• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Ja du, vad säger man...

Imponerad, ja mycket!

Sen är det så att min lilla fru och jag verkligen uppskattar kompetens. Vi som behöver all hjälp vi kan få lär oss dock för varje gång vi hittar kompetens som hjälper oss. Vi lär oss ständigt.

Idag var det ett lock till vår extra tank som inte var åtskruvad nog (av husbilsgubben som bytte vattenpump). Det såg vi då det läckte som tusan. Drog åt och läckan försvann.

Om A och W och Ah och sånt ska vi förkovra oss.

Vi gillar dock redan att prata om (småskryta) att vi har litiumbatterier, solpanel och inverter. Plus wifi antenn på taket, en router med 1000 GB (876 återstår) och en modul för android-tv. Glamping oberoende av landström!

Lite naiva men glada husbilsåkare är vi.

Att du Janne och många andra som har ett dropp in lifepo4 batteri, kan ni säkert tacka alla dessa nördar för som byggde egna lifepo4 system långt innan dropp in lifepo4 batteri kom..
Att parallell kompla ihop flera lifepo4 batterier är idag inga problem....
Det problemet som jag slåss nu med är att jag har ett system med en bms123 och ett system med en Daly bms... Dessa är inte uppbyggda på samma tänkande, och därför är det inte många eller ingen som har försökt koppla ihop dessa två system..
Nu ser det ut som att jag får kasta in handduken... Och bygga ett parallellt system med två lika bms:ar...
Jag kan lätt bygga ett parallellt system med två Daly bms:ar.... Men nu visar det sig att Dalyn inte registrerar laster under 2,5A.... Och då uppstår andra problem... Men det blir en annan historia...
 
Senast ändrad:
Eftersom jag nu har installerat en kompressor kyl/frys, som tar nästan 1kW /dygnet, så köpte jag nya lifepo4 celler på 420A...
Mina gamla sinopoly celler på 200A har nästan samma mått som dessa på 420A...
Det jag funderar över har man verkligen lyckats "krympa" storleken på cellerna så mycket.. Eller vad säger ni..?

Sinopoly hxdxb 280x180x69 mm
De nya hxdxb 225x175x73mm
Vilket kompressor kylskåp tar så mycket Ström.. hur stort är det? 300 liter..😂
 
Som jämförelse:
Om 136 står för volymen så är vårt kompressorkylskåp mindre, Dometic MDC 90, och sitter (tror jag) i en mindre isolerad bil så det påverkas också ganska mycket av utomhustemperaturen; särskilt om den sidan där skåpet sitter blir solbelyst.
En preliminär sammanställning av siffror från förra veckans varierande väder visar en genomsnittlig dygnsvis strömförbrukning på 1,2 till 1,65 A för kylskåpet (eller omräknat: 29 - 40 Ah/dygn alt. 375 - 515 Wh/dygn (vid 13 V)).
 
@Mats S Glöm inte var Mashallah befinner sig, troligen vid medelhavet.........varmt.
Ja mina siffror är bara ett exempel för vår bil och under svensk sommar. Var och en får använda informationen som den vill. Jag tycker den visar att hans antagna förbrukning är ganska rimlig för ett större skåp vid medelhavet under perioden utanför den absoluta högsommaren
 
Visst är jag söderut. 🥵.... Och just nu har vi bara +31,3° inne i husbilen...
Och kylen är väl ok med sina +2,5°
Även om vi just nu är i Malmö ;)

IMG_20220804_155128_edit_306994473513570.jpg

Screenshot_20220804_155254_com.beyondtel.sensorblue_edit_307070944451058.jpg
 
Jag har ibland försökt att följa det ni skriver om i den här tråden. Ämnet är väldigt intressant, men tyvärr så räcker inte min kompetens till att hänga med alla gånger. Jag har emellertid ett LiFePo4-batteri sedan många år och det fungerar mycket bra, särskilt sedan jag installerade en DC-DC-laddare.

Jag skulle önska att den kompetens som ni som skrivit här i tråden besitter skulle kunna vara till hjälp till andra läsare, som som mig själv, att förstå ämnet bättre.

Därför undrar jag om ni, tillsammans, eller någon enskild av er, skulle kunna tänka er att sammanfatta ämnet och lägga in i kunskapsbanken. En enklare introduktion om lithiumbatterier skulle också vara värdefullt för de, och det är nog många, som går i tankar om att skaffa ett sådant batteri.
 
Jag har ibland försökt att följa det ni skriver om i den här tråden. Ämnet är väldigt intressant, men tyvärr så räcker inte min kompetens till att hänga med alla gånger. Jag har emellertid ett LiFePo4-batteri sedan många år och det fungerar mycket bra, särskilt sedan jag installerade en DC-DC-laddare.

Jag skulle önska att den kompetens som ni som skrivit här i tråden besitter skulle kunna vara till hjälp till andra läsare, som som mig själv, att förstå ämnet bättre.

Därför undrar jag om ni, tillsammans, eller någon enskild av er, skulle kunna tänka er att sammanfatta ämnet och lägga in i kunskapsbanken. En enklare introduktion om lithiumbatterier skulle också vara värdefullt för de, och det är nog många, som går i tankar om att skaffa ett sådant batteri.

Hej.. Jokin.

Din tanke är god och många gillar säkert din idé...
De "nördar" jag vet vi har här i klubben är duktiga och då tänker jag på Knut & Peter (Mr Wook) och svara flitigt på frågor som har kommit upp i ämnet...
Sen har vi det negativa med din tanke..
Skriver man en "manual" här på forumet så blir det så.... Är tråden inte aktiv hela tiden så kommer den att glida djupare och djupare in i mörkret, precis som alla andra trådar som inte hålls igång hela tiden.
Så tyvärr även om man skriver en "manual" så kommer frågorna och svaren att sakta tyna bort på forumet...
Och en sak till saker o ting ändras med tiden och då är ändå manualen inte aktuell...

Detta är bara min åsikt...
 
Senast ändrad:
Jag har ibland försökt att följa det ni skriver om i den här tråden. Ämnet är väldigt intressant, men tyvärr så räcker inte min kompetens till att hänga med alla gånger. Jag har emellertid ett LiFePo4-batteri sedan många år och det fungerar mycket bra, särskilt sedan jag installerade en DC-DC-laddare.

Jag skulle önska att den kompetens som ni som skrivit här i tråden besitter skulle kunna vara till hjälp till andra läsare, som som mig själv, att förstå ämnet bättre.

Därför undrar jag om ni, tillsammans, eller någon enskild av er, skulle kunna tänka er att sammanfatta ämnet och lägga in i kunskapsbanken. En enklare introduktion om lithiumbatterier skulle också vara värdefullt för de, och det är nog många, som går i tankar om att skaffa ett sådant batteri.
Att tillhanda något sådant på forumet är en god tanke. Men det skulle förvåna mig om det inte redan finns skrivet därute någonstans, isåfall är det ”bara” frågan om att leta reda på någon/några bra länkar och tillhandahålla den/dem. Kanske enklare att hitta på engelska än svenska iofs.

Jag har just nu inget länkförslag för den som vill köpa ett batteri och vill veta lite ”basics”. För självbyggare eller andra som söker efter djupare eller mer ”avancerad” information kan exempelvis Nordkyn Design vara en källa.
 
Senast ändrad:
Skriver man en "manual" här på forumet så blir det så.... Är tråden inte aktiv hela tiden så kommer den att glida djupare och djupare in i mörkret, precis som alla andra trådar som i hålls igång hela tiden.
Så tyvärr även om man skriver en "manual" så kommer frågorna och svaren att sakta tyna bort på forumet...
Detta är ju helt riktigt. Men om man skriver "en manual" i kunskapsbiblioteket så kan den "nålas" som första inlägg och eventuella kommentarer och synpunkter kommer att hamna efter. Sedan är det tänkt att behörig admin kan "städa" i trådarna om det skulle visa sig att de spårar ur för mycket. Det är ju tänkt att kunskapsbiblioteket ska innehålla adekvat information som är lätt tillgänglig.
 
Har funderat en hel del på detta med lithiumbatterier. Dom ska balanseras då och då för att dom ska hålla länge (antar jag) Men köper man ett drop in batteri så balanserar man dom inte. Vari ligger skillnaden? Har ett drop in kortare livslängd? Hur ser cellspänningen ut efter ex 2 år? Vad har dom för bms? Vad händer om man bygger ett eget Lithiumbatteri som man balanserar och sedan inte gör något mer på 2 år. Vad är det för skillnad? Med andra ord jag bygger ett lithiumbatteri med ett bra bms sedan kallar jag det för drop in! Vad händer?
 
Har funderat en hel del på detta med lithiumbatterier. Dom ska balanseras då och då för att dom ska hålla länge (antar jag) Men köper man ett drop in batteri så balanserar man dom inte. Vari ligger skillnaden? Har ett drop in kortare livslängd? Hur ser cellspänningen ut efter ex 2 år? Vad har dom för bms? Vad händer om man bygger ett eget Lithiumbatteri som man balanserar och sedan inte gör något mer på 2 år. Vad är det för skillnad? Med andra ord jag bygger ett lithiumbatteri med ett bra bms sedan kallar jag det för drop in! Vad händer?
Drop in brukar ha inbyggd bms
 
Men man balanserar dom inte då och då. Vill gärna förstå vad det är för skillnad? Om man läser om lithium på ex detta forum. Så kommer obalans att uppstå efter ett tag. Då balanserar man dom igen. Men inte drop in. Men drop in måste också få obalans i cellspänningen. Vad händer med dom? Kort livslängd?
 
Jag har ibland försökt att följa det ni skriver om i den här tråden. Ämnet är väldigt intressant, men tyvärr så räcker inte min kompetens till att hänga med alla gånger. Jag har emellertid ett LiFePo4-batteri sedan många år och det fungerar mycket bra, särskilt sedan jag installerade en DC-DC-laddare.

Jag skulle önska att den kompetens som ni som skrivit här i tråden besitter skulle kunna vara till hjälp till andra läsare, som som mig själv, att förstå ämnet bättre.

Därför undrar jag om ni, tillsammans, eller någon enskild av er, skulle kunna tänka er att sammanfatta ämnet och lägga in i kunskapsbanken. En enklare introduktion om lithiumbatterier skulle också vara värdefullt för de, och det är nog många, som går i tankar om att skaffa ett sådant batteri.

Detta är lite komplext med Litiumbatterier, svårt att generalisera ämnet.
Först har vi olika kemier inom Litiumabatterier, t.o.m inom LiFePO4 kemin, sen har vi olika tillverkare, mina Winston-celler i min husbil innehåller t.ex även Yttrium, som gör att de kan laddas med en ström på 0,1C ner till -40grader, i mitt fall med 400Ah motsvarar det en laddström på 40A.
Så beroende på celltillverkare så blir detta tyvärr snabbt en djungel, men även möjligheter.
Det kryllar av forum om ämnet men ett jag kan tipsa om är Will Prowse forum https://diysolarforum.com/ det finns så klart många fler bra forum om detta ämne bl.a inom båthobbyn.

Att byta batteribank från bly till litium "måste" föregås av en behovsanalys, vad vill jag åstadkomma med bytet.
Är man viktkänslig kan ett byte vara motiverat.
Räcker inte batteribanken till vid fricamping ett annat,
Tar det för lång tid att ladda upp batteribanken ett tredje m.m.
Står man dock ofta/regelbundet ansluten till 230V så är "vinsten" kanske inte så stor.
Byter man till Litiumbatteri bör/måste man även se till att de laddkällor klarar att ladda upp det nya batteriet till 100% emellanåt, risk finns annars att man kan få obalans över tid i sitt batteri, oftast räcker det med en solpanelsregulator som har litiumläge.
 
Senast ändrad:
En BMS er elektronikk som gjør flere forskjellige saker - ikke alle gjør allt like bra.
  • Beskytter mot overlading
  • Beskytter mot utlading - LFP og andre Lithium batterier tåler normalt ikke å lades helt ut.
  • Balanserer cellene - her ligger den store forskjellen mellom de forskjellige BMS.
Balansering av celler er omdiskutert, og noen teknikker krever at batteriene er i aktiv bruk. Eksempelvis så finnes det de som tømmer batteriet på noen måneder uten lading. Balansering kun under lading er en relativt trygg løsning, dette kan skje ved en parasitt kobling som fører noe av ladestrømmen forbi celler med høyere spenning enn den cellen som har lavest spenning. Den eldste teknikken er å belaste høyeste celle med en liten forbruker og på den måte brenne bort litt effekt, det er denne strategien som har drept endel batterier. Begge disse løsningene betegnes ofte som passive. Det som oftest omtales som aktiv balansering er flytting av effekt fra en celle til en annen ved hjelp av en kondensator. Kondensatoren lades ved å kobles til sterkeste celle og tømmes ved å kobles til svakeste celle. Dessverre forbrukes det noe energi i denne prosessen så den bør ikke brukes under 20% ladenivå (SOC).

En mye brukt BMS Daly benytter en balansering med forbi kobling av noen milliamper under ladning for de sterkeste celler. Om en lar denne funksjonen være aktiv under all ladning så kan det fungere selv om 20 mA er en dråpe i havet når en lader med 100A som den kan klare.

En dårlig BMS kan være mer skadelig enn ingen BMS. Topp kvalitet LFP celler fra samme produksjons serie vil normalt ikke kreve balansering i løpet av et par år. Det selges noen drop in batterier uten bms, men de er ikke vesentlig billigere enn de med bms da det må selekteres celler og alle celler må lades 100% likt før byggingen av batteriet. Selv toppladet jeg mine celler i parallell før jeg monterte de i bilen uten BMS for 9 år siden.
 
Senast ändrad:
Har funderat en hel del på detta med lithiumbatterier. Dom ska balanseras då och då för att dom ska hålla länge (antar jag) Men köper man ett drop in batteri så balanserar man dom inte. Vari ligger skillnaden? Har ett drop in kortare livslängd? Hur ser cellspänningen ut efter ex 2 år? Vad har dom för bms? Vad händer om man bygger ett eget Lithiumbatteri som man balanserar och sedan inte gör något mer på 2 år. Vad är det för skillnad? Med andra ord jag bygger ett lithiumbatteri med ett bra bms sedan kallar jag det för drop in! Vad händer?

Man balanserar de 4 cellerna i ett LiFePO4-batteri i första hand för att behålla kapaciteten t.ex 100Ah.
Det är alltid den cell med lägst spänning som avgör hur stor praktisk kapacitet ett 100Ah LFP batteri har.
Så ett "drop-in" LFP batteri har med 99% säkerhet ett inbyggt bms som kommer att försöka återställa ev. obalans.
Det finns filmer på YouTube där man bytt till "drop-in" LFP men p.g.a felaktig laddning fått större och större obalans i dessa, men inte förstått hur de ska få till en bra balansering, dessa fall har slutat i ett byte av batterier, jag är helt säker på att i framtiden kommer detta problem att dyka upp hos "drop-in" ägarna, och i sämsta fall kommer de att bli lurade/tvingade att köpa nya batterier, här styr val av det inbyggda bms'et, kvalitet på cellerna, samt hur batteriet töms/laddas av brukaren att avgöra när inte batteriet levererar tänkta Ah.

När man köper ett "drop-in" så kan man säga att man "köper grisen i säcken" garantier kan skvallra om kvaliteten, priset gör det inte alltid.
Ett "drop-in" går oftast inte att öppna för ev. åtgärd, samt hur länge de kommer att fungera tillfreds vet ingen.
Som sagt detta ämne är en djungel under snabb utveckling, men som även svärtas ner av profithunger.
 
Hej!
Mycket bra skrivet här, jag har också funderat på att byta till litium batteri, men precis som Peter skriver i #136 så inser jag efter att jag använt en ström shunt för att kolla både förbrukning och laddning att det funkar bra med vårat 100Ah AGM batteri med en 160W solpanel, ingen inverter.
Dom flesta monterar sina litium batterier inne i bodelen pga temperatur kraven speciellt laddning. Mitt batteriskåp är placerat på sidan av chassit o ej tempererat, vi har god lastvikt men däremot ont om bra plats för batterierna inne.
En annan aspekt är risken att man kommer gräva ner sig i en ny hobby, jag gillar teknik, men min tid är begränsad och har många andra intressen som tar tid också.

Edit: glömde skriva att jag nu efter jag skaffat shunten mycket sällan kopplar in 230VAC

Mvh
Anders
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen