• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Mina celler är skickad ifrån Tyskland, och det ligger inte långt borta, och med tanke på att jag kör söderut i september....
Så tänkte jag hälsa på någon....

Men tyvärr syns adressen på avsändaren dåligt, så kanske någon här vet lite mer och vill då gärna dela med sig...
Har du forsøkt å lese QR koden, størrelsen tyder på at den kan inneholde avsender adressen. Ellers er tracking tjenesten en god kilde til detaljer.
 
Usch... Inte så märkligt att en okunnig som jag blev yr i skallen av alla om och men och kanske och teorier.

Fårstår att ni vet vad ni pratar om.

Det där med BMS gjorde mig lite orolig.

Nu har lag kollat upp vad jag köpt. På tiden kanske men jag blev rätt lugn vid läsning.

Jag köpte två av detta slags lifepo4 med BMS. Och en booster.

 
Idag skrev jag ett e-mail till säljaren.

Igår laddade vi upp alla 4 celler till 3,65v, därefter monterade vi ihop cellerna till ett 13v batteri, och idag kapacitet testade vi packetet med en inverter och en 230v värmepistol som tar ca 48A i timmen.
Efter två timmar och femtio minuter blev vi tvungna att stänga av testen, då en cell sjönk kraftigt.
Under testen fick ut ca 1, 36kW.
Mot utlovade 4,8kW
Detta visar att alla celler är dåliga, av dessa celler är en cell obrukbar, medan de andra tre håller ca 50% av lovad 420A.
Så hur tänker ni lösa detta?

Som jag ser det så har säljaren inte gjort något misstag, utan säljaren har medvetet sålt dåliga celler till mig och andra på Ali Express..
Jag skall dokumentera mer och sen blir det en polisanmälan. Och en anmälan till Ali Express... Kan bara hoppas jag får pengarna i retur..

IMG_20220710_141159.jpg
 
Jag misstänkte denna bluff när jag såg vikten på cellerna, det är en bra indikator på kapaciteten vid nya celler, men i detta fall så fattades över halva vikten.
I detta fallet rör det sig om begagnade 280-310Ah celler, det är jag nu helt säker på.

Peter... Innan vi beställer nåt mer "dyrt bra att ha" så måste vi dubbelchecka med alla duktiga här på forumet, alltid hittar någon nåt misstänksamt, så kan vi rädda varandra från att bli lurade.
Håller tummarna för dej.
 
Tack Peter för uppmuntran...

Egentligen är det lite märkvärdigt, för ca 4 år sedan gjorde jag mitt första köp på Ali Express, fick ej vad som utlovades, och efter lång process så fick jag tillbaks mina pengar...
Så detta var mitt andra köp på Ali Express.... Och svaret vet ni redan....
Jag har googlat lite på nätet om just dessa 420Ah celler, hittade en engelskt forum om solpaneler mm. Där var flera som hade köpt just dessa 420Ah celler.
Och upplevt samma dåliga kapacitet på cellerna som jag gjorde...

Jag får plocka fram min kalasnikow nu när jag skall åka söderut genom Tyskland.. Och göra ett oanmäld besök..
 
Senast ändrad:
Selv som 280 Ah finnes det veldig varierte resultater https://www.youtube.com/c/OffGridGarageAustralia holder på med en kapasitets test av sine 16 celler kjøpt i 3 runder. Han startet med en 12V pakke og utvidet til 24V og har nå 48V. For noen dager siden la han ut en video av test av 9 av cellene som han hadde mistanke til.
 
Just nu är det så att jag har gjort en klagan till Ali Express... Men som jag ser det så är det ett spel för gallerian..
Eftersom Ali Express vill att jag returnera cellerna till säljaren i Kina....
Så jag tog kontakt med DHL och Schenker... Båda gav ungf samma pris på frakten.... Över 8000:- spänn :eek:
Och en av speditörerna berättade för mig.... Sänder jag varorna i retur så är det mycket troligt att säljaren inte löser ut packetet, då en av anledningarna är att nu importera säljaren cellerna från mig.... Och då måste de betala tull och skatt på cellerna, och det gör de inte...
Skulle sen packetet gå i retur till mig så kommer speditören att debitera mig för return till Sverige...
Så hur jag nu än gör så kommer jag att sitta här med värdelösa celler....

Senast den 28-07 måste jag skriva in tracking number och speditören, gör jag inte detta då anser Ali Express att jag är nöjd med varan och betalar ut pengarna till säljaren...

Jag är tacksam för dessa dagar jag har på mig...
För nu vill jag ha lite roligt 😈

Så i nästa vecka kommer jag att göra ett packet till Kina...
Säljaren skriver vid flera tillfällen att han har skickat standar battery till mig 🤔
Och då kommer han att få standar i retur...
Jag kommer att skicka 4 st standar ficklampsbatteri till honom och i tull deklarationen skriver jag värdet till 5 488:- samma summa som jag betalade till Ali Express.. 🤣
Så det skall nu bli intressant och se om han löser ut packetet.... Men troligtvis inte.
Och då är det intressant att se vad kommer Ali Express att göra med mina pengar...
Livet är underbart... Men ibland måste man anstränga sig för det.. 🥳😇🤫


Screenshot_20220721_213710_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
 
Ja det burde fungere, og retur av ikke hentet pakke er ikke postens flink til :D

Både eBay og PayPal er bedre på klagehåndtering enn AliExpress. Faktisk så er AliBaba selv bedre enn småsalg avdelingen AE.
 
Så ja.... Nu har jag 4st standar batteri som fått nytt omklädnad och märkta som lifepo4 battery 420Ah..
Samt en falsk barkod....
Jag har försökt köpa frakten i dag via postnord webbplats.... Nästen hela adressen gick in. Så jag hoppas det inte blir problem med den...
Men sen skulle jag tull deklarera innehållet.... Efter ett par tim så gav jag upp... Så imorgon får jag ringa postnord...

Bild No1 mottagarens namn och adress...
Screenshot_20220725_115718_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
IMG_20220725_190535.jpg

IMG_20220725_190902.jpg

IMG_20220725_193515.jpg

IMG_20220725_193647.jpg
 
Jag är inte heller imponerad av Aliexpress det där med express känns som ett hån. Har handlat via amazon och tycker det har fungerat ganska bra, har en order på en högtryckstvätt ska komma på några dagar. Funderar på life nu när jag har en lämplig laddare och jag är inte säker på batterierna som stått långa tider med både laddning från solpanelerna och en 230v laddare. Misstänker att de slutna cellerna kan torka ut synd att det inte går att fylla på destillerat vatten men det ingår väl i affärsiden eller så är det produktutveckling, sen var de tyngre förr mer bly som kostar.
 
Undrar hur det går till sen när kinesen skall polisanmäla ditt bedrägeri .
Nu är ni ju bedragare båda två ;)
 
Jag tror det blir svårt att ladda ett batteri samtidigt som ett batteri ska leverera en ström.
Vad ska styra de externa reläerna efter Daly? (som har egna inbyggda reläer).

En lösning är ifall det finns Daly-bms som kan parallellkopplas, att köpa 2st och slippa externa reläer och bms123.
Sedan parallellkoppla batterierna enligt Daly's metod.
God kväll Mr Wook och alla andra

Nu har vi testat cellerna en och en,
Cell 1.. 175Ah
Cell 2... 149Ah
Cell 3... 175Ah
Cell 4... 168Ah

Så det var låånnngt ifrån de utlovade 420Ah...

Idag monterade jag ihopa allt till ett batteri, kopplade in Daly Bms:en
Och sammankopplade båda batterier.
Och tänkte att detta är säkert ok...
Men under kvällen har jag funderat på vad händer egentligen.... Och då inser jag som samma som Knut och Peter skrev...... Att mitt äldre lithium batteri kommer att bli laddad via det nya när reläet stänger för laddningen på för det äldre batteriet, då kommer strömmen att gå "bakvägen" frå reläet in i det nya och sen ut i det gamla batteriet.... Vilket är absolut inte bra...
Så jag har funderat och funderat...
Så detta kom jag fram till....
Kopplar det nya på ingående laddning på ladd reläet (som styrs av det gamla)
Så när reläet stänger för laddning så kan inte det nya skicka över ström till det gamla... Och när det gamla öppnar för laddning så kopplas det ihopa igen... Det nya har egen bms och sköter allt själv så det behöver jag inte tänka på...
Men de kommer bara att vara ihop kopplad när det gamla öppnar vi 90%... Och det tycker jag är för lite...
Så vad säger ni... Skall jag ändra den gamla bms till att öppna vid 20% för laddning, gör jag detta så är de sammankopplad mellan 20-100% istället för mellan 90-100%...
Öppnar jag för laddningen vid 20% på det gamla så kopplas det nya in som nu är fulladdad... Och då har jag ju bra med el trotts att ett batteri är nere på 20%...
När det gamla sen är fulladdad så stängs laddreläet och om det nya inte är fullt också så kommer det att laddas medan jag använder det gamla... Enkel va..? :unsure:;)

IMG_20220722_185156_edit_630371199401206.jpg

IMG_20220730_184009.jpg

IMG_20220724_093030_edit_630411748750679.jpg

IMG_20220725_140307_edit_641674841183856.jpg
 
Noen kraftdioder burde gjøre saken, koble slik at strøm fra batteriene til forbruker ikke kan gå tilbake til det andre og tilsvarende fra ladere til batterier. Problemet er at diodene oftest har et 0,45V til 0,6V spenningsfall som en må kompensere for fra ladere. Alternativt kan en løse dette ved bruk av FET transistorer, da slipper en spenningsfallet. 0,45V er for schottky dioder 0,6V er germanium dioder om jeg husker rett.

Litt om bruk av P-kanal mosfet som diode i 12V system: http://www.ozqrp.com/rev_pol.html

Den enkle siden å løse er fra batteri til forbruker, her betyr fallet i spenning mindre og 2 dioder vil sørge for at batteriet med høyest spenning belastes.
 
Fy f_n vad tråkigt med dina celler, men men bara att försöka göra det bästa av situationen.

Att vänta ända ner till 20% SoC känns "olustigt" blir inte mycket till buffert vid sämre väder, vad blir då "vinsten" vid utebliven sol-el i någon dag.
Kan man tänka sig att låta ditt nya bara betjäna din nya kyl, med egen regulator och delar av din "solfarm"
Ditt gamla batteri får ta hand om resten (?)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen