• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Jag gjorde en "ritning"..
Tanken med att laddningen startar för 200Ah batteriet vid 20% är ju att under tiden så laddas ju 140Ah batteriet fullt.
Så när 200Ah batteriet öppnar laddningen vid 20% då får jag ju tillgång till laddning men också ett fullt (förhoppningsvis) 140Ah batteri...

Det blir då 20Ah (som är kvar från 200ah) + 140ah = 160 Ah att använda medan det laddar tills 200ah batteriet är fullt.... Och då stänger den för laddningen och 140Ah batteriet... Som laddas under tiden 200Ah batteriet förbrukas.... Hoppas ni hänger med.. Knappast jag själv gör det. :eek::ROFLMAO:

IMG_20220801_084802.jpg
 
Jag är nog för lat just nu för att orka hänga med. Men att ett batteri laddas samtidigt som ett annat laddas ur känns lite udda. Hur stor sammanlagd batterikapacitet räknar du med att få på det viset, som minst, medel, max?
 
Jag är nog för lat just nu för att orka hänga med. Men att ett batteri laddas samtidigt som ett annat laddas ur känns lite udda. Hur stor sammanlagd batterikapacitet räknar du med att få på det viset, som minst, medel, max?
Tja... Den sammanlagda capacity är jag egentligen ointresserad av då det ända jag vill är att förlänga tiden på mitt nu befintliga batteri... Så att jag kan fricampa ännu längre tid utan problem med elen...
 
Ju mer jag tänker på detta... Ju mer inser jag att det enklaste är nog att byta ut 123bms:en mot ytterligare en 150Ah Daly bms...
Efter snart ett dygn med Daly bms:en har jag märkt att vid konstant förbrukning så kommer och går förbruknings informationen på displayen...😭
Kontrollera jag samtidigt med min tång amperemätare så visar den hela tiden förbrukningen medan siffrorna på Daly's bms kommer och går...


Screenshot_20220801_090947_com.inuker.bluetooth.daliy_edit_155713688306966.jpg

Screenshot_20220801_090956_com.inuker.bluetooth.daliy_edit_155743392166857.jpg

Screenshot_20220801_091010_com.inuker.bluetooth.daliy_edit_155764016801229.jpg

Screenshot_20220801_091016_com.inuker.bluetooth.daliy_edit_155782574131435.jpg
 
Tja... Den sammanlagda capacity är jag egentligen ointresserad av då det ända jag vill är att förlänga tiden på mitt nu befintliga batteri... Så att jag kan fricampa ännu längre tid utan problem med elen...
Det låter som en motsägelse. Kanske för att jag har inte har satt mig in i detaljerna i dina planer.
 
Men lösningen är ju den samma om du har 10Ah eller 1000Ah..
Vad är det som du anser motsäger denna lösning...
Jag syftade på att du skrev att kapaciteten (dvs Ah) är ointressant men du vill förlänga drifttiden vid fricamping. Det var det jag inte fick att gå ihop.

(Och med kapacitet menade jag sammanlagda antalet Ah du i praktiken kommer att ha tillgång till med den koppling och styrning du tänkt dig)
 
Senast ändrad:
Det som er viktig er Wh, men det er spenning ganger Ah så i praktisk bruk er det Ah * 13 volt som er hva en kan forbruke da en stort sett alltid er noe over 13 volt spenning fra LFP batteriene ned til under 50% SOC.
 
Jag gjorde en "ritning"..
Tanken med att laddningen startar för 200Ah batteriet vid 20% är ju att under tiden så laddas ju 140Ah batteriet fullt.
Så när 200Ah batteriet öppnar laddningen vid 20% då får jag ju tillgång till laddning men också ett fullt (förhoppningsvis) 140Ah batteri...

Det blir då 20Ah (som är kvar från 200ah) + 140ah = 160 Ah att använda medan det laddar tills 200ah batteriet är fullt.... Och då stänger den för laddningen och 140Ah batteriet... Som laddas under tiden 200Ah batteriet förbrukas.... Hoppas ni hänger med.. Knappast jag själv gör det. :eek::ROFLMAO:

Visa bilaga 12577

En tanke,
Det är dåligt väder/laddning, din förbrukning är större än din laddning.
Ditt 140Ah står fulladdat, ditt 200Ah passerar under 20% = batterierna sammankopplas, men ditt 200Ah fortsätter att sjunka till V-low cut i någon cell, då stänger ditt förbrukarrelä och all spänning från båda batterierna bryts= inte bra.
 
Ja.. Du har fattat hur jag kopplat... (y)

Men sen tror jag att det blir såhär (rätta gärna mig)... Att när mitt 200Ah batteri öppnar för laddning vid SoC 20%... Då strömmar väl elen från det 140Ah över i 200ah batteriet innan det går ut till förbrukning...
Så vid 20% SoC så måste jag ju tömma 140Ah batteriet innan det kan sjunka mer i 200ah batteriet.... Om detta fungerar så har jag ca 2-3 dagar extra kraft. Innan solen kommer eller jag startar generatorn 🌞🤗💃
 
Jag gör nu en test.... Laddar med min 25Ah 230v laddare...

Och fördelningen ser ju bra ut...
140ah batteriet laddas med 12.4Ah
200Ah batteriet laddas med 12.0Ah

Skulle jag nu vilja ladda 200Ah batteriet fullt... Ja då stänger ju bms123 av laddningen...
Och laddningen kommer kan nu bara gå till 140ah batteriet... Tills Daly:n stänger av laddningen...

Sen kan inte strömmen från 140ah batteriet komma över till 200ah batteriet förrän det har sjunkit till 20 % eller vad jag nu ställer SoC på... ;) eftersom 140ah batteriet är kopplad på laddreläets ingång... Som styrs av 200ah batteriet...

Screenshot_20220801_144913_com.inuker.bluetooth.daliy.jpg

Screenshot_20220801_145025_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 
Ja.. Du har fattat hur jag kopplat... (y)

Men sen tror jag att det blir såhär (rätta gärna mig)... Att när mitt 200Ah batteri öppnar för laddning vid SoC 20%... Då strömmar väl elen från det 140Ah över i 200ah batteriet innan det går ut till förbrukning...
Så vid 20% SoC så måste jag ju tömma 140Ah batteriet innan det kan sjunka mer i 200ah batteriet.... Om detta fungerar så har jag ca 2-3 dagar extra kraft. Innan solen kommer eller jag startar generatorn 🌞🤗💃

Helt rätt, nu är det ingen jätteskillnad i spänning på 100/20% SoC, men nån kan säkert räkna ut denna ström ifall de får spänningsdiff., kabelmotstånd m.m.

Jag är dock lite orolig på hur bra ditt 140Ah kommer att leverera, din sämsta cell (140Ah) är "på pappret" för länge sedan förbrukad eftersom den bara har 50% av sin ursprungskapacitet kvar, 80% räknas normalt som en förbrukad cell, så beroende på hur den beter sig så prova att köra på ditt förslag, samt mät strömmen (A) när sammankoppling sker, funkar dina tankar i praktiken, så är det ju ingen ko på isen.
 
Bara efter en halv dag sammankopplad insåg jag att det fungerar inte så som jag har gjort.... Det ser ut som att när bms123 stänger av för laddning så går strömmen baklänges in via Regonyn och ut till det andra batteriet. Det är nog det Knut menar med att koppla in en diod eller en transistor, och jag har inte de kunskaper så jag själv kan räkna ut hur det då skall kopplas.
Idag testade jag det "nya batteriet" med Daly bms:en... Nedräkningen till noll var nästan exakt, körde via invertern 1000w värmepistol i över 1,5 tim.... så nu får batteriet laddas via solpanelerna...
Får jag Daly:n att fungerar även vid låg last, då köper jag en till, och slänger ut bms123 och alla relän..
Annars får jag försöka hitta två andra bra bms:ar så det blir enklare att koppla ihop skiten...
 
Har följt tråden med oinsatt intresse. Fattar inte det ni håller på med. Köpte ju ett färdigt litium paket och det fungerar perfekt. Tror vi är oberoende av landström.

Ni å andra sidan bygger och testar och ändrar. Det är ju också sysselsättning. En inställd spelning är också en spelning, sa Ulf Lundell då han fick ställa in.

Hoppas allt löser sig till det bästa!
 
Har följt tråden med oinsatt intresse. Fattar inte det ni håller på med. Köpte ju ett färdigt litium paket och det fungerar perfekt. Tror vi är oberoende av landström.

Ni å andra sidan bygger och testar och ändrar. Det är ju också sysselsättning. En inställd spelning är också en spelning, sa Ulf Lundell då han fick ställa in.

Hoppas allt löser sig till det bästa!
Hej...

Ja du Janne.... Vad säger man....

Vad var det en klok sa...... Resan väg till målet är det bästa. :unsure:

Sen kan jag berätta för dig att jag har fricampat sedan september 2010 och 365 dagar om året... Och det är inte många dagar totalt som jag har behövt landström... ;)
 
Hej...

Ja du Janne.... Vad säger man....

Vad var det en klok sa...... Resan väg till målet är det bästa. :unsure:

Sen kan jag berätta för dig att jag har fricampat sedan september 2010 och 365 dagar om året... Och det är inte många dagar totalt som jag har behövt landström... ;)
Ja du, vad säger man...

Imponerad, ja mycket!

Sen är det så att min lilla fru och jag verkligen uppskattar kompetens. Vi som behöver all hjälp vi kan få lär oss dock för varje gång vi hittar kompetens som hjälper oss. Vi lär oss ständigt.

Idag var det ett lock till vår extra tank som inte var åtskruvad nog (av husbilsgubben som bytte vattenpump). Det såg vi då det läckte som tusan. Drog åt och läckan försvann.

Om A och W och Ah och sånt ska vi förkovra oss.

Vi gillar dock redan att prata om (småskryta) att vi har litiumbatterier, solpanel och inverter. Plus wifi antenn på taket, en router med 1000 GB (876 återstår) och en modul för android-tv. Glamping oberoende av landström!

Lite naiva men glada husbilsåkare är vi.
 
Janne din løsning er den enkle og sikre. Ett LFP batteri som har det hele, problemet er om en vil ha flere og de ikke er klargjort for parallell kobling. Det er da det blir utfordrende. Ferdigbygde batterier som kan kobles sammen er og enkelt og trygt.

Det å bygge en batteripakke med bms er ikke uten videre enkelt, det finnes mange små detaljer en kan snuble på. Da jeg startet med galskapen for 9 år siden var det dårlig med brukbare bms så jeg gikk for en løsning uten dette. Det krever at en sjekker balansen på cellene en gang iblant og balanserer cellene manuelt ved behov. Jeg valgte celler ut ifra plassen som ble ledig etter 2 digre GEL batterier og endte opp med 400 Ah i stedet for GEL sine 2x135 Ah. Dagens eier av bilen har balansert cellene en gang - jeg gjorde det før installasjon.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen