• VĂ€lkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ÀndÄ med Kunskapsbank, reseberÀttelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto hÀr!

Nytt lifepo4 batteri

Jag blir alldeles yr i huvudet av all lĂ€sning... Och kanske lite orolig 😇

Köpte litiumbatterier och booster utan förkunskaper, bara fromma förhoppningar, och hoppas nu pÄ det bÀsta. SÄ hÀr lÄngt Àr allt perfekt. Rekommendationerna jag fick hÄller.
 
Jag blir alldeles yr i huvudet av all lĂ€sning... Och kanske lite orolig 😇

Köpte litiumbatterier och booster utan förkunskaper, bara fromma förhoppningar, och hoppas nu pÄ det bÀsta. SÄ hÀr lÄngt Àr allt perfekt. Rekommendationerna jag fick hÄller.

Kanske du köpt ett "drop-in" batteri, isÄfall behöver bara se till att du fÄr till en bra laddspÀnning (14,4-14,6V)
Antingen via en DC/DC-laddare, eller via en mppt-solpanelsregulator, med Li-lÀge.
DÄ kommer du att fÄ till en toppladdning med balansering av cellerna.

Bygger man sjÀlv ett LFP-batteri sÄ Àr nÄgra saker till att tÀnka pÄ, och man kan sÄ klart krÄngla till allt i det oÀndliga ;)
 
Kanske Knuts lösning, helt utan BMS, Àr bÀst?
En mÄ da sjekke en gang i blandt for Ä se at cellene er noenlunde i balanse. @Ivar kan muligens bekrefte om de fortsatt fungerer etter 9 Är :D

At jeg ikke fant noen BMS jeg likte den gangen og valgte Ä kjÞre manuellt er en sak for seg. FÞrste utgaven av BMS123 ble vurdert og jeg konkluderte med at den kostet mer enn den var nyttig til. De aktive balanserings enhetene som fantes fikk dÄrlige kommentarer fra flere sÄ jeg tok den enkle veien.
 
Kanske Knuts lösning, helt utan BMS, Àr bÀst?
Ja.. Du... Efter Knut var jag bland de första som installerade lifepo4 celler, och pÄ den tiden gick snacket hÀr pÄ forumet att en bms behövs inte....
DÄ lyssnade jag..... Och knappt tvÄ Är senare fick jag köpa nya celler för 12 000:- + nu en bms för 3500:-... Dessa fungerar ua fortfarande.

Men nu pratar vi om att parallell koppla tvÄ lifepo4 batteri med olika bms...
 
Ja.. Du... Efter Knut var jag bland de första som installerade lifepo4 celler, och pÄ den tiden gick snacket hÀr pÄ forumet att en bms behövs inte....
DÄ lyssnade jag..... Och knappt tvÄ Är senare fick jag köpa nya celler för 12 000:- + nu en bms för 3500:-... Dessa fungerar ua fortfarande.

Men nu pratar vi om att parallell koppla tvÄ lifepo4 batteri med olika bms...
DÄ verkar det alltsÄ inte vara en bra ide att parallell koppla tvÄ lifepo4 batterier utan BMS.
 
DÄ verkar det alltsÄ inte vara en bra ide att parallell koppla tvÄ lifepo4 batterier utan BMS.
Personligen skulle jag inte köra med ett Litiumbatteri utan BMS, smÄpengar för det skyddet samt att hÄlla cellerna i nÄgorlunda balans.

Kunde man pÄ ett enkelt sÀtt ha BMS pÄ ett blybatteri, skulle jag ha det ocksÄ, de universella djupurladdningsskydd som finns idag skyddar inte enskild cell, tyvÀrr, ett vÄtt bly/syra kan man ju vÀga syran pÄ cellnivÄ, det Àr ju alltid nÄtt.
 
Kan du utveckla detta lite mer... Och efter tanken att parallell koppla dem efter relÀn.... För just nu förstÄr jag inte varför bms:en inte skulle stoppa laddningen..

Nu Àr jag hemma vid laptopen, fÀrglagt min tanke pÄ bakström pÄ ditt schema.

Wooks tanke.jpg
 
Undrar hur mÄnga som har haft problem med BMSer, troligen en hel del.
Det vore bra pÄ alla sÀtt att slippa komplexiteten med kablar och elektronikkomponenter i BMS.

Kostnaden för BMS Àr försumbar.
 
I morse fick jag mina 420Ah lifepo4 celler..
Men hade inte tid att kolla dem förrÀn senare pÄ dagen...
Till min besvikelse sÄ Àr alla celler lite svullna, inte mycket men ÀndÄ....
Okey tÀnkte jag det gör kanske inte sÄ mycket eftersom det Àr ju helt nya celler...
SÄ tömmer jag dem helt och laddar dem fullt varje dag, sÄ kommer de ÀndÄ at hÄlla i sju Är innan de Àr nere pÄ 80% av sin kapasitet... Och det Àr ju mÄnga Är.

Men ju mer jag undrar över Àktheten ju mer fundersam blev jag....
SÄ först tÀnker jag scanna barcode.... Och den visade inget om cellen... Bara lite text...
Jag sÄg pÄ en Youtube video dÀr de tyckte att det var bra att pinnbulten var svetsad fast i kontakten pÄ cellen.... Men jag blev istÀllet mer misstÀnksam... För vad vill de nu dölja..?
Sen rivar jag av skyddet som sitter i toppen pÄ cellerna.... Och ser att orginal barcode Àr bortskrapad...
Och sÄ fÄr jag se lite mörk blÄ plast under den blÄ plasten.... Va fan Àr detta tÀnker jag.... HÀr skall ju inte vara tvÄ lager plast...
Fram med en kniv, och sÄ kommer orginal förpackningen runt cellen fram i dagsljuset....

Fullt med repor och ett stort rött streck pÄ cellen.... Som sÀkert Àr indikationen att cellen Àr kass...

Nu Àr jag 200% sÀker pÄ att de skickat mig begagnade och dÄliga celler...
Jag kan inte testa dem heller dÄ bms:en anlÀnder inte förrÀn i slutet av mÄnaden.... Men egentligen spelar det ingen roll... För nu vill jag inte ens ha dem...
Inser att jag istÀllet fÄtt en lÄngdragen kamp mellan mig och sÀljaren.... Ali Express.... Suck... Suck..

IMG_20220704_162208.jpg

IMG_20220704_162727.jpg

IMG_20220704_162813.jpgIMG_20220704_163009.jpg

Screenshot_20220704_174946_com.alibaba.aliexpresshd_edit_952168902359396.jpg

Screenshot_20220704_175134_com.alibaba.aliexpresshd_edit_952195130356787.jpg
 
Usch va trÄkigt :mad:

Hyfsat seriösa sÀljare som anvÀnder Aliexpress brukar det gÄ att resonera med, samt Aliexpress vill vara behjÀlpliga, hoppas verkligen det löser sig, men du brukar inte ge dej i första taget :devilish:

Det hade varit mycket intressant att se kapaciteten pÄ dessa celler, jag betvivlar uppgivna vÀrden starkt.
Hade jag haft nÄgot bms liggande hade jag skickat dej det direkt,
har iofs en Daly-kopia, men litar inte helt pÄ det, dÄ jag fick konstiga cellspÀnningar med det, men vill du prova med det sÄ skickar jag dej det.

https://www.aliexpress.com/item/1005001349754494.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef1802ZpeuyL
 
Kanske du köpt ett "drop-in" batteri, isÄfall behöver bara se till att du fÄr till en bra laddspÀnning (14,4-14,6V)
Antingen via en DC/DC-laddare, eller via en mppt-solpanelsregulator, med Li-lÀge.
Ja som slutspÀnning i uppladdningsfasen, sedan skall den ju vara lÀgre. Det skall laddaren fixa om den har ett liktigt Li-lÀge

 
En mÄ da sjekke en gang i blandt for Ä se at cellene er noenlunde i balanse. @Ivar kan muligens bekrefte om de fortsatt fungerer etter 9 Är :D

De er i daglig bruk, men jeg bruker sÄ lite strÞm att de blir nesten ikke tappet noe ut fÞr de blir ladet av solcellepanelet.
Jeg har slurvet sÄ cellene er ikke balansert hverken i Är eller i fjor. Jeg har visst en jobb Ä gjÞre.
 
Mina celler Àr skickad ifrÄn Tyskland, och det ligger inte lÄngt borta, och med tanke pÄ att jag kör söderut i september....
SÄ tÀnkte jag hÀlsa pÄ nÄgon....

Men tyvÀrr syns adressen pÄ avsÀndaren dÄligt, sÄ kanske nÄgon hÀr vet lite mer och vill dÄ gÀrna dela med sig...








IMG_20220704_200025.jpg

IMG_20220704_184549.jpg
 
Senast Àndrad:
Sen en sak till.... Jag har inte klickat att jag har mottagit varorna, det stÄr bla att jag mÄste klicka och verifiera leveransen för att Ali Baba skall utbetala pengarna till sÀljaren...
Undra om leveransen registreras automatisk nÀr transportföretagen registrerar att jag har mottagit packetet.?

Skall ocksÄ kontakta mitt bank dÄ jag betalade via mitt köpkort.
 
Kan du inte reklamera till Aliexpress? Om inte bör de ju ge dig information om vem sÀljaren Àr. Finns ju Àven ett klickbart fÀlt för att kontakta sÀljaren.

TrÄkigt!
 
Kan du inte reklamera till Aliexpress? Om inte bör de ju ge dig information om vem sÀljaren Àr. Finns ju Àven ett klickbart fÀlt för att kontakta sÀljaren.

TrÄkigt!
Tack..

SÀljaren har jag kontaktat, Àven skickat bilder...
Det gÄr tydligen inte att göra en reklamation sÄ lÀnge det inte Àr registrerad att jag har mottagit packetet....
 
Tack..

SÀljaren har jag kontaktat, Àven skickat bilder...
Det gÄr tydligen inte att göra en reklamation sÄ lÀnge det inte Àr registrerad att jag har mottagit packetet....

Jag misstÀnker att de kan se att du redan mottagit paketet.
Jag har startat en "dispute" nÄgra gÄnger och fÄtt tillbaka pengarna, men dessa fall kom inget paket fram.

pÄ aliexpress: under help högst upp klicka open dispute, men det visste du nog redan.
 
Jag misstÀnker att de kan se att du redan mottagit paketet.
Jag har startat en "dispute" nÄgra gÄnger och fÄtt tillbaka pengarna, men dessa fall kom inget paket fram.

pÄ aliexpress: under help högst upp klicka open dispute, men det visste du nog redan.
Tack Peter..

JodÄ jag vet hur jag skall göra... Men just nu Àr jag upptagen med att ta det lugnt ;)
 
For mange Är siden kjÞpte jeg noen 500 MB USB sticks via Aliexpress. Kontrollerte hva den virkelige kapasiteten var, format i windows bekreftet 500 MB, men en skriving av 500 MB med numrerte datablokker og kontroll lesning ga 8 MB. Selgeren ville bytte ut og krevde at jeg sendte de tilbake - jeg fikk Aliexpress til Ä akseptere mitt krav om refusjon uten tilbakesending da porto til China var mer enn hva jeg betalte for varene. Fikk tilbakemelding fra AE om at selgeren var nÄ utestengt fra plattformen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vÄrt forum. Det Àr enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in hÀr.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen