• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nya bekymmer på G!
Brukar alltid dyka upp något problem har fått ont i en tå var till vårdcentralen det såg ut som nageltrång och som ren service kom en sjuksyster från fotvården in och fixade. Ruggigt ont var det och man kunde inte andas. Fick med lite grejor hem och hoppas att det läker. Hade tänkt riva ut dieselvärmaren såg en blöt fläck under bilen och fick diesel på händerna när jag kände efter under värmaren så förmodligen läcker det via slangarna. Ska se om jag inte ska koppla en slang till en bensindunk på 5 l den inbyggda tanken är max 1,5l och det räcker kanske 12tim så det blir att fylla ofta 1 gång om dagen.
Solen sken när jag fick telefon var bara att åka till boxholm med min fd de gör tandgrejor där och det var problem akut. Blev den dagen förstörd. Ska löda in nya kablar till cig tändaruttaget de blir för tunna när man räknar på det och säkringshållaren hade en liten glassäkring så någon liten kines med dåliga mattekunskaper hade ingen aning om vad en tändare drar och jag ska ju ha kylboxen med hög startström. Dagarna springer iväg och inget blir gjort. Känner av stress hör pulsslagen i vänster öra.
Ibland undrar man om det är så klokt att ge sej av söderut motorvägskörning ser jag som ett farligt arbete. Det är målet som gör resan.
Men alternativet att sitta i mörkret och kylan känns inte bra är väl mest enasmheten som är jobbig men man slipper bli osams. Man lämnar ju en del problem bakom sej men nya brukar dyka upp.
Hej. Ta det lugnt på vägen så blir det mindre problem och värmen drar vi har prisis kommit till Altea och det var fullt på den nya Ställplatsen så vi stannar på parkeringen.
Mvh Lasse
 
Tog ut värmaren idag tog en timme hade räknat med 5 minuter!
Det berodde på att någon hade varit nogrann och slitit flera timmar för att få dit den.
Den vilade på gummifötter och skruv man inte kom åt. Sen var det en slangklämma till avgasröret som satt illa till,
avgasröret satt fast även fast jag lossat klämman, fick starta värmaren
så att det blev lite varmt och bända en del.
Det var lite blött av diesel invändigt men kunde inte se något läckage, mätte volymen på tanken det var 2 L.
Det blir i minsta laget -man vet ju att värmaren slocknar när det är som kallast och mörkast och regnet börjat.
Drar ut en bensinslang från pumpen som jag kan skarva med en teflonslang gör en genomföring i tanklocket till en lös 5L dunk.
Tog bort den inbyggda tanken och fick plats för en bättre montering av pumpen gör en mjuk upphängning i 45graders vinkel som föreskrivet för att undvika luftbubblor i pumpen som uppstår pga. kavitation.
Tog bort displayen den ska jag montera invändigt borrar hål för kabeln.
Ska ljudisolera så att pumpen går tystare, den satt ju inklämd i ett uttag i tanken så där fanns ju en resonansbotten.

Fläkten brusar ju men det går att vänja sej vid men det eviga dunkandet från pumpen är jobbigare.

Monterar värmaren på en trälist när jag sätter dit den behöver jag bara skruva fast trälisten i plywoodgolvet blir enkelt och samtidigt ett stöd för dunken så den inte kommer på glid.

Är ju av yttersta vikt att värmaren fungerar som den ska annars blir man låst av att jaga elplatser, har visserligen en strålkamin från biltema med engångs gaspatroner som nödvärme men dyrt och inte bra eftersom den förbränner syre och kanske avger farliga gaser. Har en fotogenlykta men det blir på sin höjd ett par grader.
Har sett att det finns folk i usa som använder buddy heater men lär bli ganska farligt det också.
Det var ju en fläck diesel under bilen så jag ska kontrollera om det blir något nytt så jag flyttade på bilen, den startade direkt som vanligt och den nya regulatorn fixar underhålls el till batterierna.
Nu ska jag handla en ny 10 litersdunk skulle vilja ha en graderad helst genomskinlig plast, men det måste ju vara en riktig dunk, den gamla never stop fick jag lämna tillbaka på Jula den var ju mycket dyrare än andra jag sett och tyvärr dålig kvalite speciellt när man tittar på hur locket tätar där var det riktigt dåligt med gjutskägg i plasten. Jeepdunkar avskyr jag brukar inte alltid vara täta och man behöver nästan ha verktyg för att öppna dom risk för klämskador. Svåra att hantera.
Tyvärr sitter ju tanken i bilen illa till annars hade man kunnat ta bränslet där . Finns ju varianter att man kopplar på från motorn men långt bort och sånt brukar kunna bli problem med att man får luft till dieselpumpen.
En fördel med den svenska dieseln när man spiller den lite överallt är att den dunstar bort och luktar lite jämfört med riktig diesel. Egentligen borde jag fylla upp ordentligt innan jag åker men det är inte ekonomiskt. Ren tallolja borde ju fungera bra men den går inte att köpa. Hälften diesel och hälften frityrolja går bra men jag tycker att det finns alldeles för mycket sotpartiklar i oljan det blir ju mycket som kommer ner i oljan under fritering och sen bränns till kol. Så det är risk för sotbildning. Kan ju få sån olja gratis men för mycket jobb med rening.
 
Tog ut värmaren idag tog en timme hade räknat med 5 minuter!
Det berodde på att någon hade varit nogrann och slitit flera timmar för att få dit den.
Den vilade på gummifötter och skruv man inte kom åt. Sen var det en slangklämma till avgasröret som satt illa till,
avgasröret satt fast även fast jag lossat klämman, fick starta värmaren
så att det blev lite varmt och bända en del.
Det var lite blött av diesel invändigt men kunde inte se något läckage, mätte volymen på tanken det var 2 L.
Det blir i minsta laget -man vet ju att värmaren slocknar när det är som kallast och mörkast och regnet börjat.
Drar ut en bensinslang från pumpen som jag kan skarva med en teflonslang gör en genomföring i tanklocket till en lös 5L dunk.
Tog bort den inbyggda tanken och fick plats för en bättre montering av pumpen gör en mjuk upphängning i 45graders vinkel som föreskrivet för att undvika luftbubblor i pumpen som uppstår pga. kavitation.
Tog bort displayen den ska jag montera invändigt borrar hål för kabeln.
Ska ljudisolera så att pumpen går tystare, den satt ju inklämd i ett uttag i tanken så där fanns ju en resonansbotten.

Fläkten brusar ju men det går att vänja sej vid men det eviga dunkandet från pumpen är jobbigare.

Monterar värmaren på en trälist när jag sätter dit den behöver jag bara skruva fast trälisten i plywoodgolvet blir enkelt och samtidigt ett stöd för dunken så den inte kommer på glid.

Är ju av yttersta vikt att värmaren fungerar som den ska annars blir man låst av att jaga elplatser, har visserligen en strålkamin från biltema med engångs gaspatroner som nödvärme men dyrt och inte bra eftersom den förbränner syre och kanske avger farliga gaser. Har en fotogenlykta men det blir på sin höjd ett par grader.
Har sett att det finns folk i usa som använder buddy heater men lär bli ganska farligt det också.
Det var ju en fläck diesel under bilen så jag ska kontrollera om det blir något nytt så jag flyttade på bilen, den startade direkt som vanligt och den nya regulatorn fixar underhålls el till batterierna.
Nu ska jag handla en ny 10 litersdunk skulle vilja ha en graderad helst genomskinlig plast, men det måste ju vara en riktig dunk, den gamla never stop fick jag lämna tillbaka på Jula den var ju mycket dyrare än andra jag sett och tyvärr dålig kvalite speciellt när man tittar på hur locket tätar där var det riktigt dåligt med gjutskägg i plasten. Jeepdunkar avskyr jag brukar inte alltid vara täta och man behöver nästan ha verktyg för att öppna dom risk för klämskador. Svåra att hantera.
Tyvärr sitter ju tanken i bilen illa till annars hade man kunnat ta bränslet där . Finns ju varianter att man kopplar på från motorn men långt bort och sånt brukar kunna bli problem med att man får luft till dieselpumpen.
En fördel med den svenska dieseln när man spiller den lite överallt är att den dunstar bort och luktar lite jämfört med riktig diesel. Egentligen borde jag fylla upp ordentligt innan jag åker men det är inte ekonomiskt. Ren tallolja borde ju fungera bra men den går inte att köpa. Hälften diesel och hälften frityrolja går bra men jag tycker att det finns alldeles för mycket sotpartiklar i oljan det blir ju mycket som kommer ner i oljan under fritering och sen bränns till kol. Så det är risk för sotbildning. Kan ju få sån olja gratis men för mycket jobb med rening.
Hej. Det blir bättre när du har fixat det med tanken och tillbehören sen kan du sova lugnt.
Mvh Lasse
 
Har slitit med värmaren i helgen börjar bli klart, den är på plats ska sätta dit 5L dunken som får vara tank, den lär ju räcka några dagar. I lägsta läget ska den ta 0,1L/timme och vid test så hade jag 23 grader inne vid 7grader ute på lägsta inställningen. Har dragit in displayen inne i husbilen lätt att se vad som händer.
Tanken har jag borrat hål i locket satt dit en bränsleslang runt teflonslangen som är den som bränslet går igenom. Satt ett par skruvklämmor som håller bensinslangen på plats och fixerar teflonslangen så den lagom når botten där sitter det ett kraftigt modifierat bränsle filter så jag slipper smuts i det fina munstycket i värmaren.
När jag fyller på bränsle kan jag med presspassning ha slangen i läge när jag lossar locket.
I värmaren har jag dragit en bränsle slang från pumpen genom ett hål i plasten med dragavlastning av skruvklammor.
Behöver bara stoppa in teflonslangen och dra åt klamman. Måste fixera pumpen skaffade bagageband fjädrande eller så använder jag spännband.
Beställde en ganska ovanlig dunk på 6liter för att enkelt fylla på tanken utan att spilla, det sitter en fällbar smal pip som tack vare en automatisk ventil fyller dubbelt så fort som en vanlig dunk. vid handtaget sitter en tryckknapp som öppnar en ventil så lätt att tanka utan att spilla.
Schweizisk kvalite men kostar därefter men enligt flera på youtube värt pengarna. Den är graderad och genomskinlig plast liksom min tank som har en genomskinlig slits som gör att man kan se hur mycket bränsle det finns.
Är lite i valet och kvalet om jag ska montera ett truma utblås istället för det som följer med, fördelen är att
jag kan rikta luftströmmen som jag vill. det som följer med kan man rikta genom att vrida på den men samma vinkel på luften hela tiden. Ett bekymmer är att mittemot finns kylboxen som är onödig att värma upp,
sen är ju utblåset till toaletten borttaget så den kan ju vara bra att ha lite öppet och rikta luften dit om man vill torka kläder därinne finns ju en taklucka där.

20221106_153311.jpgbransledunk-birchmeier-rapidon-6--1640192.jpg
 
Verkar som om värmen är fixad nu?
Satt dit min bränsledunk inga problem Kan inte välta nu blir kanske något bättre när jag kör.
Slangen sitter med två skruvklämmor och det är på sugsidan så det händer inget bara att den stannar om den suger luft.
Displayen hade ramlat ner har ju flyttat den tidigare så limmet var inte bra använde kardborr band så nu sitter den bra, Har inte lärt mej hur jag ska ställa in det får bli youtube igen.
Slipade upp hålet för slangen till presspassning och satte dit slangen för inluften skruvade fast Trumas utblås lätt att byta till det som följer med Men trumas är väldigt lätt att rikta så att jag slipper drag.
Gjorde ju omplacering och ljuddämpning av insprutningspumpen, alla som blivit störd av en hackspett vet hur det låter.
Blev bra när värmaren går fär fullt hör man inget av pumpen inne och när den varvat ner här man bara ett tyst tickande i bakgrunden, blev mycket bättre än förväntat. Efter ett antal video på youtube där en del misslyckats hade jag förstått lite hur jag skulle göra. Virade in pumpen i biltemas självhäftande ljudisolering och drog några buntband om.
Den hänger i ett buntband i ena änden för att få den riktad snett uppåt för att det inte ska samlas luft i den. Det verkar som att dessa pumpar kaviterar så gasbublor faller ut från bränslet.
Inte bra för pumpen min ide är att sätta en kondensator paralellet med pumpen för att få en lugnare gång har inte vågat prova eftersom drivkretsarna kan ta skada.
När jag provkör har jag en givare från en billig väderstation från Lidl som står i bilen så jag kan sitta inne och se tempen ändra sig och sätta på och stänga av med fjärrkontrollen!
Några bilder:
20221107_133100.jpg20221107_133118.jpg20221107_144538.jpg20221107_144600.jpg
 
Senast ändrad:
Vi har spånat lite om att åka till värmen under några månader men frugan jobbar, svärmor är till åren 82år och har bara frugan som anhörig sen har jag storebror 81år som också behöver lite hjälp så det får nog vänta ett par år. :(
 
Jag åkte fast jag hade en far som var gammal men han bodde ju på ett vårdboende och jag kunde inte göra så mycket annat än att besöka honom, träffade sällan andra där utom när det skulle flyttas ut och in.
Tänkte faktiskt lite på mej själv tiden går ju och hälsan sviktar emellanåt. Ringde nästan varje dag hem till min far.
Ett par månader borde man kunna få ledigt gäller att passa på när man är frisk och kan njuta av resan.
 
Verkar som om värmen är fixad nu?
Satt dit min bränsledunk inga problem Kan inte välta nu blir kanske något bättre när jag kör.
Slangen sitter med två skruvklämmor och det är på sugsidan så det händer inget bara att den stannar om den suger luft.
Displayen hade ramlat ner har ju flyttat den tidigare så limmet var inte bra använde kardborr band så nu sitter den bra, Har inte lärt mej hur jag ska ställa in det får bli youtube igen.
Slipade upp hålet för slangen till presspassning och satte dit slangen för inluften skruvade fast Trumas utblås lätt att byta till det som följer med Men trumas är väldigt lätt att rikta så att jag slipper drag.
Gjorde ju omplacering och ljuddämpning av insprutningspumpen, alla som blivit störd av en hackspett vet hur det låter.
Blev bra när värmaren går fär fullt hör man inget av pumpen inne och när den varvat ner här man bara ett tyst tickande i bakgrunden, blev mycket bättre än förväntat. Efter ett antal video på youtube där en del misslyckats hade jag förstått lite hur jag skulle göra. Virade in pumpen i biltemas självhäftande ljudisolering och drog några buntband om.
Den hänger i ett buntband i ena änden för att få den riktad snett uppåt för att det inte ska samlas luft i den. Det verkar som att dessa pumpar kaviterar så gasbublor faller ut från bränslet.
Inte bra för pumpen min ide är att sätta en kondensator paralellet med pumpen för att få en lugnare gång har inte vågat prova eftersom drivkretsarna kan ta skada.
När jag provkör har jag en givare från en billig väderstation från Lidl som står i bilen så jag kan sitta inne och se tempen ändra sig och sätta på och stänga av med fjärrkontrollen!
Några bilder:
Visa bilaga 17919Visa bilaga 17920Visa bilaga 17921Visa bilaga 17922
Hej Bengt
Det ser bra ut med dunken. Du skrev att det blir kavation i pumpen. Det kanske beror på att det blir mer och mer undertryck i dunken ju längre tid värmaren är igång. Det kanske behövs någon ventil eller liknande på dunken för att utjämna trycket i den. Kanske inte så lätt att lösa. Jag tänker på hur en vanlig bränsletank är konstruerad. Det brukar finnas en ventil för att det inte ska uppstå undertryck i tanken. I varje fall på äldre bilar.
 
Så här såg min bil ut i somras. Det var 33-34 varmt den dagen. Den sidan som läckte var vänd mot solen. En hel del bensin läckte ut, mest bakom flygeln. En hel del rostskyddsmedel löstes upp av bensinen därav kladdet på bilen och marken.
Jag la mig under bilen och kollade på luftningsventilen som ska utjämna trycket i tanken. Den var helt igensatt. Numera drar jag inte åt tanklocket i botten. Då ventileras tanken bättre.
För 25 år sen hyrde jag bil på Teneriffa. Då lärde jag mig den hårda vägen hur man inte ska tanka bilen om man ska köra uppe i bergen. Hela familjen var med. Jag tankade fullt och började köra upp för bergen. Uppe på 1400 meters höjd över havet började andra bilister ljustuta bakom oss. Jag undrade vad som var fel. Jag stannade bilen och gick ut och kollade. Det rann ut en massa bensin ut genom tanklocket och blötte ner bilen.
Ut med med familjen, jag ställde mig i en backe och rullade baklänges med bilen och tvärnitade för att få ut bensin från tanken. Jag gjorde så några gånger och det fungerade.
Jag ut och kollade och såg vad som kunde ha hänt. Massor med bensin hade runnit ner på baklyset. Tänt bromsljus och bensin är nog ingen bra kombination.
Det hade kunnat gå illa, dumt gjort av mig. Det gick dock sen att köra vidare.
Min teori att all bensin ökade i volym pga den höga höjden och rann ut, bilen var fulltankad. Uppe på 2000 meters höjd är petflaskor stenhårda.

Det var en hel del text runt om Bengt lilla dunk. Men som liten och stor gäller samma naturlagar.

/Åke


IMG_20220722_124938.jpg
 
Jag är medveten om problemet kommer ihåg de gamla plåtdunkarna där hällpipen var nedsänkt i påfyllningen,
Skruvade man den översta korken så sprutade bensinen ut.
Ungefär samma med min dunk om det blir övertryck så kan den mata värmaren genom övertryck åt andra hållet kan den suga bort bränslet från pumpen och då får den gå ett tag jag har löst det genom att lossa locket lite men inget jag vill köra med.
Letar efter mitt 0,8mm borr till kretskort tänkte borra hål i korken så att dunken andas.
Har samma problem med mina sista bilar att det pyser när man lossar tanklocket men antar att det ska vara så med mindre utsläpp av kolväten, tanken ventileras via en kolkannister kanske är täppt ett litet borr gör säkert nytta där också.
Fick ut fukten mellan rutorna genom ett litet hål som ventilerade bort den.
Fick hem min dunk som jag köpt från fyndiq den såldes av en grossist på borgholm öland, billigaste priset på nätet, väldigt bra kvalite jämförd med vanliga dunkar plasten är stenhård och sen välter den inte lätt med den formen. Lite tyngre dock men det gör inget.
Monterade mina uttag för cigtändaruttag för kylboxen och två usb uttag med voltmeter inbyggd. Fuskade använde snabbkopplingar men det verkar fungera.
Satt upp en brandvarnare nära taket. Ska tejpa fast ett vinkeljärn av svart plast bakom utsläppen till framrutan, tejpen lossnade i solen i spanien. Har den där för att rikta luften bättre mot rutan så den håller sig imfri sen är jag ju lång och det drar gärna lite från ventilationen och jag tål inget drag alls.
Skickar med ett par bilder:
20221108_150151.jpg20221108_152809.jpg20221108_150528.jpg
 
Jag är medveten om problemet kommer ihåg de gamla plåtdunkarna där hällpipen var nedsänkt i påfyllningen,
Skruvade man den översta korken så sprutade bensinen ut.
Ungefär samma med min dunk om det blir övertryck så kan den mata värmaren genom övertryck åt andra hållet kan den suga bort bränslet från pumpen och då får den gå ett tag jag har löst det genom att lossa locket lite men inget jag vill köra med.
Letar efter mitt 0,8mm borr till kretskort tänkte borra hål i korken så att dunken andas.
Har samma problem med mina sista bilar att det pyser när man lossar tanklocket men antar att det ska vara så med mindre utsläpp av kolväten, tanken ventileras via en kolkannister kanske är täppt ett litet borr gör säkert nytta där också.
Fick ut fukten mellan rutorna genom ett litet hål som ventilerade bort den.
Fick hem min dunk som jag köpt från fyndiq den såldes av en grossist på borgholm öland, billigaste priset på nätet, väldigt bra kvalite jämförd med vanliga dunkar plasten är stenhård och sen välter den inte lätt med den formen. Lite tyngre dock men det gör inget.
Monterade mina uttag för cigtändaruttag för kylboxen och två usb uttag med voltmeter inbyggd. Fuskade använde snabbkopplingar men det verkar fungera.
Satt upp en brandvarnare nära taket. Ska tejpa fast ett vinkeljärn av svart plast bakom utsläppen till framrutan, tejpen lossnade i solen i spanien. Har den där för att rikta luften bättre mot rutan så den håller sig imfri sen är jag ju lång och det drar gärna lite från ventilationen och jag tål inget drag alls.
Skickar med ett par bilder:
Visa bilaga 17970Visa bilaga 17972Visa bilaga 17971
Hej. Det blir bättre bra när du är helt färdig skulle vara jätte kul att träffa dig här nere så en liten fingervisning var du befinner dig i Spanien vore bra.
Mvh Lasse
 
Hej. Det blir bättre bra när du är helt färdig skulle vara jätte kul att träffa dig här nere så en liten fingervisning var du befinner dig i Spanien vore bra.
Mvh Lasse
Ja det skulle vara roligt att träffas, kommer att stanna ett par dagar på den något speciella camping florida i benacissim och höra mej för om plats på bahia camping i santa pola där jag stannar ett tag Martin har gått i pension han brukade fixa in mej med skohorn. Sen vet jag inte var jag tar vägen förmodligen flyger jag en sväng till GC eller så kör jag färja dit. Allt beror ju på hälsan och orken. Eventuellt kommer en engelsman farande ner och vi träffs. Hemma sitter man ensam och kurar skymning hela dagarna inte förrän framåt april börjar livet igen.
 
Jag är medveten om problemet kommer ihåg de gamla plåtdunkarna där hällpipen var nedsänkt i påfyllningen,
Skruvade man den översta korken så sprutade bensinen ut.
Ungefär samma med min dunk om det blir övertryck så kan den mata värmaren genom övertryck åt andra hållet kan den suga bort bränslet från pumpen och då får den gå ett tag jag har löst det genom att lossa locket lite men inget jag vill köra med.
Letar efter mitt 0,8mm borr till kretskort tänkte borra hål i korken så att dunken andas.
Har samma problem med mina sista bilar att det pyser när man lossar tanklocket men antar att det ska vara så med mindre utsläpp av kolväten, tanken ventileras via en kolkannister kanske är täppt ett litet borr gör säkert nytta där också.
Fick ut fukten mellan rutorna genom ett litet hål som ventilerade bort den.
Fick hem min dunk som jag köpt från fyndiq den såldes av en grossist på borgholm öland, billigaste priset på nätet, väldigt bra kvalite jämförd med vanliga dunkar plasten är stenhård och sen välter den inte lätt med den formen. Lite tyngre dock men det gör inget.
Monterade mina uttag för cigtändaruttag för kylboxen och två usb uttag med voltmeter inbyggd. Fuskade använde snabbkopplingar men det verkar fungera.
Satt upp en brandvarnare nära taket. Ska tejpa fast ett vinkeljärn av svart plast bakom utsläppen till framrutan, tejpen lossnade i solen i spanien. Har den där för att rikta luften bättre mot rutan så den håller sig imfri sen är jag ju lång och det drar gärna lite från ventilationen och jag tål inget drag alls.
Skickar med ett par bilder:
Visa bilaga 17970Visa bilaga 17972Visa bilaga 17971
Kanske en sån här Bengt.
 
Hej. Vi får höras när du kommer ner
Mvh Lasse
Ja det skulle vara roligt att träffas, kommer att stanna ett par dagar på den något speciella camping florida i benacissim och höra mej för om plats på bahia camping i santa pola där jag stannar ett tag Martin har gått i pension han brukade fixa in mej med skohorn. Sen vet jag inte var jag tar vägen förmodligen flyger jag en sväng till GC eller så kör jag färja dit. Allt beror ju på hälsan och orken. Eventuellt kommer en engelsman farande ner och vi träffs. Hemma sitter man ensam och kurar skymning hela dagarna inte förrän framåt april börjar livet igen.
Hej. Vi får väl höras när du kommer ner.
Mvh Lasse
 
Börjar tajta till med tiden tills allt ska vara klart, Löste ett problem idag -sängen.
Den ligger ju på 3st dynor varav den mittersta har en mjukare skumgummi sen har jag 80x200cm madrass fusktempur från jysk, tänkte först ha en tempurmadrass men förutom att de är dyra blir de hårda som en planka när det är kallt. Sen sjunker man långsamt ner i madrassen varefter man värmer upp den och eftersom det är hög densitet blir man ganska kall under tiden.
Fusktempuren har mycket mindre densitet med på följd att man efter ett antal nätter börjar bottna då den komprimeras. Var till jysk och hittade en vanlig skummaddrass 3,5cm den ska jag använda får testa vilken som ska ligga underst men den bör ju ta upp en del av fusktempurens utmattningsproblem. Sen var det 50% rabatt.
Har haft problem med sopkorgar ett enkelt problem men inte om man inte vill ha soporna hänga på dörren som jag sett, utan inne i ett skåp köpte för en del år sedan från Bengt en sophink som passade men den var smal och vanliga soppåsar passar inte där blev full på en gång.
Inne i ett litet utrymme i husbilen blir det problem om man ska ha soporna spridda på olika ställen, köpte från dollarstore en slags hållare med lock som man fäster påsen i och hänger över kanten på dörren. Borde fungera bra. Köpte två haspar med öglor för 10kr ska ju bara ha ögleskruven men billigaste sättet att komma över den.
Ska använda en bagagestropp till kylboxen så den inte far ut vid vänstersväng respektive tvärtom. Haspen kanske jag får använda till garderobsdörren har inte givit upp tanken på att sätta upp en projektorduk där och handla en miniprojektor med batteri trådlös med wifi. Tiden börjar rinna ut för att hinna få hem grejorna i tid innan tåget går.
20221109_154405.jpg
 
Bäste Bengt.
Avfallshantering är inget man sopar under mattan.
Vet inte om min lösning från sommaren -22 kan vara till någon inspiration?

Betr. tidsnöd, gör en fysisk eller mental priolista.
Var sen strikt mot dig själv och jobba uppifrån.
Är hembion viktigast så skriv den överst... :)
Kämpa på Bengt, vi längtar efter varje nytt inlägg.
Men respekterar om du hellre följer priolistan istf. att skriva inlägg... :)
 
Bäste Bengt.
Avfallshantering är inget man sopar under mattan.
Vet inte om min lösning från sommaren -22 kan vara till någon inspiration?

Betr. tidsnöd, gör en fysisk eller mental priolista.
Var sen strikt mot dig själv och jobba uppifrån.
Är hembion viktigast så skriv den överst... :)
Kämpa på Bengt, vi längtar efter varje nytt inlägg.
Men respekterar om du hellre följer priolistan istf. att skriva inlägg... :)
 
Ja egentligen finns det inte så mycket att göra, fylla vatten och bära ut grejor. Det är väl mest inne jag har rörigt har ju varit halvägs verkstad. Har hittat en hyfsat billig projektor, fast den tar inte mycket kraft den får ligga tills det är dags att ta fram den och duken har jag redan från en gammal skärm på fötter men det är mest själva duken jag vill åt. Tänker jag kan använda garderobsdörren som stativ sitter ju en vit strukturerad tapet där men tror det blir bättre med den här gamla duken med som jag tror glaspulver.
Ska inte ha så stor bild men lite mer än den 24" jag hade förut som mest tog plats och ström. Den här visar det jag har på mobilen eller jag kan säkert använda surfplattan. Har en ide om att projicera bilden utomhus på baksidan av husbilen som ju är vit glasfiber. och en stor del är helt platt. Tänk att starta en spännande fotbollsmatch och just innan det blir mål stänger man av när det blivit lite publik. Jag gillar inte fotboll 11st som slåss om en fotboll eller är det fler?. Ska iväg och ta en influensa spruta idag för säkerhets skull bra att ta den så fort som möjligt innan man åker utifall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen