• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nytt lifepo4 batteri

Om jag är nöjda med cellerna så har jag en annan fundering.
Och det är in kopplingen, eftersom jag behåller mina gamla lifepo4 batteri...
Dessa kommer att få en egen bms, och egna relän för laddning och förbrukning..
Jag kollade utrymmet under passagerare stolen, och det ser ut som att hela packetet på 420Ah får plats där under 🤗
Sen är det mindre än 1 meter till där jag kan koppla det samman med de andra anslutningar från mitt gamla lifepo4 batteri...
Tänker koppla tillsammans men 30mm² kabel.. Och automat säkringar...
Det blir väl bra....

Fundering...
blir det inte konstigheter med parallellkoppling både via din Renogy dc/dc och dina busbars ut i systemet (?)
när ett batteri vill ha laddning kommer det då att laddas av det som inte vill ha laddning(?)
Har du dina reläer mellan Renogy'n och nuvarande batteri?
Ska du även ha externa relän till Daly, vad händer ifall Daly blir spänningslöst ifall det kopplas bort av ett relä?
Eller tänker du externa reläer mellan Daly och busbars?
 
Ja du Peter....
Här är nog många funderingar :rolleyes: ...
Just nu tänker jag att båda packet har externa relän, och lever sitt eget liv.
Men så tittade jag på denna film om det du skriver.... Utjämningen mellan batteriet... Och då inser jag att det är nog inte så enkelt som jag trodde.. :rolleyes:

Egentligen skulle jag vilja ha det såhär... När batteri A är fullt så stänger bms:en av laddning till bat. A.... Samtidigt stänger A:s bms av förbrukningen på bat B, och börja ladda bat. B... Och öppnar då förbrukningen på bat A.
Och när sen bat B är fullt så blir det samma procedur som ovan fast nu med B's bms. Och så laddas A och B blir förbrukaren....
Lätt va... 😱😭

 
Ja du Peter....
Här är nog många funderingar :rolleyes: ...
Just nu tänker jag att båda packet har externa relän, och lever sitt eget liv.
Men så tittade jag på denna film om det du skriver.... Utjämningen mellan batteriet... Och då inser jag att det är nog inte så enkelt som jag trodde.. :rolleyes:

Egentligen skulle jag vilja ha det såhär... När batteri A är fullt så stänger bms:en av laddning till bat. A.... Samtidigt stänger A:s bms av förbrukningen på bat B, och börja ladda bat. B... Och öppnar då förbrukningen på bat A.
Och när sen bat B är fullt så blir det samma procedur som ovan fast nu med B's bms. Och så laddas A och B blir förbrukaren....
Lätt va... 😱😭

Jag är säker på att du kommer att lösa detta.
Jag har följt "Off grid garage" ett bra tag, mycket lärorikt, han testar alla de funderingar man har själv på olika lösningar, här finner man 'fallgroparna" utan att behöva bränna upp något själv, en sann pionjär :)

Jättebra ifall vi kan vädra funderingar som dessa, jag är säker på att fler kommer i samma situation i framtiden.
 
Jag är säker på att du kommer att lösa detta.
Jag har följt "Off grid garage" ett bra tag, mycket lärorikt, han testar alla de funderingar man har själv på olika lösningar, här finner man 'fallgroparna" utan att behöva bränna upp något själv, en sann pionjär :)

Jättebra ifall vi kan vädra funderingar som dessa, jag är säker på att fler kommer i samma situation i framtiden.
Tack.... Jag hoppas också att jag hittar en lösning som fungerar...
Just detta hur "off gird garage" ballancer ar cellerna kände jag inte till.
Och att cellerna "jämnar" ut varandra är ju tvärtemot vad många påstår...
Det gäller att inte ha brotom om man skall göra ett bra jobb.... Och det är tur att jag har tiden på min sida.... 🤗 👋
 
Jeg tenkte fakstisk for enkelt! Med releer for last og ladning så kommer det et par nye problemer som en må løse, sammenkobling av to batterier med forskjellig spenning kan fort bli veldig varmt :D En må gjerne benytte vekslende releer for både last og ladning, Best om dette styres av egen elektronikk som kjenner av spenningen på de to batteriene og lader det som har lavest spenning med last på det som har høyest. Mitt forrige innlegg var problemstillingen uten releer.
 
Man skulle kunna använda t.ex de jag har 123smartrelay, ett dubbelrelä som kan kopplas så båda växlar på en signal.
T.ex att man kopplar båda batt. B+ till ett dubbelrelä och tar manöversignalen från bms123-kortet, när signal för dod uppnås så bryts batt1 och växlar in batt2 som levererar ström
Ett ev. problem som kan uppstå är skillnaden i batterikapacitet, det lilla batteriet kanske hinner tömmas före det större är tillräckligt laddat.
Kanske måste laddning kunna ske samtidigt av de två batterierna (?)
Daly-bms kan inte styra någon extern utrustning, men ditt bms123 är perfekt för såna här byggen.
 
Det är nog så att när man uppdaterar en del i kedjan laddning batterier inverter solpaneler generator. Är nog risken stor att man får kontrollera att hela kedjan hänger med. Jag tänker mest på generatorn då som kan få ta mycket mer än det var tänkt när man byggde bilen. En rem som är gjord för mycket lägre kraft blir säkert inte så långvarig likaså kylning osv. Allt fungerar säkert när allt är laddat och i harmoni men när en i kedjan mankerar handlar det om stora strömmar som måste hanteras.
 
Det är nog så att när man uppdaterar en del i kedjan laddning batterier inverter solpaneler generator. Är nog risken stor att man får kontrollera att hela kedjan hänger med. Jag tänker mest på generatorn då som kan få ta mycket mer än det var tänkt när man byggde bilen. En rem som är gjord för mycket lägre kraft blir säkert inte så långvarig likaså kylning osv. Allt fungerar säkert när allt är laddat och i harmoni men när en i kedjan mankerar handlar det om stora strömmar som måste hanteras.

Just i Peters fall så har han en Renogy DC/DC som begränsar strömmen till 50A, så det borde inte vara något problem för hans generator.
Men du har helt rätt kan bli överhettad generator med tillräckligt grova kablar annars.
 
Jag tänker såhär att ju mer man snöar in på att plocka in mer och mer elektronik i bilen ju större risk är det för allvarliga elektronikfel. Ja det är bekvämt med att ha el hela tiden men alla förändringar man vidtar på elsystemet som ligger långt utanför det som var tänkt från början kommer förmodligen ge upphov till problem som är svårt att förutsäga. Själv trots en viss kunskap och inte helt begränsad av ekonomi har avstått från att installera varken life eller inverter äver 300w.
För mej är tryggheten och frånvaron av problem det viktigaste. Sen har jag en bestämd uppfattning om att stora inverters ska man inte ha de dödar batterier.
 
Jag har tidigare titta på EW power's solid-state relay.... La den i korgen, och skulle betala.... Med frakt ville de nu ha totalt ca 1 900:- 😱
Så jag kollade runt på nätet... Hittade dc-dc på 120A som blit till förbrukningen och ett 80A som blir till laddningen... Till en totalkostnad av 421:- spänn.
80 A har jag fått och den har varit inkopplad i snart 1 månad och fungerat hitintills ua...
120A reläet fick jag för 24v, så det returnerade jag och beräknad leverans för ett 12v är nu den 20/7.

Bilden visar ett annat s-s relä och hur du kopplar dem

Screenshot_20220613_191447_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg

Så min tanke är att använda denna typ av s-s relän.
 
Jag gjorde precis ett försök att ändra på smart BMS123 Charger restart till 20%... Och det godkände den...
Kan jag göra likadant på Daly bms:en så är min tanke att batteriet inte får någon laddning förrän det har sjunkit till 20%.
.... Det blir nog en hel del relän 😱
 
Nu har jag gått en runda med hundarna... Och då kan det hända att några tankar klarnar till mer klarhet.:eek:
Detta är mer komplicerat än jag tänkte från början.... Om det skall lyckas så inser jag att det behövs en extern "hjärna" som har koll på alla värden.... Och den hjärnan har jag inte hört talas om... Än så länge.
Jag skulle nog kunna få det att fungera med flera relän, men inser nu att jag vill hamna i förr eller senare i den situation där jag blir utan el eller båda laddar samtidigt.. och då vet jag inte vad som händer med hela systemet.

Så det är nog bättre att sälja mitt 200Ah lifepo4 batteri och köpa ett till 420Ah.:love:
 
Nu plötslig sa det pling..🤪
Jag har hela tiden tänkt att parallell koppla dem sammans som man gör med blybatteri.....
Men om jag kopplar dem sammans efter alla relän så kommer varje batteri att fungera som ett eget batteri, där bms:en styr nödvändiga parametrar för just detta batteri...

Skulle båda relän öppna för laddning, är det kanske inget problem... För tar ett från det andre så flyttar jag ju bara en massa A.... Och varje batteri bms kommer ju att bryta på det värde som jag har ställt in....

Men kopplar jag som man brukar göra, då har inte bms:en någon koll på vad som "flyter" i kablarna....

Nu är jag väl rätt på det :unsure:
 
Du kan även göra det simpelt och manuellt.
Sätt en sån här mellan dina två B+ och busbar.
Bms'en bestämmer ifall det ska levereras ström, du bestämmer från vilket batteri.
Likadant på laddsidan.
Ingen automatik, men billigt och håller dej sysselsatt ;)

https://www.watski.se/Batterifransk...-Y8tfwYpgnGZkhstLwoMVW2pU1b14MAhoCm8UQAvD_BwE
Haha..:ROFLMAO::ROFLMAO:.Då får jag ingen sömn på nätterna när ett batteri börja ta slut...

Du han före mitt senaste inlägg... Där är nog lösningen
 
Den problemstillingen var den jeg beskrev i første innlegg, Ladestrøm fra et batteri til et annet begrenses kun av kablingens motstand og muligens av BMS.
 
Den problemstillingen var den jeg beskrev i første innlegg, Ladestrøm fra et batteri til et annet begrenses kun av kablingens motstand og muligens av BMS.
Sorry Knut... Jag fick läsa ditt inlägg en gång till... Innan jag fattade hur du tänkte :unsure:

Precis så inser jag nu att det är det enklaste och kanske även det bästa sättet att koppla ihop mina två batterier....
Men sammankopplingen måste ske efter båda relän för att inte orsaka förrviring i bms:arna...
 
Nu plötslig sa det pling..🤪
Jag har hela tiden tänkt att parallell koppla dem sammans som man gör med blybatteri.....
Men om jag kopplar dem sammans efter alla relän så kommer varje batteri att fungera som ett eget batteri, där bms:en styr nödvändiga parametrar för just detta batteri...

Skulle båda relän öppna för laddning, är det kanske inget problem... För tar ett från det andre så flyttar jag ju bara en massa A.... Och varje batteri bms kommer ju att bryta på det värde som jag har ställt in....

Men kopplar jag som man brukar göra, då har inte bms:en någon koll på vad som "flyter" i kablarna....

Nu är jag väl rätt på det :unsure:

Exakt parallellkoppla inte dem.
Daly BMS har begränsningar på hur hög ström som kan passera, bms123 har det inte, men sätter du start laddning lite högre på båda så blir nog inte spänningutjämningen så stor.
Jag har min start satt på soc 80% när jag använder husbilen.
Det borde funka.
"Problemet" är att du inte vill få in laddning på B+ sidan, då kan inte BMS123 stoppa laddningen ifall någon cell når skadligt hög spänning.
 
Senast ändrad:
Exakt parallellkoppla inte dem.
Daly BMS har begränsningar på hur hög ström som kan passera, bms123 har det inte, men sätter du start laddning lite högre på båda så blir nog inte spänningutjämningen så stor.
Jag har min start satt på soc 80% när jag använder husbilen.
Det borde funka.
"Problemet" är att du inte vill få in laddning på B+ sidan, då kan inte BMS stoppa laddningen ifall någon cell når skadligt hög spänning.
Kan du utveckla detta lite mer... Och efter tanken att parallell koppla dem efter relän.... För just nu förstår jag inte varför bms:en inte skulle stoppa laddningen..
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen