• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Dag 44 torsdag 11 / 1.

Det finns väl egentligen inte så mycket intressant att berätta nu när jag ligger still här.

IMG_20240111_110409.jpg

Gick en promenad på fm och såg några fina väggmålningar.

IMG_20240111_110505.jpg

IMG_20240111_110522.jpg

På en hb såg jag denna flagga.

IMG_20240111_110837.jpg


Det var bara 9 grader ute i morse. Uppsprickande molnighet på fm.

Men till lunch blev det lite starkare solsken så jag satt ute och åt. Fast ordentligt på klädd.

Nu är det bara två män ifrån Malmö och jag kvar här, de övriga svenskarna har åket härifrån på fm.

Efter lunch blev det faktiskt 20 grader i direkt solsken så då kunde jag lätta på klädseln.

IMG_20240111_112510.jpg

Lämnade inte området idag.

Det är många flygplan som kommer in ifrån havet.

IMG_20240111_132113.jpg

Det blir många patienser, sudoku och en hel del läsande. Läste ut min bok i em och får påbörja en ny i morgon.

I morgon kanske jag kör iväg och tankar lpg. Spanska flaskan är halvfull. Aldepannan har varit tyst några nätter.

Körde och cyklade inget
 
Senast ändrad:
I inlägg 136 har du fotat en P-förbudsskylt, gäller den området där ni står?

Frågar man de som redan står där om oddsen för att klara sig eller är det vanligtvis så att sheriffen blundar?

De blundar och kör in på området ibland. Har hört att det här är privat industrimark. Kartan är märkt med "Butano" så det har nog varit en gastillverkning här för länge sedan.
 
Dag 45 fredag 12 / 1.

Efter frukost plockar jag undan saker som ligger framme. För jag har planerat att lämna platsen.

Skall åka och fylla på lpg gas och sedan köra till Benalmadena för att tömma och fylla vatten. Har fått ett tips att det där skall finnas möjlighet. Gäller bara att hitta dit. För jag ser ingen gatuadress och koordinater kan jag ej hantera eftersom min gps har tio olika format att välja på. Försökte med olika format för fem år sedan och lyckades ej komma rätt.

På Repsolstationen, som ligger på väg MA 21 i östlig riktning, finns det även flaskor att byta och ett separat hus för klädestvätt. Vilket jag kommer att utnyttja så småningom.

Kör sedan stora vägen, A7 och AP 7 gick ihop, till Benalmadena och letar mig fram. Efter en stund ser jag ett vitt hav en bit ner. Det ser ut som tak till en mängd hb. Här är det 5 eller 6 stora p-ytor, varav en har målade stora rutor markerade med ”autocaravanas”. Övriga rutor har p- förbud mellan tisdag kväll och onsdag kl 18. För det är marknad på onsdagar.

IMG_20240112_112403.jpg

Svänger in på en p-plats och fixar fm fika. Går sedan runt för att lokalisera serviceplatsen. Som låg på två p-ytor längre ner. Ser att det där finns tre markerade lediga rutor, inom synhåll för service. Så jag kör dit och parkerar. En uniformerad man frågar om jag skall parkerar. Jag frågar om det kostar något men han säger nej och att han skriver upp alla regnummer. För här får man stå i högst 72 timmar och inte ställa ut stolar, bord mm. Så en ren p-plats med service.

Detta är en jättestor p-plats med kanske plats för 200 hb när det inte är marknad, förstås. För då är det bara ett 20 tal markerade målade platser.

Vilket passar mig bra denna monliga dag. Jag går ut på en promenad och ser en stor park som gränsar till p-platsen.

IMG_20240112_112632.jpg

IMG_20240112_112829.jpg

Fina blommor ser jag men inga djur.

IMG_20240112_112840.jpg

IMG_20240112_113352.jpg

Finns även en anlagd sjö.

IMG_20240112_113007.jpg


På min eftermiddagspromenad såg jag detta hus.

IMG_20240112_160201.jpg

Med ett speciellt tak.

IMG_20240112_160259.jpg

Det visade sig vara ett Hindutempel.

IMG_20240112_160506.jpg

IMG_20240112_161045.jpg

Skall unna mig en lång och lite slösaktig dusch ikväll. För i morgon skall vattenövningen göras så fort som det blir ljust. Sen åker jag tillbaka till Sacaba Beach.

Körde 2,7 mil.
 
Senast ändrad:
Dag 46 lördag 13 / 1

Efter frukost plockar jag i ordning saker som annars kan hamna på golvet när jag kör.

Tänkte göra ”vattenjobbet” när det blev ljust. Sitter bakom ratten kl 7.45. Men det är fortfarande lite väl mörkt tyckte jag.

Kl 08 kom en plåtis, i mörkret, och backade upp på plattan. Strax efter kom en hb och ställde sig i kö och när ytterligare en kom körde jag fram och köade. Det tog ca 10 min per hb att fixa till tömning och fyllning. Vid 8,30 blev det min tur och nu var det fullt dagsljus.

Sen körde jag tillbaka till Sacaba Beach och parkerade på samma plats som jag lämnade igår.

Per och hans granne såg när jag backade in och vinkade - så jag gick fram och hälsade. Vi stod och pratade en stund. Sen tyckte Per att det var för kallt. Så var och en gick in till oss själva.

Det är mulet och kallt ute så jag tar mitt fm fika inomhus. Sen går jag ut. Tar ett foto på himlen. Den ljusa runda pricken är solen.

IMG_20240113_104248.jpg

Blir inne resten av fm. Även lunchen äter jag inne. Sen blev det en promenad på området. Pratade med några. Innan jag åter gick in i värmen. Efter några timmar kunde jag inte sitta längre så det blev en ny promenad på området. Stannade till vid de två männen från Malmö och pratade en stund.

Satt ute i solstolen och läste. Men efter en kvart frös jag om fingrarna. Gick in igen och blev kvar inne.

Körde 1,7 mil
 
Dag 47 söndag 14 / 1.

I natt var det kallare igen, endast ca 6 grader, så Aldepannan var igång korta stunder, för det var ju molnigt hela dagen igår så solen hade bara värmt upp hb:n till ca 22 grader kl 18.

På morgonen var det lite lätta moln så svagt solsken trängde igenom med någon riktig värme var det inte på fm. Gick en sväng på området och talade med några svenskar.

Satt inne en hel del före och under lunchen.

Efter lunch försvann molnen och jag passade på att ta ut solstolen och satt och läste i min nya bok, som utspelar sig i Linköpingsområdet. Jag känner igen många av stadsdelarna och förorterna. Janne och Elisabet bor i en av stadsdelarna som nämns i boken.

IMG_20240114_123425.jpg

På em blev det skönt väder och jag kunde sitta i bara kortbyxor och läsa några timmar.

Solnedgång strax efter kl 18. Fotot taget innefrån.

IMG_20240114_180455.jpg

En polisbil kom vid 19 tiden och körde runt på området.

Nu är det 13 grader ute och 26 grader inne.

Körde inget idag.
 
Dag 48 måndag 15 / 1.

Återigen en mulen dag. Tog denna bild i morse. Solen finns någonstans bakom de lätta molnen.

IMG_20240115_083423.jpg

IMG_20240115_083605.jpg

Tog som vanligt en promenad på fm. Per ropade på mig – så jag gick dit. Vi pratade mycket om batterier, dess komponenter och inre delar.

Blev inne en hel del. Lunchen inmundigades inne. Därefter räknade jag ut att jag kan ha en elplatta för matlagning som endast kräver 700 W. Enl den formel som jag har erhållit här i min tråd. Tack för den infon.

Cyklade till Bauhaus för att se om de har en elplatta till mig. Men nej det hade de ej. Cyklade sakta vidare och tittade in i butiker. Till slut såg jag en butik som kanske kunde vara ok. Gick in och visade ett foto på min elplatta för en anställd. Det är lätt att göra sig förstådd på ett främmande språk om man tar hjälp av ett foto. Hon gick före till rätt hylla. Men den krävde 1500 W så det blev inget köp.

IMG_20240115_152710.jpg

Cyklade hem igen och åt lite frukt. Satt sen inne till att jag såg Per komma. Gick ut och pratade en stund om mitt cykeläventyr. Vi talade en del om mitt problem med EZA batteriet och att jag fick det lagat öster om Lyon.

När det gäller att koppla ihop konvertern med batteriet sa Per att man bör ha ett motstånd på minuskabeln mellan konvertern och batteriet ( jag uppfattade ordet som något i still med ” ricento”).

Jag såg inte att den EZA anställde använde något sådant motstånd.

Så frågan är nu om min konverter blev skadad hos EZA.

När jag ringde till EZA och pratade om att min konverter inte längre fungerade som tidigare, förstod de inte vad jag menade. Så jag får väl åka dit igen på vägen norrut.

Är det någon här som har kunskap i detta – så skriv det gärna här i min tråd. Tack på förhand.

Tog en bild på den liggande månen genom mitt takfönster.

IMG_20240115_190031.jpg

Körde inget idag
 
Senast ändrad:
En spisplatta på 700 watt drar bara ur batteriet, det är väll allt den klarar av att göra!

Vi köpte en dubbel med 2st plattor på 1000watt/st, för att slippa koka inomhus på sommaren, försökte koka potatis och past vid två olika tillfällen, sen kastade vi den på skroten.
 
När man ska ansluta invertern mot batteriet ska man ha ett motstånd mellan en av kablarna och batteriet (för att undvika ström rusning).
När sedan kablarna ska skruvas fast tas motståndet bort.
Dvs det ska bara användas en kort stund.
 
EZA är en alltiett enhet, den innehåller litiumbatteri, inverter för 230V, solcellsladdare, 12V generator kabel ansluts till den , liksom solcellen, ut får man 12V till bodelen,samt max1500Watt 230V från invertern.
Det verkar som du har något fel på invertern eftersom du inte kan utnyttja 230V fullt ut.
Den koppling som din vän beskriver är för separata enheter, du har allt monterat i samma box.
 
EZA är en alltiett enhet, den innehåller litiumbatteri, inverter för 230V, solcellsladdare, 12V generator kabel ansluts till den , liksom solcellen, ut får man 12V till bodelen,samt max1500Watt 230V från invertern.
Det verkar som du har något fel på invertern eftersom du inte kan utnyttja 230V fullt ut.
Den koppling som din vän beskriver är för separata enheter, du har allt monterat i samma box.

Mitt EZA batteri är alltså ett likströmsbatteri som omvandlar el till växelström.

1500 W har jag aldrig fått ut. Utan endast 1000 W tidigare. (= 87 Ah) Lilla elplattan kräver 87 Ah så den kan jag idag inte använda efter besöket hos EZA. Kör tillbaka till EZA i mars på vägen hem.
 
Dag 49 tisdag 16 / 1

Började dagen med att steka äggröra med lite saffran. Blev mycket gott. Kunde ha i lite mera saffran. Det får bli nästa gång.

IMG_20240116_070430.jpg

Mulet och kyligt på morgonen. Googlar på vädret i Estepona och Tarifa. Lika bedrövligt väder där om inte ändå lite värre med mera regn. Här i Malaga skall det regna i em och fram till fredag. Sol på lördag och söndag och f.o.m. onsdag i nästa vecka. Så det finns ingen anledning att köra iväg söderut.

Jag hittade inte någon spisplatta på max 700 W igår, så jag hade bestämt mig för att cykla in mot Malaga center för att leta. Googlade på järnaffär och hoppas på att de har vad jag söker. Skulle ta 23 min att cykla dit. Hur de räknar förstår jag ej för det tog ca 60 min för mig. Körde några kvarter fel så det borde ha tagit kanske 35 min.

Nåväl när jag kom fram till järnaffären visade det sig att de inte hade några spisplattor.

Googlade nu istället på hushållsaffärer. Cyklade efter googel maps i bästa förmåga. Hittade en elaffär långt före googel maps.

Gick in där och hittade många olika spisplattor. Men de krävde 1500 W eller högre. Gick fram till en personal och frågade om de hade med lägre W tal. Svar nej. Försökte få svar på om de över huvud taget produceras. Svar vet ej, inte hos oss i alla fall, blev svaret. Om jag nu förstod allt, för vi talade bara spanska.

Jag anser att jag måste alltid försöka på landets språk.

Det blev en cykeltur på ca tre timmar. Kom tillbaka vid 14 – tiden. Så det blev en sen lunch.

Det kom en kort regnskur vid 16 – tiden. Sen kl 18 har det nu regnat i två och en halv timme. Håller kanske på hela natten.

Körde inget idag, förutom cykling då förstås.
 
Kanske det.
Tänker att strömmen får jag från solen.
Watt talet som står på plattan är på maxläge, du kan välja ett lägre läge på vredet, och prova hur mycket du kan vrida upp innan invertern stänger av, om inte plattan är termostatstyrd då går den på max till termostaten slår från.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen