• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Du
Dag 24 fredag 22 /12.


Det är 10 grader ute på morgonen och värmepaketet går igång ibland. Men kl 8.20 får jag meddelandet att gasen inte räcker till för Aldepannan. Men vid niotiden kokar jag thévatten utan problem och kylskåpet får tillräckligt med gas. Så jag avvaktar med att åka iväg.

Går ca 15 min till Lidl för att handla. Sitter ute i solen en timme innan det blir dax för att förbereda lunchen. Men se då finns det ingen gas till spisen.

Det blir till att köra till Repsol i närheten för att byta min spanska flaska. Den närmaste vet jag ju sedan tidigare att de inte har stålflaskor så jag kör till nummer två. De hade slut på Propan.

Jag vill inte köpa Butan. Vet iofs att Propan innehåller lite Butan men jag vet inte om man kan eller bör byta till 100 % Butan. Så jag åker till nästa Repsol. Den ligger på väg A 7 ca 16 km öster eller nord öst om Almeria. Här fanns det Propan i stålflaska, kostade 13,32. I norra Spanien fick jag betala 14,07 för ca 10 dygn sedan.

I Spanien har alltså gasen kostat mig ca 1,33 per dygn, ingen elplatta är använd under denna tid.

Att sova på betald ställplats eller camping är väsentligt dyrare, även om man får 220 V i priset.

Denna Repsol hade även en serviceplats för våra tre vattenövningar – som jag naturligtvis utnyttjade. Så slapp jag lyfta på locket till markbrunnen här på p-platsen.

Det blev en sen lunch idag, mellan kl 14 och 15. Därefter satt jag i solen någon timme. Pratade med en Holländsk och en tysk granne.

Blir nog kvar här över Julhelgen.

Körde 4,3 mil Inga foton exponerade idag. Nu skall det bli Avokado med räkor och majonäs till middag. Hoppade över em fikat
Du kan lugnt tanka Butan så länge du är i södern, fungerar inte i temperaturer under 0 grader dock.

Önskar en God Jul!
 
Senast ändrad:
0 er den grensen hvor en ikke klarer å få noen brukbar flamme, 5 regnes som grensen for praktisk bruk da fordampingen i flasken fort senker temperaturen i flasken til under 0. Ved temperatur mellom 0 og 5 vil en kunne ha kylskåpet i gang, men ikke varmen og knapt koke litt vann.
 
Dag 25 lördag 23 / 12.

Av somliga kallad ”lilla Julafton” har jag läst. Andra för ”dopparedagen” eftersom skinkan kokas idag och spadet blir då ”doppet” som skall testas inför den viktiga morgondagen.

Börjar dagen med att gå ca tio – tolv minuter uppför stora gatan för att handla på Lidl det som jag glömde igår plus lite annat. Letade länge efter färsk vispgrädde bland kyldiskarna. Hittade inte. Frågade en personal. Grädden står inte i kyldisken utan på en vanlig hylla. Här är den alltså behandlat på ett annat sätt än vad jag är van vid från Sverige. Jag undrar vad de har tillsatt för kemikalie för att få denna hållbarhet.

När jag kom hem så satte jag in grädden i kylen, för att det skall bli ett bra resultat imorgon när jag skall vispa upp den. Det blir alltså ”kökstjänst” imorgon.



Därefter går jag till den stora och omfångsrika marknaden. Som här tar upp större delen av två p -platser.
Redan lång kö till cafeterian som även säljer churros. Jag går förbi.

IMG_20231223_094421.jpg

Jag uppskattar att mellan 40 % och 45 % av stånden säljer kläder i de mest skiftande slag. Undrar hur kvalitén är på en tröja som säljs för 1 euro? Köpte 30 ägg för 5,75 vilket jag tycker är ett bra pris liksom päron för 1,20 per kg.

IMG_20231223_094620.jpg

IMG_20231223_101312.jpg

Avslutade med en kaffe och några stänger churros, som är friterad deg och mycket luftig. Alltså ”packeterad” luft.

Det här är som folk lever i Spanien - så därför försöker jag att anamma den lokala kulturen.

IMG_20231223_095854.jpg

IMG_20231223_102520.jpg

5 stänger a ca 20 cm och en pytteliten kaffe kostade 2,20.

Hittade en plats i solen i utkanten av uteserveringen.

IMG_20231223_103136.jpg

Går hem och hämtar en säck smutstvätt som jag bär in till en självbetjäningsautomatstation i stan. Tog knappt 10 min att gå dit. En maskin på 8 kg kostade 5,5 och torktumlaren 3. Kursen på Forex kreditkort är omkring 11,50 sek per 1 euro. Varje maskin arbetade i 35 min. Hade min bok med för att läsa under tiden.

Sen blev det lunch ute i solen bredvid min hb.

Pratade en stund med två av min närmaste grannar satt även och solade fram till kl 16. Då kändes det lite svalt med bar överkropp. Det var bara 16 grader i skuggan, enl hb:ns termometer.

Det blev en fruktstund.

Skall imorgon använda min lilla vispmaskin från Bosch som kräver 575 Watt. Någon av er läsare skrev denna formel för min spisplatta: 1000W : 13V : 0,95 = 81 A. När jag nu sätter in 575 W i formeln så får jag det till 46,56 A. Eftersom invertern kan max ge 60 A så bör jag kunna vispa imorgon. Den som lever få se.

Körde inget idag.
 
Senast ändrad:
Jag undrar vad de har tillsatt för kemikalie för att få denna hållbarhet.
Grädde och mjölk får lång hållbarhet och behöver inte kylförvaras genom en värmebehandling som är kraftigare än pastörisering. Det heter UHT (Ultra Heated Temperd) och innebär upphettning till drygt 130 grader i en halv minut istället för 116 grader i ca 15 sekunder. Tillsatser behövs inte då. De tappar lite näringsvärde men innehåller inget annat än det vi är vana vid som färsk grädde/mjölk. Hållbarheten ökar till minst 3 månader utan kylförvaring. Ett exempel på sådan mjölk finns även i Sverige om man kollar på de små trekantiga Tetra Pak förpackningarna som ofta finns på restauranger med kaffe mjölk.
 
Senast ändrad:
Grädde och mjölk får lång hållbarhet och behöver inte kylförvaras genom en värmebehandling som är kraftigare än pastörisering. Det heter UHT (Ultra Heated Temperatur) och innebär upphettning till drygt 130 grader i en halv minut istället för 116 grader i ca 15 sekunder. Tillsatser behövs inte då. De tappar lite näringsvärde men innehåller inget annat än det vi är vana vid som färsk grädde/mjölk. Hållbarheten ökar till minst 3 månader utan kylförvaring. Ett exempel på sådan mjölk finns även i Sverige om man kollar på de små trekantiga Tetra Pak förpackningarna som ofta finns på restauranger med kaffe mjölk.

Tack Bengt för din förklaring.
 
Dag 26 söndag 24 / 12 Julafton

God Jul, alla läsare!

Idag är det den dag på året som alla barn i Sverige längtar mest till. Men så är det inte överallt. Här i Spanien, och jag tror även i Storbritanien, är det i morgon som tomten kommer.

Eftersom det är söndag så är alla livsmedelsbutiker stängda, liksom även i morgon.

Efter första frukost så förbereder jag mig för att göra glass. Tar fram mina ingredienser, floursockret och saffranet är inköpta i Marocko i början av detta år. En burk saffran har jag redan i Västerås lagt i blöt. För att maximalt ”dra ur” saffranssmaken ur stråna. Jag använder inte de små 0,5 grams pulveriserade saffranspåsarna som man kan köpa i Sverige. Bra kvalité finns även i Spanien i små plastaskar.

IMG_20231224_080138.jpg

IMG_20231224_081314.jpg

Igår räknade jag ut att min vispmaskin som vill ha 575 W skulle innebära att invertern gav drygt 46 A men den krävde bara 3 A. Varför förstår jag ej. Huvudsaken är ju att maskinen fungerade med min delvis trasiga inverter. ”Tray and error” funkar för mig.

Började, som vanligt, med att vispa grädde i en skål därefter flursocker och äggulor i en annan med saffran.

IMG_20231224_081442.jpg

Sen vänder jag ner grädden i äggskålen. Därefter ”pytsar” jag blandningen i små behållare innan de åker in i frysen.

Nästa jobb – blev att göra en saffranssockerkaka. Gjorde en liten på bara två helägg. För att det verkligen skall smaka saffran av det färdiga resultatet.

IMG_20231224_084717.jpg

Kl 09 är allt klart och jag kan andas ut i min solstol. Visserligen fullt påklädd denna tid på dygnet.

Blir kvar några timmar ute innan det är tid för lunch.

Till em-fikat blev det avsmakning.

IMG_20231224_150451.jpg

Sen em tar jag en lång promenad utefter stranden. Många människor är ute och går. Några är finklädda eftersom det är söndag, förmodar jag.

Denna staty finns på strandpromenaden.

IMG_20231224_162229.jpg


Körde inget idag.
 
Senast ändrad:
Julafton del två.

På morgonen i fredags köpte jag två lite hårda avokado. Tänkte att de under dagen skulle bli bra att äta på kvällen. Den ena gick bra med svenska räkor och majonäs. Den andra sparade jag till idag.

De svenska räkorna tog slut i fredags kväll – så igår köpte jag - det som jag trodde var räkor.

IMG_20231224_193413.jpg

Men det var Gambas. Betyder inte det räkor?

IMG_20231224_193301.jpg

IMG_20231224_193316.jpg

Nåväl de var nästan genomskinliga och smakade definitivt inte som svenska räkor.

Så vad hade jag köpt?

Man skall ju alltid kolla på telefon i affären – men det tar ju sådan tid! Det orkar jag inte. Tror ju att jag kan lite spanska. Gambas ser ut som räkor, åtminstone i påsen i affären.

Så när jag ikväll skulle äta avokado med räkor och majonäs så blev jag besviken.

Måste kolla på min översättningsapp i tel. ”Gambia pelada” betyder ”skalade gambia” det blev jag ju inte klokare av. Så skriver istället ”räkor” vilket då översätts med ”camarones”.

Så är det med min spanska: trodde att gambia betyder räkor.

Någon av er läsare kan kanske förklara vad ”Gambia” är i förhållande till ”räkor”.

Skriv gärna här i tråden.

IMG_20231224_195203.jpg

Istället för svensk julskinka så stekte jag ”Bayrische Leberkäse” vilket oxå är griskött. Hade köpt ordentligt i Lübeck och frös in hälften. Någon gång i början på 1980 – talet blev jag bjuden på leberkäse hemma hos vänner i Bayern. Sedan dess köper jag alltid med mig vid tillfälle.

IMG_20231224_200145.jpg

Nu börjar jag närma mig spanska middagstider. Vad det nu kan bero på?

Jag gillar att se ut genom vindrutan, även på kvällen. Så här sitter jag med två värmeljus och äter.

IMG_20231224_200457.jpg

Nu skall jag se vad de 37 spanska tv kanalerna har att erbjuda.
 
Senast ändrad:
De fleste gambas kommer fra ferskvann, mens de nordiske reker er saltvannsdyr. På engelsk shrimps er reker, prawns er gambas. begge underfamiliene av decapod crustaceans finnes i både salt og fersk vann. Når en og koker rekene i saltvann blir smaken veldig forskjellig fra gambas som selges både rå og kokte i ferskvann. En må salte gambas for å få en brukbar smak. Mange steder er det oppdrett av gambas i store dammer, mesteparten av de jeg kan kjøpe kommer fra Asia.
 
Gösta du har köpt och ätit råa räkor, inte gott. Tror det står ”Gambas cocido” på förpackningen med färdigkokta räkor, men du ser det även på färgen på räkorna som är rödrosa när de är kokta.

På svenska kallar vi alla modellerna för räkor i spanien finns det säkert minst 5 olika sorter, med olika namn.

God fortsättning

Tommy
 
De fleste gambas kommer fra ferskvann, mens de nordiske reker er saltvannsdyr. På engelsk shrimps er reker, prawns er gambas. begge underfamiliene av decapod crustaceans finnes i både salt og fersk vann. Når en og koker rekene i saltvann blir smaken veldig forskjellig fra gambas som selges både rå og kokte i ferskvann. En må salte gambas for å få en brukbar smak. Mange steder er det oppdrett av gambas i store dammer, mesteparten av de jeg kan kjøpe kommer fra Asia.

Hej Knut!

Tack för din info.

God fortsättning!
 
Gösta du har köpt och ätit råa räkor, inte gott. Tror det står ”Gambas cocido” på förpackningen med färdigkokta räkor, men du ser det även på färgen på räkorna som är rödrosa när de är kokta.

På svenska kallar vi alla modellerna för räkor i spanien finns det säkert minst 5 olika sorter, med olika namn.

God fortsättning

Tommy

Hej Tommy!

Tack för din info. Vet du hur länge man bör koka de djupfrysta råa räkorna?

God fortsättning!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen