• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Ifall det är som Knut skriver,
att verkligen EZA-displayen presenterar SoC utifrån spänningen i ett LFP-batteri (verkar troligt och helt katastrofalt dåligt samt snudd på omöjligt) så borde du skaffa en extern shunt, det finns prisvärda med egen display som fungerar bra
https://amzn.eu/d/fBVLEPa
(har själv några stycken),

upp till typ Victron Smart shunt
https://amzn.eu/d/173jdHs
som visar SoC i en app via blåtand.

Fast bättre i ditt fall Gösta är nog att kontakta EZA och försöka beskriva deras misstag.
Antingen har de av misstag monterat monitorn felaktigt, eller fel produkt. De borde "göra om, och göra rätt".
Nöj dej inte med detta.

Lycka till :)
 
På bilderna nedan kan du på ett ungefär skapa dej en bild av SoC = Stage of Charge.

Men mycket påverkar som hur stor laddning/urladdning pågår, temperatur, typ av LFP-celler m.m.


Vid laddning med 0,5C = i ditt fall 65A
VladdningLFP.JPG

Vid urladdning med 0,5C = I ditt fall med 65A
VurladdningLFP.JPG

OBS att dessa Volt-värden flexar upp/ned beroende på den momentana laddningen/urladdningen.
 
Dag 11 lördag 9 / 12.

Tar det lugnt på morgonen, låg ända till efter kl 06. Löser lite sudoku samtidigt som jag äter. På så vis tar det längre tid och jag tuggar maten väl. Har fått för mig att det skall vara bra för hälsan att inte stressäta.

Det blir helt ljust vid åttatiden så då rullar jag iväg.

Jag skall lämna kusten och köra en bit västerut på den franska landsbygden för att få uppleva något annat än snabb trafik. Kör igenom små franska städer / byar. Ibland på så smala gator och broar att man inte kan möta en bil, utan att vänta på sin tur.

Landsvägen heter ”vinvägen” och går till stan Carcassonne, på väg D 610. Landskapet är böljande med stora vinfält.

IMG_20231209_121832_BURST1.jpg

Utsikten är storslagen och milsvid. Det är mycket omväxlande körning i lugnt tempo. I de små städerna måste jag vara uppmärksam så att jag inte kommer för nära någon utskjutande husdel, som ev kan repa bilens sida.

IMG_20231209_134849.jpg


Jag skriver texten på min laptop och skall sen försöka att lägga in bilder ifrån telefon. Ibland går det och ibland inte. Varför förstår jag ej

Jag parkerade kl 10,15. Tänker att jag skall ta mitt fm fika ”på stan”. För att insupa den franska atmosfären. Men jösses, inga fik, bistro eller restauranger i sikte trots att jag har gått i mer än en halvtimme. Jag måste ha parkerat i en sovdel av stan. För att hitta en p -plats i centrum eller gamla stan kan man ju ”fett” glömma ( som ungdomarna säger nuförtiden).

Nåväl skam den som ger sig. Hittade så småningom ett konditori. Köpte en stor rågfralla med kycklingkött, tomat och bladsallad samt en kopp kaffe. Fick en pollett som jag skulle ge kaffeautomaten. Där kunde man välja på många olika varianter. Allt tillsammans kostade 7,40 (alla priser är i lokal valuta (= euro) om jag inte skriver sek). Ungefär som i Västerås.

IMG_20231209_105437.jpg

Det blev en promenad på ca 90 min.

Körde sen vidare mot Esperaza på väg D 118 sen mot Perpignon på väg D 117 och till slut stannande jag i le Boulou som är den sista stan före gränsen. Hittade en bra plats kl 15,30.

IMG_20231209_164127.jpg

Tar en promenad till en aktivitet på ett torg som jag hade kört förbi.

IMG_20231209_160429.jpg

Här hade stadens boxningsklubb uppvisning. Man kunde köpa varm choklad och kakor.

IMG_20231209_160550.jpg
När boxningen var över var det ett gäng tjejer som hade dansuppvisning till musik.

IMG_20231209_161916.jpg

Det blev ett trevligt avbrott i all bilkörning.

Gick vidare en bit och såg detta

IMG_20231209_161226.jpg


IMG_20231209_161443.jpg

Ikväll blir det fisk till middag, hemma.

Körde 27,2 mil
 
Senast ändrad:
Dag 12 söndag 10 / 12.

Låg och drog mig länge. Åt 1:a frukost vid 6,30 tiden.

När det blev ljust strax före kl 08 rullade jag iväg. Ställde in gps:en på den första ”stan” i Spanien, La Jonquera. Där köpte jag diesel för 1,597 per liter. Var först tvungen att lämna ifrån mig mitt körkort innan jag kunde fylla på med diesel.

IMG_20231210_083237.jpg


Fram till Girona såg jag dieselpris på 1,3xz. Det lönar sig alltså att inte tanka på första stället, under förutsättning att man kan köra fem mil ytterligare på den franska diesel.

I Frankrike såg jag priser från 1,64 till 1,97. De flesta sålde för 1,7xz.

Sen ställde jag in gps:en på Girona, körde på AP 7:an som numera är gratis sedan några år, och adressen till den avgiftsfria ställplatsen som Hasse tipsade om i sin reseberättelse.

Tack Hasse för länken.

Räknat från Lübeck så har jag kört 213,7 mil och förbrukat 258,76 lit diesel vilket ger en åtgång på 1,21 lit per mil i Tyskland och Frankrike. Det är jag nöjd med, med tanke på en bruttovikt mellan 4 och 5 ton. Körde mycket motorväg i Tyskland och inga betalvägar i Frankrike. Ca 20 lit lpg under samma sträcka ger ca 20 euro för gas och 418 för diesel. Totalt 439 euro mellan Lübeck och Girona.

Med tanke på alla rondeller och backar i Frankrike så kan man ju fundera på om det är mer ekonomiskt att köra på betalvägar i Frankrike. Att det går fortare är jag medveten om men helt ointresserad av.

Ni som kör betalväg och har lite statistik får gärna skriva det här i min tråd. Tack på förhand för info.

Det här är en jättestor grusplan med det tre vattenjobben utan debitering. Det var ganska fullt på platsen så jag parkerade först på en tvärgata. För att först ta och göra i ordning mitt sena fm fika.

Det knackade på dörren.

Där stod en man som jag svagt kände igen. Hade sett honom i Torrevieja före pandemin av Covid 19. Det var en av Hasses kompisar med namnet Bengt.

Tack Bengt för att du kom förbi. Det blev en trevlig och informativ pratstund. Vi kanske ses i Altea om några dagar tillsammans med Hasse.



Jag har skrivit det förut. Ser ni min hb så kom förbi och knacka!

Bengt sa att det var ”knökfullt” här igår kväll. Många spanskreggade hb. De är väl ”helgute”. För nu ikväll är det nog bara en tredjedels beläggning.

Jag kör in på ställplatsen och tar fram min solstol med pall och litet bord. Går in och byter om till kortbyxor, för första gången denna resa.

Äntligen en stund i solen i lugn och ro med en bok tillhands.

IMG_20231210_114154.jpg
På em tog jag en promenad i naturen på andra sidan vägen.

Stannar kvar här i natt och kör vidare söderut i morgon fm.

IMG_20231210_144407.jpg
Körde endast 7,4 mil
 
Senast ändrad:
Dag 13 måndag 11 / 12.

Startar upp motorn redan kl 07,10 och kör fram till serviceplatsen, ca 50 meter bort. Gör de tre olika vattenövningarna. Omkring kl 7,45 rullar jag ut på gatan.

Kör på landsvägen tills jag ser en bensinstation som säljer lpg för 0,939 per liter Med en kurs på drygt 12 sek blir det ca 11,30. I Sverige betalade jag 14,85 sek. Ca tre sek per liter billigare är ju inte fy skam. Hittade ingen Repsol så min spanska P 11:a får jag byta senare. Jag vet ett bra ställe i Altea.

Ställer om gps:en till att tillåta betalvägar. För jag tänker köra på AP 7:an och min gps är inte omprogramerad efter att AP 7 blev avgiftsfri.

Mitt på dagen skiner solen för fullt – skönt!! Instrumentbredan visar att det är 20 plusgrader ute.

Det är ca 56 mil till Altea så jag funderar på om jag verkligen skall köra ända dit idag eller om jag skall försöka att hitta tillbaka till platsen som Lottie och jag stod på i Castellon. Velar fram och tillbaka en lång stund. Beslutar så småningom att avstå från Altea i dag.

När jag på em kommer fram till Castellon hittar jag inte platsen. Utan finner en annan husbilsparkering / ställplats. Svänger in och tar en av de fem lediga platserna. Blir nog fullt innan det blir mörkt.


IMG_20231211_155835.jpg

Det är ganska smala markerade platser. Tog fram tumstocken och mätte till 3,4 meters bred. Det blir i stort set en halv meter på varje sida om man står i mitten, eller en meter om man parkerar utefter ena linjen.

IMG_20231211_151544.jpg

Efter att jag tog fotot kom en hb och ställde sig bredvid mig.

Det är ju så här det ofta ser ut – så acceptera eller kör vidare.

Tog en promenad på området och såg en svenskreggad hb. Senare kom ytterligare en svensk. Så just nu är vi tre svenska hb här.

IMG_20231211_160009.jpg

Ställplatsen ligger inom gångavstånd från Medelhavet så jag tog en sväng dit. Det är mulet just nu - så inget badande ikväll.

IMG_20231211_160251.jpg

När jag skriver detta kl 16,30 är det mulet och 17 plusgrader. Vilket uppskattas denna tid på dygnet.

IMG_20231211_160737.jpg

Längst ner står det på engelska att man högst / längst får st i 48 timmar.

Samt en hel del ordningsregler. Bl.a. att om man tar ut möbler, mm så är det att betrakta som camping vilket är förbjudet enl lag.

Tommy D, vet du om Spanien har definierat vad som är camping?

IMG_20231211_160747.jpg

Om solen skiner i morgon fm tar jag med mig tempen till havet för att kolla graderna. Minst 17 grader, i havet, för att jag skall doppa mig.

Körde 37,8 mil
 
Senast ändrad:
Gösta, du skriver, - Tommy D, vet du om Spanien har definierat vad som är camping?

Frågan är precis som i Sverige komplicerad och för att det inte skall bli en lång diskussion i din rese-/dagbokstråd, så tar jag med mig frågan och starter en ny tråd som bara handlar om camping à la España.

EDIT.
Nu har jag skrivit ihop en liten artikel i ämnet, som du hittar här:

Tommy
 
Senast ändrad:
Gösta, du skriver, - Tommy D, vet du om Spanien har definierat vad som är camping?

Frågan är precis som i Sverige komplicerad och för att det inte skall bli en lång diskussion i din rese-/dagbokstråd, så tar jag med mig frågan och starter en ny tråd som bara handlar om camping à la España.

Tommy
Tack Tommy!

Bra initiativ!
 
Dag 14 tisdag 12 / 12

Redan kl 7,30 lämnar jag hemmet för en promenad ner till havet. Börjar med att ta denna vackra bild mot öster. Ifrån p – platsen.

IMG_20231212_073240.jpg

Nere på stranden blir det flera bilder.

IMG_20231212_073559.jpg

I väntan på den synliga solen går jag en sväng på gatan och får se ett annorlunda hus, med en kupol upptill. Undrar vad det kan vara.

IMG_20231212_080751.jpg

Samt ett konstverk

IMG_20231212_080850.jpg

En jordglob.

IMG_20231212_080933.jpg

Om ni tror att att turister har särskilda p – platser – så tror ni fel. För Turismos ”betyder” Pb 1 av någon konstig historisk anledning. Jag har hört att ”det är fordon som man kan turista med”. Om det är sant vet jag inte. Någon av er läsare vet kanske? Skriv det här i så fall.

IMG_20231212_081033.jpg

Kl 8,11 börjar jag att se en del av solen. Zoomar lite olika.

IMG_20231212_081229.jpg

IMG_20231212_081237.jpg

Jag frågar ett par personer vad det är för ett hus med kupolen. En visste inte och den andra sa att det är ett observatorium ( som jag nu förstod det på spanska). Jag försöker alltid att först tala landets språk, för att öva. Går det inte får jag försöka med engelska eller tyska, då brukar det fungera, under förutsättning att den andra personen kan något av dessa språk.

Jag går in på området och runt huset för att se om jag kan se någon stor / gigantisk kikare. Men ”icke sa Nicke”. Kan ju iofs finnas en taklucka som de skjuter ut teleskopet igenom. Jag vet ej.

Ute på gatan igen ser jag ordet ”Impala” på en vägg Kan det ha något att göra med ett känt bilmärke?

Nej, tydligen ett namn på en sportanläggning. Huset och sportanläggning ligger i närheten av ställplatsen.

IMG_20231212_083300.jpg

På trotoaren utanför kupolhuset ser jag denna infotavla på flera språk. Info om Natura 2000 området i / vid Ebrodeltat med ett rikt fågelliv, ( Även om Lottie och jag inte såg några fåglar när vi gick upp i ett torn). Det informeras även om det rika marina livet. Spanien är tydligen ett bra Natura 2000 rikt land, i varje fall om de får skriva själva.

IMG_20231212_084419.jpg

Jaha det var min morgonpromenad. Om det blir badväder – så tar jag ett dopp. Det blir i alla fall solstolen på stranden med en god bok av P.C. Jersild med titeln ”Barnens Ö”.


Skriver som vanligt i kväll igen.
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Googlade varför personbilar i Spanien klassificeras som Turismo, översatt till svenska ungefär:
Det anses vara en personbil. Inom fordonsområdet hänvisar termen "Turismo" till en typ av fordon som främst är utformade för transport av passagerare och deras personliga tillhörigheter, med två eller tre stolsrader, med upp till 9 platser inklusive föraren. Det där med stolsraderna stämmer eftersom sportbilar som normalt har en rad med 2 stolar heter ”Coche deportivo”. Historien bakåt kan jag inte finna, det är helt enkelt idag ett vedertaget uttryck, gäller även undertecknad som heller aldrig funderat över, varför?

Impalan som givit namnet på sportanläggningen refererar knappast till den vackra Chevrolet Impala 1959, med den diskreta designen.
IMG_6351.jpeg
Det är troligen den på Östafrikas savanner mycket vanliga och vackra antilopen Impala man tänkte på.

Vackra bilder du bjuder oss på, tack.

Tommy
 
Googlade varför personbilar i Spanien klassificeras som Turismo, översatt till svenska ungefär:
Det anses vara en personbil. Inom fordonsområdet hänvisar termen "Turismo" till en typ av fordon som främst är utformade för transport av passagerare och deras personliga tillhörigheter, med två eller tre stolsrader, med upp till 9 platser inklusive föraren. Det där med stolsraderna stämmer eftersom sportbilar som normalt har en rad med 2 stolar heter ”Coche deportivo”. Historien bakåt kan jag inte finna, det är helt enkelt idag ett vedertaget uttryck, gäller även undertecknad som heller aldrig funderat över, varför?

Impalan som givit namnet på sportanläggningen refererar knappast till den vackra Chevrolet Impala 1959, med den diskreta designen.
Visa bilaga 34928
Det är troligen den på Östafrikas savanner mycket vanliga och vackra antilopen Impala man tänkte på.

Vackra bilder du bjuder oss på, tack.

Tommy

Tack Tommy!

Designen av bakpartiet på denna Impala gillar jag skarpt
 
Del två tisdagen de n 12 / 12



I morse var det 12 grader ute. Tyckte inte att jag behövde sätta på mig strumpor. För på fm hade jag tänkt att ta på mig badbyxor och ta med en termometer och gå ut i havet en bit för att mäta havets gradantal.

Men att bada i mulet väder med ett förmodad lågt gradantal hade jsg inge lust med. Det blev istället en promenad in till stan för att handla lite livsmedel på Mercadonna.

Efter lunch tog jag en promenad på stranden. Då började solen att skymta fram lite grand. Hämtade min pall och boken. Satt nog en halvtimme och läste i det svaga solljuset sedan kom det tjocka moln och då blev det kyligt. Gick hem och läste istället.

IMG_20231212_134213.jpg

Efter en stund stod det två personer och stirrade in genom vindrutan. Så jag gick ut och försökte att prata med dem. Gick inget vidare för de kunde endast italienska. Förstod att de gillade min hb, framförallt längden. Senare kom även en spanjor fram och beundrade min hb.

Jag vårdade motorrummet lite grand, kollade motorolja, fyllde på med vindrutespolarvatten och torkade lite rent.

Eftersom jag nu stor på en ställplats med möjlighet att fylla på med vatten så duschade jag lite längre än vanligt. Inte så att jag slösade på vattnet. Men lite ”vardagslyx” för en person som oftast fricampar och måste tänka efter före jag använder vattnet.

Här har de bra service. Det finns tre olika plattor att kör upp på för att släppa gråvattnet, liksom att det även finns tre ställen för svartvattnet och tre möjligheter att ta färskvatten och att diska.

Det är faktiskt första gången som jag ser denna treenighet. Inte ens på dyra campingar har jag sett detta.

Körde inget idag. Men imorgon kör jag till Altea.
 
Senast ändrad:
Dag 15 onsdag 13 / 12.

Tar det lungt på morgonen och ser ut genom vindrutan att vid 7 tiden så tänds ljuset i några hb. En ny hb kom någon gång mellan 7 och 7,30. Första lämnade vid åttatiden.

Sen blev det aktivitet vid de tre serviceplattorna.
Jag rörde på mig vid 10 tiden. Körde inte AP 7 för jag skulle handla livsmedel och byta min tomma spanska P 11:a på Repsol. Fick betala 14,07. Vilket blir 1,279 per kg eller 0,6395 per liter. Lpg kostar ca 0.9 per liter. Man får betala för bekvämligheten att slippa att byta flaskan i det trånga gasskåpet.

Skillnaden blir ungefär 4 euro per P11:a = 50 sek för att hantera en lös P11:a. Jag tycker att det är värt det.

När jag skulle laga lunch så ville inte konvertern ge tillräckligt med ström. Så det blev till att laga på gasspisen.

Ringde till JR Trading. Jag behöver komma i kontakt med någon som kan laga elapparater sa de. Inte vilken vanlig elektriker som helst.

Plattan kräver 1000 w och på eza displayen brukar det stå att batteriet ger mellan 80 och 87 A. Men idag gav den bara omkring 60 A i högst en min sedan stängdes konverteringen av. Jag startade om flera gånger med samma ursla resultat. Det började även att lukta bränt.

Inga problem med matlagning men jag behöver ju 220 v till laptopen, dammsugaren mm mm.

Kom fram till Altea 16,30. Skönt att hitta p platsen utan gps, google maps och liknande.
Känns som att komma hem.

De 6 markerade hb platserna var besatta. På Pb1 parkeringen stod det ca. 10 hb när jag kom, senare kom några till. Vi var tre svenskreggade hb när jag kom.

Mellan kl 18 och 19 var jag med på ett digitalt styrelsemöte. Skönt att man inte behöver vara fysiskt närvarande varje gång.

Inga foton tagna idag.

Körde 22,7 mil.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen