• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Gösta Evén

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Västerås
Dag 1 onsdag 29 november 2023.


Hej alla läsande vänner.

Nu är det hög tid för en ny resa till värmen i Spanien.

Jag har under hösten drivet två olika matlag i SPF Seniorernas regi på 12 olika tisdagar mellan kl 09 och 12. Vi har lagat mat ifrån grunden med bra råvaror, under två timmar. Sista timmen har vi gemensamt ätit upp det som vi har lagat, samt diskat och städat i den hyrda lokalen. Varannan tisdag var vi fyra personer som lagade enkel vardagsmat och varannan var vi sex personer som lagade vegetariskt.

Under sommaren letade jag recept bland mina pärmar, böcker och på nätet. Samt naturligtvis bestämde mig för vilka som skulle användas. Det blev tvårätters varje dag.

Under sista veckan så har jag flyttat saker mellan lägenheten och husbilen (hb). Trots det så blev det många bärkassar även idag, som jag bara ställde in i hb:n. Nu är frysen och kylskåpet, i lägenheten, helt tömt, avfrostat, rengjort och helt avstängt genom att säkringen är på noll. Inga ”stand bay” funktioner är på. Så det skall bli intressant att se hur många kwh som fastighetsägaren kommer att debitera mig under min bortovaro. Borde bli 0 kwh men kanske blir det något p.g.a. att värmen är på.

Under sommaren och hösten har jag, i olika perioder, haft hb:n parkerad och avställd på min sons tomt i Ramnäs. En anledning har varit att man endast får stå stilla på allmän gata i tätbebyggt område i max 24 timmar. I den kommunala trafikförordningen i Västerås får man bara parkera i två timmar om man har en totalvikt på mer än 3,5 ton.

Idag körde jag till landet i Gammalkil. Skall hämta lite grejer som jag har haft stående där.

Tankade lpg för 16,25 hos Gasolfyllarna i Norrköping. Eftersom jag är medlem där så får jag 10 % rabatt på priset, vilket blir 14,62 efter rabatten. Diesel tankade jag på Preem i Ryd för 23,12. Även där har jag rabatt som brukar variera mellan 0.90 och 1,20 kr per liter.

När jag backade in på landet kunde jag konstatera att det var 15 cm snö. Det gick bra att backa in med mina dubbfria vinterdäck.


IMG_20231129_144723.jpgIMG_20231129_144657.jpgIMG_20231129_144435.jpg


Kopplade in extern el från stugan för att ladda batteriet. I detta kalla väder så fungerade det inte att har värmen på enbart el. Så jag kopplad bort elen för värmen och den används endast för kylskåpet, lampor och tv.

Efter fruktstunden och lite avslappnande tv tittande tömde jag mina bärkassar och organiserade inne i hb:n.

Körde 23,3 mil



Dag 2 torsdag sista nov.

Tar det lugnt på morgonen. Därefter organiserade jag bland sakerna i hb:ns garage. Tog fram kompressorn och fyllde på luft i alla däck, inkl cykelns. Ställde in kompressorn, den ihopfällbara stegen och min spanska P11:a.

Tv:s vädertjänst har de sista dagarna redovisade ett riktigt vinterväder i Skåne, med många trafikolyckor och långtradare som står stilla. Så jag funderar på om jag skall bli kvar några ytterligare dagar här på landet. Om jag kör och blir stående på E 4 eller E 6 så är det tråkigt men jag har ju ”huset” på mig så då får jag stå stilla på vägen och laga min mat och ev sova där. Inga problem med det – men risken finns ju för att det kan bli en olycka – vilket jag måste ta i beräkning.

I morgon får jag kolla upp väderläget innan jag bestämmer om jag skall dra vidare eller stanna kvar på landet.
Planen är att på lördag ta dagfärjan till Travemynde.

Körde inget idag.
 
Senast ändrad:
Dag 3 fredag 1:a december.


Efter min enkla äggfrukost med juice tar jag fram mobilen för att kolla på dagens och morgondagens väder i Helsingborg, Malmö och Travemynde. Det ser bra ut med endast några enstaka minusgrader och ingen snöstorm. Bestämmer mig för att lämna landet på fm.

Vid åttatiden blev det en kopp thé och två smörgåsar. Sen plockar jag undan saker som ligger framme. Gör klart för avfärd.

Men ack!! Det ville sig inte. Drivhjulen bara snurrade runt. Går ut för att ta fram min sekatör som ligger bland andra ”bra ha saker” i garaget på hb:n. Knipsar av några grankvistar och lägger vid drivhjulen. Det hjälpte inte – så påt igen med flera kvistar. Samma negativa resultat.

Går in i garaget, på tomten, för att hämta grus. Gick inte det heller. Vänstra framhjulet har grävt ner sig i jorden.

Jag som trodde att marken var frusen!!!!!!!!!!

Nåväl – hämtar en spade för att gräva bort ”jordleran”. Sen hämtar jag mer grus.

Äntligen rullar jag iväg ut från tomten och kör på den smala plogade men ej sandade vägen till Nykvarn, Mantorp, Sya och vid Mjölby kör jag in på E 4:an.

Jag avser att ta kl 10 färjan i morgon. Därför har jag gott om tid och nöjer mig med att köra i ca 85 kmh för att spara på den dyra dieseln. För kör jag fortare så ”dra” motorn mera soppa.

Resan gick bra. Såg bara en Pb1 ( sk vanlig personbil) i diket. Kom fram till Norra Hamnen i Malmö strax efter kl 18.

Nu tar jag fram laptopen för att boka en biljett. Kostade 1586:43 för mig och hb:n. Jag förbokade ingen mat eller Wifi.

Körde 40,8 mil
 
Dag 4 lördag 2 / 12

Jag sov över utmed järnvägsspåret mittemot biljettkontoret. Liksom jag tidigare har gjort ett flertal gånger. För Jag tycker att det är en onödig kostnad att ta nattfärjan och betala för en hytt. Visserligen tycker nog några att jag ”förlorar” ett dygn. Men jag har inte bråttom.

Strax efter kl 08 går jag in till biljettkontoret för att checka in. Men de tar endast emot lastbilar där och hänvisar mig att köra fram till de blåa bodarna längre bort. Där kan jag sitta kvar i hytten och behövde bara visa fram mitt pass. Efter kontroll öppnas bommen och jag kan köra fram till den stängda grinden.

Kl 09 kom en liten skåpbil fram och tutade. Mannen sa att jag skulle följa efter en bil längre bort som ska visa vägen fram till färjan. Efter att ha parkerat på anvisad plats går jag ut och stänger av huvudkranarna till mina gasflaskor.

Går därefter upp till restaurangen och betalar 5 euro för en omfattande bufféfrukost.

Tyvärr behövde jag påtala för personalen att en del rätter ej var varma, men smaken var bra.

Kl 11 stängdes restaurangen så jag går in i den lilla baren bredvid. Här laddar jag laptopen med extern el och skriver detta.

Kl 19 skall vi vara framme i Travemynde. Då skall jag köra till Citti market i Lubeck. Vid maten kom jag på att butiker brukar ha stängt på söndagar i Tyskland. Så det blir nog till att sova två nätter där.

Har tänkt att promenera in till stan för att kolla in på julmarknaden och ev ta en em fika på ett ”marsipankondis” som Lottie och jag besökte i november 2019.

På em går jag till ett uppehållsrum och tittat på tv 4 film. Det blev några st utländska med svensk text. Vilket var bra för det satt ett gäng lastbilschaffisr i närheten och pratade högt på ett språk som jag ej förstod.

När färjan hade lagt till körde jag till Lubeck för att parkera på husbilsparkeringen som tillhör handelsgallerian Citti Market. Som var julpyntat bl.a. med en gran.

IMG_20231202_193935.jpg

I tältet till vänster har de spolat en isbana.

IMG_20231202_194025.jpg


Körde endast 2,2 mil
 
Senast ändrad:
Dag 5 söndag 3 / 12



Det var nog mellan 15 och 20 st hb här igår kväll när jag kom hit. Vad jag såg så var det inga som stod nära varandra, utan minst en hb fri p-plats emellan, några stod med större mellanrum. Förmodligen är det p.g.a. att de är lågsäsong och många hb är avställda för vintern. Vilket gynnar mig och andra seniorer.

Efter andra frukosten och att det hade blivit ljust kör jag till tankstället i närheten för att främst köpa lpg. Till min förvåning så fanns det ingen personal närvarande. Jag vet att butiker brukar ha stängt tre av fyra söndagar – men jag trodde att bensinstationer skulle vara öppna med personal.

Nåväl det fanns en automat för självbetjäning, så jag går dit och stoppar in mitt kreditkort. Nu kommer svårigheten att tolka / översätta den tyska texten. Gör ett antal val och ser att det står 80 euro på skärmen. Blir förskräckt för jag skall tank 20 lit lpg och det kan inte kosta 80 euro, för så stor tank har jag inte. Det motsvarar ju ca 4 P 11:eek:r. Så jag avbryter och tar ut kreditkortet.

Lpg flaskan är tom och P 11:an halvtom. En halv flaska kan räcka ett dygn om det inte blir kallare än 3- 5 grader i natt. Men jag är osäker och vill inte frysa i morgon bitti.

Börjar om från början igen och gör andra knappval. Då ser jag att man skall välja vilket belopp man skall tanka för. Jag gillar inte att man skall bestämma om man vill tanka för 10, 20, 30 eller ett högre belopp. För jag vill tanka fullt – om det sen är 17 eller 19 euro är betydelselöst. Avbryter inloggningen och går till pumpen för att se vad det kostar per liter.

Priset är drygt 1 euro. Min flaska är tom så den rymmer 20 eller 21 liter. Går tillbaka till automaten och klickar in 20 euro – så att den fylls till någonstans mellan 70 och 80 %. Man kan max fylla upp till 80 % av säkerhetsskäl.

Döm om min förvåning när pumpen slår av vid 18,24 lit och 19,13 euro. Varför fick jag ej lpg för hela 20 euro som jag hade betalt? Känner mig lurad!!! Visserligen bara 87 cent men det motsvarar ju c 10,00 sek!! Ok jag överlever det men har jag betalt 20 euro så vill jag ha soppa för 20 euro och inte mindre!!



IMG_20231203_094008.jpg

Hade tänkt att tank ca 50 liter diesel men det får vänta till i morgon. Jag vill ha full tank och kan inte veta exakt hur många liter som går i och framför allt inte hur många euro som det kommer att kosta. Detta system tycker jag är vansinnigt!!!!!! Dieseln kostar 1,709 euro per liter.

Åker tillbaka till Citti Park och parkerar på en annan plats. Går sedan in till centrum för att försöka att hitta en julmarknad.

I nov 2019 gick Lottie och jag in till centrum. Det är en lång promenad. Men jag behöver röra på mig. Har inte promenerat på flera dygn. Det är inte så svårt att hitta, tror jag. Först stora gatan / vägen österut sedan första vägen norrut.

Ser att buss nummer 21 går på denna gata. Bra att veta om jag inte orkar att gå tillbaka. På skylten står det att det är avgiftzon 6000. Frågan är nu om bussen tar kreditkort eller om jag måste skaffa sedlar. Bestämmer mig för att gå till en uttagsautomat vid en bank.

Vid första banken ser jag ingen automat. Men har gått förbi ett antal ATM automater. Men de vill jag inte använda för jag har blivit varnad att de har extremt dålig växlingskurs. Snart ser jag en annan bank där folk går in. Så jag går dit. Det fanns ett litet rum inne i huset med flera automater. Det var en lång kö. Men jag ser att vid en automat är det ingen kö. Går dit och köper 50 euro. Det får räcka för idag. Skall se på måndag vad det är för kurs.

Efter en timmes promenad i lugnt tempo börjar jag att blir fundersam. Tycker att jag borde vara framme nu. Tar fram mobilen och slår in centrum på googel maps. Jodå, jag är på rätt väg.

Efter ytterligare ca 15 min känner jag igen de två tornen. Som heter "Das Lubecker Holstentor"

IMG_20231203_112318.jpg

På andra sidan finns ”marsipankondiset” som jag tänkte besöka på em. Men det får bli nu på en gång – trots att det egentligen är dax för lunch, eftersom kl snart är 11. Så det blir ”11 va kaffe” idag.

IMG_20231203_131919.jpg

Kaffe med marsipansmak och en tårtbit med marsipan och grädde. Himmelskt gott!

IMG_20231203_112615.jpg

Fantastiskt att jag hittade fram till kondiset utan hjälp av telefon eller människor.
Efter en välbehövlig vila i sittande ställning går jag in i butiken och ser mig om. Köper en liten förpackning.

IMG_20231203_120854.jpg

Frågar expediten om hon vet var det finns en julmarknad. Svaret blev en liten längre bit på denna gata och sen till vänster. Jag tackar för mig och går ut. Följer strömmen och folk som går i rätt riktning. Snart är jag framme.


IMG_20231203_121826.jpg

IMG_20231203_122453.jpg

Skall prova på Gluhwein ( uet skall ha två prickar), och något annorlunda att äta. Går runt en dryg timme och smakar på lite olika saker.​


IMG_20231203_122439.jpg

Marknaden är mycket stor och innehåller även en hel del ”krimskrans”, honung från Finland, sockervadd, plånböcker, smycken mm mm.​

Går sedan hem.​

Ser ett fint målat hus.​


IMG_20231203_134352.jpg

Var ute mellan kl 09 och 15,20. Så det blev en jättelång vandring och det känns verkligen i båda benen.​

IMG_20231203_143844.jpg

Tar det lugnt på em och ringer till Lottie och berättar.​

På kvällen skriver jag detta.​

Körde 3 km​

Jag vet inte varför det blev fetstil.
 
Senast ändrad:
Hej Gösta.
Tänkte på din tankning är det inte så att du bara betalat det som stod på pumpen, och det belopp du angav är max vad du kan handla för.
Kolla vad som är draget på kortet.
/Kjelle
Hej Kjelle!

Forex har dragit 219,57 sek

19,13 euro med kursen 11,50 blir 219,995

219,57 sek : med 20 eoru blir en kurs på 10,9785

För det som jag handlade på Finnlines och Citti hade Forex använt en kurs på 11,478.

Jag vet inte vad som är rätt.
 
Dag 6 måndag 4 / 12.

Går in till butiken igen för att handla mera. Bl.a. "Leberkäse" som jag gillar.

Åker sen till tankstället för att åter igen fylla upp med lpg. Fick i nästan 10 liter efter i stort sett 24 timmar.

Tankar fullt med diesel till ett pris av 1,749 euro per liter. Har senare under dagen sett priser runt 1,64.

Sen ställer jag in gps:en på Luxemburg och kör hela dagen på motorvägen. Vilket är urtråkigt. Men jag vill komma fram till Lyon på onsdag eller torsdag. På A 1 var det jättemånga vägarbeten med reducerad tillåten hastighet till 80 kmh.

I Lubeck var det ca 2 minusgrader enl min termometer nu är jag i Ennpatal som ligger NÖ om Wuppertal och här är det 2 plusgrader. Har parkerat på en vanlig gata i samhället.
Får se i natt och i morgon bitti om det blir någon minusgrad.

Körde 43,9 mil
 
Om tastaturet har døde taster så test om en kan trykke på en slik først og u etterpå og få ü. På mitt "norske" sitter ¨ til høyre for å. Laptopen jeg har er utstyrt med engelsk tastatur, men har lagt inn norsk som alternativt tastatur, bytter mellom disse med windows tasten og mellanslag.
 
Bifogar en ASCII-tabell där man kan se vilka tecken man kan få genom att hålla ner Alt-tangenten och skriva det decimala värdet för ASCII-tecknet.
Som exempel:
Alt 129 ger ü
Alt 152 ger ÿ
 

Bilagor

  • ASCII-tabell.pdf
    219 KB · Visningar: 51
Dag 7 tisdag 5 / 12

Tack för tipset om tyska bokstäver. Ü och ß.

Igår kväll ville gps:en att jag skulle svänga av A1 vid 17 tiden och köra på B 7 istället. Det verkade bra för att lättare hitta en lämplig nattplats. Men kort efter att jag hade svängt av så var den tänkta vägen avspärrad. Så jag blev alltså lite vilse. Körde runt en stund innan jag hittade nattläger på en någotsånär vågrätt gata, endast lite framåtlut. Vilket är helt ok, för då är huvudet högre än fötterna.

Jag hade hamnat i ”staden” Ennpatal NÖ om Wuppertal. En liten bit öster om A1.

Det började att regna på kvällen. Det tyckte jag var bra – för då kanske det kan vara plusgrader hela natten och åtgången av lpg – gas stannar förmodligen under 9 liter för hela dygnet. Det blev ju 9,96 liter för heldygnet som jag stod stilla vid Citti Market.

Gick upp vid femtiden.

Kl 06 rullade jag ut ur ”stan” i det becksvarta mörkret. Gps:en var inställd på Luxemburg. Det blev en massa olika A nummer att köra på. Efter ca en timme var jag åter på A 1. Så varför ville gps:en att jag skulle köra B 7? Frågar jag mig idag.

Svaret lär jag aldrig få.

Idag liksom igår var det många vägarbeten, med sänkt högsta tillåtna hastighet på 80. Ibland stod vi helt stilla, ibland kröp vi fram i 6 – 10 kmh. Så kan det alltså bli att köra på motorväg istället för landsväg. Åtminstånde i rusningstrafik.

Efter två timmar kör jag in på en rastplats för fm fika. Kl 8.30 var det helt ljust när jag åter igen körde ut på motorvägen.

Vid 11 tiden stannar jag för en timmes lunch. Som bestod av Leberkäse, ris, majs och en hård ostmacka. På Pyramidbageriets bröd. Som tillverkas i Hulå, Dala-Järna söder om Malung.

För er som inte vet historien bakom – kommer en kort resumé:

Det var en gång en sjuksyster som tog en charterresa till Egypten. Där träffade hon en murare från en bagarsläkt som hon föll pladask för. Hon lyckades få med honom och en burk surdeg till Dalarna. Där de så småningom startade Pyramidbageriet.

Efter lunch kryper vi sakta fram på den trefiliga, ibland nerspärrad till en smal (2,1 m) och en normalbred fil.

Igår när jag slog på avståndet och tiden till Luxemburg så skulle det ta ca tre timmar. Under förutsättning att man kör i högsta tillåtna hastighet för en Pb 1.

Vilket kan vara 120 kmh. Så fort kör aldrig jag. Så jag räknade med ytterligare minst en timme.

Start kl 06 och fyra timmar blir kl 10 plus fika en halvtimme. Utan vägarbeten skulle jag alltså vara framme sen fm. Jag tankade i Luxemburg kl 14.23.

Känner trots det ingen stress. För jag har meddelat verkstaden utanför Lyon att jag kommer på onsdag em eller torsdag fm.

I Luxemburg tankade jag diesel för 1,504 euro per liter och lpg för 0,745 euro per lit. Fick endast i 3,67 lit. För mina ca 24 timmar som till stor del bestod av körning mot att i Lubeck stod hb:n helt stilla. Jag fick i 81,86 lit diesel för körningen från Lubeck. Jag körde 71,2 mil vilket ger en förbrukning på 1,15 liter diesel per mil i Tyskland. Vilket jag tycker är ok för en hb med en bruttovikt mellan 4 och 5 ton.

Det har regnat eller duggregnat i stort sett hela dagen. Nu står jag bland Pb 1:eek:r på en bensinstation ca 40 mil norr om Lyon.

Det känns bra att snabbt komma ut på motorvägen i morgon bitti.

Körde 41 mil
 
Lite batteristatistik, för den intresserade.

Jag tog ut hb:n 1:a oktober 2018 med helt nytt litiumbatteri. Som fungerade bra i fyra år.

År 2020 köpte jag en el platta för att lag mat på. Fick tipset av en svenska i Agadir.

När jag körde varje dag så lagade jag både lunch, middag och kokade thevatten utan problem.

Men nu när jag har ett "enkelt vanligt " batteri så funkar det inte, trots att jag kör ca 40 mil om dagen.

I fredags lämnade jag Gammalkil och körde 43,3 mil till Malmö och sen färjan till Travemynde och vidare till Lübeck.

Stod stilla ca två dygn.

Söndag kväll hade jag 11,6 V
Måndag kl 6,08 11,4 V 16 % kvar
KL 7,10 9,6 V = 0 %
7,15 Slocknade all belysning och displayen
Startade motorn ca 7 min då blev det 12.3 V
KL 8,10 Slocknade det igen
8,15 12,3 V med hjälp från tomgångskörning.

Gick in och handlade och sen körde jag 43,9 mil
KL 17,20 12,8 V 100 % kvar

Tisdag kl 05 12,2 V 72 %
Satte på elplattan för att testa om jag kunde koka ägg. Lilla plattan kräver ca 400 Ah
Efter några min slocknade plattan p.g.a. för lite el. Kokade färdigt på gas
Kl 5,23 11,5 V 23 % vilket alltså inte räkte till för elplattan.

Alltså om man bara har ett enkelt vanligt batteri - så kan man inte ens koka frukostäggen.

Men

Med ett litiumbatteri går det utmärkt att laga frukost, lunch och middag om man kör minst 20 mil per dygn.
 
Gösta, ifall du nu har ett blybatteri som bobatteri (oavsett storlek) så tar det väldigt lång tid att ladda det fullt. Har du tömt det ner till 50% (ca.12,3V i vila) så räkna med 12h laddning för att nå 100%, upp till 80% går relativt fort med en skaplig laddström 3-4h. Men då har du bara 30% att utnyttja ner till 50% som du inte bör understiga.
Blybatteri som bobatteri fungerar mycket dåligt ifall man bor i husbilen mer än en weekend, Litiumbatteri är mångfalt bättre, använd bara ditt blybatteri till det absolut nödvändigaste typ värme, lyse, m
m.
Försök stå på en plats med 230V över natten.

Lycka till :cool:

Här kan du se ett mycket tydligt test på skillnaden mellan bly vs. Litium när man pressar batteriet lite hårdare, som du brukar göra.

 
Senast ändrad:
Dag 7 tisdag 5 / 12

Tack för tipset om tyska bokstäver. Ü och ß.

Igår kväll ville gps:en att jag skulle svänga av A1 vid 17 tiden och köra på B 7 istället. Det verkade bra för att lättare hitta en lämplig nattplats. Men kort efter att jag hade svängt av så var den tänkta vägen avspärrad. Så jag blev alltså lite vilse. Körde runt en stund innan jag hittade nattläger på en någotsånär vågrätt gata, endast lite framåtlut. Vilket är helt ok, för då är huvudet högre än fötterna.

Jag hade hamnat i ”staden” Ennpatal NÖ om Wuppertal. En liten bit öster om A1.

Det började att regna på kvällen. Det tyckte jag var bra – för då kanske det kan vara plusgrader hela natten och åtgången av lpg – gas stannar förmodligen under 9 liter för hela dygnet. Det blev ju 9,96 liter för heldygnet som jag stod stilla vid Citti Market.

Gick upp vid femtiden.

Kl 06 rullade jag ut ur ”stan” i det becksvarta mörkret. Gps:en var inställd på Luxemburg. Det blev en massa olika A nummer att köra på. Efter ca en timme var jag åter på A 1. Så varför ville gps:en att jag skulle köra B 7? Frågar jag mig idag.

Svaret lär jag aldrig få.

Idag liksom igår var det många vägarbeten, med sänkt högsta tillåtna hastighet på 80. Ibland stod vi helt stilla, ibland kröp vi fram i 6 – 10 kmh. Så kan det alltså bli att köra på motorväg istället för landsväg. Åtminstånde i rusningstrafik.

Efter två timmar kör jag in på en rastplats för fm fika. Kl 8.30 var det helt ljust när jag åter igen körde ut på motorvägen.

Vid 11 tiden stannar jag för en timmes lunch. Som bestod av Leberkäse, ris, majs och en hård ostmacka. På Pyramidbageriets bröd. Som tillverkas i Hulå, Dala-Järna söder om Malung.

För er som inte vet historien bakom – kommer en kort resumé:

Det var en gång en sjuksyster som tog en charterresa till Egypten. Där träffade hon en murare från en bagarsläkt som hon föll pladask för. Hon lyckades få med honom och en burk surdeg till Dalarna. Där de så småningom startade Pyramidbageriet.

Efter lunch kryper vi sakta fram på den trefiliga, ibland nerspärrad till en smal (2,1 m) och en normalbred fil.

Igår när jag slog på avståndet och tiden till Luxemburg så skulle det ta ca tre timmar. Under förutsättning att man kör i högsta tillåtna hastighet för en Pb 1.

Vilket kan vara 120 kmh. Så fort kör aldrig jag. Så jag räknade med ytterligare minst en timme.

Start kl 06 och fyra timmar blir kl 10 plus fika en halvtimme. Utan vägarbeten skulle jag alltså vara framme sen fm. Jag tankade i Luxemburg kl 14.23.

Känner trots det ingen stress. För jag har meddelat verkstaden utanför Lyon att jag kommer på onsdag em eller torsdag fm.

I Luxemburg tankade jag diesel för 1,504 euro per liter och lpg för 0,745 euro per lit. Fick endast i 3,67 lit. För mina ca 24 timmar som till stor del bestod av körning mot att i Lubeck stod hb:n helt stilla. Jag fick i 81,86 lit diesel för körningen från Lubeck. Jag körde 71,2 mil vilket ger en förbrukning på 1,15 liter diesel per mil i Tyskland. Vilket jag tycker är ok för en hb med en bruttovikt mellan 4 och 5 ton.

Det har regnat eller duggregnat i stort sett hela dagen. Nu står jag bland Pb 1:eek:r på en bensinstation ca 40 mil norr om Lyon.

Det känns bra att snabbt komma ut på motorvägen i morgon bitti.

Körde 41 mil
Ja, på tal om spisbrödet från Pyramidbageriet, självklart kommer jag ihåg att du berättat om dem förut.

Sedan dess en favorit hemma hos oss, men vi köper det skadade brödet, som passar bäst till pensionärens ekonomi.

IMG_6331.jpeg

39.98 kr för 1.2 kg spisbröd från Pyramidbageriet.

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen