• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Med den monteringen av batteri og vinterbruk ville jeg sett på drop in batterier med innebygget oppvarming, dette blir da den billigste løsningen. Men så lenge dere klarer dere med hva dere har så er det ingen grunn til å bytte. Når tiden kommer og en ønsker mer kapasitet så er veien kort til et drop in. De fleste vil da klare seg med kun å bytte batteri.
 
Bara som information så har jag 8 års garanti på de drop-in batterier jag köpte från Skanbatt. Tiden får väl utvisa hur bra de klarar sig.

8 år det var otroligt bra, bara gratulera!

Jag köpte mitt batteri för ca 15 månader sedan till ett pris på ca 18500kr från Energilandet.

LionTron LiFePO4 Artic Smart BMS 12V 150Ah Värmeelement​


Det är 162Ah när det är fulladdat och vi är inne på 5 cykler av 3000 så håller det vad det lovar så kommer vi aldrig behöva byta batteri.
Men garantitiden på 3 månader gör att jag aldrig skulle kunna rekommendera detta köp till någon annan, även om vi är superdupernöjda!
 
8 år det var otroligt bra, bara gratulera!

Jag köpte mitt batteri för ca 15 månader sedan till ett pris på ca 18500kr från Energilandet.

LionTron LiFePO4 Artic Smart BMS 12V 150Ah Värmeelement​


Det är 162Ah när det är fulladdat och vi är inne på 5 cykler av 3000 så håller det vad det lovar så kommer vi aldrig behöva byta batteri.
Men garantitiden på 3 månader gör att jag aldrig skulle kunna rekommendera detta köp till någon annan, även om vi är superdupernöjda!
Funderade också på dessa batterier, men då varianten på 200Ah. Men priset som jag hittade var väl högt.
 
Som jämförelse:
Om 136 står för volymen så är vårt kompressorkylskåp mindre, Dometic MDC 90, och sitter (tror jag) i en mindre isolerad bil så det påverkas också ganska mycket av utomhustemperaturen; särskilt om den sidan där skåpet sitter blir solbelyst.
En preliminär sammanställning av siffror från förra veckans varierande väder visar en genomsnittlig dygnsvis strömförbrukning på 1,2 till 1,65 A för kylskåpet (eller omräknat: 29 - 40 Ah/dygn alt. 375 - 515 Wh/dygn (vid 13 V)).
Vi har också Dometic MDC 90 och vi bor ju på Kanarieöarna. Aldrig varit problem med kylan eller strömmen. 360 watt solpaneler och 120 Ah Litium.
 
Usch, usch, usch... Tror jag måste sluta läsa denna tråd. Blir ju bara rädd.

Balansera mina litium... Jag har fullt upp med allt annat (och hur f-n gör man det förresten, balanserar batterierna. Ska man göra det i samband med tömning av fekalietanken?)

Vårt fokus har varit att vattenpumpen lade av. Två gånger. Ett lock till nedre vattentanken som inte var fastskruvad utan läckte, ett avloppsrör i köket som ledde vattnet ut på golvet (eller durken som de med båt säger), en låsknapp till kylen som inte fungerade. Bagateller kanske men att balansera batterier låter mindre bagatellartat.

Måste därför sluta läsa denna batteritråd och ta problemen "on the fly"... I takt med att de uppstår. Varför bry en oförberedd hjärna om vad slags jävulskap som kan drabba vårt elsystem.

You only live once... Och nu redan minst 80-90 procent av det.
 
Hörönini grabbar med kunskap! Vi behöver lite uppmuntran! Om möjligt.

Igår var det en helmulen dag i Höganäs hamn. Trots det överlastade vi våra kära litium 2 X 96 å det grövsta. Sunlux.

Laddade cykel-, platt- och mobilbatterier. Plus eltandborstarna, så klart. Och bryggde kaffe. Sen gick andningsmasken hela natten

Imorse var SOC noll på båda. Displayen i Burstnern hade röd varning på volten. Visade 11 någonting.

Stängde av invertern på direkten. Då ökade det till 12 någonting.EDIT: Kopplade in landström.

Nu är det 13 någonting och det ena batteriert visar SOC 68 och det andra 54. Båda är i stadigt ökande.

Tror ni dessa batterier klarat natten med att vara så i botten?

Det är med en skammens rodnad på mina, tjocka kinder jag, trots nesan det innebär, skriver denna fråga. Och ber om uppmuntran.

Bästa hälsningar
Janne...
 
Senast ändrad:
Hörönini grabbar med kunskap! Vi behöver lite uppmuntran! Om möjligt.

Igår var det en helmulen dag i Höganäs hamn. Trots det överlastade vi våra kära litium 2 X 96 å det grövsta. Sunlux.

Laddade cykel-, platt- och mobilbatterier. Plus eltandborstarna, så klart. Och bryggde kaffe. Sen gick andningsmasken hela natten

Imorse var SOC noll på båda. Displayen i Burstnern hade röd varning på volten. Visade 11 någonting.

Stängde av invertern på direkten. Då ökade det till 12 någonting.

Nu är det 13 någonting och det ena batteriert visar SOC 68 och det andra 54. Båda är i stadigt ökande.

Tror ni dessa batterier klarat natten med att vara så i botten?

Det är med en skammens rodnad på mina, tjocka kinder jag, trots nesan det innebär, skriver denna fråga. Och ber om uppmuntran.

Bästa hälsningar
Janne...
Jag hade också problem att få batterierna (agm) att räcka till när jag körde min cpap via inverter.
Lösningen för mej blev en original https://www.xn--kpprtt-buad.se/prod...m3S7M_PDR8KcO5TrPpnVJ_nxWYABG36MaApyGEALw_wcB DC/DC 12->24V omvandlare, det blev rejält lägre belastning på batterierna.
 
Hörönini grabbar med kunskap! Vi behöver lite uppmuntran! Om möjligt.

Igår var det en helmulen dag i Höganäs hamn. Trots det överlastade vi våra kära litium 2 X 96 å det grövsta. Sunlux.

Laddade cykel-, platt- och mobilbatterier. Plus eltandborstarna, så klart. Och bryggde kaffe. Sen gick andningsmasken hela natten

Imorse var SOC noll på båda. Displayen i Burstnern hade röd varning på volten. Visade 11 någonting.

Stängde av invertern på direkten. Då ökade det till 12 någonting.

Nu är det 13 någonting och det ena batteriert visar SOC 68 och det andra 54. Båda är i stadigt ökande.

Tror ni dessa batterier klarat natten med att vara så i botten?

Det är med en skammens rodnad på mina, tjocka kinder jag, trots nesan det innebär, skriver denna fråga. Och ber om uppmuntran.

Bästa hälsningar
Janne...
Sunlux, iallafall den upplaga jag har, har lågspänningsskydd i BMS som stänger av batterierna om spänningen blir för låg. I och för sig lite väl lågt ställd i min smak,10 eller 10,5 Volt om jag minns rätt.

Om dina batterier inte hade stängts av hade förhoppningsvis inte spänningen kommit ner på skadlig nivå än
 
Hörönini grabbar med kunskap! Vi behöver lite uppmuntran! Om möjligt.

Igår var det en helmulen dag i Höganäs hamn. Trots det överlastade vi våra kära litium 2 X 96 å det grövsta. Sunlux.

Laddade cykel-, platt- och mobilbatterier. Plus eltandborstarna, så klart. Och bryggde kaffe. Sen gick andningsmasken hela natten

Imorse var SOC noll på båda. Displayen i Burstnern hade röd varning på volten. Visade 11 någonting.

Stängde av invertern på direkten. Då ökade det till 12 någonting.

Nu är det 13 någonting och det ena batteriert visar SOC 68 och det andra 54. Båda är i stadigt ökande.

Tror ni dessa batterier klarat natten med att vara så i botten?

Det är med en skammens rodnad på mina, tjocka kinder jag, trots nesan det innebär, skriver denna fråga. Och ber om uppmuntran.

Bästa hälsningar
Janne...
Om båda lifepo4 batterier tar emot ström som du skrev... Så är jag ganska säker på att de har klarat sig...
 
Sunlux, iallafall den upplaga jag har, har lågspänningsskydd i BMS som stänger av batterierna om spänningen blir för låg. I och för sig lite väl lågt ställd i min smak,10 eller 10,5 Volt om jag minns rätt.

Om dina batterier inte hade stängts av hade förhoppningsvis inte spänningen kommit ner på skadlig nivå än
Det är en balansgång när man väljer att BMS ska stänga av utgående spänning från batteriet.
Sätter tillverkaren den för högt kommer ägaren att bli missnöjd när det börjar bli obalans i batteriet = lägre Ah.
2,5V klarar alla LFP-celler som låg spänning = 10V i batteriet när det är i balans, så jag tycker det är en ok nivå från en tillverkare. Då kommer man att få ut fler Ah.
 
En bra sikkerhet om BMS kutter når svakeste celle kommer ned til 2,5 volt - LFP kan tas opp igjen fra 2 volt, men da med skade. Fra 2,5 volt skal det normalt ikke bli målbar skade om det ikke skjer for ofte.
 
Så klart att ni visste det sunlux visste.

Så här svarade de mig:

Hej,

Det är inga problem att ladda ur batterierna helt ned till 0%. Batteriets BMS bryter automatiskt strömmen innan spänningen når en för låg nivå. Är det så att man laddar ur helt så ska man tänka på att åter ladda upp batterierna inom en vecka. (Detta eftersom cellerna har en viss självurladdning, även om denna är låg.)

För att maximera livslängden bör man regelmässigt inte gå under 10% SOC. Det är dock ingen fara att ladda ur till 0% SOC någon gång ibland om det behövs och detta ger ingen nämnvärd inverkan på livslängden.
Så ni kan vara helt lugna med att batteriet inte tar någon skada av detta.



Det e bra med de här sunlux litiumbatterierna.

Nu har vi lärt oss detta med.
 
Peter, hur har det gått med dina nya celler, har du börjat använda dem?
Hej Peter....
Jag har fattat ett beslut om att använda cellerna, då det är näst intill omöjligt att returnera dem, så j ag köpte också två 100a Daly bms, även om jag inte gillar Daly's bms.
Det blev trots allt bra även om det inte blev som jag tänkte från början, och jag slapp nu en massa kablar och relän, och gjorde en riktig snygg installation, det är bara kopplingsplinten på 300A som inte är inkopplad, fick den i dag eftm.
Batterierna samverkar mycket bra.. Tar jag ut 80A så visar båda 40A... Så det är än så länge bra balans mellan dem...
Jag har också reparerat och målat taket, samt gjort två st lyft bara paneler på 3x100w... Fick ner allt några kg mot vad jag hade tidigare...
Var på besiktning i dag... I stort sätt var det bara handbromsen som det blev en 2:a på.... Har tid på mekonomen nu på fredag... Och tisdag nästa vecka hos tandläkaren... Men sen bär det söder över..
 
Så klart att ni visste det sunlux visste.

Så här svarade de mig:

Hej,

Det är inga problem att ladda ur batterierna helt ned till 0%. Batteriets BMS bryter automatiskt strömmen innan spänningen når en för låg nivå. Är det så att man laddar ur helt så ska man tänka på att åter ladda upp batterierna inom en vecka. (Detta eftersom cellerna har en viss självurladdning, även om denna är låg.)

För att maximera livslängden bör man regelmässigt inte gå under 10% SOC. Det är dock ingen fara att ladda ur till 0% SOC någon gång ibland om det behövs och detta ger ingen nämnvärd inverkan på livslängden.
Så ni kan vara helt lugna med att batteriet inte tar någon skada av detta.



Det e bra med de här sunlux litiumbatterierna.

Nu har vi lärt oss detta med.
Även jag kör Sunlux, mycket bra support,på frågan om balancering svarar dom att det sker varje gång batterierna fulladdas.
Hittills i år har jag använt 3cykler, hur detta räknas vet jag däremot inte.
 
Närmare bestämt startar balanseringen när spänningen kommit upp till 13,8 V.
Efter vad jag sett hos våra Sunlux förefaller cyklerna vara definierade som en ur- och uppladdning på minst X% SOC, men jag har ännu inte kommit på hur stort X är. Det verkar vara i storleksordningen 20 - 30%. Man behöver inte ner under 50% och heller inte upp till 100% för att räknaren skall stega upp.
 
En cykel är väl från 100-0-100. Eller från fullt till tomt och till fullt igen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen