• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Kan du utveckla detta lite mer... Och efter tanken att parallell koppla dem efter relän.... För just nu förstår jag inte varför bms:en inte skulle stoppa laddningen..
Beroende på vilken modell av Daly du skaffar så kan problemet uppstå även där. Ett Daly med endast 2 kablar är nog bäst i detta fall, eftersom detta BMS tar och ger ström via B+ och alltså kan bryta inkommande laddning på en och samma kabel, köper du ett Daly med en tredje kabel C+ så blir funktionen liknande bms123, alltså BMS kan inte bryta laddning som kommer in via B+ utan endast via C+, därför misstänker jag att det finns risk för överladdning.
Inte lätt att förklara detta i text, jag kan även "tänka fel"
 
Senast ändrad:
Såhär tänkte jag....
Som ni ser så är den parallell sammankopplingen före relän (räknad från dc/dc laddaren) .... Och då kan varje bms styra laddnin/förbrukning utefter inställda parametrar...

Gör man parallell kopplingen efter reläna... Då blir det definitivt problem..

IMG_20220702_144013.jpg
 
Jag blev medlem i ett annat forum.. Vi som bygger lifepo4 batteri...
Där har en parallell kopplat ihopa tre st lifepo4 batteri, just så som jag inte vill göra..... Men enligt honom fungerar det utan problem...
Ser man på fotot så är bms:en av enklare typ.... Hur laddning och förbrukningen regleras framgår inte...

FB_IMG_1656765866362.jpg
 
Jag tror det blir svårt att ladda ett batteri samtidigt som ett batteri ska leverera en ström.
Vad ska styra de externa reläerna efter Daly? (som har egna inbyggda reläer).

En lösning är ifall det finns Daly-bms som kan parallellkopplas, att köpa 2st och slippa externa reläer och bms123.
Sedan parallellkoppla batterierna enligt Daly's metod.
 
Jag tror det blir svårt att ladda ett batteri samtidigt som ett batteri ska leverera en ström.
Vad ska styra de externa reläerna efter Daly? (som har egna inbyggda reläer).

En lösning är ifall det finns Daly-bms som kan parallellkopplas, att köpa 2st och slippa externa reläer och bms123
Aj.. Aj.. Du har helt rätt här.. Eller... Låt mig tänka :ROFLMAO:
Njaa... Om Daly har bara ett relä som bryter för både förbrukning och laddning samtidigt... Då blir det svårt.... Och även svårt att ladda via daly:n.... Det måste väl finnas minst två relän på daly:n...
 
Daly har separat brytfunktion för både och, men jag vet inte ifall det klarar parallellkoppling.
Jag kan kolla senare, men jag tror helt klart på 2st BMS som klarar att parallellkopplas, måste ju inte vara Daly, har för mej att mitt BMS från Aliexpress fixar parallellkoppling.
 
Daly har separat brytfunktion för både och, men jag vet inte ifall det klarar parallellkoppling.
Jag kan kolla senare, men jag tror helt klart på 2st BMS som klarar att parallellkopplas, måste ju inte vara Daly, har för mej att mitt BMS från Aliexpress fixar parallellkoppling.
Peter.... Tusen tack för ditt arrangemang....

Men du får gärna rätta mig nu om jag har fel..... Angående Daly bms:en...

Vid laddning bryter den när rätt spänning har uppnåtts... Samt vid olika säkerhets nivåer... Även om strömmen från laddaren eller det andra batteriet trycker på.... Alltså ingen ström kan komma in även om den försöker... Och sen öppnar den ju inte för laddningen förrän SoC har sjunkit till inställd nivå...
Sen angående förbrukningen... Där måste ju Daly också själv stänga av när inställda värden har inträffat...
Är den andras batteris bms också öppen, då tager ju strömmen från båda batterier, flyter sen några Ah över från det ena till det andra... Då måste det gå igenom reläerna och respektive shunt, och då kan spänningen minska på det ena och öka på det andra... Men skulle spänningen öka eller minska utanför inställningarna så stänger/öppnar ju bms:en och skyddar då sitt batteri...

Även om reläna sitter inne i bms:en så är ju batterierna sammankopplad före relän, och då ser jag just nu inga problem med denna typ av parallell kopplingen.....

Oj.. Det blev mycket om detta... Tyvärr kan jag inte koppla batterierna samman förrän i slutet av juli, för det är där någonstans jag får min Daly bms....

Så det är bara att ta det lugnt.... Som flickan sa när hon försökte med en bannan som är för mjuk.... :unsure: :ROFLMAO:
 
Parallellkoppling kommer att fungera till 90%, det är jag rätt säker på.
Det enda som oroar mej är:
Kan något av bms'en släppa in laddning via B+ ut, till ett batteri som stängt för laddning men inte är i balans, så en enstaka cell överladdas (?)

Daly med bara 2 kablar fixar detta, men jag är osäker på bms123.

Angående Daly med blåtand så är jag inte helt säker på hur mycket man kan ändra i inställningarna, mitt Daly har 3 kablar B+, B-, C+, men inte blåtand, jag kan inte göra något med det bms'et.
 
Parallellkoppling kommer att fungera till 90%, det är jag rätt säker på.
Det enda som oroar mej är:
Kan något av bms'en släppa in laddning via B+ ut, till ett batteri som stängt för laddning men inte är i balans, så en enstaka cell överladdas (?)

Daly med bara 2 kablar fixar detta, men jag är osäker på bms123.

Angående Daly med blåtand så är jag inte helt säker på hur mycket man kan ändra i inställningarna, mitt Daly har 3 kablar B+, B-, C+, men inte blåtand, jag kan inte göra något med det bms'et.

Nu hänger jag inte med 🤪....

Tänker du... Om bms123 har stängt reläet för laddning...:unsure: då har reläet också stängt för det andras batteriets pluspol, eftersom sammankopplingen är innan reläet.
Det är just därför det är viktigt att ha parallell kopplingen före reläet...
Sätter jag kopplingen direkt på den andras pluspol, ja..! Då kommer det inte att fungera.. Eftersom strömmen då kommer att krypa över till det fulladdad batteri...
Titta igen på min ritning...Där 4st R=relän
 
Jag har tankat ner din bild och vill rita i den, men får inte till det 😵‍💫
sitter i vårt torp mitt i vildmarken endast med en ny mobil, i den förra mobilen var detta enkelt, får jag till det så lägger jag upp den.
 
Vintern som var träffade jag en Österrikare med en hemmabyggd plåtis, al det elektriska gick på 230v via invertern, och så hade han 400Ah lithium batteri och en 420w solpanel på taket.
Han hade en liten bms som jag tidigare tittat på, på nätet... Men han hade inget annat an en multimeter för att avläsa alla värden, så någon riktig översikt på batteriet hade han inte.
I går tittade jag på Youtube och bla såg dessa filmer



Denna lilla bms fixar ballanseringen lätt som en plätt... Så nu beställde jag en för att prova tillsammans med min 123 smart bms som jag tycker balanserar dåligt, båda kommer att vara inkopplad samtidigt...

 
Jeg har en liten advarsel når det gjelder aktiv balancer basert på rapporter fra tidlige utgaver. De bør slås av når batteriet ikke stadig blir ladet, veldig få stenger seg av selv når cellene kommer under faregrensen. Ser på videoen at disse har mulighet for en av/på bryter ved å fjerne en loddetinn klump og lodde inn et par ledninger til en bryter.
 
Jeg har en liten advarsel når det gjelder aktiv balancer basert på rapporter fra tidlige utgaver. De bør slås av når batteriet ikke stadig blir ladet, veldig få stenger seg av selv når cellene kommer under faregrensen. Ser på videoen at disse har mulighet for en av/på bryter ved å fjerne en loddetinn klump og lodde inn et par ledninger til en bryter.
Den jag har beställt har en switcher så du kan manuellt ballancera cellerna, dessa ballancer skall inte vara igång ständigt, du startar den vid behov... Typ 1-2 ggr om året.
Nackdelen med min bms är att den tar ström ifrån cell 1&4...efter ca ett år så är diffen stor mot de andra celler, man skulle tro att bms123 smart klarar av att fixa detta, men det gör den inte...
 
Det er svakheten i arkitekturen for BMS123 og tilsvarende modulære BMS, første og siste modul har ekstra logikk som strømforsynes lokalt og balanseringen skjer ved forbikobling for litt av ladestrømmen for hver enkelt celle. Styringen av dette skjer fra den ene enden.
 
Det er svakheten i arkitekturen for BMS123 og tilsvarende modulære BMS, første og siste modul har ekstra logikk som strømforsynes lokalt og balanseringen skjer ved forbikobling for litt av ladestrømmen for hver enkelt celle. Styringen av dette skjer fra den ene enden.
Vad jag har hört så är det många som fått celler fördärvad tack vare bms123....
Håller man inte koll så kan ditt batteri packet en dag vara tomt....
Bla. Peter K har råkat ut för detta, men såg det innan några celler var fördärvad...
Värre är det för dem som har många celler typ 48v eller 72v... Där är det lättare att missa om någon cell töms helt, just dessa mA förbrukning klarar inte bms123 att registrera. Och den går inte igenom hallsensorn.
 
Senast ändrad:
Ja kasta ut BMS123 genom fönstret och stoppa i en KinaBMS till, typ Daly istället. Den hör inte hemma i en husbil med alla sina relän.

Dessa två batteripack med varsin BMS bör ju sen utan problem kunna kopplas ihop parallellt efter BMSerna. Strömkrypningen mellan batterierna bör ju bli ganska måttlig då batteriet med mest kräm i rimligen även lämnar högst ström vid belastning.
 
Här kan man se vad en balansering på just detta batterpack ger, knappt värt besväret, eller.

Jag är mer enig med Will, jag skulle nog inte sova tryggt med denna balancer inkopplad.
Jag är mer för manuell balansering när behovet uppstår, och man har möjlighet att koppla ur batteriet.
Samt det viktiga att inte glömma att göra "hemläxan" INITAL LADDNING parallellkopplade celler med 3,65V långsam laddning, det tar tid, men är värt besväret :)

 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen