• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Ort
Limhamn
Eftersom jag nu har installerat en kompressor kyl/frys, som tar nästan 1kW /dygnet, så köpte jag nya lifepo4 celler på 420A...
Mina gamla sinopoly celler på 200A har nästan samma mått som dessa på 420A...
Det jag funderar över har man verkligen lyckats "krympa" storleken på cellerna så mycket.. Eller vad säger ni..?

Sinopoly hxdxb 280x180x69 mm
De nya hxdxb 225x175x73mm
 
Jo visst är det så, och välkommen i "monsterbatterigänget" :cool:

Men det brukar skilja i kapacitet hur hårt man kan belasta de olika cellerna, samt kapaciteten.
Jag har som mest plockat ur 458Ah ur mitt Winston 400Ah på 1 cykel.
Mitt Liitokala 280Ah har jag kramat ur ca. 290Ah på 1 cykel.

Tyngden på LFP-celler brukar även kunna skvallra om kapaciteten, alltså av samma modell, det förekommer glädjesiffror i kapacitet.
Mina Liitokala 280Ah celler i kompakt alu.skal med blå krympplast är ca. en tredjedel i storlek, jämfört med mina Winston 400Ah.
En Liitokala cell på 280Ah väger 5,3kg, en Winston cell 400Ah väger över 13kg.
 
Jo visst är det så, och välkommen i "monsterbatterigänget" :cool:

Men det brukar skilja i kapacitet hur hårt man kan belasta de olika cellerna, samt kapaciteten.
Jag har som mest plockat ur 458Ah ur mitt Winston 400Ah på 1 cykel.
Mitt Liitokala 280Ah har jag kramat ur ca. 290Ah på 1 cykel.

Tyngden på LFP-celler brukar även kunna skvallra om kapaciteten, alltså av samma modell, det förekommer glädjesiffror i kapacitet.
Mina Liitokala 280Ah celler i kompakt alu.skal med blå krympplast är ca. en tredjedel i storlek, jämfört med mina Winston 400Ah.
En Liitokala cell på 280Ah väger 5,3kg, en Winston cell 400Ah väger över 13kg.
Tack Peter....

Ja... Det är verkligen monsterbatteri, skall se om jag hittar en bra plats för cellerna, och funderar även på att ha kvar mina sinopoly, för då får jag ju totalt 620Ah.... Kan behövas då jag alltid fricampar..
Tänkte köpa en Daly 150Ah bms till dessa celler....

Här är länken till cellerna....


Anntar att du jobbar just nu..... Själv var jag vaken.... Pga den förbannade värken.. Men tog precis en pilla mot smärtan... Och hoppas snart att jag somnar...
 
Vi har också satt in lifepo4. Känns som ett jättelyft. Nu har vi kräm så det räcker. Solpanel och inverter. Och en booster där till. Booster lite overkill kanske, men va f-n... Det är en fröjd att kolla på batterimätaren.

För övrigt, ni som fattar detta med el: hur mycket drar en airfryer? Har sett lite bilder från husbilar med en sådan ombord. Invertern är på 2000 w.
 
När jag klickar på ett batteri i länken, visas frakt från kina.
Dom skriver samtidigt att dom har lager i EU/Tyskland.

Hur beställer man från det Tyska lagret?
 
När jag klickar på ett batteri i länken, visas frakt från kina.
Dom skriver samtidigt att dom har lager i EU/Tyskland.

Hur beställer man från det Tyska lagret?
Ja.. Du..... Jag har gjort min beställning, den har ramlat in på PostNord redan.
Men om de kommer från kina eller tyskland vet jag inte....
Men jag fick avdrag på momsen när jag skulle betala, så då kan man anta att de kommer från kina...
 
Vi har också satt in lifepo4. Känns som ett jättelyft. Nu har vi kräm så det räcker. Solpanel och inverter. Och en booster där till. Booster lite overkill kanske, men va f-n... Det är en fröjd att kolla på batterimätaren.

För övrigt, ni som fattar detta med el: hur mycket drar en airfryer? Har sett lite bilder från husbilar med en sådan ombord. Invertern är på 2000 w.
Beror på vilken storlek du har på airfyern, Philips största är på över 2000 watt, du får helt enkelt kolla vad de olika har för watt.
 
Jag ser nu att dessa celler "bara" väger 5kg styck, mycket imponerande ifall de lyckats höja kapaciteten till 420Ah mot tidigare 280-310Ah på denna storlek.
Peter, du skulle försöka få till ett kapacitetstest efter du har initial-laddad dina nya celler, blir mycket spännande att se vad de kan leverera.
 
Jag ser nu att dessa celler "bara" väger 5kg styck, mycket imponerande ifall de lyckats höja kapaciteten till 420Ah mot tidigare 280-310Ah på denna storlek.
Peter, du skulle försöka få till ett kapacitetstest efter du har initial-laddad dina nya celler, blir mycket spännande att se vad de kan leverera.
Hej Peter... Och tack för upplysningen..

Jag kollade i natt lite på allas lifepo4 batteri ägares GURUN (Will PROWSE)


Ja.. Jag skall verkligen kolla dessa celler, innan jag bestämmer vad jag skall göra med dem...
 
När jag klickar på ett batteri i länken, visas frakt från kina.
Dom skriver samtidigt att dom har lager i EU/Tyskland.

Hur beställer man från det Tyska lagret?
Nu är cellerna på väg 🤗 .... Levereras redan den 5/7.... Så det är med mycket stor sannolikhet att de skickas ifrån Tyskland... ;)

Screenshot_20220701_104204_se.postnord.private.jpg
 
Senast ändrad:
Om jag är nöjda med cellerna så har jag en annan fundering.
Och det är in kopplingen, eftersom jag behåller mina gamla lifepo4 batteri...
Dessa kommer att få en egen bms, och egna relän för laddning och förbrukning..
Jag kollade utrymmet under passagerare stolen, och det ser ut som att hela packetet på 420Ah får plats där under 🤗
Sen är det mindre än 1 meter till där jag kan koppla det samman med de andra anslutningar från mitt gamla lifepo4 batteri...
Tänker koppla tillsammans men 30mm² kabel.. Och automat säkringar...
Det blir väl bra....
 
Koblet i parallell vil fungere, men du kan oppleve at det ene kjøres ned lenge før det andre da de har forskjellige kapasiteter. Med litt flaks vil de følge hverandre i spenning. Nå er forskjellen i spenning mellom 20% og 80% veldig liten så motstanden i kablingen mellom disse to kan føre til at det ene kommer under 20% før det andre belastes. Koble belastingen til det største og heng det andre på som backup vil gi best brukstid.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen