• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Göstas Vinterresa 2023 - 24

Kul att följa dig på dina resor.
Ett tips för mobilen på cykeln är denna hållare. Jag har en sådan sedan många år och den fungerar alldeles ypperligt. Finns andra modeller också.
Visa bilaga 36220Visa bilaga 36221
Jag har en annan hållare på cykeln för mobilen, bra att kunna se den valda rutten med ett snabbt ögonkast.
 
Dag 55 måndag 22 / 1

I natt klockan fyra visade Aldedisplayen att gasen fattas eller egentligen att trycket inte är tillräckligt starkt. För kylen fungerade.
Tempen var 9 ute och 17 inne, som jag tidigare hade ställt in värmen på. Kl 06 var det 15 grader inne.
Fortfarande kl 8 var det 15 grader inne.
Gasen räckte precis till att koka en kopp vatten. Därefter helt slut.
Det kom inte som någon överraskning. Trodde i fredags att det skulle ta slut under natten till lördagen.

Butan- flaskan räckte i två veckor och två dygn. För när jag satte in den så sänkte jag innomhus tempen med en grad och höjde kylen med två grader.
De flesta nätter och morgnar har värmaren inte varit igång och det är nog den viktigaste anledningen till den dubbla tiden mot förra flaskan.

Körde till Belamadena, där fick jag leta länge innan jag kom fram, för vatten jobbet och till Repsol för byte till Propan och att tvätta tre maskiner.

Körde 8,7 mil.
 
Dag 56 tisdag 23 / 1.

Idag cyklade jag till Lidl och handlade på fm. Jag vill helst göra ärenden före lunch. Eftersom det i regel är varmare efter lunch och då vill jag ju sitta och njuta i min solstol med en god bok.
I em var det 24 grader i solen och 16 i skuggan.

I morgon skall det bli 21 grader i skuggan enl vädertjänst en i min telefon.

Igår kväll kom en ny svenskreggad hb och parkerade bredvid mig. Jag har pratat med paret idag. De är ifrån trosa. Har varit här förut.
Mannen jobbar två veckor på en oljeplattform i Norge och är ledig fyra veckor. Så de parkerar på långtidsparkeringen vid flygplatsen och flyger hit.

I morgon em kommer Lottie hit med flyg.
Så under nästa tio dagar kanske jag inte skriver varje kväll.
Just nu kl 18 är det 15 grader och fult solsken ute, inne är 28 grader trots att ett fönster har varit öppet hela em.

Körde inget.
 
Dag 57 onsdag 24 / 1

Sitter ute i det vackra solskenet. Idag skall det bli 21 grader på en.

Kör vid 15 tiden till flygplatsen för att hämta Lottie. Vi sitter resten av dag utanför hb:n och solar till kl 18 då vi går in och äter middag.
Sedan några omgångar yatzy.

Körde 1,3 mil.
 
Dag 58 torsdag 25 / 1

Idag går vi till bussen för att åka in till stan.
Vi skall besöka Picasso museet.
Vi kom fram för tidigt så vi gick in i den stora saluhallen.

IMG_20240125_093417.jpg

En otrolig mängd olika fisksorter finns det att välja på.

IMG_20240125_093443.jpg

Liksom även frukt och grönsaker.

Vi går in i museet och tittar på många olika konstverk.
Först Pablo Picasso i egen hög person.

IMG_20240125_101528.jpg

IMG_20240125_101741.jpg

IMG_20240125_102615.jpg

IMG_20240125_103952.jpg

Sen går vi bort några kvarter och ser på det hus han bodde i de tio första åren av sitt liv.
Därefter äter vi lunch på en restaurang innan vi tar bussen hem igen.

Sitter ute och solar oss en stund.
Sen blir det bad i det kalla Medelhavet.

På kvällen lite olika spel.

Körde inget.
 
Dag 59 fredag 26 / 1

Vi gick till Lidl och handlade vid niotiden. Tog ca 25 min i sakta takt. Satt ute i solstolarna i stort sett hela dagen i omkring 24 grader i solen och 16 till 18 grader i skuggan.

Sen em tog jag med mig en termometer när vi gick och badade i Medelhavet. Det var 15 grader i vattnet, lite väl kyligt. Eller som några säger "uppfriskande".

I morgon kör vi en liten bit sydväst.

Körde inget
 
Senast ändrad:
Dag 60 lördag 27 / 1.

Idag körde vi till Benalmadena för att tömma och fylla på vatten.
När vi kom fram var service platsen stängd p.g.a. att vattnet var avstängt. Så det blev bara att köra vidare.
Vi körde till La Gala de Mijas. Vi parkerade mellan marknadsplatsen och Lidl butiken, där vi har stått förut. Nu hade de satt upp en stor skylt med avgiftsfri allmän parkering.

Vi börjar med att gå till Lidl för att handla det som vi glömde igår. Sen gick vi till marknaden för att kolla läget. Såg att vattenutkastare var igentejpad.

IMG_20240127_105947.jpg

När vi gått en stund såg vi att två polisbilar kom och ställde sig bredvid ett par hb. När polisen körde gick vi fram och talade med ett danskt par. Polisen hade inte sagt något till de.

Den tidigare hb parkeringen var stängd och en skylt förkunnade att det var förbjudet att tömma vatten på området.

Dansken sa att det fanns en möjlighet att tömma på en bensinstation före Marbella.

När vi kom tillbaka till hb:n upptäckte jag att det var förbjuden p plats för husvagnar och husbilar. Så vi lämnade platsen efter en kort lunchpaus.
Ställde in gps:en på Estepona. För där vet jag sedan några år att det finns en möjlighet att tömma.

IMG_20240127_140700.jpg

Det var gått om plats, som vanligt.

Vi gick till stranden och badade i det 16 gradiga vattnet.

Det hade kommit några flera hb.

IMG_20240127_185021.jpg

Till middag gjorde jag ugnsbakad potatis med rom, majonäs och gul lök. Lite annorlunda middag.

Under tiden som potatisen var i ugnen vispade jag ihop till en sockerkaka som gräddades efter att potatisen var klar.
Det blev lite spel på kvällen

Körde 9,5 mil
 
Peter och Gösta apropå din fråga Peter;

Varför inte utnyttja vår karta Tömningsplatser, här finns både fristående F/T-platser och stationer på ställplatser och campingplatser (som alltså tar emot passerande husbilar för F/T, ibland mot avgift, ibland inte).
T ex, ett utsnitt av kartan för Costa del Sol:

Här som exempel en ställplats som tar emot "passerande gäster":

Skärmbild 2024-01-28 151510.png

Tillägg: Vi har gott om serviceplatser/tömningsplatser i Europa på vår karta, inklusive Iberiska halvön. För att inte tala om Frankrike ;):

Skärmbild 2024-01-28 152428.png
 
Peter och Gösta apropå din fråga Peter;

Varför inte utnyttja vår karta Tömningsplatser, här finns både fristående F/T-platser och stationer på ställplatser och campingplatser (som alltså tar emot passerande husbilar för F/T, ibland mot avgift, ibland inte).
T ex, ett utsnitt av kartan för Costa del Sol:

Här som exempel en ställplats som tar emot "passerande gäster":

Visa bilaga 36360

Tillägg: Vi har gott om serviceplatser/tömningsplatser i Europa på vår karta, inklusive Iberiska halvön. För att inte tala om Frankrike ;):

Visa bilaga 36362

Hej Bosse!

Tack för länken.

Tittade runt lite.
När det gäller Cala de Mijas så är all service avstängd. Förmodligen p.g.a. vatten ransonering en.
 
Dag 61 söndag 28 / 1.

På morgonen är det 12 grader ute, vilket är skönt. Värmepaketet har fått vila hela natten och morgonen. Det var 20 grader inne, trots att inställningen är på 17 grader.

Idag är det marknad här i Estepona nere vid hamnen. På vägen dit såg vi denna stor kaktus.

IMG_20240128_090137.jpg

Vi gick dit på vår morgonpromenad. De höll fortfarande på att "rigga" upp sina stånd kl 09,30 så vi gick förbi.
Såg detta märkliga hus där man inte ser några fönster eller balkonger.

IMG_20240128_093239.jpg

IMG_20240128_093700.jpg

Såg en intressant staty. Jag ser en människa som håller i något.

IMG_20240128_094225.jpg

Såg även en fin väggmålning.

IMG_20240128_093312.jpg

Fina blommor finns det många, bl a denna.

IMG_20240128_095319.jpg

Och ett träd som det ser ut som att det är ärtskidor.

IMG_20240128_095927.jpg

Vi vänder efter att vi har gått en lång sträcka på strandpromenaden. Går in på marknaden som nu har full komerss.
Går hem och äter lunch.

På em blir det en ny promenad, eftersom det är mulet och inget badväder.

På den tidiga kvällen går vi till utsigstplatsen högt över stranden.

IMG_20240128_182542.jpg

IMG_20240128_182701.jpg

IMG_20240128_182806.jpg

Körde inget idag
 
Dag 61 söndag 28 / 1.

På morgonen är det 12 grader ute, vilket är skönt. Värmepaketet har fått vila hela natten och morgonen. Det var 20 grader inne, trots att inställningen är på 17 grader.

Idag är det marknad här i Estepona nere vid hamnen. På vägen dit såg vi denna stor kaktus.

Visa bilaga 36372

Vi gick dit på vår morgonpromenad. De höll fortfarande på att "rigga" upp sina stånd kl 09,30 så vi gick förbi.
Såg detta märkliga hus där man inte ser några fönster eller balkonger.

Visa bilaga 36373

Visa bilaga 36375

Såg en intressant staty. Jag ser en människa som håller i något.

Visa bilaga 36376

Såg även en fin väggmålning.

Visa bilaga 36377

Fina blommor finns det många, bl a denna.

Visa bilaga 36378

Och ett träd som det ser ut som att det är ärtskidor.

Visa bilaga 36379

Vi vänder efter att vi har gått en lång sträcka på strandpromenaden. Går in på marknaden som nu har full komerss.
Går hem och äter lunch.

På em blir det en ny promenad, eftersom det är mulet och inget badväder.

På den tidiga kvällen går vi till utsigstplatsen högt över stranden.

Visa bilaga 36380

Visa bilaga 36381

Visa bilaga 36382

Körde inget idag
Om du eventuellt är fotbollsintresserad så har svenska mästarna i fotboll, Malmö FF, förlagt sitt träningsläger i Estepona under de närmaste 12 dagarna. Även matcher kommer att spelas enligt Sydsvenska Dagbladet.
Kanske en utflyktspunkt under ditt besök i Estepona.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen