• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det finns ett ställe 10km härifrån ganska nära flygplatsen som tar emot husbilar enl. uppgift kan man få skjuts till och från flygplatsen också.
Om jag fattat rätt så blir det fullt precis överallt på sommaren när spanjorerna invaderar ska kolla med rakel vid tillfälle hon sitter ju numera heltid i receptionen.
Kan ju tänkas de kan göra ett undantag det har jag haft nytta av några gånger som det verkar.
Känner ibland att man kunde ju ha lite nytta av bilen hemmavid har ju kört väldigt lite i sverige och några träffar skulle ju vara roligt att bevista.
Finns ju en i vadstena vilket är ganska nära den 28 april t.ex.
Tar besluten efter hand binder mej inte för något vis av livets växlingar.
Har bäddat med rena flanellakan börjar bli lite kallare på nätterna som det känns och jag sover bäst med lite småkyligt men varmt under täcket.
Har plockat fram dieseldunken ska gå och fylla och tanka dieselvärmaren ligger ju tre mackar precis utanför campingen. Fortfarande låga priser vilket gör att det blir billigare att använda dieselvärmaren på nätterna sen kan jag köra fläktkaminen de gånger jag bara vill värma upp lite. Ska bli lite sol i morgon. Har haft vilodag idag suttit inne för det mesta, verkar som det tar ett tag innan orken och humöret är återställt. I slutet på veckan hoppas jag få tricykeln och sadeln hit under tiden ska jag ta tag i att mixtra med elcykeln det är en kontakt som inte ska vara kopplad tror den går till en hastighetssensor. Sen har jag tänkt att disabla att motorn stannar när man trycker in bromshandtaget, när man körde moped var det tvärtom man tryckte in kopplingen för att motorn skulle gå. Finns skumma funktioner för folk som inte kan köra vilket jag inte gillar. Hoppas det bara är en kontakt att koppla ur.
Den nya elscootern har bara en broms kopplad till framhjulet vilket är väldigt dåligt bakhjulen rullar fritt. En användare föreslog skor med gummisula för att bromsa. Det är ju inget fartvidunder utan ett bekvämt sätt att ta sej fram ska jag längre sträckor blir det elcykeln och ofta större vägar.
 
En bra dag!
Fick medicin av Tommy som hjälpte inga problem idag hittills, kan inte komma bort från tanken att hade jag haft den från början så hade jag sluppit både kateter och antibiotika.
Blev bjuden till woken mycket mat och långt trevligt samtal.
 
En bra dag!
Fick medicin av Tommy som hjälpte inga problem idag hittills, kan inte komma bort från tanken att hade jag haft den från början så hade jag sluppit både kateter och antibiotika.
Blev bjuden till woken mycket mat och långt trevligt samtal.
JA Tommy e grym, det uppstår problem med titel bara🤣🥰!
Doktor ? Verkstadshallick? Hund må väl coach? Reseledare?
Hur som haver är Tommy & Carola otroligt varma fina medmänniskor. Bamsekramar till Er
 
Senast ändrad:
Till det kan du lägga filantrop!
Tommy omger sej med en aura som gör att man mår bra tillsammans med sin fru Carola. De kompletterar på ett fint sätt varandra och det känns i luften att de älskar varandra.
Hoppas att de får ett långt liv tillsammans!
Idag kom tomten med min trehjuliga elscooter. Skruvade ihop den inte mycket jobb men solen kommer fram på eftermiddagen och jag hade inte bråttom. Den var väldigt svår körd men det var min elcykel också med lite luft i däcken.
Tydligen skickas den med flyg och lite luft eftersom det i lastrummet blir väldigt låga tryck.
Ska fylla på luften i morgon har en liten elektrisk luftpump. Laddade idag som det står i föreskrifterna den var halvladdad vilket man brukar vilja ha när man ska lagra batterier.
Livet går på halvfart här satt och solade ett tag inget bråttom med något toaletten tömde jag igår hade dragit på det ett bra tag. Lidls fyrlagriga papper som jag använt i åratal hemma fungerar väldigt bra att köpa speciellt pappaer är helt onödigt.
Hoppas att min sadel med ryggstöd anländer i morgon, den medskickade som fått mycket kritik är totalt oduglig för vuxna människor, en av orsakerna att jag inte haft bråttom att köra mer än hundra meter.
Frågor har redan dykt upp om trehjuligen, Det verkar vara god kvalite på allting en väska följde med men jaghar en mindre ryggsäck som är enkel att hänga över styret och det har jag använt på flera fordon. En viss kärvning i ramröret fär styrningen hoppas jag ger sej visserligen behöver man inte kompensera för balansen hela tiden men det känns inte bra. Lyckades få framhjulet att spinna loss uppför när jag inte hade fötterna på framänden. Såg ett par andra trehjuliga med framhjusdrift med slitna framdäck. Stor skillnad i vikt jämfört med elcykeln kan handla om 8 kg.
Fördriver en hel del tid med att lyssna på talböcker i min telefon, har trådlösa lurar med blåtand men fungerar väldigt bra med mobilens högtalare.
Har ett par svenska motortidningar som jag hittat här och som jag ska läsa vid tillfälle.
Dagarna förflyter fort och man har lite samtal med olika trevliga människor mest varje dag, jag som är van vid ett liv i ensamhet mår väldigt bra, Tommys hjälp med medicin har hjälpt mej mycket har inte haft några bekymmer efter det.
Sovit ifatt en hel del nu och smärtan i de nedre regionerna är borta när jag behöver gå upp mitt i natten tar det bara en minut innan man ligger i sängen och sover istället mot tidigare. Har förbrukning för 2 månader så det räcker nästan hem. Min gamla medicin har egentligen inte fungerat överhuvudtaget var dyr inngattas inte i högkostnadsskyddet, 350kr för en ask. Den gamla tamusolin finns på många videos på youtube med biverkningar, den alvarligaste som jag ser det är att den inte fungerar.
 
Till det kan du lägga filantrop!
Tommy omger sej med en aura som gör att man mår bra tillsammans med sin fru Carola. De kompletterar på ett fint sätt varandra och det känns i luften att de älskar varandra.
Hoppas att de får ett långt liv tillsammans!
Idag kom tomten med min trehjuliga elscooter. Skruvade ihop den inte mycket jobb men solen kommer fram på eftermiddagen och jag hade inte bråttom. Den var väldigt svår körd men det var min elcykel också med lite luft i däcken.
Tydligen skickas den med flyg och lite luft eftersom det i lastrummet blir väldigt låga tryck.
Ska fylla på luften i morgon har en liten elektrisk luftpump. Laddade idag som det står i föreskrifterna den var halvladdad vilket man brukar vilja ha när man ska lagra batterier.
Livet går på halvfart här satt och solade ett tag inget bråttom med något toaletten tömde jag igår hade dragit på det ett bra tag. Lidls fyrlagriga papper som jag använt i åratal hemma fungerar väldigt bra att köpa speciellt pappaer är helt onödigt.
Hoppas att min sadel med ryggstöd anländer i morgon, den medskickade som fått mycket kritik är totalt oduglig för vuxna människor, en av orsakerna att jag inte haft bråttom att köra mer än hundra meter.
Frågor har redan dykt upp om trehjuligen, Det verkar vara god kvalite på allting en väska följde med men jaghar en mindre ryggsäck som är enkel att hänga över styret och det har jag använt på flera fordon. En viss kärvning i ramröret fär styrningen hoppas jag ger sej visserligen behöver man inte kompensera för balansen hela tiden men det känns inte bra. Lyckades få framhjulet att spinna loss uppför när jag inte hade fötterna på framänden. Såg ett par andra trehjuliga med framhjusdrift med slitna framdäck. Stor skillnad i vikt jämfört med elcykeln kan handla om 8 kg.
Fördriver en hel del tid med att lyssna på talböcker i min telefon, har trådlösa lurar med blåtand men fungerar väldigt bra med mobilens högtalare.
Har ett par svenska motortidningar som jag hittat här och som jag ska läsa vid tillfälle.
Dagarna förflyter fort och man har lite samtal med olika trevliga människor mest varje dag, jag som är van vid ett liv i ensamhet mår väldigt bra, Tommys hjälp med medicin har hjälpt mej mycket har inte haft några bekymmer efter det.
Sovit ifatt en hel del nu och smärtan i de nedre regionerna är borta när jag behöver gå upp mitt i natten tar det bara en minut innan man ligger i sängen och sover istället mot tidigare. Har förbrukning för 2 månader så det räcker nästan hem. Min gamla medicin har egentligen inte fungerat överhuvudtaget var dyr inngattas inte i högkostnadsskyddet, 350kr för en ask. Den gamla tamusolin finns på många videos på youtube med biverkningar, den alvarligaste som jag ser det är att den inte fungerar.
Härligt att du mår bättre, men vad var det för dunder honung du fick av Tommy?:)
 
Det var den medicin mot vattenkastningsproblem som jag haft tidigare i flera år men oftast inte behövt använda det är en mycket vanlig medicin som en stor del av befolkningen använder regelbundet. Alfusozin.
Problemet var att jag innan resan fått byta medicin eftersom biverkan blodtrycksfall gett mej problem. Den medicin jag fick fungerade tydligen nästan inte alls men eftersom jag normalt inte behövt medicin märkte jag inte problemet förrän det blev skarpt läge.
Jag ställde själv diagnosen efter mycket funderande, i sverige finns mej veterligen bara 10mg vilket jag hade, här finns 5mg vilket räcker och hittills inte gett några problem.
Jag har ett PSA som sist låg på 13,6 vilket är skyhögt och en klar canceridikation men efter röntgen och biopsi utan att hitta cancer och utan en vettig förklaring från min urolog har jag beslutat att byta läkare.
Jag har själv dragit den slutsatsen att jag förmodligen har en mer eller mindre kronisk inflammation i blåsan som lurar iväg PSA värdena vilket är välkänt.
Jag skriver det här enbart för att ganska många har samma problem, min lillebror hade något lägre värden men man hittade cancer dock en ganska långsamt fortgående historia som förmodligen i förlängningen behöver opereras.
Jag har fått förslag att dela min renoveringtråd till en resetråd, men nu ligger jag för ankar och tråden far iväg långt bort från resor och kanske kommer att handla om husbilen. Fick ett tjut i växellådan under nedfärden som ändrades med belastningen, tror att det är lagerljud och ska jag köra hem ska jag skicka efter RVS från stockholm. Måste även om jag lämnar bilen här över sommaren beställa det eftersom man inte får flyga med vätska i bagaget.
Beträffande campingen Har Tommy skrivit mycket bättre än jag själv kan göra om detta trevliga ställe. Hade ju tänkt fortsätta vidare men med ålderns rätt har jag blivit bekväm och fått en massa vänner här vilket känns viktigare än att fara runt som det känns nu.
Har testat min trehjuling något mer och pumpat däcken från drygt 1 kg till 2,5 vilket gav en anings bättre balans men hela bakänden av aluminium vrider sej vilket jag tror är medvetet men min vikt ligger något över marginalen så fortsatt problem.
Sadeln är väldigt dålig väntar spänt på att den nya ska anlända befann sig söder om paris idag så på rätt väg.
Hittills ångrar jag köpet svårt att tro att den kommer att bli bra men hoppet är det sista som överger människan, tills vidare kör jag med elcykeln och handlar det fungerar bra och blir det dåligt med den nya sätter jag den nya sadeln med ryggstöd på den istället.
Man får göra lösningar som duger för tillfället här. Har planer på en längre tur runt santa pola idag blåste det väldigt mycket men solen sken och det var varmt i lä, en del simmade i polen som är rejält uppvärmd, polerna på Gran Canaria som är uppvärmda håller inte mer än 23 grader här är det 5grader mer.
Har haft värmen avstängd i huset några dagar men 10grader inne så jag sparar el.
 
Har följt min sadel via amazon.es från tyskland via orleans i frankrike och nu i morse i Barcelona 55mil bort. Blir nog en omlastning på vägen förmodligen i alicante sen dyker den nog upp i morgon.
Går inte att sitta på den som det är sadeln är gjord för att hänga dubbelvikt över styret inte att sitta upprätt på. Ska pumpa elcykeln till max 3 kg men tror inte vingligheten kommer bli mycket bättre, man har byggt in någon slags fjädring i bakre ramröret som förmodligen ska uppta ojämnheter men bidrar till en otäck obalans.
Får se hur det slutar jag brukar vara envis och att förbättra känns ofta som en utmaning, samtidigt är det nog så att kineser är bättre på att kopiera än att konstruera.
Har inget med kineser som folk att göra utan ett systemfel som återfinns i ryssland också.
Att inte sätta kvaliteten högst är ett annat problem som okså har med ett systemfel att göra.
Till skillnad från japan som blev främst i både kvalite och konstruktion. Jag kör toyota av en anledning som jag lärt mej den hårda vägen.
Skulle jag idag vilja och kunna bygga en camper skulle det vara på en Toyota. men förmodligen betydligt enklare att hänga en liten husvagn efter.
 
Noen populære husbiler her down under er ombygde Toyota HiAce og Toyota Coaster. Det bygges og noen få på Toyota Dyna lastbilchassi. Coaster importeres og brukte fra Japan der de har blitt brukt som bybusser i et par år før de byttes ut med nye.
 
Har följt min sadel via amazon.es från tyskland via orleans i frankrike och nu i morse i Barcelona 55mil bort. Blir nog en omlastning på vägen förmodligen i alicante sen dyker den nog upp i morgon.
Går inte att sitta på den som det är sadeln är gjord för att hänga dubbelvikt över styret inte att sitta upprätt på. Ska pumpa elcykeln till max 3 kg men tror inte vingligheten kommer bli mycket bättre, man har byggt in någon slags fjädring i bakre ramröret som förmodligen ska uppta ojämnheter men bidrar till en otäck obalans.
Får se hur det slutar jag brukar vara envis och att förbättra känns ofta som en utmaning, samtidigt är det nog så att kineser är bättre på att kopiera än att konstruera.
Har inget med kineser som folk att göra utan ett systemfel som återfinns i ryssland också.
Att inte sätta kvaliteten högst är ett annat problem som okså har med ett systemfel att göra.
Till skillnad från japan som blev främst i både kvalite och konstruktion. Jag kör toyota av en anledning som jag lärt mej den hårda vägen.
Skulle jag idag vilja och kunna bygga en camper skulle det vara på en Toyota. men förmodligen betydligt enklare att hänga en liten husvagn efter.
Ja tack vare den amerikanske kvalitetsgurun Deming har kvalitén på japanska produkter nått världstoppen. Fram till slutet av 60-talet hade japanska bilar ett dåligt rykte i omvärlden men detta ändrades snabbt när Deming kom in i bilden och styrde upp kvalité och produktivitet.
 
Har idag bytt sadel till den jag beställt med ryggstöd.
fyllde i 3kg eller bar inte mycket bättre sadeln är mycket bekvämare men en aning vinglig.
Är orolig att köra den eftersom man hela tiden känner att bakänden har en annan agenda.
Fungerar i lågfart och man kanske vänjer sig, De största problemet hänger ihop med mitt format.
Har haft isär elcykelbatteriet vred det 180 grader eftersom jag monterade fel tidigare så baklyset är åt rätt håll.
Tog isär lite mer vilket gjordes i solen med en som det visade sej välförtjänt öl.
Kopplade bort en kontakt som bryter strömmen vid bromsning.
Nu ligger motorn på tills jag vrider av handtaget helt. Går alltså att starta in och gasa på vilket inte gick tidigare utan att veva med pedalerna ett varv vilket det inte alltid var läge för.
Har min vana trogen träffat trevliga vänner Sava och Hasse från Norge.
Det är den största orsaken att vara här att sitta i baren som med svenska mått är otroligt billig och träffa människor som är väldigt trevliga och blir ens vänner.
När jag var väldigt dålig och inte vågade köra husbilen själv till en riktig plats ställde en man upp och körde bilen med mej i sängen bak, var så dålig. Till en plats där jag nu står och körde den perfekt på plats utan att backa har inte flyttat på den en meter.
Man behöver inte gå till baren det finns trevliga människor överallt.
Hemma i mitt radhus ensam kunde jag ligga och dö här finns det folk och sjukvård överallt.
Man behöver inte vara rädd att åka utomlands det är en gammal myt i varje fall om man kommer till Bahia.
 
Noen populære husbiler her down under er ombygde Toyota HiAce og Toyota Coaster. Det bygges og noen få på Toyota Dyna lastbilchassi. Coaster importeres og brukte fra Japan der de har blitt brukt som bybusser i et par år før de byttes ut med nye.
Problemet är att japan och Australien har vänstertrafik vet inte hur många nått sverige,
Såg en toyota stor som en folkabuss men kostade 40000kr och var rejäl gammal när jag letade husbil och insåg att värme och toa inte var tillfyllest för en långresa.
 
Jag har insett att den här hubilen fyller alla mina önskelmål, skulle jag inte vara ensam så är det ett annat läge.
Men faktiskt inget jag är berädd att betala för.
Jo det finns ju folk som gärna viil flyga ner och bo gratis men den resan har jag gjort.
Lite dolt har det funnits en diskussion om jag skulle dela min tråd som det nu är så finns det ingen anledning är ingen resetråd eftersom jag inte reser ingen renovera tråd efter som jag för tillfället inte mekar.
Just nu handlar det mest om att bo och leva på en camping take it or leave it.
Måste ge en eloge till Jannne Ekan en fantastiks människa fjärran från HBKs rötter.
 
Bengt det är klart att du ska fortsätta att skriva, jag har följt dig sedan du höll på med din lilla röda campingbil!
Blev förundrad när du försvann men nu är du uppspårad, så snälla fortsätt alltid kul att läsa om dina bravader.
Du är ju forumets "uppfinnarjocke" Och jag tror att många håller med mig!
//Kjell
Jag har insett att den här hubilen fyller alla mina önskelmål, skulle jag inte vara ensam så är det ett annat läge.
Men faktiskt inget jag är berädd att betala för.
Jo det finns ju folk som gärna viil flyga ner och bo gratis men den resan har jag gjort.
Lite dolt har det funnits en diskussion om jag skulle dela min tråd som det nu är så finns det ingen anledning är ingen resetråd eftersom jag inte reser ingen renovera tråd efter som jag för tillfället inte mekar.
Just nu handlar det mest om att bo och leva på en camping take it or leave it.
Måste ge en eloge till Jannne Ekan en fantastiks människa fjärran från HBKs rötter.
 
Senast ändrad:
Har varit frånvarande några dagar har varit en sväng till sjukhuset igen med oklara magsmärtor, en ritktig genomgång. Man hittade inflammation i levern har inte blivit bättre av att alkoholkonsumtionen här blivit högre inte bara för mej. Meningen var ju att det inte skulle bli något festande men så blev det alltså inte. Som lök på laxen blev jag för några år sedan opererad man tog bort gallblåsan var mycket stenar där.
Den operationen blev inte bra och tog dubbla tiden och två av de tre kvinnliga kirurgerna gav motsatta svar på vad som hänt.
En sak jag som privatforskare i medicin fått fram är att medicin för lindrande av prostataförstoring inte ska intas inom flera dagar före operationen.
Det är idag den vanligaste medicinen för detta problem som en mycket hög andel män 60 plus har.
Jag har också blivit satt på tydligen livsvarig syraneutraliserande behandling sedan en lång tid att det blivit problem med aptiten är bara förnamnet.
Finns ljusglimtar också, känner mej bättre har lyckats robba den stora plats som grannarna lämnade nu kan bilen stå med sidan mot solen och finns gott om plats att sitta där och jag slipper grannarnas smällande förtält som utsikt.
Blev gott om plats för mina två fordon det ena farligare än det andra - felköp!
Var nere till woken efter ett felköp i matväg hade trott att det som som i en glasburk såg ut som en soppa jag brukar äta när magen krånglar. Efter att ha kokat vatten och hällt på locket gick det att få upp. Ut kom en klar vätska som luktade skumt, det var en vätska som visade sej vara ren syra eller vinäger.
Hur någon kan äta det är ett mysterium jag själv skulle förmodligen hamnat på marken.
Har blivit trött på wokens mat ska försöka hitta något man lätt kan tillreda. Har ett par påsar varma koppen och te med knäckebröd. Köpte ju en del mat sist med minnet är kort var ju 2020.
Blir nog tvungen att stanna här tills våren kommer och köra hem, Känner inte för en flygresa som landar på arlanda mitt i vintern och tåg hem. Att sitta hemma mitt i vintern ensam är inte roligt, samma problem där som här med mat och sånt.
Har fått mycket hjälp av familjen Dyner men förmodligen har admingruppen ett finger med i spelet.
Återkommer när det finns något att skriva om, vill man dela tråden så får man det nog jobbigt finns ju knappast en röd tråd i den längre. Kanske skulle man pausa den tills vidare? Har funderat på det sen kommer den nog att ta slut, jag känner att varken jag eller bilen kommer att kunna förtsätta länge till och att satsa på mitt privatliv kan vara klokt innan det blir försent och man tvingas in i lösningar man inte passar för. Att leva ensam är ett stort handikapp men ett större är nog att leva med den andra livsvarigt sjuk som min nyligen bortgågne vän i Finspång bl.a. Jag har också ett mer närliggande fall i min nära släkt.
Man får vara nöjd med det man upplevt känns som att det mesta i livet närmar sig vägs ände. Man skulle börjat tidigare men det ska man ju alltid med facit i hand.
Att vakna till sol och med en hel del plusgrader är ju inte helt fel men när jag känner att jag tänkt färdigt har jag 2 månader här till saluskylten som var tänkt att komma när coronan dök upp 2020 får vänta till våren 2023.
En lösning jag tänkt på är att en köpare kan hämta den här mot att hemforsling av en del lösöre sker. Problemet med det är om den går sönder på vägen sånt vet man aldrig inte med någon husbil.
 
Hur är det Bengt..har du 220 volt..och en elektrisk platta där du kan koka vatten?

Du ska köpa grönsaker... potatis..morötter.. broccoli .. blomkål ..o så lite annat som finns i Spanien...sånt du kanske inte vet namnet på.
Koka... ta på lite lite salt..lite god olivolja.. finns ju i Spanien..o en god vinäger... det kan du äta så mycket du vill av.. nyttigt o inte så mycket kalorier.
Undvik det friterade och stekta. Onyttigt o onödiga kalorier o jobbigare för magen.
Men du behöver kunna koka vatten på ett ekonomiskt sätt.
Kan du hitta en insats för att ångkoka..ännu bättre. Då blir det ännu godare och nyttigare.
Ps jag är säker på att Tommy D och särskilt Carola kan tipsa dig om goda o nyttiga grönsaker o vad de heter på spanska. Men det ska kokas! Inte grillas! O inte wookas... Hur gott och lockande det än må vara. Om du tvunget vill ha kött.. och det måste du ibland... Då ska du köpa... kyckling..kycklingfilé... o den kan du också koka..för att göra det hela enkelt för dig... Koka kycklingfilé o servera med.. lite olivolja vinäger salt o lite lite svartpeppar.
Gör så. enkel matlagning.. inget krångligt..o det kan du i princip göra och äta varje dag. Du kommer att må bättre.
 
Glöm micro... kan du fylla gasflaskan när den blir tom? Har du kvar gasspis? Du måste kunna koka vatten ganska länge.. i varje fall ska det småkoka.... potatis o morötter behöver nog en 20. 30 minuter. Det beror på hur små bitar du delar dem i.. men inget svårt alls.. skala lite... det kan du... ev kan du koka potatis med skal på... skölja och snygga till broccoli och blomkål...skära bort sånt som kanske inte ser helt bra ut...det är absolut inte svårt... men viktigt med god olivolja och vinäger..och gärna ett gott flingsalt...olivolja, vinäger och flingsalt..köp lite dyrare...

Ps... blomkål... sätter jag kanske ett frågetecken för....
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen