Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Ja du, vad säger man...
Imponerad, ja mycket!
Sen är det så att min lilla fru och jag verkligen uppskattar kompetens. Vi som behöver all hjälp vi kan få lär oss dock för varje gång vi hittar kompetens som hjälper oss. Vi lär oss ständigt.
Idag var det ett lock till vår extra tank som inte var åtskruvad nog (av husbilsgubben som bytte vattenpump). Det såg vi då det läckte som tusan. Drog åt och läckan försvann.
Om A och W och Ah och sånt ska vi förkovra oss.
Vi gillar dock redan att prata om (småskryta) att vi har litiumbatterier, solpanel och inverter. Plus wifi antenn på taket, en router med 1000 GB (876 återstår) och en modul för android-tv. Glamping oberoende av landström!
Lite naiva men glada husbilsåkare är vi.
Vilket kompressor kylskåp tar så mycket Ström.. hur stort är det? 300 liter..Eftersom jag nu har installerat en kompressor kyl/frys, som tar nästan 1kW /dygnet, så köpte jag nya lifepo4 celler på 420A...
Mina gamla sinopoly celler på 200A har nästan samma mått som dessa på 420A...
Det jag funderar över har man verkligen lyckats "krympa" storleken på cellerna så mycket.. Eller vad säger ni..?
Sinopoly hxdxb 280x180x69 mm
De nya hxdxb 225x175x73mm
Sunwind 136Vilket kompressor kylskåp tar så mycket Ström.. hur stort är det? 300 liter..
Ja mina siffror är bara ett exempel för vår bil och under svensk sommar. Var och en får använda informationen som den vill. Jag tycker den visar att hans antagna förbrukning är ganska rimlig för ett större skåp vid medelhavet under perioden utanför den absoluta högsommaren@Mats S Glöm inte var Mashallah befinner sig, troligen vid medelhavet.........varmt.
Jag har ibland försökt att följa det ni skriver om i den här tråden. Ämnet är väldigt intressant, men tyvärr så räcker inte min kompetens till att hänga med alla gånger. Jag har emellertid ett LiFePo4-batteri sedan många år och det fungerar mycket bra, särskilt sedan jag installerade en DC-DC-laddare.
Jag skulle önska att den kompetens som ni som skrivit här i tråden besitter skulle kunna vara till hjälp till andra läsare, som som mig själv, att förstå ämnet bättre.
Därför undrar jag om ni, tillsammans, eller någon enskild av er, skulle kunna tänka er att sammanfatta ämnet och lägga in i kunskapsbanken. En enklare introduktion om lithiumbatterier skulle också vara värdefullt för de, och det är nog många, som går i tankar om att skaffa ett sådant batteri.
Att tillhanda något sådant på forumet är en god tanke. Men det skulle förvåna mig om det inte redan finns skrivet därute någonstans, isåfall är det ”bara” frågan om att leta reda på någon/några bra länkar och tillhandahålla den/dem. Kanske enklare att hitta på engelska än svenska iofs.Jag har ibland försökt att följa det ni skriver om i den här tråden. Ämnet är väldigt intressant, men tyvärr så räcker inte min kompetens till att hänga med alla gånger. Jag har emellertid ett LiFePo4-batteri sedan många år och det fungerar mycket bra, särskilt sedan jag installerade en DC-DC-laddare.
Jag skulle önska att den kompetens som ni som skrivit här i tråden besitter skulle kunna vara till hjälp till andra läsare, som som mig själv, att förstå ämnet bättre.
Därför undrar jag om ni, tillsammans, eller någon enskild av er, skulle kunna tänka er att sammanfatta ämnet och lägga in i kunskapsbanken. En enklare introduktion om lithiumbatterier skulle också vara värdefullt för de, och det är nog många, som går i tankar om att skaffa ett sådant batteri.
Detta är ju helt riktigt. Men om man skriver "en manual" i kunskapsbiblioteket så kan den "nålas" som första inlägg och eventuella kommentarer och synpunkter kommer att hamna efter. Sedan är det tänkt att behörig admin kan "städa" i trådarna om det skulle visa sig att de spårar ur för mycket. Det är ju tänkt att kunskapsbiblioteket ska innehålla adekvat information som är lätt tillgänglig.Skriver man en "manual" här på forumet så blir det så.... Är tråden inte aktiv hela tiden så kommer den att glida djupare och djupare in i mörkret, precis som alla andra trådar som i hålls igång hela tiden.
Så tyvärr även om man skriver en "manual" så kommer frågorna och svaren att sakta tyna bort på forumet...
Drop in brukar ha inbyggd bmsHar funderat en hel del på detta med lithiumbatterier. Dom ska balanseras då och då för att dom ska hålla länge (antar jag) Men köper man ett drop in batteri så balanserar man dom inte. Vari ligger skillnaden? Har ett drop in kortare livslängd? Hur ser cellspänningen ut efter ex 2 år? Vad har dom för bms? Vad händer om man bygger ett eget Lithiumbatteri som man balanserar och sedan inte gör något mer på 2 år. Vad är det för skillnad? Med andra ord jag bygger ett lithiumbatteri med ett bra bms sedan kallar jag det för drop in! Vad händer?
Jag har ibland försökt att följa det ni skriver om i den här tråden. Ämnet är väldigt intressant, men tyvärr så räcker inte min kompetens till att hänga med alla gånger. Jag har emellertid ett LiFePo4-batteri sedan många år och det fungerar mycket bra, särskilt sedan jag installerade en DC-DC-laddare.
Har funderat en hel del på detta med lithiumbatterier. Dom ska balanseras då och då för att dom ska hålla länge (antar jag) Men köper man ett drop in batteri så balanserar man dom inte. Vari ligger skillnaden? Har ett drop in kortare livslängd? Hur ser cellspänningen ut efter ex 2 år? Vad har dom för bms? Vad händer om man bygger ett eget Lithiumbatteri som man balanserar och sedan inte gör något mer på 2 år. Vad är det för skillnad? Med andra ord jag bygger ett lithiumbatteri med ett bra bms sedan kallar jag det för drop in! Vad händer?
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons