen. Den har dock fungerat bra blev lite rädd vid ett tillfälle då det small till och sätet kändes konstigt.
Det var en stagvajer som släppte lite ska spänna upp allt i morgon.
Vid hamnen finns det en ramp där man ska ta upp och lägga i småbåtar, när jag var här 2020 så låg det en båt på sidan där vattenfylld efter stormen som var då.
Döm om min förvåning då samma båt 3 år senare ligger på sidan i vattnet och än mer överväxt av havstulpaner.
Det är vid sådana tillfällen man börjar tvivla på det spanska statskicket.
Idag var det jägarbyxor tshirt fleecejacka och täckjacka och keps vilket säjer en del om det soliga sommarvädret. Finns idag ingen utsikt för bättre inom rimlig tid.
En bidragande orsak att jag inte avser att återvända.
Jag har funderat en del på att starta upp ett miniprojekt när jag kommit hem.
Det handlar om att göra om en personbil till ett enkelt övernattningsboende för 1 till två dagar sommartid. Burstner har varit behjälplig med en del youtubevideor.
Har varit där tidigare för många år sedan då jag insåg att nästan alla personbilar är ett bättre val än ett tält om man inte åker motorcykel och är självplågare.
Blir alldeles säkert en tråd i ihusbil.
Hej. Jag har faktiskt sett en HD med en väldigt liten [ husvagn] bakom men han inte fram med kameran så den finns bara i minnet eller i huvudet för i albumet finns inget🤔.
Mvh Umebo
 
Jag har också sett en sådan vagn, på youtube finns ett antal vagnar från usa men de flesta är onödigt dyra.
Nu är jag inte ute efter ett regelrätt boende för då kunde jag behålla den här som inte kostar många kronor om året. Det jag vill är att sommar tid ha en sängplats i personbilen för långkörningar eller om man skulle bli opasslig.
Campinglivet känns som jag fått nog av egentligen är det en flykt från de mörka månaderna hemmavid.
Synd att man inte har obegränsat med pengar för då skulle jag sätta upp strålkastare och infravärmare till vintern.
 
Tog en rejäl tur idag, den nya sadeln var bra körde bortåt en mil. tyvärr var alla restauranger proppfulla med spanjorer sol och söndag!
affärerna var stängda så det blev woken som alltid är öppen som det verkar men mat måste man ha.
Några bilder från mobilen.
20230219_151209.jpg20230219_151233.jpg20230218_144947.jpg20230218_145124.jpg
Ser ut som en fiskebåt men det är förklädnad tittar man på skrovet så planar den säkert utan problem. En sån bil i bilden har jag åkt i och det var närmast som en sjöresa i vågigt hav.20230218_134257.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen