• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var gråväder när jag vaknade 16 grader, blev lite bättre så småningom.
Tog en tur till kina för att undersöka utbudet på lämpliga väskor för GC resan, jo det fanns en hel del men inte riktigt vad jag ville ha. Många demo ex behövde t.om. jag stege för att kolla på. Enda som var vettigt med handtag och ett par hjul var en smutsig väska som förmodligen varit där i åratal.
Var till sprinter och hittade en mindre ryggsäck för 3.99 eu passade perfekt att hänga på styret när jag handlar.
Går och tittar på marknaden eller så väntar jag till GC eftersom jag behöver en större väska att resa hem med. Ä en del kläder som jag behöver ta med hem i mars och lite annat som man kan hitta.
Körde ner till havet och min hamburger restaurang och beställde en hamburgare med bacon och ägg. En liten öl smakade bra i solen som dök upp precis lagom när jag satt i sydväst läge.
Kopplade in min kylbox eftersom jag köpt en liter glass till den förra blev lite mjuk efter ett par dagar, köpte ganska dyr mintglass med choklad finns inte hemma och har bara sett den vid macken över gatan. Kanske finns någon annanstans men det smälter fort.
Den var helt död efter ett par minuter funderande tänkte jag säkring som korroderat skruvade isär och min röntgenblick hade rätt. Den startade satte den på max och nu ska glassen bli bra. Mätte en gång -10grader på max hemma.
Är lite i valet och kvalet om jag ska åka till woken och ta en matlåda igår var det väldigt gott med en stor köttbit tror det är samma som de i tyskland kallar för haxe.
Känner att min vikt inte går ner snarare tvärtom.
20221215_150820.jpg
 
Blir det för mycket vikt kanske det inte finns något senare?
Var till marknaden idag ganska ohågsen egentligen, hade vaknat vid 5 tiden och inte kunnat sova på flera timmar.
Kom på att jag hade en egendomlig likör som jag tagit 2020 för magont, testade en skvätt lade mej och läste, men det var omöjligt blev trött.
Vaknade vid 11 och var trött!
Jobbigt att ta sej upp åkte till marknaden utan frukost gick till ett ställe jag varit på senare och åt en sen frukost. Over där kallas det väl för brunch?
Bacon och stekt ägg tror det var två och tre brödskivor med en öl gjorde att jag blev ordentligt mätt.
Som vanligt är priserna trots den svaga kronan mycket lägre än hemma.
Gick runt ett varv på marknaden hade med mej elcykeln i hopfällt läge så den blir mycket kortare men fortfarande går att ställa på stödet. Efter maten behövdes det lite stöd.
Letade efter en väska med hjul till flyget behöver ju en större väska när jag åker hem men hittade ingen som passar, förmodligen kan jag hitta något passande på GC.
Har en väska som är nästan ny billig från intersport 50kr 40x40x20cm.
Den duger ju dit åkte ju med endast en kånken för många år sedan, var lite dåligt med underkläder eftersom jag hamnade på operationsbodet. Fick tvätta i handfatet på toaletten på sjukhuset med tvål.
Den väskan har en historia varit med överallt i många år sedan 90-talet kostade 450kr när jag ville köpa ny 1000kr. Blev av med den gamla på systembolaget en kvinna som jobbade där snygg men för ung för mej som jag blivit bekant med ville gärna ha min kånken så när jag gick till kassan tog jag en påse istället och gav bort den! Gissa om hon blev glad.
Hittade en kånken på marknaden för 45 eu dvs halva priset mot sverige. eftersom jag haft min så länge kollade jag sömmar och ettiketter och lappar. Allt tydde på att det antingen är en perfekt kopia eller original.
Man blir väl lite nostalgisk köpte ju en biltema ersättning men saknade denna. väger nästan ingenting och tar ingen plats får följa med till GC man behöver ju den när man går till stranden och inte vill släpa på något tungt. Började med att tvätta den eftersom jag hade tvättdag pga. GC.
Tvättade för hand och slängde in den i torktumlaren blev bra.
Hemma har jag tvättat i maskin och den blev ganska mjuk och oformlig.
Knepigt materiel vattentätt eftersom trådarna i väven sväller i fukt och tätar utan plastskikt invändigt som det brukar vara.
I morgon ska jag packa ner kläderna och datorn, spola rent avloppslangen och lägga in den i bagaget, vika ihop stolen bordet och parasollen. Tömma toaletten fylla på vatten och ta bort den slangen. Sen har jag bara elkabeln och elcykeln som jag får fälla ihop på och skjuta in under sängen. På måndagen för då ska jag flytta husbilen till parkeringen betalar 1 eu per dag där.
Måste rensa kylskåpet på alla kylvaror inte så mycket men i alla fall en del bl.a. en nytt smörpaket och en pizza.
Kan ju visserligen ha kylboxen igång den går ju på solpanelen när jag inte har elanslutning. Men vill inte riskera något. Började regna nu kom ihåg en badrumsmatta för sent så den är blöt nu har parasollen uppe hoppas elcykeln klarar sej den ska ju ha skydd.
Liknar en svensk sommar man vet aldrig när det kommer en skvätt. I morgon är det en månad sedan jag körde hemifrån, tiden bara springer iväg. Åt mej ordentligt mätt på wokens matlåda ris biff räkor vanliga och friterade blev det idag. Pizzamannen hoppade jag över små pizzor 10eu är dyrt smakar inte som hemma.
 
Köpte en pizza i söndags blev kvällshungrig och jag har problem med magvärk om jag inte äter som jag ska. Ingen märkvärdig pizza varken i storlek elle något annat men 11eu är för dyrt. Blir billigare på en bra restaurang.
Jaha nu är bilen flyttad håller på att packa ska packa ner datorn inför flygresan, står på en stor parkering som är ordentligt utbyggd sen sist 3 år sedan.
Märkligt att man är ihågkommen det finns platser för bortåt tusen människor som växlas sommar som vinter.
Här står jag nu för 1eu/dag men utan el så jag blir tvungen att starta dieselvärmaren ska bara koppla in elen för säkerhets skull har jag den avstängd normalt.
Det är ju inte mening att man ska bo här men det går jättebra lite långt att gå till toaletter och baren och vägen hörs mer.
Många år sedan jag flög sist skönt att resan inte är så lång och att jag har sätet vid nödutgången så jag kan sträcka ut benen. Blir hämtad av en riktig kändis Sir Maclean med familj. Det är olidligt spännande!
Ska ställa klockan tidigt eftersom jag är trögstartad, bara att få något i magen och sen gå till receptionen så ringer de efter en taxi, enklare kan det inte bli. Jag får tydligen gå ombord ganska tidigt 40min innan avgång i grupp 2 för modligen har de kopierat ryan air när man betalt extra.
Går hellre runt i avgångshallen en stund, knappast att man vill köpa något när man ska dit och knappast hem heller. Har mina lurar med mej och har en talbok att lyssna på vägen via mobilen. Bluetooth fungerar på flygläget så det blir bra finns knappast någon att prata med är nog bara spanjorer på flyget.
Nästa gång har jag kommit till Gran Canaria.
 
Bengtic på Gran Canaria

Ralph hämtade efter en lugn flygresa som avslutades med en snabb inflygning, tryckte ner planet i asfalten hårt och stod på bromsen förmodligen för att köra direkt till gaten.
Har varit ute och ätit ett par gånger finns ett centrum med mycket restauranger och affärer som har mycket man inte behöver, ska handla en keps verkar som jag glömde min någonstans.
Hembjuden till Ralph och Loise torsdag.
21 grader hela kvällen och natten såna ljumma kvällar får man vara glad om man uplever ett par av på hela sommaren.
Installerar en skrivare men verkar som det inte fungerar med programmet för installationen. Mycket program som går och misstänker konflikter. Mycket att rensa har inget vettigt program som passar för win 10 ska ta hem ett från nätet. Förutom mat och solsken är det bra att ha lite att göra. Blåste idag så röda flaggor vid badstranden, men många vindsurfare.
Inte helt ofarligt finns ju höga vågor och strömmar. För mej är det fel temp. likaså i poolen på området, men man kan ju ligga i solen på solstolarna.
 
Bengtic på Gran Canaria

Ralph hämtade efter en lugn flygresa som avslutades med en snabb inflygning, tryckte ner planet i asfalten hårt och stod på bromsen förmodligen för att köra direkt till gaten.
Har varit ute och ätit ett par gånger finns ett centrum med mycket restauranger och affärer som har mycket man inte behöver, ska handla en keps verkar som jag glömde min någonstans.
Hembjuden till Ralph och Loise torsdag.
21 grader hela kvällen och natten såna ljumma kvällar får man vara glad om man uplever ett par av på hela sommaren.
Installerar en skrivare men verkar som det inte fungerar med programmet för installationen. Mycket program som går och misstänker konflikter. Mycket att rensa har inget vettigt program som passar för win 10 ska ta hem ett från nätet. Förutom mat och solsken är det bra att ha lite att göra. Blåste idag så röda flaggor vid badstranden, men många vindsurfare.
Inte helt ofarligt finns ju höga vågor och strömmar. För mej är det fel temp. likaså i poolen på området, men man kan ju ligga i solen på solstolarna.
Är inte nyfiken men vill gärna veta.Vad har du för boende?
 
Var ute och letade en keps idag huvet blir lite ankommet av solen, var absolut säker att jag hade en lämplig med mej. Efter mycket letade hatar flärpen i nacken, så handlade jag en keps som jag senare förstod passar bättre i kallare klimat.
Letade ett varv till och hittade min medtagna keps som åkt land och rike runt i åratal.
Ja små problem blir lätt stora i detta perfekt semesterväder land.
Tittade på resor tillbaka men ganska dyrt tills den 21 jan. Har ingen brådska som det känns. Men bra att kolla läget. Ska hem till Ralph och Lois på julafton. Var väldigt trevligt sist!
Fick igång skrivaren efter en del problem som ett knepigt sätt att lägga in lösenord.
Funderar på att köra runt lite i spanien när jag kommer tillbaka, man blir lätt fastnandes på Bahia av bekvämlighetsskäl. Blir ganska dyrt om man står på kortidsboende.
Måste undersöka flygresor hem också eftersom lite jobbigt att flyga till Arlanda, mycket närmare till skavsta och helst norrköping, men det ligger framåt i tiden.
 
Hej
Vi brukar vara ner till Playa ingles varit kanske nere ett tiotalgånger brukar bo på Amazonas enkel lgh men ligger bra tycker vi
nu i april 2023 har vi bokat på koka, har du även för uthyrning i playa ingles nära havet?
Mvh Hasse o Annika
Nä! Bara i San Agustin. Har kanske en intressant lya? Granne med Norrcopia (betyder Norrköping) med havsutsikt och nära till Playa Burras.
https://lightbooking.net/en/san-agustin-montenegro-terrace-sea-view-pool-h1212

E1212F1x1400 (2).jpgE1212F24x1400.jpg
 
Nä! Bara i San Agustin. Har kanske en intressant lya? Granne med Norrcopia (betyder Norrköping) med havsutsikt och nära till Playa Burras.
https://lightbooking.net/en/san-agustin-montenegro-terrace-sea-view-pool-h1212

Visa bilaga 19844Visa bilaga 19845
Hej
Tack för ditt svar, vi kommer gå förbi där när vi kommer ner nästa gång. Varför vi vill bo i playa är bara det att det finns en del att gå runt och se tex i San Fernando, Maspalomas är ju ganska stort område, vi tar även stranden bort till San Augustin i bland. Är det för blåsigt i playa tar vi bussen till någon skydda vik tex Amadores,Puerto Rico .
God Jul på er
 
Har åkt lite taxi imellan Mr Maclean och mitt nuvarande boende ca 3km 5 eu. Gott om bilar överallt så jag ser inga problem. Blåser det inte för mycket kan man ta båten från Arguengin den stannar i puerto rico och Puerto Mogan där det finns en skyddad vik att bada. Mogan är min favorit bland orterna utmed kusten.
 
Är sedan i torsdags natt tillbaka på Bahia, det var trevligt på GC men ådrog mej en urinvägsinflammation.
Blev nästan totalstopp har fått kateter tillfälligt vilket förmodligen räddade mej.
Monteringen med slangar 3 sköterskor och en doktor gjorde djävulskt ont och trycket var högt slangkopplingen släppte ungefär som det brukar göra när man sätter dit vattenslangen med snabbkoppling.
Skulle nog passa i en sketch men som jag minns det för ett halvår sen hemmavid så klarade en sjuksköterska av det ensam praktiskt taget utan smärtor snabbt och enkelt.
Man kan kanske tycka att det var vågat att ge sig av när man som äldre inte är i helt perfekt skick. Men kylan i sverige har gett mej problem tidigare av liknande natur.
Vad jag kommer att göra när jag kommer hem är att byta urolog som jag haft i 10år, borde ha fått mycket mera info och inte bara misslyckade undersökningar.
Var riktigt dålig!
Jag vet sen tidigare att man lätt luras av värmen på kanarieöarna och lätt utsätter sej för kvällskylan eftersom det känns ljummet ute och dagskläderna hänger med.
Man flyger och träffar nya människor hela tiden så många verkade inte må bra på GC det hostades ganska mycket. Munskydd användes en hel del och var tvunget att använda till skillnad från fastlandet. Man får också tänka på att nästan alla utom personal är turister som flyger ut och in ofta bara en vecka i taget.
Har fått mycket hjälp här på Bahia mycket mer än jag skulle fått hemma.
Jag ska inte gå in på detaljer men Victoria dotter till tidigare chefen ställde upp på ett otroligt bra sätt Rakel likaså och andra ej namngivna Sir och Lady Mclean på GC stöttade mej.
Allas vår Tommy och Carola Dyner har varit sanna vänner och hjälpt mej mycket.
Han fick tag på Per på Bahia som hjälpte mej med medicin hade aldrig klarat det själv, och en man som jag inte vet namnet på flyttade mej och bilen från parkeringen till en bra plats som jag fick trots att campingen var full.
Jag hoppas att det framgår att allt inte fungerar som i sverige utan mycket bättre och förmodligen är det detta som gör att Bahia nästan alltid är fullbelagd inte minst av svenskar.
Nu är jag mycket bättre och hoppas slippa skriva om sjukdomar i fortsättningen, det nya året måste bli posistivt.
 
Kom och tänka på min far som i förvirringen slet ut slangen, men de slangarna som finns här förmodligen inköpta av någon som jobbat med hydraliska grävmaskiner är inte at leka med.
Hela inkråmet kommer förmodligen att följa med.
Lite med bävan jag ser fram emot att bli av med eländet, men det måste vi alla dvs. vi män som är riktiga män som offrat oss för målet 2,5 barn per äktenskap.
Vädret här på Bahia är bra satt och solade en dryg timme efter att jag varit tvungen att vända upp och ner på inredningen fär att få ut det jag packat in före resan till GC.
Stol och bord finns på plats men parasollen hamnade på nordsidan av bilen skugga alltså.
Man kan ju vända på bilen mätte rutan på tvären men under 5 meter och då skulle häcken och en gångväg få skador för år framåt.
Tänker att jag kan vända bilen 180 grader men då får jag ingen kvällsol och vem vill ha morgonsol?
Får vara som det är sparar kopplingen också den verkar lite ankommen ibland efter portugal då det rök om den.
Min elcykels batteri har gett upp nästan nytt 3500kr en månad från kina.
Har regnat såg spår av rost inuti, säkring hel men BMS verkar fått spader.
Cellerna hålls ihop endast av stripsen som förbinder dom finns ingen fastsättning endast cellernas krymplast hindrar kortslutning.
Den har spruckit på flera ställen varför vet jag inte eftersom det aldrig varit varmt, kan det vara kinaceller med dålig krymplast?
Hursomhelst är det en brandfara ska man behålla cellerna måste man göra om hela batteriet förutom att fixa BMS som förmodligen har dåliga lödningar på kretskortet.
Svårjobbat eftersom det bara är tejp som håller ihop eländet.
Själva cykeln är svårkörd eftersom det sk. språnget är för litet så man upplever den som väldigt vinglig.
Nur har jag den original max 20km blivit omkörd av elscooter flera ggr men vem har bråttom när solen skiner?
Letar just nu något fortskaffningsmedel för de kommande månaderna. Hoppas stanna en bit in i mars.
Synd att det inte finns uthyrning här eller kanske det finns? Borde löna sej för dom som inte vill släpa på ett gäng cyklar. En moped vore perfekt då kan man göra långa utfärder.
Har ju en elscooter hemma men vågar inte riktigt köra på den längre, min son fick låna den blev intresserad men tyckte den var för dålig och köpte en dyr med lång räckvidd och fjädring.
 
Har fått igång batteriet men tror att det är flera hjul jag måste satsa på, sämre balans liten känsel i fötterna och ständig rädsla att köra omkull både här och hemma gör att jag drar den slutsatsen.
Har forskat en del och svårt att hitta något jag kan få hit i rimlig tid som inte kostar allt jag äger, den måste ju kunna forslas i husbilen. Finns det några uppslag, vi är väl fler som blir halta och lytta?
Man behöver ju ett fordon hemmavid för att handla utan att ta bilen alltid.
Lätt tre hjul hopfällbart och någorlunda bekväm inte för dyr, kan väl inte vara så svårt?
 
Nu känner inte vi varandra bengtic, men jag hoppas att det är ok om jag ger tips ändå? Vi bor också på Bahia i några dagar till.
Vi stannade till utanför Raco Camping i Benidorm och där fanns en uthyrare av elektriska, mindre fordon precis utanför grinden. Jag noterande inte dess namn, utan bara omfattningen - mycket stor. Kanske värt att kolla upp?

Om man tar till höger i blåa cirkulationsplatsen innan Mercadona (rondellen…) finns en cykelfirma en lite bit ner. Dom har i alla fall pedaldrivna tre hjulingar på bild.

Bicycletes Santa Pola heter dom. Ingen hemsida vad jag kan se. fn vad stor texten blev….​

Längst ner på Elda gatan (den gatan vi bodde på någon vecka innan jul) på plats 84, bor ett finskt par som har en liiiiiiten elektrisk trehjuling. Och litet längre in på plats 105 finns ett belgiskt par där mannen har en röd eldriven sak. jag vet inte om dessa hade med sig sina fordon, men man kan ju fråga och/eller titta på vad dom har. Jag vet att 105n fick en ny mitt i veckan. Levererad eller hämtad vet jag dock inte.

Hoppas att du får till det.
Tomas och Lena heter vi
 
Ja låter bra ska kolla upp det, jag står ju på plats 120 så det är ju väldigt nära.
Det är väl just meningen med forumet att man kan ta kontakt utan vidare.
Skulle varit till cykelaffären när jag var på medical centre idag, Men kände inte riktigt för det har legat lite lågt och glatt mej åt att bli av med katetern, ingen alvedon idag mot värken!
Har botaniserat en hel del på amazon och hittade en rolig sak som kanske kan passa mina behov.

TopMate ES31

Kostar 697 eu med frakt och ska komma hit på en vecka Amazon kommer ihåg mej efter att jag köpte en taklucka.
Det är ju ett fordon jag har god nytta av hemma också att åka och handla med.
Känner mej lite osäker på den något vingliga elcykeln Hade planer på att modifiera den men även fast batteriet fungerar just nu känns det osäkert kanhända det får bli skrot här.
Man får vara rädd för intern kortslutning och brand!
40st litiumjon celler är inte att leka med. Med de batterier jag kostade på borde den kunna gå minst 3 mil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen