Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Om jag är nöjda med cellerna så har jag en annan fundering.
Och det är in kopplingen, eftersom jag behåller mina gamla lifepo4 batteri...
Dessa kommer att få en egen bms, och egna relän för laddning och förbrukning..
Jag kollade utrymmet under passagerare stolen, och det ser ut som att hela packetet på 420Ah får plats där under
Sen är det mindre än 1 meter till där jag kan koppla det samman med de andra anslutningar från mitt gamla lifepo4 batteri...
Tänker koppla tillsammans men 30mm² kabel.. Och automat säkringar...
Det blir väl bra....
Jag är säker på att du kommer att lösa detta.Ja du Peter....
Här är nog många funderingar ...
Just nu tänker jag att båda packet har externa relän, och lever sitt eget liv.
Men så tittade jag på denna film om det du skriver.... Utjämningen mellan batteriet... Och då inser jag att det är nog inte så enkelt som jag trodde..
Egentligen skulle jag vilja ha det såhär... När batteri A är fullt så stänger bms:en av laddning till bat. A.... Samtidigt stänger A:s bms av förbrukningen på bat B, och börja ladda bat. B... Och öppnar då förbrukningen på bat A.
Och när sen bat B är fullt så blir det samma procedur som ovan fast nu med B's bms. Och så laddas A och B blir förbrukaren....
Lätt va...
Tack.... Jag hoppas också att jag hittar en lösning som fungerar...Jag är säker på att du kommer att lösa detta.
Jag har följt "Off grid garage" ett bra tag, mycket lärorikt, han testar alla de funderingar man har själv på olika lösningar, här finner man 'fallgroparna" utan att behöva bränna upp något själv, en sann pionjär
Jättebra ifall vi kan vädra funderingar som dessa, jag är säker på att fler kommer i samma situation i framtiden.
Det är nog så att när man uppdaterar en del i kedjan laddning batterier inverter solpaneler generator. Är nog risken stor att man får kontrollera att hela kedjan hänger med. Jag tänker mest på generatorn då som kan få ta mycket mer än det var tänkt när man byggde bilen. En rem som är gjord för mycket lägre kraft blir säkert inte så långvarig likaså kylning osv. Allt fungerar säkert när allt är laddat och i harmoni men när en i kedjan mankerar handlar det om stora strömmar som måste hanteras.
Haha...Då får jag ingen sömn på nätterna när ett batteri börja ta slut...Du kan även göra det simpelt och manuellt.
Sätt en sån här mellan dina två B+ och busbar.
Bms'en bestämmer ifall det ska levereras ström, du bestämmer från vilket batteri.
Likadant på laddsidan.
Ingen automatik, men billigt och håller dej sysselsatt
https://www.watski.se/Batterifransk...-Y8tfwYpgnGZkhstLwoMVW2pU1b14MAhoCm8UQAvD_BwE
Sorry Knut... Jag fick läsa ditt inlägg en gång till... Innan jag fattade hur du tänkteDen problemstillingen var den jeg beskrev i første innlegg, Ladestrøm fra et batteri til et annet begrenses kun av kablingens motstand og muligens av BMS.
Nu plötslig sa det pling..
Jag har hela tiden tänkt att parallell koppla dem sammans som man gör med blybatteri.....
Men om jag kopplar dem sammans efter alla relän så kommer varje batteri att fungera som ett eget batteri, där bms:en styr nödvändiga parametrar för just detta batteri...
Skulle båda relän öppna för laddning, är det kanske inget problem... För tar ett från det andre så flyttar jag ju bara en massa A.... Och varje batteri bms kommer ju att bryta på det värde som jag har ställt in....
Men kopplar jag som man brukar göra, då har inte bms:en någon koll på vad som "flyter" i kablarna....
Nu är jag väl rätt på det
Kan du utveckla detta lite mer... Och efter tanken att parallell koppla dem efter relän.... För just nu förstår jag inte varför bms:en inte skulle stoppa laddningen..Exakt parallellkoppla inte dem.
Daly BMS har begränsningar på hur hög ström som kan passera, bms123 har det inte, men sätter du start laddning lite högre på båda så blir nog inte spänningutjämningen så stor.
Jag har min start satt på soc 80% när jag använder husbilen.
Det borde funka.
"Problemet" är att du inte vill få in laddning på B+ sidan, då kan inte BMS stoppa laddningen ifall någon cell når skadligt hög spänning.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons