• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Dag 36 onsdag 3 / 1.

Går ut vid åttatiden, för jag ser att delar av himlen är lite rosafärgad. Tar några foton.

IMG_20240103_080947.jpg


Men solen låter vänta på sig ytterligare en halvtimme.
IMG_20240103_083242.jpg


Vid niotiden ser jag ett tyskt par stående framför sin hb. Jag går fram och hälsar. De sa bl.a. att det går att fricampa i Portugal om man inte är för nära stranden.

Ni som är i Portugal, framförallt på Algarvekusten får gärna skriva här hur det ser ut i år. Får man fricampa vid kusten eller måste man åka någon km inåt land?

Lite kyligt på fm men jag tar ändå fram min solstol och bok och sitter ett par timmar, fullt påklädd och läser.

Mitt på dagen är det tillräckligt varmt för att ta av sig till kortbyxor och helt på överkroppen.

Sitter och läser i min julklappsbok från Lottie. Boken har titeln ”Blir du ledsen om jag dör” av Nicolas Lunabba. Som är en lättläst självbiografisk bok om utsatthet och utanförskap i Malmö.

IMG_20240103_132205.jpg


Sen em gör jag åter igen saffransglass.

Körde inget idag.
 
Dag 37 torsdag 4 / 1

Hela fm var det igenmulet. På min morgonpromenad pratade jag en stund med en ett tyskt par några hb längre bort. Mannen sa att kl 16 skall solen komma fram hade han läst någonstans. Tack, vi får hoppas det svarade jag. Han sa även att i norra Tyskland så är det stora översvämningar nu, för det har regnat ordentligt. Han hade lyft på en pall och sett att därunder fanns en vattenanslutning. Så har man bara rätt adapter så kan man ”slanga” in färskvatten i stora tanken, om man har tillräcklig lång slang. Får kolla det innan jag lämnar området.

Det är ganska kallt ute, endast omkring 12 – 13 grader på morgonen och stiger sakta upp till omkring 15 mitt på dagen och hela em.

Det blev mycket sittande inomhus. Efter lunch tar jag en långpromenad in mot ”stan”. Stannar och pratar med en man ifrån Holland som stod utanför sin hb och fixade med sin cykel. Det blev bara vanligt sk ”kallprat” om allt möjligt som jag redan har glömt bort. När jag har gått nästan hela långa strandpromenaden börjar det att dugga. Så jag vänder om och hinner lagom in när det börjar att regna. Så det höll på ca en timme.

Faktiskt så blev det ljusare vid 15,30 tiden och ett svagt solsken trädde fram vid 16.00. Det är ju otroligt att vädertjänsten kan komma så nära i klockslag!!!!

Många hb har under dagen lämnat området och lika många nya har kommit. Så det finns ca 6 platser lediga hela tiden, på det sätt som vi har parkerat.

Vid 17 tiden går jag ut och pratar med mina svenska grannar. Har hört på radionyheterna tidigare idag att E 22 är avstängd p.g.a snökaos, omkring 1000 fordon beräknas stå stilla på den avstängda vägen. Det är ju skandal att trafiksäkerhetsverket inte kan se till att E vägar är körbara, liksom att järnvägen mellan Luleå och Kiruna stängs vid – 35 grader.

Inga bilder exponerades idag.

Körde inget idag
 
Dag 37 torsdag 4 / 1

Hela fm var det igenmulet. På min morgonpromenad pratade jag en stund med en ett tyskt par några hb längre bort. Mannen sa att kl 16 skall solen komma fram hade han läst någonstans. Tack, vi får hoppas det svarade jag. Han sa även att i norra Tyskland så är det stora översvämningar nu, för det har regnat ordentligt. Han hade lyft på en pall och sett att därunder fanns en vattenanslutning. Så har man bara rätt adapter så kan man ”slanga” in färskvatten i stora tanken, om man har tillräcklig lång slang. Får kolla det innan jag lämnar området.

Det är ganska kallt ute, endast omkring 12 – 13 grader på morgonen och stiger sakta upp till omkring 15 mitt på dagen och hela em.

Det blev mycket sittande inomhus. Efter lunch tar jag en långpromenad in mot ”stan”. Stannar och pratar med en man ifrån Holland som stod utanför sin hb och fixade med sin cykel. Det blev bara vanligt sk ”kallprat” om allt möjligt som jag redan har glömt bort. När jag har gått nästan hela långa strandpromenaden börjar det att dugga. Så jag vänder om och hinner lagom in när det börjar att regna. Så det höll på ca en timme.

Faktiskt så blev det ljusare vid 15,30 tiden och ett svagt solsken trädde fram vid 16.00. Det är ju otroligt att vädertjänsten kan komma så nära i klockslag!!!!

Många hb har under dagen lämnat området och lika många nya har kommit. Så det finns ca 6 platser lediga hela tiden, på det sätt som vi har parkerat.

Vid 17 tiden går jag ut och pratar med mina svenska grannar. Har hört på radionyheterna tidigare idag att E 22 är avstängd p.g.a snökaos, omkring 1000 fordon beräknas stå stilla på den avstängda vägen. Det är ju skandal att trafiksäkerhetsverket inte kan se till att E vägar är körbara, liksom att järnvägen mellan Luleå och Kiruna stängs vid – 35 grader.

Inga bilder exponerades idag.

Körde inget idag
Hej! Med risk för att bli "ogillad" så tycker jag att det är en ännu större skandal att folk inte respekterar en orange varning som var utfärdad för det drabbade området!
/Kjell
 

Orange varning​

Allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten

Väderutveckling som kan medföra allvarliga konsekvenser för samhället, fara för allmänheten samt allvarliga skador på egendom och miljö. Störningar i samhällsfunktioner är förväntade. Lokala variationer kan förekomma, därför kan särskilt utsatta miljöer, personer och enskilda fastigheter drabbas av mycket allvarliga skador. Enskilda personer eller grupper som är särskilt känsliga kan också drabbas mycket allvarligt.

Man får ju göra en riskbedömning enl. ovan tycker nog att man ska undvika att utsätta sig för det, men det klart att man vill hem till varje pris tydligen.
Och alla lastbilar skulle nog komma fram fortare om de väntat ut ovädret.
Men jag är väl inte som alla andra...
 
Än en gång så är det tydligt att många långtradare från kontinenten kommer hit med alldeles för dåliga däck. Ett ex som visades i rapport SVT var en makedonsk bil som såg ut att ha näst intill sommardäck. Se inslaget.

Ursäkta intrånget i din tråd Gösta!
God fortsättning på Året
 
Senast ändrad:
Än en gång så är det tydligt att många långtradare från kontinenten kommer hit med alldeles för dåliga däck. Ett ex som visades i rapport SVT var en makedonsk bil som såg ut att ha näst intill sommardäck. Se inslaget.

Ursäkta intrånget i din tråd Gösta!
God fortsättning på Året

Helt ok Tommy!
 
Dag 38 fredag 5 / 1

I natt har det blåst hårt. HB:n vaggade mig till sömns. Det blåste även hårt på morgonen.

Jag hade en arbetskamrat en gång i tiden som brukade säga ” Äntligen fredag” vad han nu menade med detta eftersom vi även jobbade på lördagar.

I morse var det 13 grader ute, vilket är tillräckligt varmt för att Aldevärmaren inte skall gå igång eftersom jag har ställt in den på 17 grader innetemp. Det var 31 grader inne igår kväll kl 18 när solen gick ner och inte värmde mer.

I går och idag har jag, som omväxling, kokat havregrynsgröt till frukost. Hade ju köpt en liter komjölk häromdagen när jag skulle göra lasagne. Så bäst att göra slut på paketet innan komjölken blir dålig.

IMG_20240105_070800.jpg


IMG_20240105_093137.jpg



På fm gick jag ut en sväng till stranden. Ville fota de höga vågorna som slog in. Det blåste så mycket att jag nästan inte fick upp bodelsförren.

IMG_20240105_133621.jpg


Cyklade även till handelsområdet för att handla lite livsmedel. I kraftig motvind rörde sig cykeln nästa inte. Men när det blev medvind var det lättrampat. Envis som jag är så satte jag inte igång cykelbatteriet, för här är det plan mark och då skall jag orka. Vilket jag även gjorde, fast det tog ju längre tid än vad som googel maps visade.

IMG_20240105_141227.jpg
Det har regnat igår mitt på dagen och tydligen mycket mer på natten.

IMG_20240105_121255.jpg

När jag kom hem igen så hade min svenska granne lämnat platsen, liksom många . Men det kommer ju nya hb hela tiden.

Lagade och åt lunch hemma, som vanligt. Även efter lunch blåste det kraftigt – så att ta ut solstolen var inte att tänka på.

Men en kort promenad på stranden blev det i alla fall. Det har idag varit många timmar innomhus med sudoku och patianser.

Sen em bakade jag en chokladsockerkaka. 15 fikat blev framskjutet i två och en halv timme.

IMG_20240105_173826.jpg


Tog några bilder på solnedgången strax efter kl 18.
IMG_20240105_181031.jpg

IMG_20240105_181042.jpg

Litiumbatteriet fungerar bra och solen ger tillräckligt med energi.

Körde inget idag.
 
Senast ändrad:
Dag 39 lördag 6 / 12


Igår blåste det mycket och var till största delen mulet – så det var bara cirka 24 grader inomhus kl 18 och svalt ute. Vid tre tiden i natt var det bara 10 grader ute och Aldedisplayen visade ”Gas Failor” så värmaren har alltså varit igång någon timme innan gastrycket blev för dåligt. Jag stängde av värmepaketet, Det var 15 grader inne, helt ok för att sova under ett tjockt täcke, kylen fungerade två timmar till. Sedan blinkade den displayen för att göra mig uppmärksam på gasbehovet. Jag stängde av kylskåpet helt. Det håller kyla i minst 14 timmar, har jag kollat när jag åkte färja till Estland.

Gick upp vid sextiden. Ändrade om gasen till lpg flaskan och satte på Aldepannan igen. Åt frukost fullt påklädd, tom jackan var på. På ca två timmar hade värmen stigit från 14 grader till 18. Denna flaska räckte 7,5 dygn mot förra som bara räckte i ca 4 dygn. Jag hade nu minskat inställningen på värmen med en grad och även minskat inställningen till kylskåpet från 3 av 5 till 2 av 5. Samt att endast sista natten behövdes det värme. Det var anledningen till att denna flaska räckte ungefär dubbelt så många dygn.

Att köra i inlandet på hög höjd medför att värmepaketet förmodligen behöver vara igång hela nätterna – då går det åt gas. Landskapet är vackert men att se havet är vackrare tycker jag.

När det blev ljust tömde jag toan i en markbrunn. Gick sedan till ett ställe där det finns en vattenkran. Ville kolla om någon av alla mina adapter skulle kunna stämma i storlek och gängstigning. Hittade snabbt en. Flyttade då hb:n närmare. Tack vare att det hade regnat mycket de sista dagarna så hade två hb lämnat platsen eftersom det var en stor vattensamling. Så det gick bra för mig att komma tillräckligt nära med en av mina två vattenslangar.

IMG_20240106_101538.jpg

Med tömd toa och fullt i färskvattentanken lämnade jag platsen. Nu åkte jag västerut, mot Malaga. Skall leta reda på en Repsol bensinstation för att byta min tömda flaska mot en full. Kör först på väg N 340 tänker att här i samhällena behöver ju lokalbefolkningen byta gasflaska ibland. Men nej, hittade ingen möjlighet till ett byte. Så körde upp på A7:an istället. För i Almeria fanns en Repsol vid en avfart. Tänkte att det möjligen är så att i dessa små samhällen får lokalbefolkning köra till A 7:an för ett byte. Men hittade inte någon Repsol där.

Tog då av till Motril, som jag vet sedan tidigare resor är en hyvsad stor stad. Här borde jag ju finna det som jag söker. Mycket riktigt mitt i centrum finns en Repsol och jag kör in. Kolar på flaskorna om jag kan se ordet ”Propano” men det gjorde jag inte. Fick fråga en i personalen. De hade bara Butano så jag tog en sådan. Det är 12,5 kg i flaskan mot att det är 11 kg i en med propan. Betalade 15.-- trots att det står 15,14 på kvittot. De hade kanske dåligt med växel eftersom jag fick lite rabatt.

Priset per kg blir 1,2 lika mycket för butan som för propan.

Nu skall det bli intressant att se hur många dygn som butanflaskan räcker.

Efter detta så letar jag nu efter en bensinstation som har lpg gas. Men hittar ingen. Har en skvätt kvar så det är lugnt. Hittade ingen efter vägen men tar det i nästa vecka. För jag hoppas nu att natttempen håller sig runt 10 grader och då skall butan fungera.

Jag har nu parkerat på en stor fricamping i Sacaba Beach väster om Malaga. Här är det uppskattningsvis mellan 80 och 100 hb och några hv.
IMG_20240106_144821.jpg

På två hv har polisen satt dit en klammer på ett hjul.

IMG_20240106_145036.jpg

IMG_20240106_160108.jpg

Solen sken under tiden som jag körde men gick i moln när jag kom fram. Det blåste även en hel del – så lite kyligt är det. Nu kl 20,20 är det 11 grader ute.
IMG_20240106_160359.jpg

IMG_20240106_181056.jpg

Körde 17,0 mil
 
Senast ändrad:
Tack för allt du skriver, så bra, trevligt och lagom 🙏 , använder det för att indoktrinera gumman till kommande äventyr....

Vad är det du matar bilen med genom den gröna slangen?

Tack Tommy!
Roligt att läsa att du gillar mina dagliga noteringar.
Färskvatten till min 110 liters tank. Som jag använder för dusch och disk.
Ej att använda till matlagning eller att dricka.
 
Dag 40 Söndag 7 / 1

Vaknar vid tre tiden och går upp på toa. Då var det sju grader ute och värmepaketet går igång korta stunder för att hålla den inställda temperaturen på 17 grader. Klockan sex hade utetempen sjunkit ytterligare en grad. Butangasen fungerade till Aldepannan, gränsen skall ju gå vid plus fem grader har jag läst och det verkar ju stämma. Men att det är så här kallt i Spanien har jag inte tidigare upplevt, vad jag kan påminna mig.

IMG_20240107_075618.jpg

När det börjar att ljusna går jag ut och fotar. Den vita pricken upptill är månen.

Men solen kommer vid halv niotiden.


IMG_20240107_083513.jpg


Tar en promenad på området på fm. och ser att det här finns en mycket fin sandstrand. Jag känner inte för att bada för det är inte tillräckligt varmt i luften.

IMG_20240107_112248.jpg

Träffar en svensk man som också reser ensam. Vi pratade nog i två timmar.

Så lunchen intog jag i solstolen vid 14 tiden, vilket är väldigt sent för mig. Satt sedan och läste en stund i solen innan det blev en ny promenad.

Pratade med en spanjorska som kör en stor lastbil som är hb inredd. I utkanten av området står det två stora lastbilar till som är inredda som hb. Svensken som jag talade med säger att även där är det kvinnor som kör. Det är första gången för mig som jag ser kvinnor köra stora hb på 10 – 12 meter långa. På em kom det ytterligare fyra svensk hb. Även de körs av ensamma kvinnor, sa svensken som hade träffat de i förra veckan på en annan plats här i närheten.

Körde inget idag.
 
Senast ändrad:
Dag 41 måndag 8 / 1

I natt och på morgonen var det någon grad varmare än igår.

Gick ut strax före kl 8 och tog detta foto, den ”vita bananen” högt upp i bilden är månen.

IMG_20240108_075321.jpg

På morgonen ringde min bror. Han sysslar mycket med släktforskning och vill kontrollera några uppgifter. Det blev ett trevligt samtal. Tack Gunnar för det och grattis i förskott till morgondagens namnsdag.

Efter fm fikat går jag ut på en promenad utefter ån som avgränsar området västerut och sen ner till stranden innan jag vänder hem igen.

Nu tar jag fram stegen ifrån garaget och tvättar av mina två solceller på taket. Passar även på att tvätta vindrutan.

Ganska kyligt ute med nio grader så jag gick in igen.

Satt inne och skrev fram till lunch.

Tog ut solstolen och åt min mat ute i solskenet som inte var så starkt eftersom slöjmoln var i vägen.

Efter lunch satt jag och läste. Ser att en kvinna kommer emot mig. Tänkte att hon går väl förbi och bredvid min hb. Men det gjorde hon inte, utan kom fram till mig och hälsade. Det var Elisabeth ifrån Linköping. Hon och hennes man, Jan, träffade jag i Tarifa vid något tillfälle när vi fricampade vid rondellen bredvid Lidl.

Vi hade ett långt och trevligt samtal om allt möjligt. De har parkerat på en annan stor p-plats längre in i staden. Jan och Elisabeth hade läst här i tråden så de visste att jag stod här.

Tack Elisabeth det var jättetrevligt, att du tog dig besväret att gå ända hit för att träffa mig.

Men det blev lite väl kyligt så jag tog en promenad på området.

Den svenske mannen som jag pratade med igår vinkade så jag gick fram till honom, där han satt på en träbänk bredvid den finskregistrerade hb:n och pratade med två personer.

Vi pratade framförallt om batterier och solceller samt naturligtvis om allt möjligt annat också.

Efter en timme kom en svensk kvinna och gjorde oss sällskap. Mannen, som heter Per, fick jag så småningom veta och kvinnan Linda. Vi satt nog en dryg timme och pratade framförallt om våra hb och resor. Det är Lindas första hb och hon är jättenöjd med den. I garaget har hon en smart anordning för att låsa fast cykeln. Påminner lite om fastsättningen som en del har på sitt cykelställ som hänger på utsidan.

Linda presenterade mig senare för sina väninnor Agneta och Susanne. De reser i varsin hb tillsammans med en man, Bobbo tro jag att han heter, i en fjärde hb. De har nyligen varit i Portugal, som Bobbo känner väl och hittar bra. Det var inga problem att hitta fricampingplattser där.

Tack Linda och Per för en mycket trevlig em.

Körde inget idag heller.
 
Senast ändrad:
Dag 42 tisdag 9 / 1

Hela fm har det varit kyligt och mulet – inte en endaste liten gnutta solstrimma har jag sett.

Tog fram cykeln efter fm fikat och cyklade till andra sidan ån för att få lite omväxling och för att se lite annat. Tog några bilder från den högre höjden.

IMG_20240109_102711.jpg

IMG_20240109_102722.jpg

IMG_20240109_103031.jpg
På tillbakavägen såg jag en skorsten alldeles ensam i naturen.

IMG_20240109_103357.jpg

Såg även en väggmålning.

IMG_20240109_104103.jpg
Cykelfärden blev inte så lång.
Vid infarten till området finns denna skylt.

IMG_20240109_104209.jpg

Efter lunch kom Elisabet och Jan och hälsade på. Vi stod ute och pratade en lång stund. Men det började att duggregna så jag bjud in de till värmen. Men de gick hem istället. Senare kom de tillbaka med husbilen och blir kvar här.

Det regnade ordentligt i flera timmar på em. När det upphörde gick jag fram till deras hb. Jan och jag pratade en lång stund.

Stort tack Elisabet och Jan för trevligt umgänge.

Sen pratade jag med två andra svenskar, som är ifrån Malmö. De hade varit i Portugal. Sa att det var mycket kallt där. Kallare än här i Spanien.

Körde inget idag heller
 
Senast ändrad:
Dag 42 tisdag 9 / 1

Hela fm har det varit kyligt och mulet – inte en endaste liten gnutta solstrimma har jag sett.

Tog fram cykeln efter fm fikat och cyklade till andra sidan ån för att få lite omväxling och för att se lite annat. Tog några bilder från den högre höjden.

Visa bilaga 35965

Visa bilaga 35966

Visa bilaga 35967
På tillbakavägen såg jag en skorsten alldeles ensam i naturen.

Visa bilaga 35968

Såg även en väggmålning.

Visa bilaga 35969
Cykelfärden blev inte så lång.
Vid infarten till området finns denna skylt.

Visa bilaga 35970

Efter lunch kom Elisabet och Jan och hälsade på. Vi stod ute och pratade en lång stund. Men det började att duggregna så jag bjud in de till värmen. Men de gick hem istället. Senare kom de tillbaka med husbilen och blir kvar här.

Det regnade ordentligt i flera timmar på em. När det upphörde gick jag fram till deras hb. Jan och jag pratade en lång stund.

Stort tack Elisabet och Jan för trevligt umgänge.

Sen pratade jag med två andra svenskar, som är ifrån Malmö. De hade varit i Portugal. Sa att det var mycket kallt där. Kallare än här i Spanien.

Körde inget idag heller
Där har jag stått flera gånger har en kompis som bor där han i Sverige nu det radhusen var det första som svenska byggdes på 60talet Renfeldt föräldrar var med då var många svenskar nu bara min kompis som är enda svensk nu
 
Dag 43 onsdag 10 / 1.

Idag cyklade jag till Lidl för att handla. Det var lätt att hitta, visserligen med hjälp från googel maps. Tog knappt tio minuter.

Det var mulet på fm. Mitt på dagen kom Elisabet och Jan förbi på sina cyklar. De skulle cykla och hälsa på vänner en bit bort.

Men solen gjorde tappra försök vid lunchtid. Så jag kunde sitta ute och äta, fast fullt påklädd var jag.

Efter lunch kom Linda och pratade en stund. Hon tänkte ta bussen in till city för att besöka saluhallen.

Jag satt ute och läste i min bok några timmar. Innan jag gick och hälsade på två män ifrån Malmö som har parkerat en bit ifrån mig. Sen hälsade jag på Susanne och Bobbo som också bor i närheten.

Agneta kom tillbaka ifrån verkstaden. De hade fixat hennes bromsar, med nya skivor och backar.

Elisabet och Jan kom och tog farväl. De ska åka västerut.

Ikväll blev det smörstekta färska champinjoner och blomkålssoppa.

IMG_20240110_173305.jpg

Mellan kl 19 och 20 har jag ett styrelsemöte, på länk.

Där vi ska förbereda kommande årsmöte.

Körde inget idag förutom cykel så klart!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen