• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Dag 72 torsdag 8 / 2.

Vid åttatiden går jag ner till stranden och fotar den rödaktiga himmelen, innan själva solskivan syns.

Visa bilaga 36672

På tillbakavägen ser jag vad som kan hända om man låter en påse sopor stå ute under natten.

Visa bilaga 36673

Så småningom kommer solen fram och jag går ner till stranden igen.

Visa bilaga 36674

Det är kyligt ute. En person till står på stranden och fotar den gula solen över havet.
Det visade sig vara en svensk kvinna från Umeå som är för det mesta i bergen här omkring och fotar fåglar.
Jag tipsade om rovfåglarna som håller till i Casares.

Gick hem och gjorde fm fika.
Solen gömde sig bakom moln så jag blev inne på fm.

Efter lunch cyklade jag in till stan för att ta ut euro ur en bankvägg.
Den närmaste banken använder sig av ATM automat med en bank avgift på 3,5 % på uttaget belopp. Vilket jag ej accepterade så jag avbröt transaktionen och cyklade vidare. Även bank nr två och tre hade liknande avgifter även om % talet var på 2,7 och 2,4 %.

Cyklade vidare och kom fram till Deutsch Bank som ej visade någon bank avgift. Men frågan är om de istället tar igen det på växelkursen.
Forex tar även en uttagsavgift på två %.

Nu var mitt batteri slut efter allt Google maps surfande. Hur skall jag nu kunna hitta till tandläkaren som jag har en bokad tid hos kl 14,00.

Har en känsla för i vilken riktning jag skall cykla men är osäker. Måste nog fråga någon.

Efter en stund ser jag några poliser på mc.
Går fram och frågar efter gatan. Polisen visar ut riktningen och att jag efter backen skall svänga höger. Som tur var var det bara ett fåtal kvarter bort innan jag kännde igen mig och kom fram minst en halvtimme för tidigt.

Vid inskrivningen fick jag en påsen med en mask att använda.

Fick vänta en lång stund. Sen fick jag gå in i ett rum för att stående bli röntgad.

Tanden kom snart på plats. Den unga tandläkaren kunde lite engelska så samtalet flöt på.

Till min förvåning kostade besöket endast 30 euro.

Därefter skall jag nu försöka att hitta hem utan telefonens hjälp. Vilket gick bra. Har ju i helgen promenerat hem ifrån Plaza de la Conditsation. ( förmodligen felstavat).

Skulle egentligen cykla till fotvården och betala men ditt hittade jag inte utan google maps hjälp. Så det får anstå till i morgon em.

Sen em kom Elisabeth och Jan ifrån Linköping och hälsade på. Vi pratade en stund bl.a. om Picasso museet och om var vi skall åka härnäst.
Jag sa att jag åker till Estepona och Tarifa i nästa vecka.

Kommer tillbaka hit i början på mars.
För Lottie kommer tillbaka den 4:e. Vi hade en fin vecka tillsammans för en vecka sedan och redan nu längtar vi till varandra igen.

På kvällen nu tittade jag på vad Forex har debiterat mig.
Kursen idag blev 11,327 för tandläkaravgiften och för kontantuttaget 11,765 inklusive Forex avgift på 2% av uttags beloppet.

Körde inget idag.
Jag använder kortet Revolut. Sätter in svenska pengar och växlar till Euro till en mycket bra kurs. Men det kan du ju fördjupa dig i inför nästa resa. Ladda ner appen.
 
Dag 73 fredag 9 / 2.

Igår kväll regnade det en tid. I natt vet jag ej hur det var. Uppehållsväder på morgonen.
En stund efter kl 08 startar jag upp och kör till Fiat verkstaden Torin för en vanlig enkel 2000 milaservice. Jag cyklade dit i måndags och fick tid till idag.

Det duggregnade.
Var tvungen att visa mitt pass vid inskrivningen. Servicen skall ta ca tre timmar.

Jag promenerar till fotkliniken, i duggregn och kraftig blåst. Paraplyet vände sig och blev lite skadat. Så jag fällde ihop det.

Det tog nästan en och en halv timme att komma fram.
På tillbakavägen letade jag efter ett konditori för en fika. Gick in på tre olika cafeer men de hade ingen disk med uppdukat fikabröd, så jag avstod.
På fjärde stället hade de fikabröd i inplastade engångs emballage. Gillar inte detta. Men ansåg att jag hade inget val.

Så det blev detta, för fyra euro. Vilket jag endast får en kopp kaffe för i Västerås.

IMG_20240209_105711.jpg
Det vänstra brödet är gjort på kavlad smördeg, vilket man kan se på "bladningen" i nedanstående bild.

IMG_20240209_105859.jpg

Efter nästan tre timmars promenad är jag tillbaka till verkstaden. Allt hade gått bra. Inget obehagligt hade passerat. Inga nya bromsskivor eller dyligt.

Fick betala 217.54 trots att offerten i måndags var på 480,00.

Jag blev mycket konfunderad varför offerten var på ett så högt pris.

Kollade oljestickan innan jag körde därifrån.
Det var t.o.m. lite för mycket olja i tråget.

Körde "hem" till Sacaba Beach. Min plats var ledig. Efter lunch började det att regna kraftigt större delen av em.

När det upphörde gick jag ut med sopor och pratade en stund med de andra svenskarna.

Sen fottade jag olika hb som hade fått "sjötomt"

IMG_20240209_164307.jpg

IMG_20240209_164513.jpg

IMG_20240209_164527.jpg

IMG_20240209_164653.jpg

Just nu är det uppehållsväder och 12 grader ute.

Körde 0,8 mil
 
Senast ändrad:
Gösta, hur gör du när du väljer verkstad?
Tar du "första bästa" eller väljer du verkstad efter recensioner?

Hej Peter!

Jag googlade och fann två auktoriserade Fiat verkstäder här i Malaga. Skulle ha servat i Altea men den verkstaden är nedlagd.

Cyklade till båda två. Fick en offert från den första och den andra skulle maila mig i tisdags men gjorde det ej.

Därför fanns det bara en att välja på här.

Kunde i o f s även ha googlat på andra städer men gjorde det ej.
 
Senast ändrad:
Dag 74 lördag 10 / 2.

Talade i telefon med Lottie. Hon ville att jag ska googla lite å sevärdheter här i Malaga.
Tyckte även att jag skulle fråga Per, som har varit här många gånger.

Det finns en trevlig trädgård ovanför amfibie teatern i city, sa han. Liksom två borgar / slott.

I morse var det bara mellan åtta och tio grader ute - så Aldevärmare startade en kort stund ett par gånger.

Behövde handla lite så jag cyklade till Lidl, som ligger närmast, vid niotiden. Då var det 11 grader och bra cykelväder.

Tog en promenad på området. Malmö grabbarna skulle lämna området för att träffa några bekanta i Torremolinos.

Väl hemma igen satte jag mig ute och läste fram till lunch. Som inmundigades ute.

På em omväxlande mulet, några regnstänk och sol.

Vid ett tillfälle var det svarta moln och lite regnstänk så jag tog in stolen igen.

Men det varade inte så länge så ut med solstolen lagom till fruktstunden.

Elisabet och Jan kom cyklandes från Torremolinos. Tack för en trevlig pratstund.

Tog även en sen eftermiddags promenad ner till det brusande havet.

Nu kl 17,15 ärdet 16 grader, blåsigt och sol.

Fotade inget eller körde något
 
Senast ändrad:
Dag 75 söndag 11 / 2.

Det skall regna idag spådde vädertjänsten för några dagar sedan men idag var det bara en liten droppe kl 13.

Så jag beslöt att ta bussen in till city för att kolla på den avslutade paraden kl 12.

IMG_20240211_120309.jpg

IMG_20240211_120548.jpg

Även små barn deltar.

IMG_20240211_123838.jpg

IMG_20240211_123536.jpg

IMG_20240211_124134.jpg

IMG_20240211_124143.jpg


Efteråt gick jag å restaurang och åt lunch
Det blev kebab på lamm.
I Sverige har jag alltid fått en välfylld tallrik men här blev det två små grillspett för ca 11 euro. Vilket jag i efterhand tycker är dyrt.

IMG_20240211_135304.jpg
 
Senast ändrad:
Dag 76 måndag 12 / 2.

När det blev ljust tog jag fram min kompressor från garaget och fyllde på med lite ny luft.
Såg redan i lördags att det var lite platt i höger fram. Men ville inte starta upp kompressorn under helgen. Visserligen är det andra som för oväsen alla veckans dagar så ingen hade förmodligen klagat.
Kompressorn krävde 70 Ah.

Efter fm fikat, som jag för ovanlighetens skull tog ute i solen, cyklade jag till Lidl och handlade lite livsmedel.

Satt sedan och läste fram till lunch. Eftersom omvandlaren kunde ge 70 Ah prövade jag att laga mat på min elplatta. Til min förvåning gick det bra. Spisen krävde idag bara 62 Ah mot 87 tidigare. Hur det kommer sig förstår jag inte.
Lunchen åt jag inne eftersom det nu var mulet.

Senare på em kom solen fram igen och det blev några timmar med min bok ute.

Såg ett par som tränade på detta.
Det blev en stunds trevlig underhållning.

IMG_20240212_120848.jpg

Det har kommit en hb med fin baksida.


IMG_20240212_133554.jpg


När jag skulle koka the vatten på kvällen fungerade inte elplattan igen. Mycket märkligt eftersom jag kunde laga lunch idag på elplattan. Någonting är fel - men vad?

Körde inget idag. Men förmodligen blir det ny plats på onsdag.
 
En vill gissning fra meg, strøm direkte fra solpanel til inverter regnes ikke inn. Og inverteren bruker effekt som er produktet av spenning og strøm, spenningen inn til inverteren er endel høyere når solpanelene lader det hele. En analyse av problemet krever at en leser av både A og V verdiene (Ah er energi mengde på samme måte som Wh).
 
En vill gissning fra meg, strøm direkte fra solpanel til inverter regnes ikke inn. Og inverteren bruker effekt som er produktet av spenning og strøm, spenningen inn til inverteren er endel høyere når solpanelene lader det hele. En analyse av problemet krever at en leser av både A og V verdiene (Ah er energi mengde på samme måte som Wh).

Tack Knut!
 
Dag 77 tisdag 13 / 2.

I natt har det varit lite varmare, igen. Kl 7,30 var det 15 grader ute och 19 inne.

Som vanligt tar jag det lugnt på morgonen med lite sudoku och patianser.

Det börjar att ljusna efter 7,30. Solen kommer upp omkring en timme senare.

Pratade med grabbarna från Malmö om mitt el problem.

De tror att min lilla platta är delvis trasig. Pratar om olika slingor. Att vredets läge 1 och 2 styrs av en slinga och 3 och 4 av en och 5 och 6 av en tredje slinga. En av dessa kan vara skadad.

De föreslog att jag skulle testa med min stora spisplatta. Som tidigare inte fick tillräckligt med el.

Jag gjorde det till lunchen och det fungerade. Plattan krävde mellan 96 och 104 Ah.

Jag fattade, som vanligt, ingenting. Men naturligtvis glad att kunna laga mat med el när jag fricampar.

Nu tror jag att min första inverter var "svagare". Alltså att den inte kunde ge ut 100 Ah. Den gick sönder under garantitiden och jag fick förmodligen en kraftigare maskin då, utan att förstå det. Så jag har i tre år ej använt den stora elplattan eftersom jag trodde att den nya inverter ej kunde ge tillräckligt med el till den stora plattan som är på 1500 W.

Tog ett foto på min inverter.

IMG_20240213_130352.jpg.

Efter lunch har jag suttit ute i solen och läst. Idag var det varmaste dagen hittills. Ca 24 grader i skuggan och 34 i solen samt 38 grader inne. Allt kl 15,30.

Jag böt om till badbyxor och gick ner till havet. Förmodligen var det minst 17 grader i vattnet. Lite kyligt i början men skönt efter en stund.

Tog detta foto senare. Bakpå en släpvagn

IMG_20240213_162234.jpg

En kvinna ifrån Berlin sover ovanpå sin personbil.

IMG_20240213_162316.jpg

Ikväll kl 20 skall jag var med på ett styrelsemöte i vår lokala hyresgästförening.
Sista mötet före årsmötet.

Körde inget idag. Imorgon kör jag till Estepona.
 
Dag 78 onsdag 14 / 2.

Alla hjärtans dag.


Idag blev det äggstanningen, på tre ägg och en dl vispgrädde, till frukost.

När det blev ljust rullade jag iväg till Carrefours bensinstation för att fylla vatten. Tog 20 min att få i mellan 80 och 90 liter i stora tanken. För det är inte så högt tryck. Men vad gör väl det när det är gratis.

Kör sedan till några Repsolstationer för att få min tomma spanska gasflaska utbytt men hittade ingen som hade propan eller butan i stål flaska.
Fick i 9.87 liter lpg efter 10 dagar.

Skall bli intressant att se hur länge det räcker nu när jag lagar mat med solenergi.

Kom fram före lunch till stranden i Estepona. Det var mycket vatten på den första delen av området.

IMG_20240214_155303.jpg

Så jag fortsatte till p platsen närmast badstranden.

IMG_20240214_122126.jpg

Det var mulet men jag åt ändå lunchen ute på stranden framför hb:n.

Såg en svensk reggad hb på området.

I em har jag bokat färje biljet från Travemynde till Malmö i slutet av mars.

Tidig kväll badade jag i 15 gradigt havsvatten.

Sen blev det några foton på solnedgången.

IMG_20240214_184821.jpg

Körde 9,9 mil.
 
Dag 79 torsdag 15 / 2.

Idag gick jag i över en timme längs med stranden. Gick även in några kvarter i stan.
Åt lunch på en liten restaurang i stan, ej utefter stranden.
Åt "crema de Verduras" som telefon översätter till " grönsaksgrädde" jag trodde att jag beställde soppa. Konsistensen var som soppa.
Jag försöker att äta lokala rätter.

IMG_20240215_122629.jpg

Fick betala 0,90 euro för att det var bordsservering.
Det har jag aldrig sett på ett kvitto. 33 cl öl kostade 2,20 vilket jag tycker är billigt. Soppan kostade 6,40.

Det var bra promenad väder på fm. Mulet alltså.
När jag kom hem vid 16 tiden var det fortfarande mulet. Strax därefter spöregnade det med ett hårt smattrande på taket. Då var det skönt att vara inne.

Det blev sedan omväxlande väder.

Solen kunde inte värma upp hb,:n så nu kl 21 är inne tempen bara 23 grader och ute är det 12 grader.

Körde inget idag.
 
Dag 79 torsdag 15 / 2.

Idag gick jag i över en timme längs med stranden. Gick även in några kvarter i stan.
Åt lunch på en liten restaurang i stan, ej utefter stranden.
Åt "crema de Verduras" som telefon översätter till " grönsaksgrädde" jag trodde att jag beställde soppa. Konsistensen var som soppa.
Jag försöker att äta lokala rätter.

Visa bilaga 36803

Fick betala 0,90 euro för att det var bordsservering.
Det har jag aldrig sett på ett kvitto. 33 cl öl kostade 2,20 vilket jag tycker är billigt. Soppan kostade 6,40.

Det var bra promenad väder på fm. Mulet alltså.
När jag kom hem vid 16 tiden var det fortfarande mulet. Strax därefter spöregnade det med ett hårt smattrande på taket. Då var det skönt att vara inne.

Det blev sedan omväxlande väder.

Solen kunde inte värma upp hb,:n så nu kl 21 är inne tempen bara 23 grader och ute är det 12 grader.

Körde inget idag.
Ett recept
  • 650 g pumpa , 23 oz, skalad och hackad
  • ▢2 morötter , skalade och hackade
  • ▢1 stäng selleri , hackad
  • ▢1 purjolök , hackad
  • ▢½ lök , hackad
  • ▢3 vitlöksklyftor , hackade
  • ▢2 koppar vatten , 500 ml
  • ▢1 msk extra virgin olivolja
  • ▢1 tsk salt
  • ▢1 tsk gurkmejapulver
  • ▢1 tsk malen spiskummin
  • ▢⅛ tesked mald svartpeppar
 
Ett recept
  • 650 g pumpa , 23 oz, skalad och hackad
  • ▢2 morötter , skalade och hackade
  • ▢1 stäng selleri , hackad
  • ▢1 purjolök , hackad
  • ▢½ lök , hackad
  • ▢3 vitlöksklyftor , hackade
  • ▢2 koppar vatten , 500 ml
  • ▢1 msk extra virgin olivolja
  • ▢1 tsk salt
  • ▢1 tsk gurkmejapulver
  • ▢1 tsk malen spiskummin
  • ▢⅛ tesked mald svartpeppar

Tack Ulf Nilsson för receptet.

Får prova vid ett senare tillfälle
 
Dag 80 fredag 16 / 2.

Idag tog jag fram cykeln och tog en sväng in till stan via strandpromenaden.

Igår regnade det kraftigt några gånger på sen em. Så marken här på strandparkeringen blev mjuk och lerig. Första cykelbiten blev jobbigt eftersom däcken sjönk ner lite grand i den mjuka marken / leran.

Men det blev en skön tur.

När jag kom hem igen tog jag fram solstolen och satt och läste ut min bok Offline av Anna Holt.

Åt lunch ute. Sen tog jag fram en ny bok. Nu blev det lite Stockholms historia. Boken heter " Stockholm blir Regionstad" av C.F. Ahlberg och Göran Johnson.
Begreppet"region" talades det om redan på 1920 talet.
Skall bli intressant läsning.

På em började det att blåsa så jag var inne stundtals.
Ringde och talade med Lottie.

Körde inget idag. Åker till Tarifa i nästa vecka.
 
Dag 81 lördag 17 / 2.

Numera ligger jag i regel och "drar mig" ända fram till ca 6,30 mot att i förra året alltid ha gått upp någon gång mellan 05 och 06.

Äter en enkel frulle och gick sen ut och tog några exponeringar på soluppgången i olika zoomlägen.

IMG_20240217_082327.jpg

IMG_20240217_082339.jpg

När jag gick tillbaka såg jag att några grannar har fått en "inträngning".

IMG_20240217_082419.jpg

Det blev inte mer än högst en meter emellan.

Tog även en bild över vad bukten.

IMG_20240217_082513.jpg

Vid niotiden tog jag fram min solstol och satte mig att läsa. Vid tiotiden hade solen värmt upp luften så pass att tröjan kunde tas av.

Åt pasta till lunch ute. Mitt på dagen var det så varmt att jag tog ett bad för att kyla ner kroppen.

Sen åter till läsningen om Regionplaneringar i olika länder som fick svenska arkitekter att åka ut och få nya ideer.

Sen em tog jag med mig en termometer ut i havet. Visade på 15 grader. Men jag trodde att det var ca 18. Kan ju bero på att kroppen var rejält varm i det fina solskenet.

Tyckte att håret kändes tjockt och konstigt av saltvattnet så det blev en varm dusch hemma efter badet.

Körde inget och tog heller ingen promenad.
 
Dag 82 söndag 18 / 2.

Igår på morgonen visade eza displayen att jag hade 66% batteri effekt kvar. Solen ökade på el till 78% innan solnedgången.
Idag på morgonen hade jag endast 50% som sjönk till 48% innan sol började ge effekt. Så idag ställde jag undan elplattan och lagade all mat på gasspisen.
Nu kl 18,15 har jag 43% och får in 1 Ah sista timmen.

Det kanske är dax att tvätta av solpanelerna igen. Det blåser nog upp en del fin sand eftersom jag står vid den fina sandstranden.

Idag soligt och ganska varmt men lite blåsigt.
Gick en snabb sväng genom marknaden på fm. Köpte inget men trevligt att ha ett mål för promenaden.

Åt som vanligt min lunch i solstolen.

Har fortsatt att läsa min bok under hela em.
För en stund sedan tog jag en promenad på området. Vattensjöarna har minskat något. Inga nya svenskreggade hb såg jag.

På fm lossnade min stifttand igen efter tio dygn. Visserligen bad jag om en provisorisk fastsättning. Men hoppades naturligtvis på att det skulle hålla till april. Men så blev det ej.
Så det var bara att googla på tandläkare. Hittade en utefter strandpromenaden och några kvarter in. Tar nog mindre än 30 cykel minuter dit. Gör ett besök i morgon fm och hoppas på en snar tid.

Körde inget idag.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen