• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stopp, stopp & Backa Fram lite nu... Bengt :)

Det kan väl inte vara synd om en Kock
som lagar mat till en förväntansfull måltids-deltagare?
Tänk dig själv, när damen säger:
-Oj, vad gott det var, och vad skönt att få lagad mat när jag kommer från jobbet!

Nu antar jag att Stefan är en både klok och erfaren man.
(Kan ju för hundan tillverka bromsrör med både dubbelkona och rätt fingängade nipplar!)
Då tänker Stefan möjligen, bråkdelen av en sekund innan han säger:

-Men älskling, det är du så väl värd! :)

För då vet en klok och framåtsyftande man,
att sånt fruntimmers-smicker det har funkat i alla gångna tider,
och kommer förmodligen att göra det framöver också...

Det gäller att maximera den roll man blivit tilldelad.

Ovanstående är naturligtvis fritt fabulerat,
så eventuella likheter med verkligheten
kan bara bero på ren slump! :)

Senast ändrad:
Fick kontakt med RVS.se och de kan levera till spanien men de ville jag skulle använda klarna, förmodligen för att lösa fraktkostnaden med en faktura i efterskott.
Bara bekymret att få dit det men det finns en oljesticka som man kan komma åt om man står på lyft, vilket jag inte gör. Går även att klara det uppifrån men väldigt svårt. 520kr med frakt i sverige och då skickar dom alltid som rek så man måste gå och hämta ut.
När jag köpte bilen var det en hel del ljud och bekymmer men efter 40mil tror jag så blev det bättre sen gick växlarna i med klickjud och en hel del konstiga ljud försvann, det är mest som extra säkerhet när man kör hem och sen när jag ska sälja vet jag att det inte rasar.
Det är altså ingen oljetillsats utan fungerar på ett helt annat sätt genom att via en beläggning minska friktionen.
Oljetillsatser har jag testat och ingen eller liten verkan men så inte rsv.
Hade 2 liter i dieseldunken och när jag fyllt är dunken halvfull borde klara två nätter men det beror på hur länge jag kör, frös väldigt mycket i natt fötterna och en del av benen var iskalla händerna likaså när jag tittade på tempen var det inte kallt utan något annat problem.
Tog en alvedon så blev det bättre, händer hemma ibland också har fått gå ut i dushen och spola med varmvatten cirkulationsrubbningar förmodligen. Ska fösöka orka ta ner fotmassage apparaten som skickar ström genom fötterna och använder värme, använde den regelbundet hemma och det blev bättre men slarvat här.
Var till lidl och köpte toapapper som nästan var slut även om det är nära vill man inte gå ut i bara 5 grader.
Jag har någon slags skidbyxor som fungerar bra på vintern men när jag körde elcykeln blev jag iskall i motvinden. Vintern har kommit till santa pola.!
Verkar fortsätta mer eller mindre en vecka men vi är snart inne i feb och då börjar det bli fint här men tills dess får man kura skymning.
Fördelen med kanarieöarna är att det nästan aldrig blir för kallt eller för varmt men det åsido är det egentligen stora grushögar som jag ser det. Turismen gjorde att alla små odlngar försvann och det som odlas finns under kvadratkm med plast.
Jag tror att den bästa tiden här är på hösten då vattnet fortfarande är varmt har inte varit med om de ljumma kvällarna här som är så sällsynta hemma. De finns ju för det mesta på kanarieöarna. Tog på mej en tröja som råkade följa med den är avsedd för jägare som sitter på pass, finns plats för ett powerpackbatteri kopplar man in det så lyser det en röd platta som ändrar färg när man trycker och då blir varmt eftersom det ligger värmetrådar i den.
Raasken vi har alla våra erfarenheter jag utgår från mina eftersom det är det jag känner till-

Jag tror att jag läste någonstans att just Spanien hör till de europeiska länder eu med lägst inflation...

Kallt och snö i flera områden i Italien..såg jag.
Vet inte vilken plats på rankinglistan över inflationen i Europa som Spanien tar, men enligt CEOE (Confederación Española de Organizaciones Empresariales - motsvarar Svenskt Näringsliv) deras senaste kommuniké ser det ut så här för 2023;

CEOE upprätthåller sin inflationsmåttliga prognos under hela 2023 med en genomsnittlig takt på cirka 4 %. I december saktades KPI ner till 5,7 %, jämfört med 6,8 % i november, tack vare sänkningen av energipriserna.”

Det är relativt högt om man jämför med Sverige som räknar med att Riksbankens inflationsmål 2%, skall nås 2:a halvåret 2023.

Kan berätta att vi såg snö på bergen här i eftermiddag. Spanska tidningar skriver idag att temperaturen runt om i Spanien just nu lInger på mellan 4 - 13˚ under normaltemperaturen den här tiden på året.

Tommy

Sverige sämst – här är skräcksiffrorna om ekonomin

Sverige sämst – här är skräcksiffrorna om ekonomin

Oj! När jag skrev mitt inlägg #364 Googlade jag officiella siffrorna för Spanien, där Spanska Riksbanken och CEOE gjorde samma bedömning inför innevarande år. När det sedan gällde Sverige, fick jag följande svar när jag Googlade:
Både Riksbanken och Konjunkturinstitutet ser framför sig att inflationen kommer att börja falla under 2023. Inflationen väntas som tidigast att vara tillbaka på Riksbankens mål om 2 procent under andra halvan av 2023.

Faén trot….. när jag sedan läste Burstners bifogade artiklar från pressen.

Tommy

Statistikk og prognoser! En kan vinkle begge deler dit en ønsker, kun ved å definere kriterier for utvalg.

"En har løgn, forbannet løgn og statistikk" for å sitere en høyt plassert sjef innen det norske statistiske sentralbyrå SSB. Vi diskuterte utdannings statistikk på et møte da jeg var avdelingsleder i rådet for videregående utdanning i Norge.

Det var en krönika i aftonbladet/expessen idag om inflationsligan. Sverige kom etta strax före Ryssland. kommer inte ihåg vart Spanien kom
Nej..Sverige kom inte etta...men hade högre inflation än Ryssland..
I tabellen jag länkade till..går det att välja längst upp..t ex världen..Amerika ... Europa..mm.
Finns till o med en karta.Och Australien också.

Jag har en helt annan inställning till det ekonomiska läget än massmedia.
Jag tittar på hur mycket lägre fonderna står nu och vilken trolig uppsida det finns. Har slutat med aktier litet för svårt om man inte bevakar allt. Däremot en känd fond som just nu handlas väsentligt lägre än tidigare kommer förmodligen ge bra avkastning. Bevakar och ser till min glädje att det är röda siffror eftersom det gäller att komma in så lågt som möjligt, uppgången är given när man tittar på hur lågt värderad kronan är exportföretag kan få många order och sverige vill jag tro ligger i framkant med kvalite och teknologi.
I småbolagen brukar uppgångarna komma först min sverigefond har under de senaste 3 månader stigit 15% så trenden är säker dags att gå in vilket jag gör i etapper. Gör inga strovinster men varje tusenlapp gör att man sover bättre. Innan det stora börsfallet var det en 45% utveckling på ett år!
Småbolagen är ofta underleverantörer till stora kända bolag som börjar vädra morgonluft och lägga ut beställningar. Det gör att det tar väsentligt längre tid innan börsuppgågnen registreras där.

Enligt yr ska det vara 7grader här har en givare till min väderstation 5 meter från bilen utomhus den ligger i en plastpåse som hänger i styret på elcykeln den visar 0,4grader och sjunkande.
Har 24,6 grader i husbilen vilket är för mycket sitter i tshirt.
Det är lägsta möjliga på dieselvärmaren har sett att det finns på vissa en möjlighet att minska bränslematningen ytterligare frågan är då om man får en säker funktion. Ska gå att ställa in den så att det är tempen som styr, eftersom den går på lägsta så blir det en on-off funktion och det vill man inte ha drar ju ström och luktar lite vid varje uppstart som föregås av kalluft.
ca 20kr /l diesel och 0,1l/timme är annars mycket billigare än el.
Gasolen här tror jag kostar 16eu /11kg. Så den blir lite billigare och förmodligen är verkningsgraden något bättre plus att den är lättare att styra så värmeförlusterna minskar.
Men den stora skillnaden är ju mot el.
Jag ser grannar som har två flaskor stående på utsidan hopkopplade, antar att bilar som den tyska 8m tror jag och ganska bred tar ganska mycket värme. Alla fönster hytten som står mot söder är täckta med jalusier, måste bli ganska mörkt inne men blir nog välldigt kallras och skiner solen blir det ju varmt.
Har ju bara tittat in lite i en riktig husbil och undrar hur dom har det egentligen nu när det är kallt, man ser inte många ute och de man ser går runt i täckjackor. Man undrar om de bara sitter och tittar på tv, brukar ju finnas en del i baren men där krävs nog ytterkläder har inte varit där på ett tag. Är inte särskilt mysigt och speciellt stolarna gillar jag inte.
Borde vara lite kul att höra hur ni som har stora fina husbilar har det när vädret är jobbigt, en sak är säker man ska nog vara ordentligt samtrimmade för att komma överens över tid. Fast det är ju inte som en båt.
Satt och tittade på hur området ser ut i närheten via google maps. Såg en restaurang men härifrån är det ganska långt att komma dit eftersom man måsta köra stora omvägar med elcykeln, finns varken gång eller cykelväg dit tänkte att det skulle vara ett billigt ställe men såg de vita dukarna förstod jag att så var det inte, tittade på en annan restaurang ännu längre ifrån och jag tänkte att den var för vanligt folk som arbetade i närheten men sen såg jag priset 20eu.
Nanking chinarestaurang är nog en av de billigaste men har bara varit där en gång kineskvinnan där verkar knepig minst sagt. medans jag skrivit det här är yttertempen -0,2grader men det växlar lite 24,4 grader inne och då har jag 5 högre lägen på värmen, dieselvärmaren är ganska lite på bara 2 kw max. Jag tror att lägsta effekten är 800w enligt katalogen jag tror det kan vara mer.
När jag hade 1 kw elvärmare i truman hade jag nog lägre värmeeffekt.

Fyllde på dieseltanken så nu är det helt fullt vara bara en halvliter kvar, men känns tryggt att enkelt fylla på inget krångel med gasolflaskor en dunk är nästan en halv gasflaska och tar bara några minuter att fylla.
Har beställt RVS från sverige har fått klarsignal att de skickar hit finns en speciell ruta där man kan ange leverans adress, väldigt seriöst man ville jag skulle använda klarna.

Delsumma: 520,00 kr
Frakt: 99,00 kr via Flat rate
Betalningsmetod: Klarna
Totalt: 619,00 kr (inkl. 123,80 kr Moms)
Observera: Leveransen ska skickas till Spanien

Camping Santa Pola Camping Bahía de Santa Pola plot 121 Bengt Gustaf Andersson
Carretera Santa Pola – Elche, Km 11 03130 Santa Pola, Alicante Valeciana Espania
Ring eller sms om något är oklart!
Bra att få det gjort nu när jag har en bra kamera ska jag se om det verkar gå att få ner slangen i hålet för nivåstickan. Normalt så brukar det finnas en påfyllningsplugg och nivå plugg.
Har ju gjort det förut så inga problem egentligen men onödigt knöligt.
Dessa bilar är nog inte gjorda för att vårdas ömt utan köras till det rasar, nu efter omsorger verkar motor och växellåda i bättre skick än för 5000mil sedan.
Kvaliteten upplever jag som väsentligt bättre än min caddy som ju var tiill stor del spansk, motor och kraftäverföring var tysk och det var där jag fick mina största problem. Har haft en del tyska fordon och den sk. kvaliteten har jag inte sett mycket av. Ska man ha kvalitet är det i första hand toyota som gäller punkt.
Kunde man hitta en typ High Ace med riktig campinginredning skulle jag handla. Missade en sån i stockholm men den var för dyr för mej på den tiden.
Skulle gärna ha en bil som man kunde ha som endabil och delvis av hälsoskäl så man kan stanna och lägga sej om man inte mår bra.
Har gjort mina försök med en folkabuss men det sitter ju ingen riktig motor i dom det är ett dåligt fungerande musieföremål.
Lade ut en annons i förskott på facebook en grupp jag varit med länge i som handlar om 30+gamla husbilar. Den jag vill sälja till ska ha ett riktigt intresse och orkar läsa historiken, den ska inte hamna på skroten för någon som har tummen mitt i handen inte tyar med den. Vill inte sälja till någon som behöver tolk eller som kanske spränger ytterdörren.
Känns ganska eländigt att man hamnat i det läget jag sedan flera år fruktat att förbereda ålderdomen, göra sig av med en hel del saker som man inte behöver längre. det har pågått ett tag nu har knappt några flygplan kvar t.ex snart åker nog en mopedscooter som är lite sönderplockad men enkel att få ihop vore något för Robert om det vore en veteran men den är nog sen 90talet 30-moppe och honda vilket inte passar det ska ju helst vara något svenskt.
När husbilen försvinner så blir det en hel del plats i källare och garderob. Inte så mycket mer kvar.
Blir enklare att starta om då. Mindre lägenhet i markplan och söderläge med uteplats som kan ligga lite varsomhelst egentligen är väl det slutliga målet. Sen får man hoppas att den nya regeringen kan förändra dödshjälpslagen vilket jag tror de öppnat för, i spanien är det på g vad jag förstår men här är det ju inte ett enhetligt land med samma styre vi är vana vid.
Nu blev det deppigt vilket inte var menat utan mera framåtskådande.
Jag brukar göra det ibland tänka framåt och försöka se hur saker kommer att bli och när man tränar så ser man det man inte vill se. Jag är inte helt negativ att sverige t.ex inte kommer in i nato det kommer spara ganska mycket pengar, vi har redan eu som styr mycket får vi nato så blir vi livegna. Är vi ingen del av nato är vi heller inte farliga utan som under tidigare kriser kan hamna utanför hetluften. Då finns det större problem för andra nationer att ta hand om.
Man ska inte förringa en strategi som tjänat oss bra under väldigt många år och som var grunden till den välfärd vi haft.
Jo sen tjänade jag 659kr sen igår på fonden, men det kan lika gärna backa det dubbla men trenden verkar klar.

Senast ändrad:
TOYOTA...sen Suzuki och ev Mazda och Subaru!
Dödshjälp? Räckte det inte med Coronan?
Nato? Svår fråga! Jag tror att jag delvis håller med dig... till slut måste det allra viktigaste vara att hålla sig utanför krig... trots allt.
Ja,, om du kunde klara dig med bara en bil? Men en bil som fyller alla dina behov.... är det möjligt tror du.... det blir då en kompromiss ur alla synvinklar så klart.

Jag har haft två folkabussar plus en tredje ett kort tag var en sån med små fönster högt uppe den var rostig och när den stod hos min bror avställd fick man för sej att barnen kund köra omkring i sandgropen och förstörde den. Så mycket kan man lita på sin bror. Idag hade den oavsett rost varit mycket dyr. Sen har jag kört en splitbuss -64 i jobbet tv service.
Håller fast vid min bedömning plus att det är svårt att få till inredningen är ju en puckel där motorn sitter.
La ut en annons där jag talade om att jag inte kan sälja förrän jag är hemma i början i april, har försökt att få de som skrivit läsa och titta på ihusbil men man vill att jag lägger ut bilder. Ta reda på allt vill man inte tydligen ska dyka upp någon jag nog känner igen idag och titta. Var inte beredd på detta.
Meningen är att man ska veta vad man köper och ha tid på sej att fundera. Klart en gammal bil har ju sina fel och man ska nog ha intresse och veta en del.
Har en känsla av att de flesta är fullständigt omedvetna om vad de köper när de skaffar en gammal husbil. Nästan alla är ruttna både här och där, dåliga växellådor och bensinmotorer som orkar dåligt och är dyra i drift.
Sen vill man ju att bilen ska leva kvar och fungera känner inte till några stora fel utom att förardörren är rostig nedtill men en sån kan man ju enkelt byta. Hade en tanke att handla en här från en skrot men det var då det.
Det jag egentligen skulle behöva till sommaren är att kunna övernatta en eller två nätter.
Burstner kan ju det här, man kan ju fixa till en plan bädd ca 2 m i min toyota liggunderlag och sovsäck så klarar man lätt en sommarnatt.
Har ju gjort det i flera bilar som inte varit stora det viktigaste är att det finns nästan 2 m utrymme invändigt. Sen är ju min toyota fantastiskt snål och bekväm att köra långt med. Rvs i motorn men det blir en omgång till till sommaren. Den går så tyst och när den står på tomgång och det inte hörs något mekansiskt slammer känns det bra. Min beställning har skickats från sverige! Fick ett mail att adressen hit är för lång att passa postnords fraktsedel. Fick stryka bort en del, den kompletta adressen är ju ganska lång, påminner om när jag var ung och skulle skriva östergötland på alla brev hem. De har som det verkar en liknande ordning för valencia sedan alicante sen santapola. Gatuadressen talar om att det är på vägen mellen elche och santa pola och var på vägen. Väldigt utförligt men onödigt långt.

Håller fast vid min bedömning plus att det är svårt att få till inredningen är ju en puckel där motorn sitter.
Du kan ju inte jämföra en -64 med dagens folkabuss. Den har ju inte en skruv gemensam med en -64. Motorn fram med framhjulsdrift, vattenkyld tvärställd radfyra är ju så långt från en gamma folkabuss som man kan komma.

Jag är ganska besviken på VAG produkter alltsedan början. Det kallas att det är ett tyskt kvalitets märke men det är ju bara priset som är typiskt tyskt i själva verket har mycket av fordonen inte mycket med tyskland att göra. Min Toyota är japansk vilket är viktigt finns engelska toyotor med kvalitetsproplem, finns hemska tanke en rysk fabrik som tillverkar toyota. Om man jämför rysk vodka med kvalitet så nog är den kvalitetsäkrad man blir säkert full på den vilket inte är helt ovanligt i ryska fabriker.
Jag känner jag är färdig med campingfordon Det enda egentligen som är viktigt är att jag får till en övernattningsplats i min bil vilket borde bli enkelt den är 4m lång 1,5m kanske går bort i motorhuv så en plan liggplats borde var enkelt att fixa. Den kallas ju suv eftersom t.o.m. jag kan sitta med hög hatt inne. betydligt mer utrymme än min gamla kadett caravan som ändå tog mej runt på tävlingar och även jollesegling i skärgården.

Senast ändrad:
Köp en gammal skattebefriad Volvo kombi så har du en billig campingbil.
Jag å frugan körde runt hela norden några år innan barnen föddes i en gammal 245:a.
Spelar ingen roll att den drar en liter, den är ändå billig.

Köp en gammal skattebefriad Volvo kombi så har du en billig campingbil.
Jag å frugan körde runt hela norden några år innan barnen föddes i en gammal 245:a.
Spelar ingen roll att den drar en liter, den är ändå billig.
Jag har ju redan en bra bil hemma som är nästan lika rymlig, på höjden rymligare ska fixa lite med den ingen stor sak, bara så man kan stanna en natt utan att köra hem direkt om man är långt borta. min bil har 500kr i skatt drar 0,5l/mil.
Kan hända man behöver en iläggskiva och en hopfällbar madrass resten finns, en stormlyckta gör en del för värmen och tar ingen plats.Jag har en fotogenlampa med förgasningsknapp annars ger flera 100watt. Har ett bord hopfällbart 0,5kg likaså en stol 0,4kg hyfsat bekväm.
Trehjulingen lär få följa med, bra drag i den stor skillnad jämfört med elcykeln på högsta växeln. Förmodligen blir det 500w på motorn genom någon styrning.
Tvättar i kväll lite roligt körde upp med en stor kasse full med smutstvätt hängande på ryggstödet, körde hela vägen in i tvättstugan samma när jag skulle flytta till torktumlaren.
Nu ska jag strax hämta tvätten kör in i tvättstugan lassar ner tvätten i kassen och kör hem!
När man lär känna trehjuligen känns den lite bättre att köra ska komma mej för att montera en vajer allt är förberett så får man se hur det går blir det bra vet jag hur förstärkningarna ska vara.
Karaoke i piscinan ikväll och hela baren har flyttat dit, gissa om det blir fullt av fulla. Känns som att man är för gammal för sånt men det är ju 50% av dom som är där.

Körde trehjulingen ner till marknaden, litet halvjobbigt efersom bakhjulen uppför sej halvvägs som ett enkelhjul.
Stora vinsten av ju att glida omkring med gåfartsknappen på man kan stanna och titta man behöver inte gå av.
körde vidare till en öl straxt utanför i solen.
Efter någon timme körde jag till nanking kinarestaurangen god mat fick den extrasnapsen 2 gånger plus att kinesen såg att det var nästan tomt så han tömde det sista i vinglaset..
När jag kommit "hem" monterade jag vajern för att styva upp trehjulingen. Blev bättre men måste förmodligen spännas upp för nästa tur.

En lärarkollega en med högre kompetens än mej som skolledningen inte fattade vilket fynd han var, när han slutade lade de ner fordon eftersom de inte hade sökanden.
Så fort ryktet sprids i ett mindre samhälle.
Har mått bra idag , vädret ska blir sämre i morgon.
Har ju svt tv4 ett antal filmer på datorn flera böcker både ljudböcker sen en bok jag hittat.
Så det är inga problem med tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen